Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta ut frÃ¥nluftsvärmeväxlare mot riktig värmepump  (läst 3635 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredrikl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Hej!

jag har en tämligen ny vattenburen elpanna (2004) och ovanpå denna står ett fristående PBH frånluftsaggregat. Detta har en vanlig värmeväxlare där utgående luft värmer upp ingående och fungerar helt oberoende av pannan.

Finns det något effektivare alternativ än detta på marknaden - något aggregat i samma format fast som använder kompressor och fungerar som en riktig värmepump istället?

Jag vill inte behöva byta ut den vattenburna pannan.

Mvh
Fredrik


Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Egentligen finns bara ett alternativ som har både till och frånluft och det är F470 men då måste du byta ut pannan för den finns inte bara som kompressor utan är en hel enhet.

Men vill man skruva så kan man sätta en kanalfläkt och kanalvärmare på tilluften och köra befintlig panna med t.ex Sfinx eller Energicentras 4Kw FLVP som är prisvärd.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Hej!

jag har en tämligen ny vattenburen elpanna (2004) och ovanpå denna står ett fristående PBH frånluftsaggregat. Detta har en vanlig värmeväxlare där utgående luft värmer upp ingående och fungerar helt oberoende av pannan.

Finns det något effektivare alternativ än detta på marknaden - något aggregat i samma format fast som använder kompressor och fungerar som en riktig värmepump istället?

Jag vill inte behöva byta ut den vattenburna pannan.

Mvh
Fredrik



JA!

http://www.termavent.se/

Dom enda i Europa som jag vet.

Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Danred

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Termavent? Ser ut som ett vanligt Nilanaggregat? Eller missar jag något?

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Kan detta vara nÃ¥got? http://sfinxsolar.e-butik.se/?cat_id=63&head_id=43  eller ECFL4 längst ned pÃ¥ sidan http://energicentra.dinstudio.se/text1_2.html
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!