Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybörjare (nybyggt hus) Nibe Fighter 360P  (läst 6758 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sta1n

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Nybörjare (nybyggt hus) Nibe Fighter 360P
« skrivet: 05 november 2008, 20:41:41 »
Hej alla,

Här kommer mitt första inlägg eftersom jag har använt sökfunktionen men inte hittat det jag funderar på.

Tänkte be er kolla om min pump är rätt inställd med kurva osv.
Kör med en Nibe Fighter 360P
Bor i Jämtland och har värmekurva 9 inställd. Frånskjutning -10. Har Höst/Vår inställd på pumpen.
Ligger mellan 19-21 grader och kör enbart med radiatorer. Boytan är på 130kvm.

Tyvärr låter det som att min pump jobbar hårt för den låter konstant och relativt högt.
Nån som vet vad det kan bero på?
Är som sagt nybörjare så jag har i princip bara vridit på den där ratten (frånskjuttningsratten) till -10 och ställt in värmekurvan på 9 och det har fungerat riktigt bra förutom att den låter rätt högt hela tiden.

En sakt till, har en elmätare som bara visar hur mkt pumpen drar och den ligger konstant pÃ¥ ca 0,70 kw, har ingen koll pÃ¥ hur mkt en sÃ¥ndär ska dra men ni kanske vet?  ;)

Tack så länge!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29390
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybörjare (nybyggt hus) Nibe Fighter 360P
« Svar #1 skrivet: 06 november 2008, 10:39:18 »
Du har väl termostaterna öppna?

Kompressorn ska jobba i princip konstant på vintern, det är svårt att beskriva hur den ska låta men ta hem din installatör och lyssna om du är orolig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ollefisk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjare (nybyggt hus) Nibe Fighter 360P
« Svar #2 skrivet: 06 november 2008, 12:44:42 »
Om du har inställt till höst/vår så är elpatronen avstängd så kompressorn lär få köra konstant för att ge dig värme i huset och varmvatten.
Är det runt nollgrader och neråt så är det tveksamt att pumpen klarar det utan elpatronen eller möjligen om du eldar också.
Har pumpen någon rumsgivare? Hur har du det med varmvatten?

/Olle

Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybörjare (nybyggt hus) Nibe Fighter 360P
« Svar #3 skrivet: 07 november 2008, 09:38:15 »
Hur stort hus har du med en 360P i jämtland? Det låter inte direkt överdimensionerat :)
Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad Berlin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjare (nybyggt hus) Nibe Fighter 360P
« Svar #4 skrivet: 09 november 2008, 08:12:58 »
Hej
Har en känsla av att värmekurvan är för hög om du måste ha förskjutningen så lågt som-10.
Sänk värmekurvan till 7 ev 6 och förskjutningen på 0. Man måste prova sig fram vilken kurva som passar vilket tar några dygn per justering, blir det för kallt höj kurvan ett snäpp. Känns det lite rugigt på morgonen justera förskjutningen stegvis till plussidan, prova detta så blir det säkert bra. Jag kör inte autoläget utan sommar/höst-vår/och vinterläget när höst/vår inte räcker till.
Man får prova sig fram lycka till.(bor oxså i republiken jämtland)
                                                                     
mvh/Berlin

Utloggad tnaslund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjare (nybyggt hus) Nibe Fighter 360P
« Svar #5 skrivet: 09 november 2008, 10:56:06 »
Varför skall termostaterna vara öppna på denna typ av panna?
360P jobbar enbart mot ack.tanks temp (stopp på 54 och start på 50 om jag inte minns fel) och framledningstemp styrs av motorschunt.

Jag skulle sänka värmekurvan tills kurvförskjutningen ligger mellan -2 och 0.
Umeå 140m2 Nibe 410P och braskamin =~14000 kwh 07

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29390
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybörjare (nybyggt hus) Nibe Fighter 360P
« Svar #6 skrivet: 10 november 2008, 12:51:41 »
Varför skall termostaterna vara öppna på denna typ av panna?

Radiatortermostater har en tendens att öppna och stänga samtidigt, om de öppnar samtidigt rusar en massa avkylt vatten in i pannan och elpatron triggas. Ett stabilt jämnt radiatorflöde har pannan lite högre chans att parera med bara kompressorn.
« Senast ändrad: 10 november 2008, 13:16:59 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tnaslund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjare (nybyggt hus) Nibe Fighter 360P
« Svar #7 skrivet: 10 november 2008, 17:41:59 »
Den tendensen skulle jag vilja syna, termostaterna om de fungerar som de skall reagerar pÃ¥ lufttemperaturen i rummet vilken i sin tur beror pÃ¥ en mängd faktorer (solinstrÃ¥lning, sekundära värmekällor osv) att fler än ett rum skulle nÃ¥ öppningstemp samtidigt torde vara sällsynt. 

Även om det skulle inträffa är skillnaden i mängden vatten buffrat i pannan med en temp på 50+ grader kontra mängden vatten från radiator kretsen med en i absolut sämsta läget lägsta temp på +20 så stor att pannan svårligen skall tappa mycket i temp.
Det finns ju också en inbyggd tröghet i regleringen av motorschunten som gör att pannan får lite tid på sig att justera tempen. Vattnet går inte in i pannan såvida inte trevägsventilen (schunten) öppnar, och rusning blir det bara om ventilen öppnar helt vilket den normalt aldrig gör.

Större delen av värmebehovssässongen i Jämtland kommer pumpen att gå på elpatron ändå..

Är det inte då bättre att sätta framledningtemp så låg så att rummet med störst värme behov hålls vid rätt temp vid full flöde och strypa ner övriga med hjälp av termostaterna?
I syfte att hålla ner framledningstemp.
Umeå 140m2 Nibe 410P och braskamin =~14000 kwh 07

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29390
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybörjare (nybyggt hus) Nibe Fighter 360P
« Svar #8 skrivet: 10 november 2008, 18:57:21 »
Den tendensen skulle jag vilja syna, termostaterna om de fungerar som de skall reagerar pÃ¥ lufttemperaturen i rummet vilken i sin tur beror pÃ¥ en mängd faktorer (solinstrÃ¥lning, sekundära värmekällor osv) att fler än ett rum skulle nÃ¥ öppningstemp samtidigt torde vara sällsynt. 

Min erfarenhet är att temperaturen max skiljer någon grad mellan de olika rummen i mitt hus, det är möjligen i badrummet (där dörren är stängd) som temperaturen kan skilja, och jag kör med alla termostater fullt öppna och reglerar värmen på VP:n.

Däremot kan temperaturen variera på grund av solinstrålning mm, och det märks i större delen av huset samtidigt.

Har man för högt ställd kurva och stryper på alla termostaterna så öppnar ju shunten mer än nödvändigt och då kan man få de effekter jag beskrev förut. Men har man ställt in en bra kurva och stryper på några radiatorer så är det ingen större fara.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!