Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Totalt okunnig - slutet system golvvärme. Varmvattenberedare  (läst 2366 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stromstrom

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Jag funderar på att köpa ett hus men jag är helt okunnig (lägenhetsägare sen många år) på hur värmesystemen fungerar.
Huset jag kollar på har golvvärme som verkar komma från en Focus PV-13 elpanna. Det är väl ett slutet system om jag fattat det rätt?
Är den bra/okej/dålig?
Hur värmer man upp övrigt varmvatten (kranar) - är det genom en separat varmvattenberedare? (Man kan väl inte få varmvatten via kommunens vattenledning? :o)

Om man skulle vilja koppla t ex en vattenmantlad kamin till golvvärmen hur gör man då - är det en ackumulatortank man måste ha då?
Andra lösningar för att få ner energiförbrukningen.

Huset har idag ca 13000 kWh uppvärmning.

Tacksam för hjälp.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Om systemet är öppet eller slutet beror inte på vad det är för slags panna eller om det är golvvärme eller radiatorer, utan det beror på vilken sorts expansionskärl som sitter där. Om huset är byggt på 70-talet eller senare och aldrig haft vedpanna, så är det troligen ett slutet expansionskärl. Annars kan det finnas ett öppet expansionskärl på vinden, med skvallerrör osv.

De flesta elpannor brukar ha en inbyggd elvarmvattenberedare, man kan säga att det är två helt olika apparater som är hopbyggda i samma skåp och med samma elanslutning.

Om huset är så litet och/eller välisolerat att förbrukningen bara är 13000 kWh/år med ren elvärme, så är det nog svårt att få några ytterligare energisparåtgärder lönsamma.

Vattenmantlade kaminer i all ära, men de brukar i första hand fungera som kamin och ge ren strålningsvärme, det är en ganska liten del av energin i veden som kan tillvaratas i vattenmanteln.

Jag skulle nog under alla förhållanden rekommendera att om befintligt värmesystem fungerar någotsånär bra, så börja med att bo i huset ett år och lär dig hur det uppför sig under olika årstider och väderförhållanden. Först när du har gjort det är det dags att fundera över hur man kan förbättra det.
Det beror ju på hur familjesituationen ser ut också, har man tonåringar hemma som gör av med mycket duschvarmvatten så kanske första åtgärden borde bli att värma tappvarmvattnet på ett billigare sätt, har man inte det så kanske man kan låta elvarmvattenberedaren vara som den är och koncentrera sig på effektivare sätt att värma golven.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!