Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Framledningstemperatur sjunker snabbt när kompressorn slÃ¥r av  (läst 6650 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ChristianL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Hej,

Har nyligen bytt till en ny bergvärmepump (NIBE f1255-12), då den gamla krånglade redan när vi köpte huset september 2017.
Den installerades 2018-10-05 och sen dess så har jag använt mig mycket av detta forum för att trimma in den enligt bästa förmåga.

Något som jag däremot inte kommer ifrån är att den går konstant, 2700 timmar sen installation vilket motsvarar strax över 80% av tiden. Vilket inte behöver vara problematiskt i sig, då den verkar jobba på låga varv. Den verkar aldrig ha haft problem att hålla uppe temperaturen, utan den ligger gärna och tuggar kring börvärdet utan att räkna ner gradminuterna. Elen har aldrig behövt slås på (nu har det inte varit extremt-vinter, men ändå). Så systemet känns inte underdimensionerat alls.

Men när den väl tuggar ner gradminuterna och stannar, dÃ¥ ser man tydligt att framledningstemperaturen droppar snabbt och mycket. Detta sker bÃ¥de ifall den precis gjort värme eller om den kört en omgÃ¥ng vatten.  Därefter sÃ¥ sjunker självklart gradminuterna snabbt, och snart är den igÃ¥ng igen. Tycker att det gÃ¥r lite väl fort för den att tappa framledningstemperaturen.

Vi har två system, la till en shunt som sköter golvvärmen. Och golvvärmen verkar sköta sig okej, där kan jag inte se samma fall i framledningstemperatur. Utan detta gäller systemet för radiatorerna. Dock verkar jag inte få med golvvärme-systemet i loggarna, så kan inte svära på att den beter sig perfekt.

Var sitter temp-givaren i detta fall? För golvvärmen så har den egna givare för framledning och retur satta på rören, men för radiator-systemet så ser jag ingen. Så antar att denna sitter någonstans i pumpen? Man ser även att när varmvattnet körs, så stiger framledningstemperaturen för systemet. Men det i sig behöver inte vara något problem?

Vad kan temperatur-fallet bero på? Är det enligt spec eller är det något som är lurt? Jag har isolerat rören i källaren för att minska eventuella värmeförluster men har svårt att se att det är relaterat i detta fallet. Jag bifogar lite loggar, hade varit jätteshjyst om någon ville ta en titt och hjälpa till. Är fortfarande nybörjare, men med tanke på alla problem vi hade med förra pumpen så är jag väldigt benägen att lära mig och optimera denna pumpens livstid :)

Kan fylla på med mer info om huset och systemet ifall det behövs. Kan också ta nya loggar ifall intervallet inte är OK, körde på 1-minuters-intervall i detta fall.

Tack på förhand!
Tegelhus byggt 1964, utanför Göteborg.
130 kvm boyta, 122 kvm källare. Golvvärme på större delen av boytan, men element i sovrummen. Element i källaren.
Nibe f1255-12, installerad 2018-10-05. 180m borrdjup.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Utan att kolla dina loggar. Det låter helt normalt att så sker. Direkt när kompressorn stannar upphör värmeproduktion och strax efter kommer framledningstemp vara precis samma som returtemp. Hur snabbt den sedan faller beror på systemet utanför värmepumpen.

Givaren sitter inne i maskinen.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 630
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
När den stannar  2019-02-16  12:27:40 har det ju varit över +8° C ute,
GM underskrider 20 Hz, som är lägsta tillåtna, det är väl OK.
Att den går nästa kontinuerligt är också rätt för en inverter-pump,
jag hade 0 starter under januari:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=69035.msg727411#msg727411

är visserligen också nybörjare, (fick min pump Nov. 2017) men ser inte direkt
några konstigheter, bifogar en log från mej så kan du jämföra lite.
(korrigerat datum, HA)
« Senast ändrad: 18 februari 2019, 14:48:35 av Hasberg »
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/Ã¥r + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, dÃ¥ ca 6000 kWh/Ã¥r.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/Ã¥r + HH-el.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ser inget konstigt heller, framledning går snabbt ner till samma som returen vilket är helt normalt.
Var bor du?
Utetemp är relativt hög, bor du typ i skåne så är värmepumpen i största laget.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ChristianL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Tack för feedback!

Att den ska gÃ¥ ner mot returvärme förstÃ¥r jag, men den faller ju ytterligare. T.ex. i andra loggen (19021601) där kompressorn stängs av i början, där faller framledningstemperaturen till returledningstemperatur pÃ¥ bara ett par minuter (i detta fall 33 grader -> 29 grader). Men sen fortsätter den att falla ytterligare 4 grader för att sedan slÃ¥ igÃ¥ng igen. Detta ger en ner-tid i detta fall pÃ¥ mindre än 30 minuter (men ofta även ner mot 10 minuter). VÃ¥r gamla pump  tappade aldrig framledning sÃ¥ snabbt. Känns ändÃ¥ som att det borde gÃ¥ att hÃ¥lla uppe framledningen under längre tid?

Vi har ju även en shunt som sköter golvvärmen, och detta system ligger ju alltid lägre än radiator-systemet. Kan det vara så att framledningstemperaturen för radiatorerna faller ner mot golvvärmens framledningstemperatur av någon anledning? Dessa system borde väl inte påverka varandra? Men då framledningstemperaturen fortsätter falla så undrar jag ifall golvvärmesystemet kyler ner framledningen för radiatorerna på nåt sätt?
Vad finns det annars som skulle kunna påverka?

Huset ligger i Olofstorp, strax utanför Göteborg. Kan inte svara på om pumpen är överdimensionerad då jag inte kan räkna på det, men hoppas att företaget som satte in den dimensionerat korrekt :) Vad finns det för nackdelar med ett överdimensionerat system? För det viktigaste är väl att inte underdimensionera det?
Huset är ett tegelhus med 130 kvm boyta och 122 kvm källare, där större delen av boytan värms med golvvärme. Men radiatorer finns i sovrum och även ett på toaletten. I källaren finns ett gäng radiatorer. Golvvärmen funkar bra och har inga problem att värma upp boytan, utan det är radiatorerna jag bråttas med. I nuläget står alla med öppna flöden, just för att det är det jag läst mig till och att det är bäst att låta pumpen styra värmen själv. Men vi har ju samtidigt inte samma behov av att värma upp källaren som vi har på övervåningen. Så vet inte hur jag borde balansera detta. Kan jag dra ner flödet på radiatorerna i källaren utan att påverka pumpens effektivitet? Kan t.o.m. det hjälpa tappet av framledningstemperatur?
Sen angående ute-temperatur så sitter temp-givaren i sydvästlig riktning, men som jag förstått vill man helst ha den i nordlig? Då den satt där när vi flyttade in så har den inte flyttat på sig, men det borde jag kanske göra om jag kommer åt? Jag har heller ingen innegivare, är det också att rekommendera att sätta in? T.ex. en i vardagsrummet (för styrning av golvvärme) och en i sovrummet (för styrning av radiatorer). Skulle det också hjälpa systemet?

Har dessutom isolerat de flesta rör i källaren just för att inte tappa framledningstemperatur, där vill jag inte ha någon spillvärme från rören utan justera det enbart med radiatorer. Men borde man isolera även returledning eller vill man ha den så låg som möjligt? Pratas ju mycket delta-T, och som ett tillägg undrar jag om även det borde justeras i detta fallet och om det skulle kunna hjälpa systemet?

Sen lite off-topic, effekt-vakten är inte inkopplad idag. Är det något ni rekommenderar att göra? Det är egentligen bara på så sätt jag kan få fram vad värmepumpen drar?

Många frågetecken från min sida :) Är väldigt nöjd ifall jag kan förstå mer av mitt system och att det faktiskt fungerar som det ska, så kan jag lugnt låta den tugga på. Efter erfarenheten med den gamla, så vill jag som sagt få en så effektiv och långlivad pump som möjligt.
« Senast ändrad: 18 februari 2019, 14:36:42 av ChristianL »
Tegelhus byggt 1964, utanför Göteborg.
130 kvm boyta, 122 kvm källare. Golvvärme på större delen av boytan, men element i sovrummen. Element i källaren.
Nibe f1255-12, installerad 2018-10-05. 180m borrdjup.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om du tänker att båda givarna (framledning + retur) mäter returtemp då kompressorn står still (vilket de i praktiken gör) så blir det kanske lite mer logiskt?
Flödet genom värmepumpen är så pass högt att båda givarna mäter i princip samma vatten med nån minuts förskjutning.
Då är det lättare att inse att returtemp från t ex golvvärmen påverkar temperaturen neråt.
Anledningen till skillnaden är troligen att flödet nu är lägre än på din gamla pump?
Min gissning är även att flödet var lite högt förut, man kan se att ditt system har mycket lågt flödesmotstånd och att cirkpumpen jobbar på lägsta varvtal.
Sen finns det i princip ingen nackdel med detta, din värmepump går långa perioder mellan stoppen.

Isolera gärna rören i källaren, finns ingen nackdel med detta.
Det som är att tänka på är att flödena över respektive radiator och över golvvärmecentralen ska vara i balans.
Det är inte bra om det är olika flöden här och var, du kan checka detta genom att mäta (eller känna med fingrarna) att det är en tempskillnad över varje radiator på några grader.
Stryp in flödet på de radiatorer som är jämnvarma.

Om golvvärmen styrs på kurva 2 så kan du skaffa rumsgivare till båda systemen (som kopplas till värmepumpen), vänta dock med att aktivera dom tills du trimmat in kurva/kurvor på värmepumpen.
Man bör undvika att styra på termostater så långt som möjligt.

Effektvakten skulle jag se till att koppla in, du kanske kan sänka huvudsäkringarna (och få billigare nätavgift)?
Vad är det för huvudsäkring idag?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 630
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
I första stycket, (i log 2) när den stÃ¥r still mellan 15:30:19 -  16:00:09 gÃ¥r cirkulationspumpen
GP1 med 30% hela tiden. Den gamla pumpen kanske gick med en annan hastighet ??
Kanske går det att ändra, jag vet inte, har aldrig reflekterat över det.

Detta ger en ner-tid i detta fall pÃ¥ mindre än 30 minuter (men ofta även ner mot 10 minuter). VÃ¥r gamla pump  tappade aldrig framledning sÃ¥ snabbt.

I första loggen när den står still ganska kort tid , startar den ju igen p.g.a. varmvattenbehov.

Beträffande innegivare så satt jag in en RMU40, den kan man ju justera temperaturen
med i 0,5° C istället för +1, +2 eller så. Då får man innetemperaturen i loggen efter
BT17 (Suggas) och behöver inte gå till värmepumpen för att ändra innetemperaturen.
Hur väl det fungerar med både golvvärme och radiatorer vet jag inte, jag har bara radiatorer.

Sen lite off-topic, effekt-vakten är inte inkopplad idag. Är det något ni rekommenderar att göra? Det är egentligen bara på så sätt jag kan få fram vad värmepumpen drar?

Jag vill ha mina monterade, har dock inte lyckats få hit installatören igen trots flera påstötningar.!
Men om de monteras rätt. Se Installatörshandbok sidan 25, så ska de ju mäta totala
förbrukningen och kunna balansera belastningen mellan fasledningarna.
Vill du veta värmepumpens separata förbrukning, ska du ju ha en extra elmätare,
finns bl.a. i Rickards webshop.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/Ã¥r + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, dÃ¥ ca 6000 kWh/Ã¥r.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/Ã¥r + HH-el.

Utloggad ChristianL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
@Carl N Ah, that makes perfect sense :) Det förklarar definitivt beteendet, tror jag hängt upp mig lite väl mycket på att radiator-systemet ska vara frikopplat men när returerna går ihop så stämmer temperatur-fallet väl överens med golvvärme-systemet.
Men finns det något mål här att få systemen att justeras in mot snarlik returtemperatur, eller är det bra som det är?
Ska kolla över flödena över respektive radiator och golvvärmen, så ska jag se vad jag kan hitta.

Vi har 25A huvudsäkring, men Göteborg Energi fakturerar samma avgift oberoende av huvudsäkring. Iaf som jag förstått, men kanske värt att se över avtalen igen? :) Skulle man kunna gå ner på 20A eller till och med 16A i så fall?

@Hasberg Ingen aning om hur pumpen gick på den gamla, men kan säkert ha ett samband. Gav inte så mycket statistik, samt att jag inte kunde så mycket utan fokus låg på börvärde och aktuellt värde :)
Angående innegivare har jag inte tänkt längre än att i så fall sätta in de enkla som följde med. Men med RMU40, behöver man tänka annorlunda med vilken kabel man drar? För den kräver två-vägs kommunikation?

Får se till att koppla in effektvakten, men borde det ingått i installationen? Är det något en lekman kan göra eller det är bäst att be om hjälp?
Tegelhus byggt 1964, utanför Göteborg.
130 kvm boyta, 122 kvm källare. Golvvärme på större delen av boytan, men element i sovrummen. Element i källaren.
Nibe f1255-12, installerad 2018-10-05. 180m borrdjup.

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 630
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Beträffande huvudsäkring finns det en annan tråd, hänvisar till mitt inlägg, men läs även
de andras synpunkter. Beror ju också på hur mycket hushållsel man förbrukar
utöver värmepumpen:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=69041.msg727587#msg727587

För RMU 40 behövs 4 ledare.
https://www.nibe.eu/assets/documents/12060/639373-3.pdf
inkopplingsschema finns med i installatörshandboken på sidan 29 och i häfte
för Elschema som följer med VP och även i förpackningen på RMU 40.

Jag drog kabeln själv dit jag ville ha den, men inkopplingen fick installatören
göra eftersom det är garanti på VP än och det ska ingå i installationen eftersom
innegivare och strömkännare följer med i leveransen.
Strömkännare ska ju inkopplas av behörig elektriker i elcentralen, det är väl därför
det har förhalats så länge.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/Ã¥r + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, dÃ¥ ca 6000 kWh/Ã¥r.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/Ã¥r + HH-el.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Vi har 25A huvudsäkring, men Göteborg Energi fakturerar samma avgift oberoende av huvudsäkring.

Verkar stämma, de har ingen prisuppdelning på huvudsäkring enligt hemsidan.
I så fall kan du fortsätta med 25A och detta med strömkännare är mer av akademiskt intresse än funktion.
« Senast ändrad: 19 februari 2019, 07:10:27 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ChristianL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Gott, stort tack för feedback! Även om mina frågor kanske var lite basic så gjorde det stor skillnad för min förståelse att få respons på forumet.

Känner mig mer bekväm med hur pumpen fungerar just nu, men kommer fortsätta med optimering och följa de guider jag hittat på forumet. Först och främst flödet och se över varje radiator samt golvvärme. Tänkte inhandla en IR-termometer för detta, har ni några tips? Ser att de säljer en i webbshoppen här.
Sen är jag statistiknörd så jag kommer behöva en elmätare för pumpen :) Nån rekommendation där?

Sen får jag dra i installatören angående effektvakt! :)

En sista fråga, angående gradminuter så står den idag på -120. Hur vill jag tänka när jag trimmar det ytterligare? Tänker att i detta fall skulle jag kunna ställa ner den till t.ex. -150 eller t.o.m. -180. Vad skulle vara nackdelen i detta fall? Tänker att jag vill minimera antalet start-stop nu när våren kommer, och då den aldrig verkar ha problem att jobba tillbaks gradminuterna så känns det inte som att det gör något att ställa ner den ytterligare?
Tegelhus byggt 1964, utanför Göteborg.
130 kvm boyta, 122 kvm källare. Golvvärme på större delen av boytan, men element i sovrummen. Element i källaren.
Nibe f1255-12, installerad 2018-10-05. 180m borrdjup.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Vad gäller gradminutrarna sÃ¥ tror jag att detta kan pÃ¥verka trögheten i inverterregleringen, men jag är inte 100 säker.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 630
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag ställde min på – 150 GM i samband med att den här tråden var ganska aktiv.
Jag har dock inte någon större kunskap i ämnet och tyckte det var rätt bökigt och krävande
att försöka hänga med i resonemangen.

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=66402.0

Sedan den 3.5.2018 har min gått med GM på – 150 och eftersom jag är rätt nöjd
med hur Vpń går, har det inte blivit att ändra något på det.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/Ã¥r + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, dÃ¥ ca 6000 kWh/Ã¥r.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/Ã¥r + HH-el.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
AngÃ¥ende radiatorsystem , vad kan vattenvolymen där vara ?  Pumpen är förvisso en inverter , men ändÃ¥...   
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
hur skulle en acktank sitta?
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!