Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 410P - lÃ¥gt tryck  (läst 2051 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Trickard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
Nibe 410P - lågt tryck
« skrivet: 24 november 2013, 19:10:07 »
Trycket ska normalt ligga mellan 0,5 och 1,5. Mitt tryck ligger strax över 0 och det verkar ju inte så bra. Vad kan hända och hur kan jag höja trycket? Berätta gärna tydligt (jag är rätt okunnig) om någon vet.

Har varit bortrest en tid och haft elpatronen avstängd vilket lett till att vattentempen i pannan lågt väldigt lågt (38 grader och -2 ute) så jag slog på så att även elpatronen kan hjälpa tilll att koka vattnet. Vet inte om detta påverkat men trycket var alltså lågt innan jag drog igång elpatronen.

Som jag kan minnas har trycket allltid legat lågt, dock inte så här lågt.
Har en luft/luft Daikin Perfera 35 (Perfera verkar vara Elons benämning)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29419
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 410P - lågt tryck
« Svar #1 skrivet: 24 november 2013, 19:40:29 »
Trycket varierar med temperaturen, dock bör man ha ca 1,0 bar då grejerna är varma.
Öppna manualen och leta reda på ventil nr (49), det är med denna man fyller på vatten i värmesystemet.
Om trycket är för lågt kan det komma in luft i systemet, du kanske behöver lufta elementen och din panna efter att du fyllt på?
Pannan luftas via säkerhetsventilen (52) och tilluftsbatteriet har en egen luftningsnippel (5).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!