Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad tror ni om detta?, Inkoppling VP  (läst 16005 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad robbansson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt nytt mÃ¥ste provas!
Vad tror ni om detta?, Inkoppling VP
« skrivet: 18 augusti 2005, 00:18:40 »
Håller på att konvertera till vattenburet, så jag har funderat lite på hur jag skall koppla ihop alla prytlar... *hehe*
men jag tror a:gl att jag fått till det ganska bra!
Vp'n är en L/L som håller på att konverteras till L/V...
Allt skall styras av ett Plc system med en massa tempgivare både här å där
Cirk. pumparna går bara när de behövs för respektive funktion samt att jag kan styra varvtalet i 3 steg via Plc'n om jag vill.
Elpatronen som sitter vid förådsberedaren (2x4,5kw) används för att toppa/Legionella säkra tappvarmvattnet vid behov, samma krets använs också att köra vatten från accen till beredaren men då utan elpatronen på, (startar när temp i botten på för.ber är lägre än i acc.) detta för att vp'n inte skall behöva köra vv lika ofta.

se bif fil  :,v(

såå..
vad tror ni om detta??
Är jag ute å cyklar *hehe* eller kan det funka... Sc:,h

« Senast ändrad: 18 augusti 2005, 00:22:32 av robbansson »

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Vad tror ni om detta?, Inkoppling VP
« Svar #1 skrivet: 18 augusti 2005, 08:39:25 »
Hej

För det första tycker jag din ack tank skall se ut som denna

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,3746.msg35820.html#msg35820

Sol slingan bör vara inne i tanken. Sen kan du slopa så du har max 2 cirkpumpar förutom solvärmens.

Du behöver ej ladda både VVB och acktanken. Ev slopar du även din extra beredare utan har endast
Ack tank med VV slingor. Hur VP med växelventil ligger kopplad kan man se flera ex från olika fabrikanter som nibe i
deras manualer eller som deras docknings exempel. Börja med det sen rättar du efter ditt behov. 

http://www.nibe.se/vvs/produkter/uvp/dockning.asp

Jag vill säga du får nog rensa och tänka om lite i syst lösning.

Först tänka ut ditt värme behov och vilket VV behov du har.
Sen VP vad den kan ge, vilken framledn temp i rad syst du behöver.
Vad är din årsförbrukning i värme och max värmeffekt installerad.

Gör ett nytt försök... :,v(

« Senast ändrad: 19 augusti 2005, 13:51:03 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad robbansson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt nytt mÃ¥ste provas!
SV: Vad tror ni om detta?, Inkoppling VP
« Svar #2 skrivet: 18 augusti 2005, 21:24:38 »
Janne, Janne...
Jag har läst! a:gl
Det finns alltid en mer effektiv lösning om man skall spara maximalt, men är det alla gånger försvarbart ekonomiskt?

Mitt värme behov är idag ca 30000kwh med 2st L/L värmepumpar (4,5 och 9kw) och direkt-el, detta är värme och vv, utan hushålls elen

Har börjat sätta upp ett antal radiatorer som är dimensionerade för lågtemp. totalt blir det 20 - 22st, för att det inte går att få värmen i denna gamla kåk att sprida sig på ett bra sätt!

Anledningen till denna system lösning är att jag har nästan alla grejer + att det är kul att exprimentera! grejerna utan raddisar har bara kostat ca 22000 inkl. L/L pumparna.

Sen är jag högst medveten om att jag skulle spara mer el med en annan typ av tank och åxå en berg eller markvärmepump.

men tomten är inte grävbar och det är ca 30m ned till berg.. och har kollat med 2 borrare och de skulle ha ca 140 000 för att borra 2 hål.....

men jag tror att en stor L/V är det som är ekonomiskt försvarbart med tanke på invest. kostnaden.

anledningen till att inte köpa en ny tank med slingor är att jag inte tror att man kan räkna hem de extra 5-10 000 som det kostar (beroende på fabrikat)

sen om man tycker det är kul att påta ihop styrningen själv så...

Troligen så kommer det effektivare L/V pumpar som klarar kallare temperaturer om några år, tror inte det är så långt borta tills de har "rimliga" priser. Då är det nog läge att byta pump!

Det vore ju kul med en prissättning som baseras på vad den kostar att utveckla/tillverka och inte som idag när man mistänker att det baseras på vad konsumenten kan tänkas betala och ändå tjäna på det! knUp

Titta bara på L/L pumpar och vart det priset är på väg..... :D
men åter till verkligheten..
finns det nåt som är uppenbart fel i mina tankegångar??
men annars får man ju inte vara sämre än att man kan ändra sig studs studs studs

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Vad tror ni om detta?, Inkoppling VP
« Svar #3 skrivet: 18 augusti 2005, 21:44:32 »
Hej .Kul projekt. Har man tid o tillgång till plc,givare o dyligt till självkostnadspris så varför inte.
En tanke , är det inte bättre att solpanen topp ladda förådsberedaren och låta överskottet gå till acc ??Kanske att ta bort cirkpumpen o skippa sjuntning (ms) för att minimera ström.
Som sagt har man prylar o ett gammhus o en tolerant gumma så bygg.

mvh mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad robbansson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt nytt mÃ¥ste provas!
SV: Vad tror ni om detta?, Inkoppling VP
« Svar #4 skrivet: 18 augusti 2005, 21:53:33 »
He He förra "gumman" flyttade för ett par år sen, undrar varför.. a:gl

Ja det är ett kul projekt, sen att man kan fixa grejerna till "självkostnad" gör det ju inte tråkigare..

anledningen till cirk mellan acc och föråds beredaren är att i viss mån hålla upp tempen på nedre delen av beredaren så att man inte behöver köra högtemp från pumpen lika ofta, tror detta är bra men man vet ju inte.. Det blir ju bara korta stunder som den cp'n behöver köras så det borde löna sig.

vp skall jag styra så att stopp-tempen från pumpen ligger kanske nån grad över framlednings temp, alltså en variant på flytande kondensering, vad tror ni om detta?

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Vad tror ni om detta?, Inkoppling VP
« Svar #5 skrivet: 18 augusti 2005, 22:42:25 »
Jag tror själv för att vara ärlig du får nog svårt att få det att fungera praktiskt med alla dessa pumpar.

Hur det än är skulle jag vilja ta bort den Cp vid förråds beredaren och låta rad pumpen gå den vägen vid växling.

Sen undrar jag om du inte går på fel håll i Ack tanken från rad retur till VP. Jag skulle ej vilja förvärma tanken via rad systemets retur. Retur rad tycker jag skall alltid gå till retur VP.

Jag vill istället gå åt andra hållet med framledning VP in vid där retur går in. för att vid låg temp rad system förvärma tanken. Sen vid högre temp på rad systemet går jag in på högre nivå i tanken. Sen med växling (VVX 2) till VV går du till förrådsberedaren.


Vad du vill ha VVX 2 till förstår jag ej..

Om du redan har sol värmeväxlaren förstår jag du måste ha den extra pumpen där.   ....

Lycka till att få det att fungera..

Janne


Justerat..

Jag har flyttat lite runt i ditt schema. Cp efter elkassett kan vara som reserv vi ev behov...
Växelv. 2  finns nu  på framl

Låg rad temp VP förevärmer nu tanken sommartid. (golvvärme) max 35 grader.

Annars laddas högre upp med 55 grader, retur VP i botten på lägsta temp. Den första tanken fungerar som Radiator förstorare och värme buffert. Vid hög temp i tanken kan man skicka över till förrådstanken den lagrade mängden energi så att även den får full kapacitet.
« Senast ändrad: 20 augusti 2005, 15:39:25 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Vad tror ni om detta?, Inkoppling VP
« Svar #6 skrivet: 18 augusti 2005, 22:54:43 »
Ta bort CP mellan acctank och förrÃ¥dsberedare för du vill inte ha den omrörningen i acctanken. PÃ¥ det här sättet fÃ¥r du lägre temp till acctankens botten och VPn     --> bättre COP

Utloggad robbansson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt nytt mÃ¥ste provas!
SV: Vad tror ni om detta?, Inkoppling VP
« Svar #7 skrivet: 18 augusti 2005, 23:10:16 »
Sen undrar jag om du inte går på fel håll i Ack tanken från rad retur till VP. Jag skulle ej vilja förvärma tanken via rad systemets retur. Retur rad tycker jag skall alltid gå till retur VP

*** Varför? skall inte vp'n ha så låg temp som möjligt i retur?

Jag vill istället gå åt andra hållet med framledning VP in vid där retur går in. för att vid låg temp rad system förvärma tanken.
Sen vid högre temp på rad systemet går jag in på högre nivå i tanken. Sen i växling VV går du till förrådsberedaren det gör att ut från den sker sen på lägre nivå till Ack tanken botten.

******  blir ju fler vxl-ventiler och jag kan inte riktigt förstÃ¥ vitsen


Vad du vill ha VVX 2 till förstår jag ej..

****** växla mellan legionella säkring / förvärmning beredar (vid behov)

Om du redan har sol värmeväxlaren förstår jag du måste ha den extra pumpen där.   ....

********  Den finns redan (har flera stycken..)

Citera

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Vad tror ni om detta?, Inkoppling VP
« Svar #8 skrivet: 18 augusti 2005, 23:18:36 »
Rätttningar

Se mina ändringar. Beteckningar VVX1,2 och CP1-6 och beskr text.

Kan det vara något? Jag bifogade pilar på flödet är det rätt?


Janne
« Senast ändrad: 19 augusti 2005, 07:20:18 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad robbansson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt nytt mÃ¥ste provas!
SV: Vad tror ni om detta?, Inkoppling VP
« Svar #9 skrivet: 18 augusti 2005, 23:38:45 »
Janne,
Hur menar du? skall det gå från vp till acc och beredare samtidigt? när skall man köra via vxl'en på framledning till rad?

Förstår inte riktigt ....

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Vad tror ni om detta?, Inkoppling VP
« Svar #10 skrivet: 18 augusti 2005, 23:44:25 »
med min modifikation får du legionellakörning genom att ösa på med din "genomströmningspanna" i samband med VV-laddning varannan vecka eller så.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Vad tror ni om detta?, Inkoppling VP
« Svar #11 skrivet: 18 augusti 2005, 23:48:03 »
När du har låg temp sommartid växlar du VVX 1 då förvärmer du tanken med låg temp. Golvvärme etc.


Första VVX1 bestämmer om du skall ladda tanken med låg temp eller hög temp är sen beroende vilken temp givare som stoppar VP HÖG/LÅG temp givare. Hög temp Värme flöde skickas vid behov vidare till förrådsber som kan värmas av el som extra höjning till bra temp.

Vinter tid står VVX 1  alltid mot högtemp. När VVX 2 växlar går det till VV istället. Från tanken går man till rad resp VV till förådberredaren.

Valet där är då VVX 2. Kan ev slopas räcker med VVX1 som Växlar tank resp VV. Endast extra dumpning vid stort VV behov (bubbelbad etc)


Kort beskrivning.

Janne
« Senast ändrad: 19 augusti 2005, 08:52:38 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad robbansson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt nytt mÃ¥ste provas!
SV: Vad tror ni om detta?, Inkoppling VP
« Svar #12 skrivet: 18 augusti 2005, 23:48:04 »
Martin,
Ditt förslag köper jag men det borde vara effektivare att först köra upp det man kan med vp'n sen cirkulera beredarvattnet via elpatronerna? eller.. denna cp kommer ju då bara att köras var 14dag en stund.

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: Vad tror ni om detta?, Inkoppling VP
« Svar #13 skrivet: 18 augusti 2005, 23:56:53 »
Martin,
Ditt förslag köper jag men det borde vara effektivare att först köra upp det man kan med vp'n sen cirkulera beredarvattnet via elpatronerna? eller.. denna cp kommer ju då bara att köras var 14dag en stund.

Hur mycket varmare är acctanken i toppen än det som kommer rakt ur VPn?

Varför har du då en koppling till acctanken via en shunt?

Vad är VP temperatur i början av laddning och vilken temp har du i botten av beredaren när du har laddat den klar med VP?

Ah, nu vet jag, du tänker dig högt flöde och litet delta i VPn, medan jag försöker sänka tempen VPin och mindre flöde och högt delta.
« Senast ändrad: 19 augusti 2005, 00:12:44 av Martin X »

Utloggad robbansson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt nytt mÃ¥ste provas!
SV: Vad tror ni om detta?, Inkoppling VP
« Svar #14 skrivet: 19 augusti 2005, 00:09:43 »
så länge inga elpatroner går i accen så kan ju max ej vara över vad vp lämnar!
men vad jag menade var att cirkulera "Bara" vattnet i förådsberedaren över de externa elp. eftersom den inte har nån inbygd elp. för höjning :-X
eller är jag på en cyckeltur igen :P


såg inte din ändring förrän nu Martin..
det är ingen shunt a:gl  otydligt ritat..
det är en växelventil, för att välja om man skall köra över vatten från accen (utan värmning av elp.) när accen har högre temp än botten på för.ber. (borde göra att man inte behöver köra så mycket högtemp från vp, tror jag..) eller cirkulera (med elp.) i förådsberedaren för leg. säkring!

Temp vet jag inte.. anlägningen är inte bygd.. än mindre provad a:gl
finns än så länge bara ritad och som en hög med delar i källaren.
man får antagligen prova sig fram alteftersom, det går ju alltid att ändra och programera om start å stopp temp som man vill, plc är bra att ha!! studs
« Senast ändrad: 19 augusti 2005, 00:14:35 av robbansson »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!