Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vill du vara med och bygga världens bästa Värmepump?  (läst 45459 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Vill du vara med och bygga världens bästa Värmepump?
« Svar #105 skrivet: 13 januari 2013, 20:31:09 »
vi som är lite mer nördiga vill ha all teknisk mumbo jumbo, och det är kul med loggning övervakning och allt spännande med kan se, men vill Svensson ha det? Det stora vinsten med ett bättre övervakningssystem är enklare felsökning kanske tom på distans men även övervakning innan något går sönder helst till en server kopplad till tillverkaren som kan göra åtgärder innan en total haveri är ett faktum. Sen kommer sådan oss hellre vilja köra upp lite statistik på TV än se på lördagsfilmen, men den är en helt annan historia :)

Loggning får du ju om den är onlinekopplad.
Då kan du gå in på en hemsida och se hur din pump mår.

Och den behöver inte ha en tjusig touch-skärm i färg :)
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Vill du vara med och bygga världens bästa Värmepump?
« Svar #106 skrivet: 13 januari 2013, 20:41:55 »
CV :)

Den är inverterstyrd på så sätt att fläktarna är varvtalsstyrda.
Ungefär som Thermia med sina cirkpumpar.
« Senast ändrad: 13 januari 2013, 20:47:46 av GDS-Jan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vill du vara med och bygga världens bästa Värmepump?
« Svar #107 skrivet: 13 januari 2013, 21:47:07 »
CV, den var kul, noterat i blocket GDS-Jan.
Snyggt med display och allt.
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Vill du vara med och bygga världens bästa Värmepump?
« Svar #108 skrivet: 13 januari 2013, 21:48:29 »
Kylteknik har jag inte så bra koll på, men jag tror ni är inne på rätt spår.

Kompressor och övriga delar skiljer inte såå mycket mellan olika märken, men givetvis är det viktigt att få ihop en väl fungerande kombo.

Att bygga styret på en hyffsad ARM-processor så att den kan kopplas till Internet och ha full styrning samt givetvis loggning är idag ett måste (men det får inte kosta något, om det inte är en apple)

Fördelar som följer med om man kan bygga styret på en ARM processor (tex Raspberry Pi) med kringkomponenter är att det blir *mycket* lättare att arbeta parallellt och hjälpas åt med programvaran.

Jag skulle kunna tänka mig att man initialt bygger hela styret på en raspberry med ett bärarkort för I/O och skyddskretsar, göra ett bärarkort skulle vara hyffsat lätt (dock ändå närmare 500 000kr i ren tid om det inte görs graris av entusiaster)

Ett dylikt kort skulle dock krävas EMC-tester och godkännande, hela produkten (vp med styre) skall med godkännas för emc, CE-märkning, etc. Tyvärr är enbart certifieringarna snarare en bit över 1 000 000kr än under (det är här entusiats projekt brukar fastna pga kostnaden).
När man får upp volymen *kanske* det är billigare att bygga hela kortet, men då är det nya emc-tester/godkännande som gäller.

Jag kör idag loggning av min Sfinx VP11 på ett raspberry pi och via det kan jag även styra och ändra driftförhållanden (settemperatur för shunt, vid vilken temp vp skall starta/stanna samt att det givetvis ser till att det blir flytande kondensering) men för att kunna sätta detsamma på marknaden så skulle det kosta mer än det smakar.

Fördelen annars med webbåtkomst som ni redan har varit inne på är ju såklart att en "servicetekniker" kan göra enklare felkontroll på distans :)

/G
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vill du vara med och bygga världens bästa Värmepump?
« Svar #109 skrivet: 13 januari 2013, 21:53:02 »
Loggning får du ju om den är onlinekopplad.
Då kan du gå in på en hemsida och se hur din pump mår.

Och den behöver inte ha en tjusig touch-skärm i färg :)
Man skulle kunna göra ett statement precis som ICA med ICA Basic, Vit och Röd och ful som stryk, men har andra värden! Var det inte någon tillverkare av HIFI produkter på 90-talet som nästan inte hade några knappar alls, utan allt gick till att göra produkten bättre än konkurrenterna?
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Vill du vara med och bygga världens bästa Värmepump?
« Svar #110 skrivet: 13 januari 2013, 22:00:14 »
Man skulle kunna göra ett statement precis som ICA med ICA Basic, Vit och Röd och ful som stryk, men har andra värden! Var det inte någon tillverkare av HIFI produkter på 90-talet som nästan inte hade några knappar alls, utan allt gick till att göra produkten bättre än konkurrenterna?

Jo.
På pumpen räcker det med en display som visar panntemp/framledning så att man ser att den går.

På onlinesidan kan du se all data om pumpen, även från en mobil.
Då kan du ju programmera den från mobilen om du vill, typ höjning efter en sänkning på semester.

Det är inte alls dyrt för en tillverkare att drifta en sida med en databas för 1milj pumpar.
Det är så enkelt så man funderar varför de inte redan gjort det?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Då kan du ju programmera den från mobilen om du vill, typ höjning efter en sänkning på semester.

Medelsvensson vill väl knappast programmera sitt värmesystem pÃ¥ nÃ¥got sätt alls. Ska ni göra nÃ¥t självstyrande eller nÃ¥t som den intresserade kan trixa med?   Ni kan knappast göra bÃ¥da delar.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vill du vara med och bygga världens bästa Värmepump?
« Svar #112 skrivet: 13 januari 2013, 22:36:43 »
Ett dylikt kort skulle dock krävas EMC-tester och godkännande, hela produkten (vp med styre) skall med godkännas för emc, CE-märkning, etc. Tyvärr är enbart certifieringarna snarare en bit över 1 000 000kr än under (det är här entusiats projekt brukar fastna pga kostnaden).
När man får upp volymen *kanske* det är billigare att bygga hela kortet, men då är det nya emc-tester/godkännande som gäller.

Satt och bläddrade lite ang CE och EMC-certifiering, och visst kostar det, men kanske inte riktigt så mycket som 1 milj. Låter det vara osagt vad det kostar för det vet jag inte, men 50 000-150 000kr verkar vara ett rimligt spann.
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Vill du vara med och bygga världens bästa Värmepump?
« Svar #113 skrivet: 13 januari 2013, 22:44:14 »
Runt 100k skulle jag gissa.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Man kan inte bygga en VP med tillhörande styr i dag utan att också ha ett driftupplägg.
Alla vill komma åt sin VP via nätet och det gör man inte genom att öppna sin brandvägg.
Det gör man genom att VPn hämtar IP via DHCP och kommunicerar via en server där man dumpar loggdata och hämtar nya driftkommadon (inställningar).

Förbered er på en rolig men kostsam resa!

Jag har gjort en egen version av thermias styr. det finns så mycket att önska. Men det är mest för att jag är VP nerd.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vill du vara med och bygga världens bästa Värmepump?
« Svar #115 skrivet: 13 januari 2013, 22:55:44 »
Medelsvensson vill väl knappast programmera sitt värmesystem pÃ¥ nÃ¥got sätt alls. Ska ni göra nÃ¥t självstyrande eller nÃ¥t som den intresserade kan trixa med?   Ni kan knappast göra bÃ¥da delar.
Jag skulle vilja skriva i displayen att du nu har sänkt effektiviteten med ex 5%.
Lyckas någon med att göra bättre inställningar så belönas man med en trisslott. tummenupp
och det stÃ¥r:"Du har lyckas med att förbättra effektiviteten med 5%!"  ::)
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
precis. Som ett "iphone" spel. Man får små belöningar längs vägen. Blir triggad att lära sig mer.

Till slut säger den. Nu är du dignitär på VP. Dags att släcka lyset för här finns inte mer att spara :)

Och då sitter dom där med ett extra borrhål och en tank eller två ;)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Gigja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vill du vara med och bygga världens bästa Värmepump?
« Svar #117 skrivet: 13 januari 2013, 23:06:36 »
merförsäljning, gillar vad jag läser...  tummenupp
A-hus från 1959, tegelfasad på 1,5 våningar plus källare. Boyta 126kvm, biyta 96kvm. Öppen planlösning på bottenplan.
Tidigare elförbrukning ca 25 000 kwh, rullande 12 månader ca 14 500 kWh med CTC Ecoair 11,9 med EcoEl installerad 2009-12-21.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Genom att överdimensionera och komplettera med en bra tanklösning skapar man ett driftförhållande som gör det enklare att erbjuda en lång garanti. Detta givet, i kombination med ett bra styr, att man vet att förutsättningarna för driften blir de bästa tänkbara.

Tyvärr ligger inte lösningen i styret i första hand utan den övergripande VVS-tekniska lösningen.

Min erfarenhet är att den inte är praktiskt tillämpar som en volymförsäljningsprodukt förrän elpriset går upp ca 50-70% från nuvarande nivå.

Man står då inför att bara sälja till informerade konsumenter som har ett intresse i tekniken, långsiktig ekonomi eller stor hänsyn till miljön. Tyvärr är det nog enklare att hitta en sverigedemokrat i dagens sverige än ovanstående konsumentkategori.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Vill du vara med och bygga världens bästa Värmepump?
« Svar #119 skrivet: 13 januari 2013, 23:12:46 »
Angående emc så beror det givetvis lite på vilka krav man skall uppfylla men när vi gör preliminära emc-tester brukar en dag med mätningar på utstrålad luftburen emmision landa på minst 40k-50k, sedan har man påstrålad luftburen, lendingsbunden utstrålning och burst tester för att testa ingångarnas tålighet (jag *vet* att jag glömt något här men kommer inte på vad).
Detta brukar ta en knapp vecka på ackrediterat labb, sedan skall dom(eller man själv) skriva dokumentationen.
CE kommer i detta fallet även att ha krav på uppfyllande av maskindirektiven, detta bör inte vara allt för dyrt(vi vet ju redan hur en VP ser ut och hur den behöver vara) men det kostar lite till ändå...

Det är inte omöjligt att klara emc för 100k-150k men då måste allt vara rätt på första försöket och inga nya mätningar behövs, det ser jag inte som troligt i detta fallet.


     
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!