0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
De som tror att det inte varit så varmt som nu tidigare har gått på skrönan om värmerekord.Då mäter man bara från slutet av 50-talet, 30-talen var mycket varmare.Jag verkligen hatar man man fifflar med statistik på detta sätt.
Men vad var myten? Är det inte att elbilar oftare/lättare tar eld och inget om hur dom beter sig när dom väl tagit eld?
Nu har två fraktfartyg med sammanlagt mer än 6000 bilar brunnit upp p.g.a. självantändande elbilar.OM man tänker sig att vi INTE kommer ifrån den teknik som gör det möjligt för batterierna att självantända - vad kommer det resultera i när "alla kör elbil"?1. Omöjligt att försäkra sitt hem mot brand om den beror på ett elbilsbatteri? (Laddning bara möjligt på ett säkert avstånd från annan antändbar materia?)Typ, man får gjuta en betongbunker om man vill kunna ladda bilen hemma2. Omöjligt att ha tunnlar öppna för fordonstrafik då en olycka av den karaktären skulle kunna få helt extrema följder3. Omöjligt att transportera bilar/fordon på båtar och färjor då resultatet av en brand som är omöjlig att förebygga blir så fatalSom jag ser det borde omställningen snabbt bromsas så vi får ordning på batterierna innan "alla" ska ha elbilar, det kommer ju att bli helt ohållbart på många sätt och vis, speciellt om det blir "billiga" kinesiska elbilar/batterier som tar över världsmarknaden.Någon annan som reflekterat över detta?Jag var ju nära att köpa elbil förra sommaren, men en sak som gjorde att jag inte valde att gå vidare var de skyhöga försäkringspremierna, som troligen bara kommer att bli ännu dyrare.Enda alternativet är väl att försäkringsbolagen börjar göra det valfritt att ha "batteri och brandförsäkring" lite på samma sätt som man kan välja nivå på självrisken idag.Vilken otrolig soppa detta med den gröna omställningen ställer till med egentligen, dessutom mer eller mindre utan nytta då utvecklingsländerna mer än väl kompenserar för alla insatser som görs i den civiliserade delen av världen.Vore det verkligen inte bättre att vi satsade på forskning och utveckling?Exempel på områden:Thoriumreaktorer för säker och billig kärnkraft.Säkra och effektiva batterier till elbilar och batterilager.Stötta fattiga länders innevånare som drabbas av värmeböljor med subventiernade ställen att kyla ned sig på, eller "allas rätt till AC" på nåt sätt.(Förutsätter troligen fossil energi som är säker, billig och lättillgänglig)Förbättra, effektivisera och öka tekniken och samarbetet inom geografiska områden vad gäller släckutrustning och brandförsvar vid bränder som hotar befolkningen.Känns ju märkligt att det, år 2023, inte ska gå släcka en skogsbrand på en liten grekisk ö t.ex?Exempel på åtgärder kunde t.ex. vara några "brandhangarfartyg" i medelhavet som var beredda att rycka ut med horder av brandsläckningsutrustning, brandsläckningsflyg, superpumpar och brandslang i obegränsade mängder som ett exempel.Nej, då får det inte kosta, men att ställa om fossilindustrin för delar av världens befolkning till 1000-tals gånger större kostnader, det är helt egalt och stöttas av alla beslutsfattare.Visst är det märkligt?
Här har du förklaringen till USAs lokala 30-tals peak gällande heat waves som du hänvisar till. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Dust_Bowl
Hur har det gått för de arma stackarna i Norge?De har ju massor med tunnlar och elbilar.? Är det tvär stop i dom? Och färjorna? Hur går det med dom? Massor med elbilar måste stå strandade på fastlandet?Och sen försäkringen.. ja vad skall man börja. Är inte bilarna försäkrade i Norge? En betongbunker?Har du ätit flugsvamp Rickard?Det är synd att dessa myter om elbilar dyker upp, inte för vi kommer ”rädda klimatet” med dessa utan för att de är så rolig och billig bilkörning.Jag kommer aldrig köpa en diesel eller bensinbil igen. Och om några år kommer det inte finnas några att köpa heller. Ingen kommer vilja ha dem och ingen tillverkare kommer utveckla nya motorer.