Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F730 + Upnor  (läst 4943 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #120 skrivet: 18 mars 2024, 21:30:11 »
Om cirkulationspumpen havererar relativt snart åren efter att huset är byggt så beror det normalt på massor av småskräp och smuts i värmesystemet och att detta inte renspolades som det skulle vid installationen. Annars håller cirkulationspumpar väldigt länge. Sitter det något smutsfilter intill F730 på något av värmerören så bör det kontrolleras och rengöras?

Man tänker att man ska spara mycket tid pÃ¥ att inte behöva renovera när man bygger ett helt nytt hus men istället blir det massor av andra saker som ska ordnas i ett nytt hus som hade varit lösta för länge sedan i ett hus där det tidigare bott folk. Kompletteringar och garantisaker med hustillverkaren och underleverantörer som kan ta väldigt mycket tid. En tomt som kanske ser ut som ett mÃ¥nlandskap och kräver massor med jobb innan det blir en trädgÃ¥rd. 
« Senast ändrad: 19 mars 2024, 08:42:53 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #121 skrivet: 18 mars 2024, 23:10:07 »
Börjar tro på cirkulationspumpen för det finns inget samröre med större varmvattenuttag och att det är endast i de längre slingorna vi har problem.
Det är nåt skumt med att vi har även ett kalldrag i stora rummet...
Jag är er evigt tacksam för att ni lägger er tid pÃ¥ detta.  :)

Men ett helt nytt hus ska man inte behöva fundera pÃ¥ fel..  :-\


Värmepumpen går då finfint, är bara avfrostningselementet som spökar ibland, (kanske måste bytas, eller kan vara nån av BT16/BT21-givarna som spökar). Nibe/tekniker får utröna det.

Upnor-felkoden känns som nåt givarfel, eller fick du den felkoden även när ni hade 22°C inne? Tänker att Upnoren tycker att 16-19°C är för kallt. :)

Utloggad RJ74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hökbäck, Östersund kommun
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F730 129kvm Eksjöhus
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #122 skrivet: 19 mars 2024, 06:12:59 »

Värmepumpen går då finfint, är bara avfrostningselementet som spökar ibland, (kanske måste bytas, eller kan vara nån av BT16/BT21-givarna som spökar). Nibe/tekniker får utröna det.

Upnor-felkoden känns som nåt givarfel, eller fick du den felkoden även när ni hade 22°C inne? Tänker att Upnoren tycker att 16-19°C är för kallt. :)

Låg framledningstemp har vi haft sen start, men det är nu jag tagit tag i det.

Man den klagar pÃ¥ detta oavsett temp  :)
Men både tillopp och retur är varma i skåpet, men golven är kalla.

Rörmokaren sa att det nya upnor ska nan tilloppen vara fullt öppna och man ska reglera med rumstermostaterna.

Varför ska jag dÃ¥ enl tips maxa termostaten och styra via värmepumpen? Förklara för en dum en..   a:gl

Utloggad RJ74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hökbäck, Östersund kommun
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F730 129kvm Eksjöhus
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #123 skrivet: 19 mars 2024, 06:21:14 »
Det roliga  >:( är att jag kan inte fÃ¥ högre temp än 19 grader.. Givaren för Nibe det är rummen som har problem men att hÃ¥lla värme och har en känsla av drag.  ::)

Så oavsett om jag har inställt på 30 grader så går den upp till 20,5 för att på natten sjunka..

Tror jag kommer lägga pÃ¥ en mer bestämd stämma när jag ringer nÃ¥gra samtal idag..  ^-^

Värmepumpen har nu från 1/3--idag förbrukat 574, 9 kwh. Känns mer rimligt..eller?
« Senast ändrad: 19 mars 2024, 06:53:58 av RJ74 »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #124 skrivet: 19 mars 2024, 07:14:50 »
Det roliga  >:( är att jag kan inte fÃ¥ högre temp än 19 grader.. Givaren för Nibe det är rummen som har problem men att hÃ¥lla värme och har en känsla av drag.  ::)

Så oavsett om jag har inställt på 30 grader så går den upp till 20,5 för att på natten sjunka..

Tror jag kommer lägga pÃ¥ en mer bestämd stämma när jag ringer nÃ¥gra samtal idag..  ^-^

Värmepumpen har nu från 1/3--idag förbrukat 574, 9 kwh. Känns mer rimligt..eller?


Ska kika när jag kommer hem, men ~22 kWh ×18,33 dagar = 403 kWh killgissar jag att min F750 med 127 m² anno 2015, förbrukat, i Umeå, 19.5-21°C inne, 0 tillsats(er), 0 eldning, sparsam VV,
500-600 mm lösull på vinden och torr betongplatta.
Vi har ocksÃ¥ nattkallt och vissa kalla dagar, men ni bor i Jämtland  a:gl


Edit: F750, 330 kWh sen 1 mars-19 mars enligt mätaren (extrapolerat).
« Senast ändrad: 19 mars 2024, 17:55:43 av kWhalp »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #125 skrivet: 19 mars 2024, 08:35:39 »
Låg framledningstemp har vi haft sen start, men det är nu jag tagit tag i det.

Man den klagar pÃ¥ detta oavsett temp  :)
Men både tillopp och retur är varma i skåpet, men golven är kalla.

Rörmokaren sa att det nya upnor ska nan tilloppen vara fullt öppna och man ska reglera med rumstermostaterna.

Varför ska jag dÃ¥ enl tips maxa termostaten och styra via värmepumpen? Förklara för en dum en..   a:gl

Värmepumpar är sedan länge utrustade med en växelventil som växlar mellan att värma varmvatten respektive husvärme. Härigenom behöver de aldrig göra en högre temperatur till huset än som precis behövs för att hålla värmen enligt värmekurvan. Då får värmepumpen högsta möjliga verkningsgrad (COP) och man sparar ganska mycket el. Det innebär att framledningstemperaturen till huset kommer att variera en del uppåt och neråt men i genomsnitt ska värmen bli exakt rätt i huset. Då får det inte finnas några termostater i huset som plötsligt stänger och hindrar värmepumpens arbete. Stänger många termostater kan det bli högtryckslarm i värmepumpen eftersom flödet blir för litet. Är det problem med att något rum alltid är för varmt eller för kallt ska man justera det fasta flödet till det rummet, hellre än att försöka använda termostaten.

Din rörmokare är kanske väldigt duktig på att dra rör och på golvvärmesystem som Uponor men han kan uppenbarligen väldigt lite om värmepumpars arbetssätt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad RJ74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hökbäck, Östersund kommun
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F730 129kvm Eksjöhus
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #126 skrivet: 22 mars 2024, 15:04:04 »
Kan man ställa när och under vilka förhållanden patronen ska gå in och köra?

Nu har rörmokarn och uponor checkat, dom säger att allt är bra där.  ???

Väntar på Nibes tekniker kommer och kollar..
« Senast ändrad: 22 mars 2024, 15:09:45 av RJ74 »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #127 skrivet: 22 mars 2024, 16:01:22 »
Går att välja driftläge i meny 4.2 men utan elpatronen kanske värmen inte räcker till senast när det är några minusgrader eller kallare. Går att ställa in vid vilken utetemperatur som elpatronen ska kopplas bort i meny 4.9.2.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #128 skrivet: 22 mars 2024, 18:47:12 »
Kan man ställa när och under vilka förhållanden patronen ska gå in och köra?

Nu har rörmokarn och uponor checkat, dom säger att allt är bra där.  ???

Väntar på Nibes tekniker kommer och kollar..


Ser jättebra ut nu, den går i 20 Hz och myser. Bra temperaturer på allt!

Har du fått nåt fler avfrostningselements-larm?

Utloggad RJ74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hökbäck, Östersund kommun
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F730 129kvm Eksjöhus
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #129 skrivet: 23 mars 2024, 13:28:12 »

Ser jättebra ut nu, den går i 20 Hz och myser. Bra temperaturer på allt!

Har du fått nåt fler avfrostningselements-larm?

Inga fler larm, men jag vill veta varför patronen går in när det är 0 gradigt?


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #130 skrivet: 23 mars 2024, 14:10:57 »
Legionella-värmning av varmvattnet?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad RJ74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hökbäck, Östersund kommun
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F730 129kvm Eksjöhus
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #131 skrivet: 23 mars 2024, 14:25:04 »
Legionella-värmning av varmvattnet?

Inställd på 28 dagar

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #132 skrivet: 24 mars 2024, 01:36:27 »
Inga fler larm, men jag vill veta varför patronen går in när det är 0 gradigt?


Du har ju/väl originalinställningarna där 30 min värme, och 30 minuter varmvatten produceras varje heltimme, om endera behov finnes dvs, växelvis produktion.

Om ni delvis, eller helt tömmer VVB:n så kommer F730:n få panik och tokjobba med varmvatten i 30 minuter, i flera cykler, varpå GM rasar.
Når GM under ett visst värde, så kommer elpatronen kicka in.


Bifogar en bild på din framledningstemperatur över tid, allt över ~35°C framledningstemperatur för golvvärme innebär att elpatronen har använts vid värmeproduktion, och allt över ~52°C vid VV-produktion innebär att elpatron använts.


759h elpatron 24 mars 2024 för dig, 8 mars 731.1
=> 27.9h × 6.5 kW => 181 kWh på 15 dygn, => 12kWh/dygn och i snitt 500W.

I just ditt fall, prova ställ ned varmvattnets topp-temperatur, så du hamnar under elpatrongränsen i grafen.
Killgissar att det sker för just din anläggning vid 45°C toppvattentemperatur, där du i dagsläget verkar ha 48°C som mest/vanligast?

Justera ned varmvatteninställningarna i avancerade menyn, som fÃ¥s genom att hÃ¥lla in bakÃ¥tknappen i 7 sekunder, sen välja varmvatteninställningar,  är stopptemperaturen 45°C för dig och just din F730 tycker att det är 48°C under speciella omständigheter, sänk den dÃ¥ 2°C till 43°C, och prova om ni fÃ¥r komfortstörning/för lite varmvatten av detta, eller om det är OK, det borde leda till att ni fÃ¥r det mer normala 45°C topptemperaturen.

Min F750 håller rätt temperatur, dvs överskjuter inte 3°C toppvarmvatten som din anläggning verkar göra.

Bifogar även menyn över din anläggnings varmvatteninställningar.

OBS! Själva legionellakörningen får ej "ut-glesas" eller tas bort då 45°C-varmvatten ställs in, risk för otrevligheter där snålheten bedrar visheten...
« Senast ändrad: 24 mars 2024, 01:59:04 av kWhalp »

Utloggad RJ74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hökbäck, Östersund kommun
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F730 129kvm Eksjöhus
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #133 skrivet: 24 mars 2024, 09:30:59 »

Du har ju/väl originalinställningarna där 30 min värme, och 30 minuter varmvatten produceras varje heltimme, om endera behov finnes dvs, växelvis produktion.

Om ni delvis, eller helt tömmer VVB:n så kommer F730:n få panik och tokjobba med varmvatten i 30 minuter, i flera cykler, varpå GM rasar.
Når GM under ett visst värde, så kommer elpatronen kicka in.


Bifogar en bild på din framledningstemperatur över tid, allt över ~35°C framledningstemperatur för golvvärme innebär att elpatronen har använts vid värmeproduktion, och allt över ~52°C vid VV-produktion innebär att elpatron använts.


759h elpatron 24 mars 2024 för dig, 8 mars 731.1
=> 27.9h × 6.5 kW => 181 kWh på 15 dygn, => 12kWh/dygn och i snitt 500W.

I just ditt fall, prova ställ ned varmvattnets topp-temperatur, så du hamnar under elpatrongränsen i grafen.
Killgissar att det sker för just din anläggning vid 45°C toppvattentemperatur, där du i dagsläget verkar ha 48°C som mest/vanligast?

Justera ned varmvatteninställningarna i avancerade menyn, som fÃ¥s genom att hÃ¥lla in bakÃ¥tknappen i 7 sekunder, sen välja varmvatteninställningar,  är stopptemperaturen 45°C för dig och just din F730 tycker att det är 48°C under speciella omständigheter, sänk den dÃ¥ 2°C till 43°C, och prova om ni fÃ¥r komfortstörning/för lite varmvatten av detta, eller om det är OK, det borde leda till att ni fÃ¥r det mer normala 45°C topptemperaturen.

Min F750 håller rätt temperatur, dvs överskjuter inte 3°C toppvarmvatten som din anläggning verkar göra.

Bifogar även menyn över din anläggnings varmvatteninställningar.

OBS! Själva legionellakörningen får ej "ut-glesas" eller tas bort då 45°C-varmvatten ställs in, risk för otrevligheter där snålheten bedrar visheten...

Tack.

Jag funderar pÃ¥ detta som jag kanske är trög, men jag förstÃ¥r inte vad det säger i grafen .  :) När har patronen gÃ¥tt in?

...
Bifogar en bild på din framledningstemperatur över tid, allt över ~35°C framledningstemperatur för golvvärme innebär att elpatronen har använts vid värmeproduktion, och allt över ~52°C vid VV-produktion innebär att elpatron använts.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #134 skrivet: 24 mars 2024, 09:46:59 »
När framledningstemperaturen är hög runt 50 °C så producerar den varmvatten och blir temperaturen ca 52 °C eller högre behövs även el-patronen. Ser ut att inträffa ganska regelbundet.

När framledningstemperaturen är lägre 30 - 40 °C så producerar den värme till golven. Blir temperaturen högre än ca 35 °C behövs även el-patronen. Ser också ut att inträffa ganska ofta när det är kallt, särskilt första veckan i mars.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!