Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ännu en mÃ¥nad med Airwellen..  (läst 7720 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Ännu en månad med Airwellen..
« skrivet: 15 oktober 2006, 17:21:34 »
SÃ¥ det är dags för mÃ¥nadsrapporten. som jag lovade. Den här senaste mÃ¥naden, har det regnat minst 3 av 4 veckor, sÃ¥ nÃ¥t tillskott att tala om, av solvärme frÃ¥n solfÃ¥ngarna har det inte blivit. Airwell L/V-pumpen har därmed fÃ¥tt stÃ¥ för nästan all värme Ã¥ allt varmvatten. Värme är det väl iofs inte sÃ¥ mycket som behövts, men den har ändÃ¥ varit pÃ¥ mest hela tiden. SÃ¥ lite fisljum har en Ã¥ annan radiator varit ibland. Det behövs för att det inte ska bli fuktigt, Ã¥ för att hÃ¥lla värmen de nätter/dygn det varit ca 0-10 grader. Pumpen har jobbat lungt Ã¥ tyst, sÃ¥ den märker jag aldrig av. Brukar öppna dörren  ;D  för att kolla om den gÃ¥r mer ofta nu, än tidigare, Ã¥ det gör den sÃ¥klart. Inte mycket, men att det blir fler starter eller om det är längre gÃ¥ngtid, det märker jag. Den totala elförbrukningen/dygn har ökat med ca 5 kW/h, mot föregÃ¥ende mÃ¥nader, Ã¥ jag antar att den största delen beror pÃ¥ L/V-pumpen. Även om det nu mot hösten Ã¥ vintern blir mer belysning som används. Längre fram, kommer även mototvärmare att användas, sÃ¥ dÃ¥ blir det ännu svÃ¥rare att se L/V-pumpens egna förbrukning...

Har Ni några frågor, så är det bara att rita ner dom, så ska jag försöka svara, så gott jag kan.

mvh humlan.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Ännu en månad med Airwellen..
« Svar #1 skrivet: 26 oktober 2006, 23:12:19 »
Hej
vart bodde du ?

är ochså inne på en airwell pump,om den e så bra som det verkar cop på 3,0 vid minus 15 är ju helt otroligt
vilken modell köpte du ? storlek

kan du berätta om den jäklas typ inte frostar av som den ska å hur långt ner i temp den fixar att hålla kåken varm

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ännu en månad med Airwellen..
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2006, 09:06:22 »
Jag bor nÃ¥gra mil väster om Sundsvall, Ã¥ pumpen är en 7.5 kW. NÃ¥gra problem har inte jag inte haft med den, men jag har ju bara kört nÃ¥gra mÃ¥nader med den ännu. HÃ¥ller värmen inne gör den med lätthet hittills, nu när tempen ligger mellan -5-+5 under dygnet. Jag tänker dessutom lÃ¥ta den gÃ¥ ner till -20..., finns en vridtermostat att ställa ner stopptempen pÃ¥, inuti pumpen  ;) :) Bryr mig inte om vad folk tycker om det, jag vill veta om den lämnar nÃ¥n effekt att tala om. Isf tycker/tror jag det är bättre att den fÃ¥r gÃ¥, Ã¥ hÃ¥lla sig varm, än att behöva dra igÃ¥ng allt, när den är rejält nerkylld.

mvh humlan.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Ännu en månad med Airwellen..
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2006, 13:34:32 »
hej .

ska bli skoj å se hur det funkar för dig,du får rapportera då det kryper ner mot 17-18 grader minus
få se om den fukar lika bra..hoppas det
jag funderade starkt på en 9 eller12 kw pump,som det ser ut i dag så verkar det vetttigast med en 12a i alla fall..synd som stryk att det inte är en inverter pump då kunde man ju brassa på med en 14 kw utan dåligt samvete

vi räknade ut att vid minus 20 sÃ¥ behöver min kÃ¥k ca 8-9 kw för att va varm sÃ¥ en 12a bör ju räcka ett bra tag  hoppas jag

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ännu en månad med Airwellen..
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2006, 15:18:47 »
Du har inte kollat på Aqcua Invertern då? Ger ju 13kw med dubbla utedelar? Eller kanske Daikin Altherma men den har inte samma maxeffekt, utan "bara" 8.4.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ännu en månad med Airwellen..
« Svar #5 skrivet: 01 november 2006, 21:15:51 »
hej .

ska bli skoj å se hur det funkar för dig,du får rapportera då det kryper ner mot 17-18 grader minus
få se om den fukar lika bra..hoppas det
jag funderade starkt på en 9 eller12 kw pump,som det ser ut i dag så verkar det vetttigast med en 12a i alla fall..synd som stryk att det inte är en inverter pump då kunde man ju brassa på med en 14 kw utan dåligt samvete

vi räknade ut att vid minus 20 sÃ¥ behöver min kÃ¥k ca 8-9 kw för att va varm sÃ¥ en 12a bör ju räcka ett bra tag  hoppas jag


Nja..., -17--18 grader tvivlar jag på att pumpen klarar utan tillskott, min är ju bara på 7.5 kW. Men de få dagar det är under -15 grader är lätt räknande, så därför anser jag att pumpen ändå klarar det som behövs av energi, året runt. Gränsen ska ju dras nånstans, å -15 tycker jag är lämpligt, för där jag bor, (Sundsvall, ca 130m2, å bra isolerat). Med 7.5 kW pumpen, bör det gå att hålla skapligt varmt hos mig. Jag återkommer i mitten på november, med en ny månads-rapport..., just nu är det ca -10, å det verkar inte vara några problem...

mvh humlan.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Ännu en månad med Airwellen..
« Svar #6 skrivet: 17 november 2006, 19:23:20 »
Goddagens.

Är ny medlem här och har följt L/V diskussionerna med stort intresse. Var på vippen att köpa L/V för 3 år sedan när gamla pannan rostat igen helt, men avstod då investering/utfall/hållbarhet inte var så bra. Eftersom jag är novis i detta ämne får ni rätta mig om jag har fel i följande antangande att dagens L/V i princip är L/L-pumpar med innerdelen borrtagen som antingen då är ersatt med växlare inomhus eller i dåliga fall vatten ut till utomhusdelen.

Vad jag har sett på detta forum är det Airwell som diskuteras flitigt just nu med sina höga COP-värden. Men vad jag inte har kunnat hitta är ev diskusisoner om t.ex Qvantum som kör med principen fläkt och enbart förångare utomhus-medans allt annat är inomhus.

Det som också skulle vara intressant att veta är om de L/V pumpar (som i sitt ursprung också kan generera kyla) ev kan kopplas med någon smart switch så att man med en extra innerdel då ev skulle kunna få värme resp kyla, och om man nu t.ex skulle köra kylfunktion på sommaren borde det väl tekniskt gå att ordna så att värmen skulle kunna switchas ut till VVB istället.

Är det någon tillverkare som tänker i dessa banor eller blir det för många felkällor i "mitt tänk".
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Ännu en månad med Airwellen..
« Svar #7 skrivet: 17 november 2006, 19:32:52 »
Goddagens.

Är ny medlem här och har följt L/V diskussionerna med stort intresse. Var på vippen att köpa L/V för 3 år sedan när gamla pannan rostat igen helt, men avstod då investering/utfall/hållbarhet inte var så bra. Eftersom jag är novis i detta ämne får ni rätta mig om jag har fel i följande antangande att dagens L/V i princip är L/L-pumpar med innerdelen borrtagen som antingen då är ersatt med växlare inomhus eller i dåliga fall vatten ut till utomhusdelen.

Vad jag har sett på detta forum är det Airwell som diskuteras flitigt just nu med sina höga COP-värden. Men vad jag inte har kunnat hitta är ev diskusisoner om t.ex Qvantum som kör med principen fläkt och enbart förångare utomhus-medans allt annat är inomhus.

Det som också skulle vara intressant att veta är om de L/V pumpar (som i sitt ursprung också kan generera kyla) ev kan kopplas med någon smart switch så att man med en extra innerdel då ev skulle kunna få värme resp kyla, och om man nu t.ex skulle köra kylfunktion på sommaren borde det väl tekniskt gå att ordna så att värmen skulle kunna switchas ut till VVB istället.

Är det någon tillverkare som tänker i dessa banor eller blir det för många felkällor i "mitt tänk".


Daikin Altherma har det du frågar efter d.v.s. har inte vatten på utsidan och kombinerar värme/kyla/varmvatten i samma paket.

http://www.daikin.se/binaries/AlthermaBroschyr_tcm169-61923.pdf

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Ännu en månad med Airwellen..
« Svar #8 skrivet: 17 november 2006, 20:18:11 »
Goddagens.

Är ny medlem här och har följt L/V diskussionerna med stort intresse. Var på vippen att köpa L/V för 3 år sedan när gamla pannan rostat igen helt, men avstod då investering/utfall/hållbarhet inte var så bra. Eftersom jag är novis i detta ämne får ni rätta mig om jag har fel i följande antangande att dagens L/V i princip är L/L-pumpar med innerdelen borrtagen som antingen då är ersatt med växlare inomhus eller i dåliga fall vatten ut till utomhusdelen.

Vad jag har sett på detta forum är det Airwell som diskuteras flitigt just nu med sina höga COP-värden. Men vad jag inte har kunnat hitta är ev diskusisoner om t.ex Qvantum som kör med principen fläkt och enbart förångare utomhus-medans allt annat är inomhus.

Det som också skulle vara intressant att veta är om de L/V pumpar (som i sitt ursprung också kan generera kyla) ev kan kopplas med någon smart switch så att man med en extra innerdel då ev skulle kunna få värme resp kyla, och om man nu t.ex skulle köra kylfunktion på sommaren borde det väl tekniskt gå att ordna så att värmen skulle kunna switchas ut till VVB istället.

Är det någon tillverkare som tänker i dessa banor eller blir det för många felkällor i "mitt tänk".


Acqva inVerter har som standrad kyla på panndelen, behöver bara komplitera med en fläktkonvektor.


Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Ännu en månad med Airwellen..
« Svar #9 skrivet: 17 november 2006, 20:33:14 »
Acqva inVerter har som standrad kyla på panndelen, behöver bara komplitera med en fläktkonvektor.
Inte som standard, det kostar 3000:- extra, i alla fall när jag kollade på den för några månader sedan. Och så behöver man en motorstyrd trevägsventil oxå. (fast jag fattar inte varför den måste vara motorstyrd. Borde gå lika bra med en manuell eftersom man ändå är tvången att gå ner i källaren sch ställa in temperaturen på manöverpanelen)
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Ännu en månad med Airwellen..
« Svar #10 skrivet: 19 november 2006, 17:41:32 »
Man måste väl införskaffa sig nya fläktkonvektorer som man kör kyla på för det går inte att köra på de kyla på de vanliga elementen, fläktkonvektorn kan ju vara till för både värme och kyla med de övriga måste man väl stänga av med hjälp av kranar sommartid pga kondensen.
 
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Ännu en månad med Airwellen..
« Svar #11 skrivet: 08 december 2006, 18:00:47 »
Tillbaka igen med en följdfråga, vilket är den högsta framlednings-temp som tekniskt kan genereras med kylmedlet 410 idag utan tillsats med elpatron. Vad går airwellens gräns utan att man riskerar att haverera systemet.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ännu en månad med Airwellen..
« Svar #12 skrivet: 08 december 2006, 18:15:36 »
Tillbaka igen med en följdfråga, vilket är den högsta framlednings-temp som tekniskt kan genereras med kylmedlet 410 idag utan tillsats med elpatron. Vad går airwellens gräns utan att man riskerar att haverera systemet.

Nu inbillar jag mig att det inte är nån Airwell fråga..., men över 100 grader går säkert att, ordna. Fast va fan det nu ska va bra för, ingen är väl behov av sånt... Haverera, ja vem har gjort det ..., nån som testat...?

mvh humlan

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Ännu en månad med Airwellen..
« Svar #13 skrivet: 09 december 2006, 22:26:38 »
Tillbaka igen med en följdfråga, vilket är den högsta framlednings-temp som tekniskt kan genereras med kylmedlet 410 idag utan tillsats med elpatron. Vad går airwellens gräns utan att man riskerar att haverera systemet.

55 ºC

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ännu en månad med Airwellen..
« Svar #14 skrivet: 10 december 2006, 12:40:35 »
Tillbaka igen med en följdfråga, vilket är den högsta framlednings-temp som tekniskt kan genereras med kylmedlet 410 idag utan tillsats med elpatron. Vad går airwellens gräns utan att man riskerar att haverera systemet.

55 ºC

Antar Du avser den temp där man inte riskerar nÃ¥t haveri, Ã¥ inte max temp, om nÃ¥n skulle fÃ¥ för sig att testa? Räcker gott för mig, allt över 50 C känns fel pÃ¥ nÃ¥t vis... Har i vinter..., hmm vinter Ã¥ vinter förresten  :) har iaf inte än varit över lite drygt 40 C, i framledningstemp pÃ¥ radiatorerna.

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!