Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vill du vara med och bygga världens bästa Värmepump?  (läst 45459 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vill du vara med och bygga världens bästa Värmepump?
« Svar #120 skrivet: 14 januari 2013, 00:49:54 »
Genom att överdimensionera och komplettera med en bra tanklösning skapar man ett driftförhållande som gör det enklare att erbjuda en lång garanti. Detta givet, i kombination med ett bra styr, att man vet att förutsättningarna för driften blir de bästa tänkbara.

Tyvärr ligger inte lösningen i styret i första hand utan den övergripande VVS-tekniska lösningen.
Är helt övertygad i att en bra pump har dessa delar i väl fungerande samspel, effektiv styr mot dålig vvs eller dålig styr mot effektiv vvs är lika förstörande. Det gäller att ge rätt värmeenergi till rätt plats vid rätt tillfälle men varken mer eller mindre.
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
jo alltså det håller jag med om på sätt och vis.

Men en bra vvslösning gör att även ett dåligt styr kan fungera väl.
Ett bra styr har svårt att fungera väl med för liten vattenvolym, flöde eller värmeavgivande kapacitet.

I övrigt kan jag bara hålla med om att dellast är nice. Min favorit för att uppnå detta i vattenburna system är inte inverterstyrning utan då snarare två kompressorer. Klämmer vi på med 134 så blir det ju fin VV också.

Min drömmaskin finns där ute men det blir ju en lamborghini snarare än en skoda :/ 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Vill du vara med och bygga världens bästa Värmepump?
« Svar #122 skrivet: 14 januari 2013, 08:24:14 »
Bara läst igenom snabbt men jag förstår inte om målsättningen är att bygga världens bästa värmepump eller sälja den? För mig är det två olika saker.
Ska den säljas som konsumentprodukt så finns redan konceptet klart med världen bästa värmepump, det heter kylskåp! ;)
Det är driftsäkert och håller temp, följdaktligen måste då världens bästa värmepump säljas med ett vred där kunden enbart ställer in temperaturen en gång för sina behov och sedan glömmer den. Den behöver då inte var den mest effektiva, bara göra det den utlovar, fungera och vara billig.

De som älskar att pillra o skruva på sina grejer och bygger egna habrovinscher tilhör undantagen och kommer nog inte att köpa den pumpen iaf?

Att det finns kompetens bland deltagarna här inne för att bygga världens effektivaste däremot, tvivlar jag inte på.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3891
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vill du vara med och bygga världens bästa Värmepump?
« Svar #123 skrivet: 14 januari 2013, 09:06:09 »
Bara läst igenom snabbt men jag förstår inte om målsättningen är att bygga världens bästa värmepump eller sälja den? För mig är det två olika saker.
Ska den säljas som konsumentprodukt så finns redan konceptet klart med världen bästa värmepump, det heter kylskåp! ;)
Det är driftsäkert och håller temp, följdaktligen måste då världens bästa värmepump säljas med ett vred där kunden enbart ställer in temperaturen en gång för sina behov och sedan glömmer den. Den behöver då inte var den mest effektiva, bara göra det den utlovar, fungera och vara billig.

De som älskar att pillra o skruva på sina grejer och bygger egna habrovinscher tilhör undantagen och kommer nog inte att köpa den pumpen iaf?

Att det finns kompetens bland deltagarna här inne för att bygga världens effektivaste däremot, tvivlar jag inte på.

så tror jag också...

...när jag träffar nya människor och vi börjar prata hus, sÃ¥ kan de nämna att de har bergvärme. "Vilket fabrikat", undrar jag? 

"Ingen aning, men den står i källaren"....är alltid svaret.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
haha precis Rocas!

Så svarar dom. Och efter några ytterligare kontrollfrågor visar det sig att dom är lite förvånade över att dom har en elräkning på 3000kwh för december.

Men allvarligt så är det ju ofta så att en köpare inte vill ha den bästa pumpen. Dom vill ha den pump som känns bäst och säkrast att köpa. Det kan komma en ny bil på marknaden. Det kan vara världens bästa bil men vi kommer inte ens titta i dess riktning förrän vi har sett den tillräckligt många gånger och hört från vänner och bekanta att den faktiskt är bra på riktigt.

Betänk också, utifrån ett marknadsföringsperspektiv, att alla värmepumpstillverkare redan hävdar att dom har marknadens mest effektiva värmepump. Med lite olika twist.

Om syftet är att bygga en pro-sumer-värmepump så förstår jag till 100%. Annars är ju marknaden till stor del redan etablerad med olika typer av värmepumpar inriktade på olika typer av konsumenter. JA de enda som saknas är väl i så fall en pro-sumer värmepump.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vill du vara med och bygga världens bästa Värmepump?
« Svar #125 skrivet: 14 januari 2013, 11:03:50 »
Vad är en Pro-sumer VP  Sc:,h
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Vill du vara med och bygga världens bästa Värmepump?
« Svar #126 skrivet: 14 januari 2013, 11:13:09 »
Vad är en Pro-sumer VP  Sc:,h

VP nörd, ha ha
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
bland annat inom kamerabranschen, men även andra, pratar man om consumer och prosumer.
alltså konsument och proffskonsument, typ. Jag vet inte om det ska vara bindestreck eller inte (pro-sumer, prosumer).

Dvs i gränslandet mellan de som använder saker som vanliga konsumenter och de som har det som yrke.
En kamera är ett bra sådant exempel.

Många av oss ställer samma krav på de som köper in värmepumpar till större fastigheter. Vi vill kunna logga, mäta och styra allt med koppling till internet eller egna överliggande system som är hopkopplade med andra funktioner och tjänster i huset.



Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vill du vara med och bygga världens bästa Värmepump?
« Svar #128 skrivet: 14 januari 2013, 11:23:57 »
bland annat inom kamerabranschen, men även andra, pratar man om consumer och prosumer.
alltså konsument och proffskonsument, typ. Jag vet inte om det ska vara bindestreck eller inte (pro-sumer, prosumer).

Dvs i gränslandet mellan de som använder saker som vanliga konsumenter och de som har det som yrke.
En kamera är ett bra sådant exempel.

Många av oss ställer samma krav på de som köper in värmepumpar till större fastigheter. Vi vill kunna logga, mäta och styra allt med koppling till internet eller egna överliggande system som är hopkopplade med andra funktioner och tjänster i huset.

OK, lärt sig nÃ¥t nytt da  tummenupp
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Vill du vara med och bygga världens bästa Värmepump?
« Svar #130 skrivet: 14 januari 2013, 11:47:07 »
jo alltså det håller jag med om på sätt och vis.

Men en bra vvslösning gör att även ett dåligt styr kan fungera väl.
Ett bra styr har svårt att fungera väl med för liten vattenvolym, flöde eller värmeavgivande kapacitet.

I övrigt kan jag bara hålla med om att dellast är nice. Min favorit för att uppnå detta i vattenburna system är inte inverterstyrning utan då snarare två kompressorer. Klämmer vi på med 134 så blir det ju fin VV också.

Min drömmaskin finns där ute men det blir ju en lamborghini snarare än en skoda :/

Där ser jag ett problem.... R-134, jättebra gas  tummenupp men det krävs en stor kompressor, stor kompressor = ljud
2 lite mindre kompressorer låter mer än en stor= mer ljud.

Hög COP på en luft/vatten VP = stor förångare =stor fläkt= mycket ljud

Det är ju iofs coolt när en lamborghini lÃ¥ter mycket, men kanske inte lika coolt med ett rytande VP monster i trädgÃ¥rden..  ::)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
exakt! och en tank tar plats. Och likaså en separat VV-beredare.
VP tillverkarnas 6-12kW värmepumpar med inbyggd VV är ganska bra ändå :)

och så har vi ju då något att klaga över här på forumet hehe
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Vill du vara med och bygga världens bästa Värmepump?
« Svar #132 skrivet: 14 januari 2013, 12:25:52 »
exakt! och en tank tar plats. Och likaså en separat VV-beredare.
VP tillverkarnas 6-12kW värmepumpar med inbyggd VV är ganska bra ändå :)

och så har vi ju då något att klaga över här på forumet hehe
Hehe, det lutar åt direktverkande el
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vill du vara med och bygga världens bästa Värmepump?
« Svar #133 skrivet: 14 januari 2013, 14:34:11 »
Det är ju iofs coolt när en lamborghini lÃ¥ter mycket, men kanske inte lika coolt med ett rytande VP monster i trädgÃ¥rden..  ::)

Jo.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vill du vara med och bygga världens bästa Värmepump?
« Svar #134 skrivet: 14 januari 2013, 17:28:07 »
Ja den tystaste utedelen jag monterat är pÃ¥ 32 dB  tummenupp
Sjuuuukt stor ,,, 18 kW ,,
Det finns tysta fina stora grejer
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!