Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fullt öppna termostater  (läst 11229 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jannebozz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fullt öppna termostater
« skrivet: 02 november 2015, 07:49:24 »
Hej,
Har läst runt och funderat lite. Ett antal av er nämner att ni har tagit bort eller kör med fullt öppna termostater (golvvärme). Använder ni då istället en innegivare för att styra med?
Om man har helt öppna termostater så kommer dom ju alltid skrika på värme och därmed kommer pumpen att jobba som en dåre (även fast värmebehovet inte är så stort)?
Det är iaf det jag ser hos mig, med fullt öppna termostater jobbar pumpen oftast på maxfrekvens. När man sedan ställer ner den till "pricken" så börjar pumpen mysköra på en 20-30Hz (beroende på utetemp förstås) och allting blir mycket trevligare.

Jag har tidigare försökt att använda innegivaren men det blev inget bra. Dock så inser jag nu (efter ha blivit lite klokare :)) att jag egentligen använde både innegivare och termostaterna samt att jag troligtvis hade fel korrigeringsfaktor (2). Kanske ska börja med något mindre och sen stega uppåt.

En annan sak jag funderar på är min innegivare, den sitter i v-rum (där jag har golvvärme) men är inkopplad gentemot system 1 (radiatorer på övervåning).
Borde inte detta bli lite fel, då jag vill ha ca 23 grader på undervåningen.
Sedan när jag aktiverar rumsgivaren för system 2 (som inte har nån givare) vad i hela friden använder den som input då?
Är inte detta fel inkopplat?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fullt öppna termostater
« Svar #1 skrivet: 02 november 2015, 07:54:38 »
Innetemperaturen skall primärt styras av värmekurvan. Om det blir för varmt med termostaterna uppskruvade så har du alldeles för hög kurva.
Börja med att hitta en bra kurva med innegivaren inaktiverad (eller faktorn ställd på 0). Sen kan du aktivera innegivaren för att låta den kompensera för vind/solsken/bullbak/etc.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fullt öppna termostater
« Svar #2 skrivet: 02 november 2015, 08:34:17 »
På bl.a. F750 är klimatsystem 2 (golvvärmen bv) en utbyggnad från klimatsystem 1 (radiatorer öv). System 2 kan alltså aldrig få högre framledningstemp än system 1 utan den blir tvärtom aningen lägre. Om man vill ha 23 °C på nedervåningen och rumsgivare 1 sitter där (och har en faktor som tillåts påverka temp) så kommer framledningstemp till system 1 att ökas så att system 2 klarar hålla 23 °C.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad jannebozz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fullt öppna termostater
« Svar #3 skrivet: 02 november 2015, 08:45:27 »
Men då kan man ju med andra ord aldrig (eller mycket svårt) ställa in en temperatur på undervåningen och få en "jämn" temp på övervåningen.
Låt oss säga att jag har 21 grader på övervåningen och vill ha 23 grader på undervåningen.
Om det är 22 grader på undervåningen så kommer alltså givaren säga att jag vill ha varmare, pumpen ökar framledningen, det pumpas ut till både radiatorer och shuntas till golvvärmen. Jag får med andra ord varmare både uppe och nere...?

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Fullt öppna termostater
« Svar #4 skrivet: 02 november 2015, 08:55:41 »

Innertempen skall i första hand styras av VP och dess förhållande till utetemperaturen alltså så låg kurva som möjligt.
Någon enstaka termostat kan styra tex ett sovrum om man har problem med övervärme pga exempelvis solinstrålning.

Innegivaren till vp kan också användas tex om man har problem med övervärme pga exempelvis solinstrålning eller eldar vedspis. Dock kräver innegivaren att Vp:s kurva & golvvärmen är korrekt injusterade.

Så börja med att hitta en bra kurva med innegivaren inaktiverad och alla termostater "ställda på max" eller borttagna. Även eventuell bypass på gv-fördelare bör vara stängd.
Kontrollmät temperaturerna in/ut på respektive slinga så du får en skillnad på temperatur enligt beräknat, ofta 5-10 °C.
Denna mätning & injustering görs bäst när det är kallt ute och vp arbetar konstant.
Ett tips är att dokumentera alla mätningar & justeringar.
Och till sist tänk på att effekter av ändringar inte märks förrän efter minst 24h.
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Fullt öppna termostater
« Svar #5 skrivet: 02 november 2015, 08:59:18 »
Men då kan man ju med andra ord aldrig (eller mycket svårt) ställa in en temperatur på undervåningen och få en "jämn" temp på övervåningen.
Låt oss säga att jag har 21 grader på övervåningen och vill ha 23 grader på undervåningen.
Om det är 22 grader på undervåningen så kommer alltså givaren säga att jag vill ha varmare, pumpen ökar framledningen, det pumpas ut till både radiatorer och shuntas till golvvärmen. Jag får med andra ord varmare både uppe och nere...?

System 2 regleras via en shunt och dess framledning påverkas inte av vilken temp system 1 skickar ut.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jannebozz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fullt öppna termostater
« Svar #6 skrivet: 02 november 2015, 09:06:52 »
Tack för alla svar!
Jag är helt med på alla kurvor och så ska vara intrimmade korrekt innan man ger sig på innegivaren.

Anledningen till att jag vill använda innegivare är vi har mycket solinstrålning. En solig dag ökar temperaturen rätt ordentligt i hela huset (3 grader, det var ca 5-6 grader innan vi skaffade markiser).
Då jag tidigare använt termostater så slår dom ju av runt lunch och sen vid 02/03 på natten vaknar pumpen och får panik. Gradminuterna rasar snabbt och det brukar slutar med tillsats. Om jag istället kan ha helt öppna termostater (kan man köra med dom helt öppna när man trimmat in systemet?) och låta innegivaren sänka framledningen med några grader borde pumpskrället sakta men säkert öka framledningen igen på kvällen när utetempen sjunker och ingen får panik...?

Smurfen: Så är det ju, dock kan ju system 2 aldrig få mer än vad system 1 vill ha. På samma sätt kan jag ju aldrig se till att system 1 inte får någon värme och att allt går till system 2. Så jag skulle nog säga att systemen "påverkar" varandra i allra högsta grad.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Fullt öppna termostater
« Svar #7 skrivet: 02 november 2015, 10:35:01 »
Eftersom detta är en termostat-tråd vill jag passa på att poängtera att den primära funktionen är att statiskt ange när/om flödet i vattnet skall aktiveras eller stängas av.
That's it!

Temperaturen i vattnet eller flödeshastigheten styrs helt av värmepumpens värmekurva och cirk.pump och påverkas icke av termostaterna alls. Så det är ju lite vilseledande att utgå från termostatens skala när man vill reglera temperaturen. Det främsta syftet blir bara att stänga vattenflödet om man vill ha svalare temp.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fullt öppna termostater
« Svar #8 skrivet: 02 november 2015, 11:02:52 »
Om det är golvvärme och solinstrålningen som ger problem med övertemperatur inne kan en alternativ lösning vara att ha utegivaren monterad i söder-läge istället för norr-läge. Då sänks framledningstempen ytterligare enligt värmekurvan så snart solen börjar värma och innan inomhustemperaturen hunnit stiga märkbart. När solen sedan går ner kommer framledningstempen direkt att börja öka och det blir ingen "panik-omställning" mitt i natten.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fullt öppna termostater
« Svar #9 skrivet: 02 november 2015, 11:03:58 »
Eftersom detta är en termostat-tråd vill jag passa på att poängtera att den primära funktionen är att statiskt ange när/om flödet i vattnet skall aktiveras eller stängas av.
That's it!

Temperaturen i vattnet eller flödeshastigheten styrs helt av värmepumpens värmekurva och cirk.pump och påverkas icke av termostaterna alls. Så det är ju lite vilseledande att utgå från termostatens skala när man vill reglera temperaturen. Det främsta syftet blir bara att stänga vattenflödet om man vill ha svalare temp.

Precis. Vill man förhindra att värmpeumpen producerar värme så skall man justera ner kurvan, inte strypa flödet så att den får ännu sämre arbetsförhållanden...
 
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Fullt öppna termostater
« Svar #10 skrivet: 02 november 2015, 11:48:19 »
Tack för alla svar!
Jag är helt med på alla kurvor och så ska vara intrimmade korrekt innan man ger sig på innegivaren.

Anledningen till att jag vill använda innegivare är vi har mycket solinstrålning. En solig dag ökar temperaturen rätt ordentligt i hela huset (3 grader, det var ca 5-6 grader innan vi skaffade markiser).
Då jag tidigare använt termostater så slår dom ju av runt lunch och sen vid 02/03 på natten vaknar pumpen och får panik. Gradminuterna rasar snabbt och det brukar slutar med tillsats. Om jag istället kan ha helt öppna termostater (kan man köra med dom helt öppna när man trimmat in systemet?) och låta innegivaren sänka framledningen med några grader borde pumpskrället sakta men säkert öka framledningen igen på kvällen när utetempen sjunker och ingen får panik...?

Smurfen: Så är det ju, dock kan ju system 2 aldrig få mer än vad system 1 vill ha. På samma sätt kan jag ju aldrig se till att system 1 inte får någon värme och att allt går till system 2. Så jag skulle nog säga att systemen "påverkar" varandra i allra högsta grad.
Helt rätt du kan inte få varmare framledning på system 2 än vad system 1 kör ut men oavsett hur varmt system 1 kör ut så ska system 2 hålla framledningen efter sin kurva så länge system 1 har varmare framledning och det ska den ha om allt är rätt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jannebozz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fullt öppna termostater
« Svar #11 skrivet: 03 november 2015, 08:06:49 »
Absolut kan ju det vara ett alternativ att flytta utegivaren. Dock tycker jag det verkar jobbigt då det ska dras runt till andra sidan huset.
Finns det inga trådlösa varianter?

Dock så borde det vara ungefär (eller exakt) samma sak att flytta utegivaren som att använda en innegivare.
En utegivare i söderläge borde ju rimligtvis visa några mer grader än givaren i norrläge. Således kommer ju framledningstempen att minska.
En innegivare som säger "nu är det lite varmt, justera ner framledningen med 2 grader" borde ju i rimlighetens namn ge samma sak...

En termostat kan väl ocksÃ¥ ses som en innegivare, dock en binär sÃ¥dan som endast säger att nu är det över tex 22 grader (eller vad vredet nu stÃ¥r pÃ¥), nu stryper vi  vattnet i denna slingan. Sen att det är betydligt mer ineffektivt att strypa vattnet är ju en annan sak...

För att återgå till mina första frågor:
Man trimmar ju in systemet med fullt öppna termostater. Jag har fattat det som att då man är nöjd ska man ha ca 1 grad mer inne än önskad temp. Sedan ställer man ner termostaten till "pricken". Är det rätt uppfattat?
Om jag nu vill använda innegivaren för att kompensera för solinstrålning, ska termostaterna efter intrimning vara fullt öppna eller på "pricken"?

Ursäkta alla frÃ¥gor men efter ha läst spaltmeter med inlägg blir man lite förvirrad  :o

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fullt öppna termostater
« Svar #12 skrivet: 03 november 2015, 08:33:42 »
Man trimmar ju in systemet med fullt öppna termostater. Jag har fattat det som att då man är nöjd ska man ha ca 1 grad mer inne än önskad temp. Sedan ställer man ner termostaten till "pricken". Är det rätt uppfattat?
Om jag nu vill använda innegivaren för att kompensera för solinstrålning, ska termostaterna efter intrimning vara fullt öppna eller på "pricken"?

Varför inte trimma in systemet så att det blir precis så varmt inne som du vill ha och strunta i termostaterna? Det är ju onödigt att VP'n hela tiden skall tillverka några grader varmare vatten (med lägre COP) bara för att termostaterna skall strypa bort det.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fullt öppna termostater
« Svar #13 skrivet: 03 november 2015, 09:13:58 »
Har inte sett trådlösa utegivare till värmepumpar. Blir en del ledningsdragning. T.ex. kan oval lampsladd användas. Kanske går det att dra en bit inomhus och sedan ut genom väggen till södersidan? Eller först testa och sätt upp en ledning provisoriskt på utsidan huset? Trådbundet är i alla fall bra på så sätt att man slipper tänka på att byta batterier. Tanken är att en utegivare i söder-läge reagerar snabbare på solstrålningen innan rumstemperaturen inne hunnit börja stiga.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad jannebozz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fullt öppna termostater
« Svar #14 skrivet: 03 november 2015, 09:15:59 »
Så vad du säger är alltså att termostaterna kan vara fullt öppna hela tiden?
När jag har det så jobbar ju pumpen på max nästan hela tiden, varför är så?
I min värld så styr ju bara termostaten ställdonet och borde således inte påverka pumpen. Men det borde ju innebära att jag har för hög kurva...?


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!