Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F750 - sätta gräns för elpatronen till -200GM?  (läst 1555 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bla_bla1357

  • Gäst
bla_bla1357
F750 - sätta gräns för elpatronen till -200GM?
« skrivet: 14 december 2015, 15:41:00 »
Hej,
jag undrar om det vore nyttigt att ändra gränsen för när elpatronen gÃ¥r in frÃ¥n -700GM (fabriksinställning) till -200GM pÃ¥ en F750. När temperaturen ute ligger under -5 grader sÃ¥ orkar pumpen inte jobba bort gradminuterna över cirka -600GM. Ju mer pumpen ligger bakom med GM, desto mer den försöker värma upp vattnet över börvärdet. SÃ¥ om man lÃ¥ter pumpen Ã¥stadkomma balans omkring -200GM istället för omkring -700GM, borde den jobba lite jämnare och lugnare, eller hur? Visst kommer elpatronen jobba mer, men man borde ocksÃ¥ se färre avfrostningar i och med att det blir nÃ¥gra grader lägre temperatur pumpen försöker värma vattnet till. Eller är jag helt ute och cyklar? 

Tackar på förhand

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: F750 - sätta gräns för elpatronen till -200GM?
« Svar #1 skrivet: 14 december 2015, 15:57:37 »
Om du tillåter elpatron gå in så tidigt kommer den troligtvis hoppa in direkt efter vp gjort vv för då ligger den säkert efter med Gm som den orkar jobba ikapp om det inte är så kallt ute. Sen vet jag inte vid vilka Gm en 750 strävar efter att hålla framledningen lika som börvärde men det bör ju vara vid ganska många Gm minus eftersom det är en inverter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

bla_bla1357

  • Gäst
bla_bla1357
SV: F750 - sätta gräns för elpatronen till -200GM?
« Svar #2 skrivet: 19 december 2015, 21:18:18 »
Min tanke med gränsen på -200GM var att den skulle användas bara när det är tillräckligt kallt ute så att kompressorn inte orkar jobba bort gradminuterna mycket över -700GM själv.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: F750 - sätta gräns för elpatronen till -200GM?
« Svar #3 skrivet: 20 december 2015, 08:21:52 »
Jag skulle låta kompressorn gå så mycket som möjligt utan elpatron trots avfrostningar så har din vp bra mycket bättre cop än elpatron. Det kommer visserligen inte ställa till nått att ha -200 vid riktig kyla men då får du hålla på och ändra tillbaka vid olika väder. Det gör inget att vp försöker värma högt över börvärde när den kommer efter med gm eftersom den inte klarar av det.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

bla_bla1357

  • Gäst
bla_bla1357
SV: F750 - sätta gräns för elpatronen till -200GM?
« Svar #4 skrivet: 21 december 2015, 00:30:36 »
Ok, tack för svaren. Vi får se när kylan kommer tillbaka om jag då har lust att testa. Jag ville bara kolla om mitt resonemang var på rätt spår (tydligen inte :-)).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!