Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utlöst lÃ¥gtryckspressostat pÃ¥ en IVT Optima 600-1100  (läst 3024 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad maxmsm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • IVT Optima-290A/W luft-vatten
Vi har en(enligt manualen) IVT Optima 600-1100 med IVT 290 A/W från 2011 som larmar för utlöst lågtryckspressostat, det är ganska tjock "frost" på kondensorn/förångaren vilket tyder på att avfrostningen inte går igång.

Om jag kvitterar larmet så återkommer det efter en stund, kortare stund ju fler kvitteringar jag gjort så jag stängde av pumpen och satte en fläkt vid kondensorn som satte fart på uteluften så det tinade(ca 3 plus idag), sedan gick den ett par timmar innan larmet kom igen.

Jag har läst i en annan tråd att man ska kunna gå in och läsa av givarna men jag hittar inte var jag ska gå in för att hitta dessa värde.

Vad jag reagerat på nu är att på sista tiden så har varmvattnet legat på ca 60 grader utan att jag ändrat några värde.

Någon som har lite tips så är jag mycket tacksam.
M

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Förhoppningsvis är det bara någon temperaturgivare som visar fel så den inte förstår när det är dags att frosta av. Om du håller in menyratten några sekunder så kommer du till avancerade menyn där du kan läsa av alla temperaturer. Skriv ner alla värden här - Helst efter att du fått bort isen och kompressorn har gått en stund.
   
I den avancerade menyn kan du även starta manuell avfrostning. Då ser du om själva avfrostningen fungerar och slipper köra med en fläkt.

Anledningen till att varmvattnet är varmare är att den går över till elpatrondrift när kompressorn stoppas. Då värms varmvattenberedarens mantel till 65 grader (om ni inte har ändrat något) och vatten därifrån shuntas ut till värmesystemet.
     

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad maxmsm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • IVT Optima-290A/W luft-vatten
Förhoppningsvis är det bara någon temperaturgivare som visar fel så den inte förstår när det är dags att frosta av. Om du håller in menyratten några sekunder så kommer du till avancerade menyn där du kan läsa av alla temperaturer. Skriv ner alla värden här - Helst efter att du fått bort isen och kompressorn har gått en stund.
   
I den avancerade menyn kan du även starta manuell avfrostning. Då ser du om själva avfrostningen fungerar och slipper köra med en fläkt.

Anledningen till att varmvattnet är varmare är att den går över till elpatrondrift när kompressorn stoppas. Då värms varmvattenberedarens mantel till 65 grader (om ni inte har ändrat något) och vatten därifrån shuntas ut till värmesystemet.
   

Det är två problem med det du skriver, jag hittar inte givarvärdena i menyn, jag har även loggat in utan att hitta dessa och avfrostningen går ej att starta manuellt.

Utloggad maxmsm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • IVT Optima-290A/W luft-vatten
Så, frukosten avklarad och kollat lite mer på de nya sidorna jag fick fram efter senaste tipset(från annat forum) och tror mej ha hittat givarvärdena under Temperaturer.

T1 Framledning 36,8
Värmesystem start 28,0
Värmesystem stopp 41,1
T2 Utetemperatur 2,4
T3 Varmvatten 60,0
Varmvatten start 50,0
Extra varmvatten ... 55,0
Varmvattenspets stopp 65,0
T6 Kompressor 43,8
T8 Värmebärare ut 36,6
T9 Värmebärare in 28,5
Varmvatten stopp 52,0
T10 Kondensortemperatur 29,5
T11 Köldmedietemperatur 15,4
T12 Lufttemperatur förångare 2,8
Korrigera givare
Ingångar
Utgångar

Vad säger detta er som begriper?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Att T11 visar fel.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad maxmsm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • IVT Optima-290A/W luft-vatten
Att T11 visar fel.

Tack!

Ny givare beställd.

Utloggad maxmsm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • IVT Optima-290A/W luft-vatten
En liten uppdatering, i fredags bytte jag givaren och inte det minsta strul efter detta!

Ett mycket stort tack för råd och tips!!
Internetforum när det är som bäst!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Bra att du fick till det utan att bli helt ruinerad. tummenupp
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad maxmsm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • IVT Optima-290A/W luft-vatten
Bra att du fick till det utan att bli helt ruinerad. tummenupp

Ja, det är skönt med dagens forumvärld så att man kan fixa lite med kompetent hjälp istället för att behöva ta in en värmepumps tekniker som sannolikt tar överpriser.

Jag ska ta hem en extra givare så att jag kan byta snabbare när nästa ger upp.

Stort tack!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!