Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mycket gÃ¥r era elpatroner in vid dessa dagar?  (läst 9512 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hur mycket går era elpatroner in vid dessa dagar?
« Svar #15 skrivet: 08 februari 2012, 23:14:18 »
Vid -15 kör jag med 6 + 6 kW och då går inte övre patronen för att klara varmvattnet.
erp

Jag har skruvat upp min till 9 + 6 för att ha marginal. Effektvakten tillåter visserligen inte 15 kW (annat än korta stunder), men det finns en poäng med detta. Vid -15 pendlar den övre mellan 4,5 och 7,5. Det är inte gratis att få varmt i huset, men tillsammans med knepet att öka farten på radiatorpumpen så håller vi faktiskt 20 grader i köket denna vinter, även nu när vi hade -30, och det är värt mycket för husfriden.

Poängen med att sätta den övre till 9 är att vid -12 ger min 107 PE ca 4,7 kW, och det räcker inte för att värma huset, men när övre patronen kan safta i rejält så kan jag ju få ut 13,7 kW när det behövs mycket varmvatten.

Hastigheten pÃ¥ radiatorpumpen borde för övrigt kunna styras av styrsystemet till VP och EcoEl, sÃ¥ att när VP spärras ökar farten pÃ¥ CP, och när VP aktiveras igen sÃ¥ sänks farten. 
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur mycket går era elpatroner in vid dessa dagar?
« Svar #16 skrivet: 08 februari 2012, 23:49:59 »
Kanske jag också ska testa med 9 kW när det blir riktigt kallt, det har faktiskt inte tänkt på, effektvakten skyddar ju mina säkringar.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!