Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För lite varmvatten nyinstallerad Diplomat 8  (läst 19685 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad yegger

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För lite varmvatten nyinstallerad Diplomat 8
« Svar #15 skrivet: 19 december 2010, 23:00:49 »
Jag har nu kontrollerat anslutningarna; de ser rätt ut (i enlighet med bifogad bild från thermia).

Vad jag förstår återstår följande:
1. Spola TWS-slingan
2. Ställ in pumpen för att börja generera varmvatten tidigare
3. minska flödet på inkommande KV
4. NÃ¥got ytterliggare?

Angående 1:
Vad jag förstår så bryter VP för tidigt om man har luft i TWS-slingan. Allt som oftast verkar det som om värmeproduktionen avbryts när vattnet når 52 grader - är detta för tidigt? Vad är normalt?

Angående 2:
Detta ger fler starter med högre energiförbrukning samt kortare livslängd på kompressorn? Bör alltså undvikas innan övriga åtgärder prövats.

Angående 3:
Jag hittar en ventil med "+" och "-" på röret mellan vattenmätaren och värmpumpen, som ser ut att kunna användas för att strypa flödet. Denna ventil är på max "+" än så länge. Är det någon nackdel med att skruva ner flödet? Jag förstår att det blir nackdel om man sätter det toklågt, men man borde kunna ha tämligen lågt flöde utan negativa konsekvenser?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: För lite varmvatten nyinstallerad Diplomat 8
« Svar #16 skrivet: 19 december 2010, 23:43:03 »

Jag vet inte vilket flöde jag har på inkommande KV - hur kollar jag det?


Tappa upp vatten i en hink och ta tid  Thumbsup
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: För lite varmvatten nyinstallerad Diplomat 8
« Svar #17 skrivet: 20 december 2010, 10:10:17 »
Citera
Fast du ska inte justera cirkpumpen för vv-produktion. Pumpen jobbar ju större del av tiden med värmeproduktion, och därför optimerar man cp-hastighet för bra diff då. Och så får diffen vid vv-prod bli det den blir.

Antar att du har en yttre cp eftersom du har golvvärme. Då blir det automatiskt lättare att cirkulera på värmen. Mao, reglera efter varmvatten produktion och stryp flödet till 8 gr vid värmeproduktion *vinkar*
Dessutom ger vp som sämst vid vv-produktion vilket försvarar en bra inställning här Thumbsup

Hade det varit ett radiator-hus så kunde jag accepterat ;)

Labold: Kolla gärna hur styren jobbar vid vv-produktion på din Optimum... Rätt avancerat va? Bara för att få optimal drift vid vv-prod Thumbsup
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: För lite varmvatten nyinstallerad Diplomat 8
« Svar #18 skrivet: 20 december 2010, 10:35:06 »

Antar att du har en yttre cp eftersom du har golvvärme.
Varför skulle han ha yttre cp för att han har golvvärme? Nyproducerat hus, endast golvvärme, såna hus jag sett (iofs bara 2-3 stycken) har ingen extern cp, såvida de inte har arbetstank, men det vet vi väl inget om här?

Citera
Labold: Kolla gärna hur styren jobbar vid vv-produktion på din Optimum... Rätt avancerat va? Bara för att få optimal drift vid vv-prod Thumbsup

Jo nåt ska man väl ha för de extra stålarna. Å andra sidan så går den bara en del av vv-prod-tiden med 8 graders diff, för Optimumfunktionen används ju bara mellan 50-55 graders vb-fram.
« Senast ändrad: 20 december 2010, 10:52:53 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: För lite varmvatten nyinstallerad Diplomat 8
« Svar #19 skrivet: 20 december 2010, 10:52:49 »
Har han ingen yttre pump med golvvärme och ett flöde som ger 8 gr över vp så blir det nog svårt att hålla bra temperaturer i hela huset.
Har ett färskt fall i minne, där det satt en G2 8:a med golvvärme i hela huset. Opt reglera till 8 gr och han hade problem med värmen i vissa rum. Där kompletterades det med en yttre cirkpump samt bypass. Resultatet blev en lugnare inre pump samt mycket bättre komfort i HELA huset.
Kör med detta själv och det funkar mycket bra, fast jag vet ju iof inte hur det hade sett ut utan...
Ska nog testa det en dag.
Optimum reglerar som sagt efter vad som är optimalt enl. Thermias laborationer. Vi som kör utan har bara en sak att sträva efter och det är 8 gr diff Thumbsup
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: För lite varmvatten nyinstallerad Diplomat 8
« Svar #20 skrivet: 20 december 2010, 11:10:46 »
Har han ingen yttre pump med golvvärme och ett flöde som ger 8 gr över vp så blir det nog svårt att hålla bra temperaturer i hela huset.
Har ett färskt fall i minne, där det satt en G2 8:a med golvvärme i hela huset. Opt reglera till 8 gr och han hade problem med värmen i vissa rum. Där kompletterades det med en yttre cirkpump samt bypass. Resultatet blev en lugnare inre pump samt mycket bättre komfort i HELA huset.
Kör med detta själv och det funkar mycket bra, fast jag vet ju iof inte hur det hade sett ut utan...
Ska nog testa det en dag.
Optimum reglerar som sagt efter vad som är optimalt enl. Thermias laborationer. Vi som kör utan har bara en sak att sträva efter och det är 8 gr diff Thumbsup

Jo, komfortbiten kan säkert vara krånglig att få till ibland, men det beror väl också lite på hur man lagt slingorna och vilken dimension gv-slangarna har. Jag vet ju inte hur det ser ut i trådskaparens hus, det kan mycke väl vara så att det finns bypass i rör eller bypass i tank och en extern cp. Hursomhelst tycker jag att det är bättre att, om man måste välja, anpassa systemet för bästa diff vid värmeproduktion, nu när det är kallt så jobbar ju vp med värme kanske 15-24 av dygnets timmar medan vv tar någon eller ett par timmar.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: För lite varmvatten nyinstallerad Diplomat 8
« Svar #21 skrivet: 20 december 2010, 12:37:12 »
Visst är det så.
Det jag menar är att om man satsar alla dessa pengar som det faktiskt är, så kan man komplettera med en extra pump och få ut det allra bästa både vid värme och vv. Det kostar ju mer än typ 1500 spänn.
Jag körde min på 2:an på cp först, med 8 gr delta på värmen. Sedan såg jag att det bara var 5 gr vid vv. Ändrade då till 1:an och justerade om STAD:en så att det blev 8 gr vid båda tillfällena och efter det så har vv alltid stannat vid 57 ºC istället för 56 ºC.
Inga större skillnader så sett, men det innebär ju iaf en förbättring.
Plus att jag spara 70:-/år på cp:n ;D

Jag läste i en annan tråd (kommer inte ihåg vart) att i ett nördforum letar man efter dessa små förbättringar. Thumbsup
De som inte är här skiter antagligen i det också ;D
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: För lite varmvatten nyinstallerad Diplomat 8
« Svar #22 skrivet: 20 december 2010, 12:48:49 »
Tobocop, har du tätat ut din VP?  Är kondenseringstempen sgt som samma som VB F?
Kasta på teston ikväll och kolla annars Thumbsup

Utloggad yegger

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För lite varmvatten nyinstallerad Diplomat 8
« Svar #23 skrivet: 20 december 2010, 15:46:12 »
Jag har nu kontrollerat anslutningarna; de ser rätt ut (i enlighet med bifogad bild från thermia).

Vad jag förstår återstår följande:
1. Spola TWS-slingan
2. Ställ in pumpen för att börja generera varmvatten tidigare
3. minska flödet på inkommande KV
4. NÃ¥got ytterliggare?

Angående 1:
Vad jag förstår så bryter VP för tidigt om man har luft i TWS-slingan. Allt som oftast verkar det som om värmeproduktionen avbryts när vattnet når 52 grader - är detta för tidigt? Vad är normalt?

Angående 2:
Detta ger fler starter med högre energiförbrukning samt kortare livslängd på kompressorn? Bör alltså undvikas innan övriga åtgärder prövats.

Angående 3:
Jag hittar en ventil med "+" och "-" på röret mellan vattenmätaren och värmpumpen, som ser ut att kunna användas för att strypa flödet. Denna ventil är på max "+" än så länge. Är det någon nackdel med att skruva ner flödet? Jag förstår att det blir nackdel om man sätter det toklågt, men man borde kunna ha tämligen lågt flöde utan negativa konsekvenser?

Ang 3:
Har nu kontrollerat varmvattenflödet (tack för tipset om hur...  Sc:,h), och jag fick ut 12 liter vatten pÃ¥ 70 sekunder. Det borde alltsÃ¥ inte vara detta som är problemet heller? Finns det nÃ¥gon anledning till att skruva ner flödet ändÃ¥?

Vad jag förstår så återstår endast luft i TWS-systemet som förklaring på problemen? Detta förstås under förutsättning att det verkligen finns ett fel (dvs att vi inte får ut så mycket varmvatten som vi borde få, eller så snabbt som vi borde få det).

Dags att ta snacket med rörisen tror jag, om det är slut på förslag.


Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: För lite varmvatten nyinstallerad Diplomat 8
« Svar #24 skrivet: 21 december 2010, 11:09:27 »
Citera
Tobocop, har du tätat ut din VP?  Är kondenseringstempen sgt som samma som VB F?
Kasta på teston ikväll och kolla annars

Kondensering= 36,6 ºC
Framledning= 38,6  ºC
Överhettning= 3,7  ºK
Underkylning= 5,9  ºK
Delta över VP= 8,1  ºK
Framledning efter bypass= 37,1  ºC (alltsÃ¥ de som gÃ¥r ut pÃ¥ slingorna)
 Thumbsup
Idag har vp:n det kämpigt.  :P Men jag ska koppla in rumsgivarna igen sÃ¥ att vardagsrummet kan strypa sina slingor vid eldning i kaminen. Det gjorde gott sÃ¥g jag... Thumbsup
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: För lite varmvatten nyinstallerad Diplomat 8
« Svar #25 skrivet: 21 december 2010, 11:44:40 »
Du har 2 grader till att hämta. ;)  Trixa pÃ¥ nu ;D

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: För lite varmvatten nyinstallerad Diplomat 8
« Svar #26 skrivet: 21 december 2010, 15:36:12 »
hur kan du ha høgre framledning ær kondenseringstemp...?  :o
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: För lite varmvatten nyinstallerad Diplomat 8
« Svar #27 skrivet: 21 december 2010, 16:15:25 »
Har inte riktigt förstått det, men tydligen ska det ha med R407c att göra. Att någon del av freonet har en högre kondenseringstemperatur vid det specifika trycket än det som anges i instrumentet Sc:,h
Så fick jag det förklarat när jag frågade samma sak.
Har du en annan förklaring, so bring it on baby! *vinkar*
Jag har hittills inte mätt en enda 407c-maskin som inte ser ut så...

Oraklet: Jag har nog kört fast i tänket nu... Har du en liten ledtråd? Sc:,h Sc:,h Sc:,h
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: För lite varmvatten nyinstallerad Diplomat 8
« Svar #28 skrivet: 21 december 2010, 17:19:37 »
Jag läste fel förut.  sÃ¥g inte att VB Fvar högre än kondenseringen.
Men det är möjligt att använda en del av hetgas energin till att fÃ¥ högre VB F än kondenseringstempen.  Om det är sÃ¥ här kan jag inte svara pÃ¥, kan vara en givare.

Vad säger testo givaren gentemot VB F?

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: För lite varmvatten nyinstallerad Diplomat 8
« Svar #29 skrivet: 21 december 2010, 18:05:02 »
De temperaturerna är mätta med testo:n allihopa knUp
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!