Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Larm "lÃ¥g temperatur köldbärare ut", borra ett till?  (läst 4026 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Larm "låg temperatur köldbärare ut", borra ett till?
« Svar #15 skrivet: 12 november 2019, 18:23:35 »
Jag kör med det har höjt brine tempen ca 1.5-2 grader mera på sommaren när inget uttag sker och ger troligtvis mera på en underdimensionerad borra. Jag installerade på grund av dålig vent och fick höjd brine temp på köpet men har man inga rör i huset och inte vill installera själv och inte har problem med dålig vent blir det troligtvis för dyrt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad j_mac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larm "låg temperatur köldbärare ut", borra ett till?
« Svar #16 skrivet: 13 november 2019, 11:13:15 »
Jag skulle försöka höja hastigheten på cirkpumpen så deltat sjunker att borran är i minsta laget det vet vi redan. Enligt länken är det 42 meter som ligger i jord osäkert om det är grundvatten där eller inte och spelar ju inte så stor roll heller samma sak där borran är i minsta laget nu gäller det att få den fungera bra ändå. Mitt hus är också byggt -32 men nu har det ventilation med återvinning till brine ger mera än jag trodde.

Pumpen har typ bara två hastigheter som jag kan hitta i installatörsmenyn: automatisk eller kontinuerlig.

Nyfiken, hur fungerar ventilation med återvinning? Jag tror jag förstår konceptet, men har du någon artikel eller länk till produkt som gör detta?

Vårt hål borrades på 90-talet och jag undrar om det finns med i kommunens register, på den tiden kunde man tydligen göra lite som man ville. När grannen ville borra senare så fanns det inte med i rullarna. Kan vara en teori. Har heller inget borrprotokoll utan endast "hörsägen" på djupet av hålet.

Klämd slang är annars en av teorierna men installatören tror inte så är fallet. Men vi har i alla fall justerat ned toleransen för det ingående värdena så att pumpen ska stanna om det blir för kallt, i vänta på någon lösning.

Tack för alla svar!
« Senast ändrad: 13 november 2019, 11:22:03 av j_mac »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Larm "låg temperatur köldbärare ut", borra ett till?
« Svar #17 skrivet: 13 november 2019, 11:44:00 »
Exempel pÃ¥ frÃ¥nluftsmodul för markvärmepump: https://proffs.nibe.se/nibedocuments/26633/639920-1.pdf  EnergiÃ¥tervinningen sägs motsvara ca 30 m borrhÃ¥l men det beror mycket pÃ¥ husets storlek och därmed frÃ¥nluftsflödet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Larm "låg temperatur köldbärare ut", borra ett till?
« Svar #18 skrivet: 13 november 2019, 15:00:55 »
Pumpen har typ bara två hastigheter som jag kan hitta i installatörsmenyn: automatisk eller kontinuerlig.

Nyfiken, hur fungerar ventilation med återvinning? Jag tror jag förstår konceptet, men har du någon artikel eller länk till produkt som gör detta?

Vårt hål borrades på 90-talet och jag undrar om det finns med i kommunens register, på den tiden kunde man tydligen göra lite som man ville. När grannen ville borra senare så fanns det inte med i rullarna. Kan vara en teori. Har heller inget borrprotokoll utan endast "hörsägen" på djupet av hålet.

Klämd slang är annars en av teorierna men installatören tror inte så är fallet. Men vi har i alla fall justerat ned toleransen för det ingående värdena så att pumpen ska stanna om det blir för kallt, i vänta på någon lösning.

Tack för alla svar!
Har ingen koll på vart man justerar hastigheten på cp på IVT men auto eller kontinuerlig är olika drift lägen inte hastigheter. Hur vet du vid vilken temp pumpen måste stoppa det är inte säkert det blir problem ens med mycket kall köldbärare ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!