Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Passat -98 1.8T 8000 mil, startar inte  (läst 3120 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1040
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Passat -98 1.8T 8000 mil, startar inte
« skrivet: 05 december 2016, 15:13:08 »
Hej
Idag 5 dec skulle hustrun till optiker för utprovning av nya progressiva glasögon.
Vi kör väldigt lite, så jag kopplade för säkerhets skull in batteriladdaren, CETEC 7000, på söndagsmorgonen.
När vi skulle iväg idag på förmiddagen så ville inte bilen starta.
Det enda som hände var att det "smattrade" i elektroniken. Det verkade inte hända något med startmotorn.
Senast vi körde bilen var förra tisdagen, 29 nov.
Vi fick skjuts med en granne, så vi kom till optikern.
Nu har jag kunnat konstatera att strålkastare etc lyser med, som det ser ut, med full kraft.
Vi tar tacksamt emot tips på vad som kan vara fel.
SW
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / Ã¥r.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vÃ¥r vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Passat -98 1.8T 8000 mil, startar inte
« Svar #1 skrivet: 05 december 2016, 15:26:16 »
De där ctek-laddarna är bra, OM batteriet är i vart fall halvfullt när man börjar ladda.
Kollade du så att det laddade som det skulle?
Rätt polaritet?
För mig låter det som att det helt enkelt inte laddats alls, och att det inte var någon ström batteriet.
Någon av cteks alla säkerhetsfunktioner som stoppat laddningen alltså...
Smattrar det i reläna även om du har lyset på och det lyser OK?
(Är det lite ström borde lyset slockna när du vrider nyckeln till startläge.)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Passat -98 1.8T 8000 mil, startar inte
« Svar #2 skrivet: 05 december 2016, 15:31:36 »
-batteriet
-batteripoler & kabel
-startmotor
i den ordningen
1. prova med annat batteri 2. gör rent polerna 3. byt startmotor 4. skrota bilen ;)
Har en Renault som stått lite och när man vill starta slår solenoiden till men startmotorn går inte runt-
kablar och batteri ok. På Lagunan är det ett rent helvete att byta startmotor (Volvo debiterar fem timmar à 1200 kr)
tänker att den kanske kärvat fast men kommer inte ens åt att knacka på den
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1040
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Passat -98 1.8T 8000 mil, startar inte
« Svar #3 skrivet: 05 december 2016, 16:32:06 »
De där ctek-laddarna är bra, OM batteriet är i vart fall halvfullt när man börjar ladda.
Kollade du så att det laddade som det skulle?
Rätt polaritet?
För mig låter det som att det helt enkelt inte laddats alls, och att det inte var någon ström batteriet.
Någon av cteks alla säkerhetsfunktioner som stoppat laddningen alltså...
Smattrar det i reläna även om du har lyset på och det lyser OK?
(Är det lite ström borde lyset slockna när du vrider nyckeln till startläge.)

Jag har kopplat in laddaren igen och jag tycker det ser ut som om den laddar OK. Inga felindikationer.
Det ser ut som om lamporna lyser som de skall när jag försöker starta.
Jag såg att batteriet är från 2010 så det kanske är slut även om vi kört väldigt lite. Det innebär kanske i och för sig inget positivt för batteriet ?
SW
« Senast ändrad: 05 december 2016, 16:35:57 av SW »
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / Ã¥r.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vÃ¥r vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Passat -98 1.8T 8000 mil, startar inte
« Svar #4 skrivet: 05 december 2016, 16:42:00 »
Prova med startkablar, eller ett annat batteri, då kan du utesluta eller bekräfta det som är enklast i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Passat -98 1.8T 8000 mil, startar inte
« Svar #5 skrivet: 05 december 2016, 17:22:22 »
Att köra lite och sällan är väl det värsta man kan utsätta en bil och ett batteri för.

Särskilt på en så gammal bil..

Saker oxiderar och kärvar ihop när det inte får användas.
Batteriet självurladdar och tar stryk, särskilt i kylan, ett kallt batteri laddar inget vidare heller.

Om du inte kör regelbundet med bilen så borde du nog ha underhållsladdning på, så tömmer inte batteriet med tiden.

Jag försöker köra en längre sträcka (minst så bilen hinner gå ordentligt varm och lite till) varje vecka, så man laddar upp batteri och torkar ur motor, bränner ur partikelfilter, motionerar det mekaniska etc. Det ger nog rätt mycket mindre problem här i den delen av sverige där vi har fuktigt eländigt väder vintertid.
Batteriet är orginal från 2011 men jag märker inte någon skillnad på startförmågan än, den snurrar på bra (ändå Diesel).

Vore jag du hade jag nog rullat igång bilen och kört den en sväng så den blir ordentligt varm och får ladda lite, sen hade jag provat startmotorn igen (stäng då inte av bilen där det är svårt att komma igång igen utan startmotor ;))
Brorsans gamla opel strulade när han bodde i Göteborg och vägrade totalt, jag lyckades få igång den åt honom med mycket fjäskande, sen tankade vi upp och körde "skiten ur den", sen gick den som en klocka efter det.
Massa fukt och elände som samlar sig i all el och bränslesystem och behöver brännas ut !
« Senast ändrad: 05 december 2016, 17:25:56 av karaff »
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Passat -98 1.8T 8000 mil, startar inte
« Svar #6 skrivet: 05 december 2016, 17:55:40 »
Precis. FÃ¥ igÃ¥ng bilen nu, sen tar du med dig frugan och kör skiten ur den.  tummenupp
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Passat -98 1.8T 8000 mil, startar inte
« Svar #7 skrivet: 05 december 2016, 18:55:17 »
Står bilen i ett torrt varmgarage kan den vara i mycket fint skick trots den är gammal. Viktigt att alltid ha underhållsladdning på om bilen körs bara sällan samt att byta olja/vätskor etc med lämpliga intervall. Har en fin Passat -98 1.8T med bara 4600 mil på gång...
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Passat -98 1.8T 8000 mil, startar inte
« Svar #8 skrivet: 05 december 2016, 22:14:07 »
Sen börjar man köra med den och varenda gummidetalj ger sig för att det är totalt förtorkat och stelt.

Har själv köpt "pärlor" som knappt gått något, de bilarna har varit de sämsta jag ägt.

Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Passat -98 1.8T 8000 mil, startar inte
« Svar #9 skrivet: 06 december 2016, 11:34:59 »
Gemensamt för CTEK och andra "intelligenta" laddare är att de fungerar utmärkt för att ladda batterier som är relativt nya och i bra skick, men de blir ofta lurade av åldrade batterier som t ex är mer eller mindre sulfaterade eller har någon kortsluten cell. Har man ett bilbatteri som någon gång har djupurladdats eller frusit, eller som är mer än 3 år gammalt, så är det säkrare att ladda med en enkel ointelligent laddare och övervaka spänningen för hand med en digitalmultimeter då och då.

På bilbatterier som är gamla men inte har använts mycket, händer det ibland att någon intern förbindning mellan cellerna har korroderat sönder. Trots det kan batteriet fungera utmärkt när man tar ut måttliga strömmar (t ex tänder lyset), men det klarar inte alls att dra en startmotor.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1040
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Passat -98 1.8T 8000 mil, startar inte
« Svar #10 skrivet: 06 december 2016, 16:30:25 »
Det fick bli ett nytt batteri.
Ett VARTA D 24 skulle passa bra sade de pÃ¥ Macken.  I "manualen" stÃ¥r det Lämna minst en avgasningsöppning öppen, annars finns risk för explosion.
Jag har inte hittat nÃ¥gra sÃ¥dana öppningar.  Jag fÃ¥r väl cykla ner till macken i morgon och frÃ¥ga.
Ni kanske vet om det finns på D 24 ?
Vi hoppas förstås att bilen sedan kommer att starta och fungera.
/SW
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / Ã¥r.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vÃ¥r vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Passat -98 1.8T 8000 mil, startar inte
« Svar #11 skrivet: 06 december 2016, 17:25:43 »
De har normalt ett hål upptill på vardera gaveln där man kan endera ansluta en slang för att leda bort gaserna eller täta med en propp.

Det syns tydligt på denna bild:
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1040
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Passat -98 1.8T 8000 mil, startar inte
« Svar #12 skrivet: 07 december 2016, 15:35:57 »
Bilen startade fint med nytt batteri.  tummenupp
SW
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / Ã¥r.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vÃ¥r vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!