Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: RH 86% i min torpargrund – Har jag anledning att hetsa upp mig?  (läst 13758 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad d00ape

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
Hej,

Jag hade Anticimex på besök för en kontroll av huset jag köpte i vintras. En av anledningarna att jag köpte huset var det näst intill prickfria besiktningsprotokollet på en besiktning som säljaren hade gjort i oktober 2009. Anticimex mätte kvotvärdet till 22% och jag har  nu själv köpt en fuktmätare som visar obehagliga RH 86% i torpargrunden.

Anticimex-killen sa redan innan han hoppade ner att detta är den värsta tiden för torpargrunder då det varit mycket varmt en lång tid (skrivet 20:e juni 2010). Vad jag gärna skulle vilja få tips om är vad och hur bråttom det är att åtgärda problemet? Kan jag vänta och följa utvecklingen på fuktmätaren för att ta beslut om vilken åtgärd som bör sättas in? Anticimex-killen försökte så klart direkt sälja in en avfuktningsanläggning för 50.000.

Huset är byggt -98 och enligt tidigare ägare har det inte varit några problem tidigare. Besiktningen som gjordes förra hösten visade inga tecken på mögel i grunden. Dock knorrade Anticimex-killen om ”viss tendens” till tillväxt just nu.

Tacksam för alla reflektioner!

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Varmt ute så torkar jorden, samt om regnar det eller är hög fuktighet i luften, så blir det lika fuktigt i krypgrund som på kallvinden, är nog viktigt att ventilatioen funkar.

Vi var mycket nära att köpa Smålandsvillan, men skeptiskt till denna grund, samt att grunden tillkom på huspriset, och för en grund till 1.5 plans hus kostade över 200'!

Nu gjuten platta med golvvärme, för 180'....
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
Fuktkvot 22% är ju uppmätt i byggnadsmaterialet och de 86% du mäter nu
är relativ luftfuktighet. Dessa två mätvärden har inte så mycket med varandra
att göra....

Hur var det med diffusionsspärr på marken. Låg den där den skulle? Om fukten INTE
kommer från marken, så riskerar ökad ventilation bara att leda till ännu högre fuktighet....

Om man nu skulle bestämma sig för att sänka luftfuktigheten i grunden så finns det
ytterligare en metod förutom aktiv avfuktning och det är uppvärmning. Har du haft
funderingar på solfångare så är detta ett ypperligt tillfälle att ta hand om lågtemperatur-
energi som solen bjuder på som en bieffekt av varmvattentillverkning.

Om du har vatten/vattenvärmepump så kan du ju fixa avfuktning med hjälp av den.
En V/VVP kan också fram på höstkanten börja hämta tillbaka den solenergi vi stoppade
ner i grunden på sommaren....
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad d00ape

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
Menas med diffusionsspärr den plastduk som ligger över singlet i grunden så har båda besiktningsmännen sagt att den är väl tilltagen och ser mycket bra ut.

Solfångare vore en intressant lösning jag gärna skulle vilja bekanta mig med. Har du något tips på var jag kan läsa mer om det?
För uppvärmning har vi en frånluftsvärmepump (Nibe Fighter 310). Kan man nyttja den på något sätt vore det ju kanon.

(Just nu har jag 17 grader och 84%.)

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Gör ingenting med huset.

Kryp ned i torpargrunden en gång per kvartal; lukta, titta samt mät fukt halten i luften om du är fortsatt orolig.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Jag var ner under mitt hus häromdan . Där ligger resterna av ett gammalt spåntak tillsammans med lite ris och annat bråte. Hur var det nu med organiskt materiel under huset Sc:,h

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Purjo.

Hur kan ett tak hamna under huset?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Purjo.

Hur kan ett tak hamna under huset?

Bra fråga... Nån måste ha tyckt att det var en bra ide att sprida ut det där en gång i tiden. Nämnas bör att jag inte har några som helst problem med fukt - Varken i trossbotten eller i 'skräpet' på marken.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad d00ape

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
Tackar för lugnande svar. Inser nu att jag kanske lägger lite för mycket tid av semestern till att hänga över fuktmätaren men har ändå en liten fundering som säkerligen är en knasig idé:

Vad skulle hända om jag öppnade upp golvluckan till grunden under dessa varma tider? Vad jag har förstått så kan jag få ner RH genom att öka temperaturen i grunden. Har nu 17 grader i grunden och 26 i huset. Delar gärna med mig lite av värmen till grunden från vår inomhusluft. Inser att detta kanske får oönskad effekt och är kan vara en korkad idé... någon som har någon åsikt?  ::)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Tackar för lugnande svar. Inser nu att jag kanske lägger lite för mycket tid av semestern till att hänga över fuktmätaren men har ändå en liten fundering som säkerligen är en knasig idé:

Vad skulle hända om jag öppnade upp golvluckan till grunden under dessa varma tider? Vad jag har förstått så kan jag få ner RH genom att öka temperaturen i grunden. Har nu 17 grader i grunden och 26 i huset. Delar gärna med mig lite av värmen till grunden från vår inomhusluft. Inser att detta kanske får oönskad effekt och är kan vara en korkad idé... någon som har någon åsikt?  ::)

För att få ner RH skall du värma den befintliga luften under huset. Skickar du ner varm, fuktig luft så kyls den av och kondens uppstår.
Ett möjligt sätt är att lägga spirorör i en slinga under huset och låta frånluften passera där innan du skickar ut den.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Om du vill få lugn o ro på ett billigt sätt, så kan du köpta en enkel avfuktare för 1500 SEK.

Du får tömma en behållare varannan dag, men luften blir torrare.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Eller med inbyggd pump? Eller fixa med en liten pump, och slang ut..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Eller - Sluta stirra på fuktmätaren mitt i sommaren.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad d00ape

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
Eller med inbyggd pump? Eller fixa med en liten pump, och slang ut..

Har du något tips på en bra avfuktare med pump? Vore skönt att slippa krypa ner i grunden varannan dag  :).

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Googla lite, borde finnas..annars får man hitta på en lösning så man slipper tömma behållaren.

Men som föregående sa, fuktig luft ute, fuktig luft inne..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!