Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IgÃ¥r gav värmepumpen upp!  (läst 17873 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #90 skrivet: 03 april 2019, 08:27:25 »
Lite svårt att beräkna med någon precision då värmeläckaget från kompressorn inte är känt. Sen måste man anta temperaturen där kondenseringen börjar. Är det rätt intrimmat ska den vara ungefär lika med värmebärare ut.

Är det suggasväxling på pumpen? Suggasens temperatur är högre än inkommande köldbärare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #91 skrivet: 03 april 2019, 08:28:44 »
Nibe har ju i vart fall tidigare kört med suggasväxling på sina on/off, jag gissar att de har det nu också.
Tror det är så enkelt att de lött ihop hetgas och suggasröret en sträcka (tidigare i alla fall).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #92 skrivet: 03 april 2019, 09:31:53 »
Kollade för övrigt nu och helåret 2016 hade värmepumpen förbrukat 8800 kWh, så borde det gå ned minst till 6160 kWh eller 2640 kWh/år om den nya går 30% snålare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #93 skrivet: 03 april 2019, 10:51:04 »
Fick COP till 4,2. Antog att förÃ¥ngningstemperaturen var -5 grader vilket gav att isentropverkningsgraden blev 0,87 (känns lite högt) för att fÃ¥ rätt hetgastemperatur med nÃ¥gra procents värmeläckage frÃ¥n kompressorn. Men det är ett osäkert värde. FörÃ¥ngnings- och kondenseringstryck är inte kända med nÃ¥gon större noggrannhet och de har stor inverkan pÃ¥ COP. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #94 skrivet: 04 april 2019, 20:43:25 »
jag tror inte det är hetgasen och suggasen de lött ihop, snarare vätskeledning och suggas om jag vill minnas rätt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #95 skrivet: 10 april 2019, 09:51:27 »
I natt var det -6 grader och blÃ¥sigt, värmepumpen gick pÃ¥ 37 Hz när jag steg upp och det verkar som att den hörs en del i denna hastighet, inte bara när den gör tappvarmvatten, skall bli intressant att höra hur pass mycket den lÃ¥ter när jag skall värma upp poolen och den fÃ¥r gÃ¥ max.  dontknow
Den går ju ändå avgjort tystare än min gamla, men man hör i vart fall att kompressorn är igång.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tomasbjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #96 skrivet: 10 april 2019, 11:17:31 »
I natt var det -6 grader och blÃ¥sigt, värmepumpen gick pÃ¥ 37 Hz när jag steg upp och det verkar som att den hörs en del i denna hastighet, inte bara när den gör tappvarmvatten, skall bli intressant att höra hur pass mycket den lÃ¥ter när jag skall värma upp poolen och den fÃ¥r gÃ¥ max.  dontknow
Den går ju ändå avgjort tystare än min gamla, men man hör i vart fall att kompressorn är igång.

Upplever min hörs ganska mycket på full gas. Dock står den i källaren så hör den inte men öppnar man källardörren hör man om den jobbat hårt.
F1155-12, VPB200, 220m hål och 2st Innova takkassett för frikyla.
Från fjv, 29000kwh sista året till Vp, 8300KwH första året.
Hus från -42. 80m2 öv, 87m2+82m2 källare med radiatorer. 75m2 nybyggt garage med golvvärme.
27 solpaneler i 27 graders lutning och 9 st i 63 graders lutning. 14,5kwp. 14000kwh/Ã¥r cirka.

Utloggad sturebyking2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #97 skrivet: 09 maj 2019, 14:29:42 »
Står i valet och kvavet om jag ska börja planering av utbyte av min självinstallerade 1215-7 från 2003. Drygt 40 000tim / 45 000 starter, inga direkta problem "just nu". Har en utjämnings tank på 300L och har under dessa 16år knapp kört på elpatron över huvud taget.

Bytte en duschblandare härrom dagen och "råkade" tömma toppen av pumpens varmvattens beredare. När jag sedan återfylle kom det massor av ljusbrunt slam i varmvattnet som satte ingen alla blandare i hela huset (och de interna filtrena i den nya FMM duschblandaren) lossnade antagligen från kanterna när det kom in luft VV beredaren.

Planerar att hävert tömma VVberedaren i helgen. Brukar det bli slam? Hur får man bort det? Bor i Stockholm söderort.
Ser att Nibe flyttat alla rör till baksidan och det ser jag som ett jätte stort problem för mej, KB in/ut kommer in direkt genom källar väggen till höger om 1215, 650mm från golvet, alla ventiler sen 90grader in i pumpen. Om KB på en ny Nibe redan är nära väggen vad ska alla filter/ventiler/ex kärl vara då?
Takhöjden är ett annat problem. 2050mm totalt. sedan gamla radiator rör ovanför V pumen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #98 skrivet: 09 maj 2019, 15:42:10 »
Vi drog ut KB-rören på sidan, de kommer ut lite lägre än på din gamla värmepump och närmast väggen, så det behövs kanske lite anpassning där, vi fick sätta in två extra vinklar på varje ledning för att koppla ihop det på ett OK sätt.
De kan vinklas ut på både höger och vänster sida, sitter flexslangar bak.

När det gäller grumliga vattnet i beredaren så är det nog lika för alla, det blir massor med slam i en gammal beredare, därför är maskinerna rätt mycket tyngre när man skall ut med dem än när man lyfter in dem...
Lättaste sättet av bli av med slammet är nog att helt enkelt spola varmvatten tills det blir rent.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad sturebyking2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #99 skrivet: 09 maj 2019, 17:16:44 »
Jo det måste nog till en "rejäl anpassning" vid KB". Lägre säger du? ca 650 från golv mitten 28 rören? Mina KB går direkt ut genom väggen där, sedan lutar de uppåt på ett kokskällar golv som är högre än husets källar golv - kul att lufta! Kanske får man flytta ut alla ventiler/filter ex kärl osv till koxkällaren.
VVB slammet, jag tänkte koppla bort inkommande kallvatten tillförsel och peta in en trädgårdsslang i 22 röret som hävert, tömma fylla tömma igen så får jag väl se...
Kör även en extern cirkpump till radiatorerna och har därför ett extra relä som stänger av 1215 cirkpump då den inte behövs. Relät dras om kompressor och/eller något elsteg är igång, annars står den cirkpumpen still. Husets cirkpump går inte på sommaren men motioneras automatiskt en gång i veckan. Acctanken som jag specade åt Strömsnäspannan AB finns bara i ett exemplar sitter både i serie och paralellt med Vpp och accen har även en förvärmnings slinga för inkommande kallvatten så jag trixade en del för 16 år sedan ^-^

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #100 skrivet: 09 maj 2019, 18:00:44 »
Bytte en duschblandare härrom dagen och "råkade" tömma toppen av pumpens varmvattens beredare. När jag sedan återfylle kom det massor av ljusbrunt slam i varmvattnet som satte ingen alla blandare i hela huset (och de interna filtrena i den nya FMM duschblandaren) lossnade antagligen från kanterna när det kom in luft VV beredaren.

Jepp, det brukar bli grumsigt i en VVB, det är därför man inte bör dricka vatten som passerat VVB.
Försöker förklara detta för min fru som gärna spolar i en skvätt varmvatten i kannan till kvällsmaten (för att vattnet inte ska vara för kallt).
Jag känner direkt pÃ¥ smaken att det smakar illa om det är en skvätt varmvatten i.  :P
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #101 skrivet: 10 maj 2019, 07:10:11 »
En liten rättelse.
Den gamla värmepumpen stod på kanten till sulans upphöjda sockel, ca 12 cm över golv (Gjorde egna "extrahöga" fötter till framsidan av pumpen).
Den nya pumpens bakre fötter sitter så långt in under maskinen att jag var tvungen att flytta ut maskinen så den står på golvet, det i sin tur är nog det som gör att rören kommer ut lägre på nya maskinen i vårt unika fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #102 skrivet: 14 maj 2019, 00:34:59 »
Står i valet och kvavet om jag ska börja planering av utbyte av min självinstallerade 1215-7 från 2003. Drygt 40 000tim / 45 000 starter, inga direkta problem "just nu". Har en utjämnings tank på 300L och har under dessa 16år knapp kört på elpatron över huvud taget.

Bytte en duschblandare härrom dagen och "råkade" tömma toppen av pumpens varmvattens beredare. När jag sedan återfylle kom det massor av ljusbrunt slam i varmvattnet som satte ingen alla blandare i hela huset (och de interna filtrena i den nya FMM duschblandaren) lossnade antagligen från kanterna när det kom in luft VV beredaren.

Planerar att hävert tömma VVberedaren i helgen. Brukar det bli slam? Hur får man bort det? Bor i Stockholm söderort.
Ser att Nibe flyttat alla rör till baksidan och det ser jag som ett jätte stort problem för mej, KB in/ut kommer in direkt genom källar väggen till höger om 1215, 650mm från golvet, alla ventiler sen 90grader in i pumpen. Om KB på en ny Nibe redan är nära väggen vad ska alla filter/ventiler/ex kärl vara då?
Takhöjden är ett annat problem. 2050mm totalt. sedan gamla radiator rör ovanför V pumen.
Jag skänker bort min gamla 1215-7 gratis mot avhämtning. Har gått i 10 år. Finns mycket kvar att ge i den.
Bor i västerort.

Med vänlig hälsning
Daikin

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #103 skrivet: 14 maj 2019, 06:39:35 »
Jag skänker bort min gamla 1215-7 gratis mot avhämtning. Har gått i 10 år. Finns mycket kvar att ge i den.
Bor i västerort
Om det ingÃ¥r transport till Göteborg i priset sÃ¥ "köper" jag den  tummenupp
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #104 skrivet: 12 januari 2020, 16:51:14 »
Hur går pumpen Rickard om du jämför med din gamla?
Är du nöjd att du valde en inverter samt går den mycket effektivare?
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!