Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jordlukt frÃ¥n krypgrunden  (läst 4375 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik28

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Jordlukt från krypgrunden
« skrivet: 30 augusti 2005, 00:06:46 »
Hej forumet, detta är mitt första inlägg så ha överseende om ni tycker att jag tar upp något som redan disskuterats sida upp och ner.

Har problem med jordlukt som tränger upp i huset. Huset är ett radhus byggt 1963 med självdragsventilation (som står still på sommaren, eldar braskamin på vintern då bättre) och utslängd oljepanna. Krypgrunden som är på ca 100 m3 känns torr, men det luktar jord och bjälklaget som är i betog läcker som ett såll (=kalla golv!) så det är väl egentligen inte så konstigt att lukten där nedifrån tränger upp. Min tanke är att undertryks ventilera bort lukten som troligtvis efter 40 år sitter rätt bra i golvisoleringen, och det skulle kanske också råda bot på mina kalla golv!? Är det någon som löst ett sådant problem UTAN att använda en avfuktare med fläkt. Jag hade tänkt isolera grundmuren invändig med 50 mm cellplast och som sagt täppa till alla ventilationshål och sen suga i en av dom gamla gluggarna med fläkt (vilken fläkt?). Städa ur grunden (en hel del gammalt byggavfall) och dragit fram elen har jag redan gjort och marktäckningsplasten är inköpt och på väg ner. Men nu blir jag efter all läsning här på forumet riktigt osäker om jag är på rätt spår Sc:,h...

/Fredrik

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jordlukt från krypgrunden
« Svar #1 skrivet: 30 augusti 2005, 06:46:16 »
Vissa experter avråder från att isolera invändigt, tydligen skall risk för att grundmuren tar till sig fukt och riskerar att frysa sönder på vintern.
Jag känner dock till ett par bekanta som gjort som du beskriver utan att detta har inträffat, nån garanti för att det inte händer hos dig ger jag dock inte...

Golvets temp och lukten i huset kommer nog att bli bättre i huset om du gör som du beskriver, men fuktigt kommer du nog att kunna få där ändå, för att vara säker på att det inte skall bli för fuktigt så behöver du en avfuktare.

Mina svärföräldrar gjorde precis som du beskriver (utom isoleringen av kantbalken), lukten minskade med försvann inte helt, nu har de sanerat genom att byta ut all isolering i trossbotten, ny isolering samt frigolit som trossbotten/Ozonsanerat huset, samt satt in anticimex dyra lösning för avfuktning. All lukt är nu borta. (men det kostade ett par hundra tusen...)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!