Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nyinstallerad VP och nu lÃ¥g rums temp, för smÃ¥ radiatorer?  (läst 24293 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Osclar

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kristianstad / Sverige
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej

Installerade i veckan en ny mitsubishi zubadan 16kw VP i villan.
Innan satt där en elpanna från CTC på 10kw
Den nya VP fungerar riktigt bra förutom när ute tempen går ner mot 0grader och lägre, då går det ej att behålla temperaturen inne.
Har ställt att jag vill hålla 21grader inne och då sticker framlednings tempen upp mot 50grader.
Nu när det är 4grader ute så har jag 21grader inne och en framledningstemp på 44grader och en retur temp på 41 grader.

Systemet är 2 stycken 1-rörs slingor med radiatorer och sen även 1 slinga för golvvärme i en av toaletterna.
Sen är där även en matning ut i garaget med värme också till 2 radiatorer.

Alla radiatorerna i huset är gamla 1-panels och någon har konvektor funktion på baksidan annars är alla helt vanliga släta.

Huset är på 150m2 och är ett 1-plans hus byggt 1981.
Huset är även utrustat med FTX ventilation som jag har satt in nu i somras då det gamla ventilations aggregatet var trasigt.

# Har läst om många som har fått samma problem så jag undrar om det bara är att byta radiatorer till större?
# Kan jag få för stora radiatorer?
# Har läst om en del som kör med termostater och en del som har någon form av strypventil? Vad skall jag ha nu när jag har 1-rörs system?
# Vad rekommenderar ni att man skall göra?
# Dom radiatorerna jag har är av den modellen där termostaten sitter mitt under radiatorn, finns det typ något "ROT" kit för när man bygger om från denna typen till sido montage? Eller det blir till att dra koppar rör och bygga själv?

Tacksam för svar från er som kan detta eller har gjort något likvärdigt?

Med vänlig hälsning,
Oscar



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
50 °C på framledningen ska den väl klara?
Jag skulle kontakta service och kolla upp att värmepumpen funkar som den ska?
Om en 10 kW elpanna räckte, sÃ¥ ska en 16 kW värmepump kunna leverera tillräckligt med effekt tycker jag.  Sc:,h
Jag skulle tro att -5 °C motsvarar 55 °C framledning och där är kanske där som gränsen går för din värmepump.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
Du har säkert ett högtemperatursystem, så oavsett om du kan höja värmekurvan tillräckligt högt eller inte så är det ett ekonomiskt alternativ att byta alla eller några radiatorer. Beräkna radiatorerna för en maximal framledning på 50°C så får du bra ekonomi.
Effektmässigt så räcker värmepumpen till, den är snarare för stor. Runt 100% för stor och det finns det ingen ekonomi i.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Du har säkert ett högtemperatursystem, så oavsett om du kan höja värmekurvan tillräckligt högt eller inte så är det ett ekonomiskt alternativ att byta alla eller några radiatorer. Beräkna radiatorerna för en maximal framledning på 50°C så får du bra ekonomi.
Effektmässigt så räcker värmepumpen till, den är snarare för stor. Runt 100% för stor och det finns det ingen ekonomi i.

Den nominella effekten(16 kw) gäller vid +7 gr, så var glad att du inte valde en mindre maskin.

Vid -7 kanske effekten är halverad, dvs max 8 kW.....
....dvs klenare än din gamla panna.

Du ska dock aldrig behöva frysa, eftersom elpatronen/erna ska hjälpa till....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Osclar

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kristianstad / Sverige
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du har säkert ett högtemperatursystem, så oavsett om du kan höja värmekurvan tillräckligt högt eller inte så är det ett ekonomiskt alternativ att byta alla eller några radiatorer. Beräkna radiatorerna för en maximal framledning på 50°C så får du bra ekonomi.
Effektmässigt så räcker värmepumpen till, den är snarare för stor. Runt 100% för stor och det finns det ingen ekonomi i.

Hej
När man beskriver som du säger att man skall beräkna för Max 50graders framledningstemp är detta då vid typ -25 grader då?
Hur räknar man fram vad man skall ha för element storlekar?
Eller man kan bara köra en generell ökning genom att sätta dubbel element?
Borde väl också vara en fördel att få ett system med mer volym i också?
Saken är den att vi har en ganska öppen planlösning och 3 stora element och 2 mindre är på den ytan och det är på denna ytan det upplevs riktigt kallt.
Elementen är varma men rummet blir ej varmt.

Hittade faktiskt byggritningarna på huset och där ser man att på slinga 1 ligger där totalt 7 element och på slinga 2 ligger där 6 element, dock lite större än dom på slinga 1. Men eftersom jag typ skickar ut 44grader och får en retur på ca 40-41 grader då kan väl inte flödet i systemet vara för dåligt eller tänker jag fel?
Vad är normalt att skillnaden är mellan framledning och returledningen?

När du menar att pumpen är för stor och där är ej ekonomi i det, hur menar du då? Bara investeringskostnad eller?

Utloggad Osclar

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kristianstad / Sverige
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Den nominella effekten(16 kw) gäller vid +7 gr, så var glad att du inte valde en mindre maskin.

Vid -7 kanske effekten är halverad, dvs max 8 kW.....
....dvs klenare än din gamla panna.

Du ska dock aldrig behöva frysa, eftersom elpatronen/erna ska hjälpa till....

Hej
Kan ha fel nu men zubadan pumpen från ME skall enligt specen ge 11,9kw tror jag det var ända ner till -15grader så den lär nog räcka till.
Nu när det var -8 igår så producerade den 45gradig framledningstemp och tuggade i sig runt 2 - 2,4kw/h, den går upp och ner i frekvens så lite svårt att säga ett fast värde. Så pumpen verkar funka fint men det känns lite o ekonomisk att behöva ha så onödigt hög framledningstemp om man kan sänka den med bättre radiatorer.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
Zubudanen  och ecodanen har bara  3 kw elspets i samband med elpannedrift.
Det är troligtvis hp-rör du har. De är en total  katastrof.  DÃ¥ligt flöde och hög returtemp.
Den höga returtemperaturen gör att kompressorn varvar ner.
Rören är delade under ca 70 meter i slingorna. Gissar på ett lb-hus.
4 fönster i vardagsrummet 2 sovrumsfönster ev 3, kök och badrum på motsatta sidan, ibland har de kök och vardagsrum intill och då slår man ut väggen mellan utrymmena.
Du skulle köpt en ctc ecoair/ecoel istället.  Mitsubitschi är jättebra, men  inte till enrörssystem.
Att byta radiatorer blir bättre, men inte helt bra, du fÃ¥r problem med värmen, vid -10 om du sätter dubbla, gissning bara,  Det du kan göra enkelt och smidigt är att komplettera med 1-3 fläktkonvektorer som du kopplar i en separat slinga.  Ev tar du en av dem och  kopplar i serie med radiatorslingorna för att kyla returen.
Övriga lägger du som en parallell tvÃ¥rörsslinga. Jag vet inte hur huset ser ut och planlösning etc, men konvektorerna i utrymmen där ni vistas mest. Sedan de sovrum som ev blir kalla kan ni byta radiatorer i.  Höj inte kurvan om det blir kallt, Ã¥tgärda istället. Var bor du nÃ¥gonstans. 

Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Osclar

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kristianstad / Sverige
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Zubudanen  och ecodanen har bara  3 kw elspets i samband med elpannedrift.
Det är troligtvis hp-rör du har. De är en total  katastrof.  DÃ¥ligt flöde och hög returtemp.
Den höga returtemperaturen gör att kompressorn varvar ner.
Rören är delade under ca 70 meter i slingorna. Gissar på ett lb-hus.
4 fönster i vardagsrummet 2 sovrumsfönster ev 3, kök och badrum på motsatta sidan, ibland har de kök och vardagsrum intill och då slår man ut väggen mellan utrymmena.
Du skulle köpt en ctc ecoair/ecoel istället.  Mitsubitschi är jättebra, men  inte till enrörssystem.
Att byta radiatorer blir bättre, men inte helt bra, du fÃ¥r problem med värmen, vid -10 om du sätter dubbla, gissning bara,  Det du kan göra enkelt och smidigt är att komplettera med 1-3 fläktkonvektorer som du kopplar i en separat slinga.  Ev tar du en av dem och  kopplar i serie med radiatorslingorna för att kyla returen.
Övriga lägger du som en parallell tvÃ¥rörsslinga. Jag vet inte hur huset ser ut och planlösning etc, men konvektorerna i utrymmen där ni vistas mest. Sedan de sovrum som ev blir kalla kan ni byta radiatorer i.  Höj inte kurvan om det blir kallt, Ã¥tgärda istället. Var bor du nÃ¥gonstans.

Hej
Jag bor i Skåne och huset är ett hultsfredsvillan, byggt 1981
Vad menar du med HP rör?
Tittade på tanken och där står 9kw elpatron.
Jag är verkligen ingen expert på detta men om flödet är dåligt skulle man inte få en större diff då mellan framledning och retur ledning?
Varför är CTC bättre? I min värld pump som pump så länge den ger värme?

Har funderat på fläkt konvektorer men alla är så sjukt fula och klumpiga.
Varför kan jag inte bara byta ut typ 4 radiatorer mot konvektorer istället eller dom kyler ner returtempen för mycket då?

Varför tror du inte det blir bra med nya radiatorer istället bara?

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Hej
Jag bor i Skåne och huset är ett hultsfredsvillan, byggt 1981
Vad menar du med HP rör?
Tittade på tanken och där står 9kw elpatron.
Jag är verkligen ingen expert på detta men om flödet är dåligt skulle man inte få en större diff då mellan framledning och retur ledning?
Varför är CTC bättre? I min värld pump som pump så länge den ger värme?

Har funderat på fläkt konvektorer men alla är så sjukt fula och klumpiga.
Varför kan jag inte bara byta ut typ 4 radiatorer mot konvektorer istället eller dom kyler ner returtempen för mycket då?

Varför tror du inte det blir bra med nya radiatorer istället bara?
Du har väldigt liten diff mellan framledningstemperaturen och returen?Är det termostaterna som stryper flödet(om dom är lite öppna så öppna mer)Eller har du för hög hastighet på cirkulationspumpen.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
Du bör sikta på en deltatemperatur på ca 7-8K mot nuvarande 3K, vilket är alldeles för lite.
Om du har 6-7 radiatorer på varje slinga så känns det vanskligt att rekommendera större radiatorer, det kanske blir ett totalt haveri (kallt i slutet på slingan). Fläktradiatorer på befintlig slinga kan också göra att radiatorer längre fram på slingan blir iskalla.

Enkel dimensionering:
Ta radiatorer med samma eller näst intill samma längd som fönstrena och kolla vilken höjd du kan ha, standard är 60cm. Beräkna 50W/kvm (ex 20kvm=1 000W). Kolla i tabell, tex hos Rinkaby, vilken modell du behöver och glöm inte att lägga på 7% för varje radiator i ett 1-rörsystem.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
Ett ännu enklare sätt att räkna ut hur mycket effekt du har i ditt hus nu, är att ta ytan på alla (x2 om dubbelpanel) och multiplicera med 800w. Det gäller dock för 55 system men kan ge dig en hum om vad som behöver göras.

Jag skulle lÃ¥ngsiktigt titta pÃ¥ att bygga om till ett 2 rörssystem, synd om den fina pumpen att pressas sÃ¥där  :)
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Osclar

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kristianstad / Sverige
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du bör sikta på en deltatemperatur på ca 7-8K mot nuvarande 3K, vilket är alldeles för lite.
Om du har 6-7 radiatorer på varje slinga så känns det vanskligt att rekommendera större radiatorer, det kanske blir ett totalt haveri (kallt i slutet på slingan). Fläktradiatorer på befintlig slinga kan också göra att radiatorer längre fram på slingan blir iskalla.

Enkel dimensionering:
Ta radiatorer med samma eller näst intill samma längd som fönstrena och kolla vilken höjd du kan ha, standard är 60cm. Beräkna 50W/kvm (ex 20kvm=1 000W). Kolla i tabell, tex hos Rinkaby, vilken modell du behöver och glöm inte att lägga på 7% för varje radiator i ett 1-rörsystem.

Hej

Kul med folk som kan, synd att installatören ej upplyser en om sånt. Man anlitar ett företag och man får ett förtroende att dom kan detta.....

Effekterna jag har skrivit nedan är från ritningen på huset och jag kollade på lenhorvdas hemsida och effekterna verkar vara vid 70graders temp.......

Jag har på slinga 1, 5 stycken radiatorer och dom 3 sista är stora dock fortfarande bara enkel panels.
Radiatorer i flödets riktning på slinga 1
1. 540watt grovkök / tvättstuga
2. 180watt (detta finns ej längre, har varit på en toalett)
3. 930watt allrum
4. 600watt allrum
5. 600watt allrum
6. 350watt allrum

Slinga 2 finns det 7 stycken radiatorer
1. 570watt kontor
2. 370watt gästrum
3. 340watt toalett (avstängt då där är golvvärme)
4. 90watt klädkammare
5. 340watt huvud entré
6. 560watt sovrum
7. 710watt allrum (samma rum som dom 4 sista radiatorerna på slinga 1 värmer med)


Man kan enkelt utrycka det som att där jag har problemen är i slutet på båda slingorna.

Om jag nu byter dom 4 sista på slinga 1 och dom 3 sista på slinga 2, kan det bli så då att jag får för låg returtemp?
Hur ställer man in detta, gäller det att öka flödet i systemet då eller?
Har läst massa gamla inlägg om att många skriver att man kan sätta in stora element, desto större desto bättre, finns det inga nackdelar med detta?


Har även kollat och det verkar vara som en del skriver om LB hus sjukan att dom har använt 12mm koppar rör till slingorna... Man blir ju ledsen över allt sånt här.
Har även hittat ett fel att returen kanske är så lik framledningstempen och det visar sig att fördelningen vid pannan som är kvar sen det gamla systemet ej har någon flödes injustering så garaget har fått allt flödet då där är typ 30mm rör ut där, inte konstigt det susar i rören i garaget.
Känns som att man måste kunna justera över flödet mer på slingorna i huset eller är jag fel på det?
Har stängt av garaget nu för att tvinga ut det mer i huset och skall se om diffen blir större nu.

Så sjukt detta att man sitter och läser om alla som har fått problem och så känner man själv att man tar en känd firma och så får man samma strul själv.

Utloggad Osclar

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kristianstad / Sverige
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ett ännu enklare sätt att räkna ut hur mycket effekt du har i ditt hus nu, är att ta ytan på alla (x2 om dubbelpanel) och multiplicera med 800w. Det gäller dock för 55 system men kan ge dig en hum om vad som behöver göras.

Jag skulle lÃ¥ngsiktigt titta pÃ¥ att bygga om till ett 2 rörssystem, synd om den fina pumpen att pressas sÃ¥där  :)

Hade gärna byggt om till 2 rörssystem men huset är en plans på platta så det känns ganska omöjligt tycker jag eller?

Skall man ställa ner cirkpumpens flöde eller vad menar du med att pumpen pressas hårt, att den får jobba med hög framledningstemp?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Att strypa till garaget är helt rätt, du bör kolla alla radiatorer och se så att du har cirkulation i dem, på enrörssystem släpper man alltid förbi ett delflöde i kopplet, så allt vatten passerar inte alla radiatorer.
En IR-termometer: http://www.energibutiken.se/sv/ir-termometer/110-ir-termometer.html är ett bra hjälpmedel för att få en bra överblick över systemet.
Varje enskild radiator skall ha ca 5-10 graders deltaT över sig, har du mindre än så har du onödigt högt flöde,. har du mer än så har du för lågt flöde.
Mät längst upp och längst ned på radiatorn. (inte på rören in/ut då det på vissa koppel smiter iväg vatten genom kopplet)
Om du har för lågt flöde kan du ha kärvande termostater, eller ett system som är så smutsigt att du får flödesproblem.

Att sätta in en Inverter med aningen för hög uteffekt är ingen fara, hellre det än för låg uteffekt och on/off-kompressor.
Att en CTC skulle vara bättre har jag svÃ¥rt att förstÃ¥.  dontknow
CTC eco-el med sin slingberedare och elpatroner som toppar vid höga framledningstemperaturer kan vara rena katastrofen i hus som har behov av hög kurvinställning.

Jag tycker inte du skall göra något alls innan du har koll på flöden och deltaT i alla delar av ditt system, och dessutom deltaT över varje enskild radiator.
Fryser ni för tillfället, så höj kurvan och ta dig tid att justera in systemet så bra som möjligt innan du gör mer.

Har ni väldigt klena stammar till slingorna så kan för stora radiatorer innebära att du får väldigt hög deltaT över slingorna, och de sista radiatorerna kan bli kalla.

Men än en gång, kolla alla slingorna och se så att du inte har "kortslutning" i någon av dem = ett väldigt stort flöde med låg eller obefintlig deltaT gör att du får för lite flöde/energi till de övriga slingorna/radiatorerna.

Du har ett skapligt nytt hus  med FTX, sÃ¥ du borde inte ha sÃ¥ extremt stort effektbehov tycker jag.

« Senast ändrad: 09 december 2013, 21:23:55 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Man kan aldrig få för låg returtemp iaf!
COP blir bara bättre och bättre ju lägre returen är.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!