Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 35 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 november 2023, 07:16:10 »

Har en kompis som har en ännu större tank 3 m3 som är isolerad 30-40 cm, han vill inte heller ha läckage, jätteviktigt har han berättat, inte för förlusten utan för han vill att tanken håller värmen länge😊, så han får tid över (vedeldare).
Reflekterar nu lite, Ambeas resultat kom idag, steg 17 %, jag hade en sälj inlagd som gick igenom. Hänger här o tjötar om arbetstankar, förluster och snålar el och vedar etc...
 men allt detta jobb som ioch försej är kul och så tjänar man in årets elförbrukning på 10 minuters "jobb" på Ambea. Gäller att prioritera 😂😇

Mmm, hur många års elförbrukning har du förlorat på börsen de senaste månaderna?  ;)
Jag har nog förlorat ca 7 års energikostnader sedan i september.
Men igår fick jag tillbaks två av dem.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 november 2023, 07:14:26 »

Och, det blir helt annan storlek energilagret också, jämfört med om man värmer med värmepump.
Enda visten med tank som energilager, om man värmer med värmepump är ju att man har en maskin som är överdimensionerad med typ 50%, och har en tank på någon eller några m3.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 02 november 2023, 20:43:59 »

Är helt andra temperaturer vid ved eldning till tex 90 grader då blir det värmeläckage att räkna med än på en vp med flytande kondensering.
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 02 november 2023, 20:18:24 »

Jag har extremt stor tank på totalt 2000 liter den är hyffsat isolerad och värme läckaget vid vp drift är så litet så det finns element i rummet närmast tanken. Om tanken står i ett pannrum som inte behöver värme så värms det endera av radiatorer eller så är det kallt där radiatorns värme kostar lika mycket som värmeläckaget från tanken har man kallt där då blir tankens värme läckage förluster förutom den delen som värmer rummen bredvid om inte dom också ska vara kalla. Om det finns tillfällen värme behövs på natten men inte på dagen för er som bor söderut bör det se lika ut här norrut och det fungerar i alla fall bra. Vp sköter själv när den vill värma eller inte cirkpumpen till rad går hela året hos mig den är inte kopplad till vp kan ju slå av den manuellt men den får gå så den inte fastnar och förvärmer vv i tanken även på sommaren.

Har en kompis som har en ännu större tank 3 m3 som är isolerad 30-40 cm, han vill inte heller ha läckage, jätteviktigt har han berättat, inte för förlusten utan för han vill att tanken håller värmen länge😊, så han får tid över (vedeldare).
Reflekterar nu lite, Ambeas resultat kom idag, steg 17 %, jag hade en sälj inlagd som gick igenom. Hänger här o tjötar om arbetstankar, förluster och snålar el och vedar etc...
 men allt detta jobb som ioch försej är kul och så tjänar man in årets elförbrukning på 10 minuters "jobb" på Ambea. Gäller att prioritera 😂😇
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 02 november 2023, 07:54:09 »

Där har ni er tankevurpa, systemet är för trögt.
Bor du i norr stämmer detta nog ganska väl
Bor du mer söderut kommer läckaget huset till godo när behöver värma huset vilket inte är hela dygnet.
Dessutom, står tanken i ett pannrum som inte behöver värme menar jag det mesta är förluster.

Men det beror även på vad man menar med förlust, för mej är det alla utgifter som inte behövs, för er kan det vara något annat...
Eldas det med ved är det väl även "skit samma"
Men finns en massa fördelar med en tank ändå, och som nog väger över, tex nu då mer möjlighet till timpriskörning, jag vill nu ha tank men har inte hittar en bra plats än 🤔
Det blir rena misären inomhus om man stänger ned pumpen flera timmar, kan ju fungera för yngre men inte i vår 60+ ålder. Komfort är a & o för mej och framförallt för min fru.

När slutar och börjar uppvärmningssäsongerna för er alla och hur går det till praktiskt? Sköts det automatiskt en urkoppling av tanken?
Jag har extremt stor tank på totalt 2000 liter den är hyffsat isolerad och värme läckaget vid vp drift är så litet så det finns element i rummet närmast tanken. Om tanken står i ett pannrum som inte behöver värme så värms det endera av radiatorer eller så är det kallt där radiatorns värme kostar lika mycket som värmeläckaget från tanken har man kallt där då blir tankens värme läckage förluster förutom den delen som värmer rummen bredvid om inte dom också ska vara kalla. Om det finns tillfällen värme behövs på natten men inte på dagen för er som bor söderut bör det se lika ut här norrut och det fungerar i alla fall bra. Vp sköter själv när den vill värma eller inte cirkpumpen till rad går hela året hos mig den är inte kopplad till vp kan ju slå av den manuellt men den får gå så den inte fastnar och förvärmer vv i tanken även på sommaren.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 november 2023, 07:51:55 »

JAg sänker alltid rumbörvärdet på våren när det börjar bli för varmt inne p.g.a. solinstrålningen, värmen i huset håller sig även om det bara är enstaka plusgrader på natten, tycker "sommarläget" är en okänslig funktion, så för oss fungerar det bättre att man helt enkelt bestämmer när uppvärmningssäsongen är slut.
Har man termostater på alla radiatorer så slipper man ju den typen av handpåläggning, men får istället en värmepump som arbetar mot ett obefintligt flöde om det är "för varmt" i huset.
Går den mot en acktank så får man onödig energiförluster från tanken, även om termostaterna är stängda.
På hösten låter vi känslan inne avgöra när det är dags att dra upp rumbörvärdet så att värmepumpen får börja jobba igen, lite samma som på våren alltså, men omvänt.
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 01 november 2023, 21:27:44 »

Men normalt står väl tanken inomhus och tanken är varm endast under uppvärmnings säsong så värmeläckaget kommer ju huset tillgodo och dom är så små så det kommer inte bli bastu i rummet. Extra cirkpump behövs ju i vissa fall ändå och i vissa fall med tank kör man utan.

Där har ni er tankevurpa, systemet är för trögt.
Bor du i norr stämmer detta nog ganska väl
Bor du mer söderut kommer läckaget huset till godo när behöver värma huset vilket inte är hela dygnet.
Dessutom, står tanken i ett pannrum som inte behöver värme menar jag det mesta är förluster.

Men det beror även på vad man menar med förlust, för mej är det alla utgifter som inte behövs, för er kan det vara något annat...
Eldas det med ved är det väl även "skit samma"
Men finns en massa fördelar med en tank ändå, och som nog väger över, tex nu då mer möjlighet till timpriskörning, jag vill nu ha tank men har inte hittar en bra plats än 🤔
Det blir rena misären inomhus om man stänger ned pumpen flera timmar, kan ju fungera för yngre men inte i vår 60+ ålder. Komfort är a & o för mej och framförallt för min fru.

När slutar och börjar uppvärmningssäsongerna för er alla och hur går det till praktiskt? Sköts det automatiskt en urkoppling av tanken?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 november 2023, 07:07:57 »

Ja, så länge man inte får ett värmeöverskott i pannrummet så är det ju ingen förlust, lite samma som för mig när jag funderade på om jag skulle isolera alla "värmerör" i teknikrummet där vi också har dusch och bastu, jag bestämde mig för att avvakta och det visade sig vara ett bra beslut, vi behöver det tillskottet i just det rummet för att det ska bli tillräckligt varmt, även med radiatorn aktivt värmande.
En snål extern pump som driver flödet i radiatroerna, samtidigt som den i värmepumpen inbyggda stoppas när kompressorn inte går är inte heller någon energitjuv att tala om.
De Watt som förbrukas "extra" när båda går bidrar också till värme, dock bara med COP 1.0, så en ren teoretisk förlust är det ju förutsatt att den interna cirkpumpen inte drar mer ström än den externa när den går.
Skulle det vara fallet så kan till och med Tipo:s lösning spara energi, trots att det finns två cirkpumpar i systemet.

Den bild vi gamla uvar har än annars att både den interna och externa cirkpumpen kan förbruka upp till 70W, och att det blir pengar om man räknar över hela året, så är inte längre fallet med dagens snåla cirkpumpar, men det är ju av värde at veta detta så man inte tar en gammal "gratis" cirkpump från hyllan och sätter in och tror att det ska bli billigare.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 31 oktober 2023, 18:17:21 »

Värme i rummet där tanken står?
Och en extra cirkpump som drar ström hela året.
Vi har en 300l arbetstank till vår F1245-12. Till den har vi en snål Wilopump som normalt ligger på 7W. Sommartid står den still, cirkpumpen i VP:n används bara för att ladda tank och beredare, när VP:n står still står även den pumpen still. Jag tror inte den externa pumpen drar mer än den inbyggda.
Vår tank står i källaren, och den värme som läcker ut i rummet är ingen förlust.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 31 oktober 2023, 17:15:23 »

Värme i rummet där tanken står?
Och en extra cirkpump som drar ström hela året.
Men normalt står väl tanken inomhus och tanken är varm endast under uppvärmnings säsong så värmeläckaget kommer ju huset tillgodo och dom är så små så det kommer inte bli bastu i rummet. Extra cirkpump behövs ju i vissa fall ändå och i vissa fall med tank kör man utan.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 31 oktober 2023, 17:07:15 »

Kanske skulle börja bada spa badkar istället för att duscha snabbt. Blir ju inga förluster om vattnet inte släpps ut förrän det kallnat. 😉
Varför svarar du inte på min fråga i stället för att hitta på nått om spa bad ?
Skrivet av: G Bergström
« skrivet: 31 oktober 2023, 17:05:20 »

För det första : Det behövs ingen separat cirkulationspump för volymförstoringstank. varför det?
Använd cirkpumpen i VP kör med konstant flöde varvtal, inga problem den effekt värmeförlust som cirkpumpen tar & ger blir också värme som stannar inne i huset.
 
Volymtank med isolering blir ett nollsummespel, eftersom den lilla eventuella spillvärmen kommer rummet och hela huset tillgodo på samma sätt som de radiatorer som finns i huset sprider de värme i hela huset. Pumprummet med ev tank behöver ingen annan värmekälla eller radiator. Hela huset fungerar ocks so värme magasin och tar upp ev överskott värme från radiatorer och volymtan rörsysten bel maskiner mm. När VP och volymtanken svalnar avger massan i huskroppet tillbaka värme till luften och människor inne i huset
Ett nollsummespel som är svårt att räkna exakt på, men fungerar.

Fördelen med en on-off pump är billigare värmepump och styrning mindre felkällor och mindre utbyte/reparation.
En bostad idag har massor av elektronik i tv-apparater, datorer, servrar, ledlampor hushållsapparate, kanske en elbil med likström och tillhörande elektronisk laddare och en inverter VP, mm. Alla dessa innehåller elektronik som smutsar ner elnätet med skräp som övertoner fyrkantvågor mm i elnätet.
Grannarna har typ likadant och troligtvis solceller med likström med en massa elektronik som ska omvandla till växelström och som också sprider elskräp genom elnätet till dig som granne. Bor du nära industrier så får du mer problem via elnätet. Den rena sinuskurvan idag är inte ren.

Frekvensstyrningen i invertermaskinen mår inte så bra av fyrkantvågor och övertoner mm, den vill ha en ren sinuskurva.
Detta blir ett problem för frekvensriktare och elmotorer som ska gå på andra frekvenser som de inte är tillverkade optimalt för och upphackad & dessutom med kantiga vågor med övertoner för frekvensriktaren att ta hand om..
Problem med driftsäkerhet och reparationer är inte okänt.
Den snabba teknikutvecklingen med allt fler switchad omvandling till olika frekvenser eller likström eller likström till växel gör att fler produkter kan ge EMC problem. vilken även kan ge problem i tv och radio som störs. Lösning kan vara att sätta in nätfilter men kostar.

Nu kanske jag var för negativ de flesta har inga problem med sin frekvensstyrda maskin och är helnöjda eftersom den inte kräver så mycket intrimning eller engagemang som en ON OFF maskin
On off VP måste anpassas och planeras mer mot huset och dess speciella värmesystem den kräver handpåläggning, intrimning, viss kunskap och intresse från fastighetsägaren.

Jag har en 200L före detta elberedare inkopplad som första radiator och kör med Nibes interna cirkulationspump,. fungerar kanon.
Dessutom har jag en 320L Borö tank med 25m kopparslinga  för VV-tillverkning.
Allt är i min lilla före detta bastu som nu är VP-teknik rum. Försumbar värmehöjning och förlust.
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 31 oktober 2023, 15:01:55 »

Kanske skulle börja bada spa badkar istället för att duscha snabbt. Blir ju inga förluster om vattnet inte släpps ut förrän det kallnat. 😉
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 31 oktober 2023, 14:07:37 »

Har sagt det tidigare någonstans, skulle gärna ha en stor tank mitt i huset där värmeläckaget kommer alla de intillliggande rummen till del.
5m3 eller mer, i sektioner.
Därutöver en v2g elbil till hushållsström 24/7.
Sedan oxå egna andelar i vind + kärnkraft som inte behöver ges bort till EU eller till höjd elskatt.
Det blir lite värme läckage tom från en helt oisolerad tank kopplad till en vp med flytande kondensering så det kommer inte kunna värma flera rum men det kan möjligtvis hjälpa till med värmen i det rum den står och då är det inte förluster så vart kommer förlusterna från ?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 31 oktober 2023, 08:34:43 »

Våra barn eller barnbarn kanske får möjligheten att köpa sig en Thoriumreaktor som räcker i generationer.
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 31 oktober 2023, 08:16:48 »

Hur kan det bli förluster med tank till on/off vp vart tar förlusterna vägen ?

Har sagt det tidigare någonstans, skulle gärna ha en stor tank mitt i huset där värmeläckaget kommer alla de intillliggande rummen till del.
5m3 eller mer, i sektioner.
Därutöver en v2g elbil till hushållsström 24/7.
Sedan oxå egna andelar i vind + kärnkraft som inte behöver ges bort till EU eller till höjd elskatt.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 31 oktober 2023, 07:53:39 »

Värme i rummet där tanken står?
Och en extra cirkpump som drar ström hela året.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 31 oktober 2023, 07:51:34 »

Spekulerar lite...

Jag tänker att mycket är överdimensionerat när en inverter kör då oftast på halvfart, ger kanske bättre COP. Eller är det tvärtom?

Varje gång en on off "kall startar" förloras COP.
 
Om man har tank till en on off blir det förluster, dessutom om vädret växlar snabbt, tex morgon sol som kommer snabbt.

Vore intressant att höra de lärda och skolades argument här i denna fråga.

Borde det inte finnas någon jämförande studie gjord någonstans?

Försökte nyligen jämföra billigaste Thermian Legend on-off 8kW mot modernaste varvtalsstyrda Niben 12kW. Båda med nyaste freonblandningar (tror de hette 452/454b).
Kunde inte direkt hitta någon avgörande skillnad i specerna, men jag är nog inte så kunnig så jag begriper detta.
Är nyare freonblandningar effektivare eller sämre än de äldre? 😳

En annan fråga man funderar på är komponenterna.
När en vp konstrueras första gången tar man i lite då man inte vet, sedan när prispress och sånt tillkommer så småsnålar man precis som en diskmaskin så det inte håller så länge.
Undrar vilken filosofi Thermia resp Nibe har här?
Hur kan det bli förluster med tank till on/off vp vart tar förlusterna vägen ?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 31 oktober 2023, 07:38:25 »

JAg skulle nog inte sätta in en shunt ens om jag hade en arbetstank, det räcker gott med en cirkpump som säkerställer flödet i radiatorkretsen.
Men visst, om man t.ex. vill kunna elda med ved, eller värma med solpaneler så har shunten en uppgift.
Att lagra värma i en bufferttank tror jag inte på, det blir så små enerilager att det tar slut på ett kick.
JAg tänker så här, oftast när elpriset är högt är det också kallt ute, dels behöver då värmepumpen köra ut varmt vatten för att hålla huset varmt, så det blir så att säga liten överkapacitet både på kompressorn, och när det gäller hur hög temp kompressorn alls förmår att skapa i tanken.
Om huset behöver 50 grader på framledningen, och värmepumpen stannar på som mest 60 grader så är det energilagret tömt på ett antal minuter, vi talar inte om timmar alltså.

Egentligen borde även invertrar utan tank ha en bypass, som IVT har, eller i vart fall initialt rekommenderade.
Visst, man kan få kortlutning i bypassen, men då varvar ju kompressorns effekt ned omedelbart, så det påverkar inte COP negativt som det skulle kunna göra på en on/off-värmepump med kortslutning i bypassledningen.
En bypass på en inverter säkerställer av tillverkaren önskad DeltaT både över värmepumpen, och de flöde som radiatorsystemet designats för.
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 30 oktober 2023, 20:56:16 »

Det som även talar för bufferttank, med båda alternativen, är att elpriset varierat över dygnet, frågan är om detta så fortsätter?, antagligen.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 30 oktober 2023, 19:48:58 »

Lite skillnad på ON/OFF och inverter, ON/OF mår bäst av att arbeta mot en tank och därefter ta ut värmen från den med shunt, då får VP ett arbetsförhållande med lite längre tider i drift och hålet blir lite varmare mellan stoppen. Är en perfekt funktion för ett jämnt klimat innomhus. Kan även då kombineras med annan värmekälla om plats finns. En inverter varierar tempen ut med att lägga sig något över eller under inställt värde, blir liksom lite svaj på värmen, men märks inte så mycket i huset, sen det sämsta med nya inverter VP.
Någon har fått för sig att det är bra att sänka farten på Cirk-pumpen, finner det märkligt, sänks farten så avtar flödet och dom element som är längst bort för inte det flöde som behövs, en cirk ska alltid gå så sista elementet får sitt. PÅ många cirkar går det att ställa om till konstant drift.
Detta är lite av min egen erfarenhet om VP och har ON/OF nu som är 20 år, finns säkert elektroniknissar som gillar en massa elektronik, men inte jag. Går dom sönder så kostar det skjortan att laga dom. Vart tog besparingen vägen med VP då.
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 30 oktober 2023, 17:43:51 »

Jag tror dessutom inte att en modern on/off är just sämre med avseende på COP heller, de har ju också fått effektivare cirkpumpar och bättre COP tack vare det.

Det som talar för on/off är väl att det finns mindre teknik som kan strula, och att de får mycket färre drifttimmar än en värmepump som i princip startar på hösten och går hela vintern.
Otroligt svårt att veta om det ena är bättre än det andra, men min uppfattning är att skillnaderna i COP till inverterns fördel är små.

Spekulerar lite...

Jag tänker att mycket är överdimensionerat när en inverter kör då oftast på halvfart, ger kanske bättre COP. Eller är det tvärtom?

Varje gång en on off "kall startar" förloras COP.
 
Om man har tank till en on off blir det förluster, dessutom om vädret växlar snabbt, tex morgon sol som kommer snabbt.

Vore intressant att höra de lärda och skolades argument här i denna fråga.

Borde det inte finnas någon jämförande studie gjord någonstans?

Försökte nyligen jämföra billigaste Thermian Legend on-off 8kW mot modernaste varvtalsstyrda Niben 12kW. Båda med nyaste freonblandningar (tror de hette 452/454b).
Kunde inte direkt hitta någon avgörande skillnad i specerna, men jag är nog inte så kunnig så jag begriper detta.
Är nyare freonblandningar effektivare eller sämre än de äldre? 😳

En annan fråga man funderar på är komponenterna.
När en vp konstrueras första gången tar man i lite då man inte vet, sedan när prispress och sånt tillkommer så småsnålar man precis som en diskmaskin så det inte håller så länge.
Undrar vilken filosofi Thermia resp Nibe har här?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 oktober 2023, 16:02:28 »

Jag tror dessutom inte att en modern on/off är just sämre med avseende på COP heller, de har ju också fått effektivare cirkpumpar och bättre COP tack vare det.
Att jag köpte inverter var väl mest för att man vill hänga med i tekniken så bra som möjligt, med tanke på det jobb man har så att säga.
Det som talar för on/off är väl att det finns mindre teknik som kan strula, och att de får mycket färre drifttimmar än en värmepump som i princip startar på hösten och går hela vintern.
Otroligt svårt att veta om det ena är bättre än det andra, men min uppfattning är att skillnaderna i COP till inverterns fördel är små.
Skrivet av: JimGus
« skrivet: 30 oktober 2023, 11:35:54 »

Tack för infon,

Jag tolkar era svar som att en väl dimensionerad & injusterad on/off pump är likvärdig en inverterpump, minus riskerna med just inverterdelen   :)   
Teoretiskt & vad jag nu kan se ska jag ha några år kvar på min egen, men nyfiken på utfallet för er som gått från on/off till inverter.

Ligger lite i skarven storleksmässigt då jag behöver 10kW vid svinkyla. Tittat på Nibes 3-12kW men lite orolig att den skulle gå on/off stora delar av året iaf. Känns då lite bortkastat m.t.p. högre inköpskostnad.

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 oktober 2023, 07:11:33 »

iPhone 15 PRO MAX, helt otroligt vilken skillnad mot min gamla iPhone 12 PRO MAX.
Trodde inte det, är liiiite kär faktiskt.
Men typ 17000 kr är ju helt sjukt, tur att ni alla får vara med och betala telefonen via företaget som skattegynnas av konsumtion.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 27 oktober 2023, 16:04:54 »

Nu får du inte sätta fler griller i mitt huvud, det är ju fredag, och det ser ut som att vi kan hämta ut våra nya telefoner, då behöver man vara klar som korvspad i skallen när det skall sparas i molnet och flyttas mellan telefoner...  :-\

Hoppas du inte byter mellan ajfån och andråjd, gjorde detta själv för nån vecka sen och det är inte så enkelt.
Annars är det oftast ganska simpelt.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 oktober 2023, 15:28:24 »

Loggas med Logger 3030, inga förändringar gjorda där.
Det är och förblir ett mysterium för mig.
Men ibland får man släppa det man inte förstår eller kan förklara.
Delvis kan det val ha varit lite skillnad på tempgivarna som ger en annan kurva, men det skilde som sagt i princip lika mycket enligt loggern.
Nu får du inte sätta fler griller i mitt huvud, det är ju fredag, och det ser ut som att vi kan hämta ut våra nya telefoner, då behöver man vara klar som korvspad i skallen när det skall sparas i molnet och flyttas mellan telefoner...  :-\
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 27 oktober 2023, 15:19:56 »

När det var  minus 28 grader ute så klarade vi hålla värmen i huset med den gamla som maxade ut på ca 42 grader när den gick kontinuerligt, med den nya behövdes minst 49 grader ut vid samma förutsättningar.
Jag har kollat 100 gånger att vi inte växlat några ledningar eller liknande, kan helt enkelt inte förklara det.

Drt var värre det, kan bara förklara det med Nibes tempgivares usla precision.
42 C i framledning vid -28 C ute låter lite för bra för radiatorer...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 oktober 2023, 15:09:43 »

Det finns en logisk förklaring, en on/off pendlar mellan att köra över börvärdet och under börvärdet.
Regleringen med gradminuter ska se till att medelvärdet är ganska precis på börvärdet.
Men sambandet värmebehov/temperatur är inte linjärt, man kan se det på kurvorna som Nibe har, de är lite böjda neråt, och det beror på att värmeavgivningen sker med konvektion och luftens strömningshastighet ökar exponentiellt mot temperaturskillnad rum/radiator.
Så när en on/off vämepump kör med lite högre temp än börvärdet en stund så blir värmeavgivningen lite högre än motsvarande tempskillnad mot börvärdet och ger då motsvarande högre innetemp.

COP på en inverter bör däremot blir något bättre om den kan hålla börvärdet ganska så exakt.

När det var  minus 28 grader ute så klarade vi hålla värmen i huset med den gamla som maxade ut på ca 42 grader när den gick kontinuerligt, med den nya behövdes minst 49 grader ut vid samma förutsättningar.
Jag har kollat 100 gånger att vi inte växlat några ledningar eller liknande, kan helt enkelt inte förklara det.
Skrivet av: Valiant
« skrivet: 27 oktober 2023, 14:51:45 »

Så nu är jag nöjd, men jag fattar fortfarande inte varför det behövdes högre framledningstemp med den nya pumpen, det kvarstår som ett mysterium.
Jag tror på det du antyder, att det var något med dina element. Jag bytte från en 1210 till F1255, inverter. Kör med exakt samma kurva som tidigare, och detta ger samma inomhustemperatur som tidigare.
Själv anser jag att energiförbrukningen gått ned något. Jag har inga rena fakta att komma med, men husets förbrukning har nog sjunkit med drygt 1000 kWh på ett år. Skulle gissa på drygt 20% effektivare.
Det jag tycker är fint är att så här års i Skåne är det inte en till/från-drift, med varma/kalla element. Den nya tuffar på med ca 20Hz dagen igenom. Faktiskt 23Hz, för det visade sig att vid 20Hz hade jag resomans i mitt system,  så det mer än den gamla.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 27 oktober 2023, 14:45:29 »

Det finns en logisk förklaring, en on/off pendlar mellan att köra över börvärdet och under börvärdet.
Regleringen med gradminuter ska se till att medelvärdet är ganska precis på börvärdet.
Men sambandet värmebehov/temperatur är inte linjärt, man kan se det på kurvorna som Nibe har, de är lite böjda neråt, och det beror på att värmeavgivningen sker med konvektion och luftens strömningshastighet ökar exponentiellt mot temperaturskillnad rum/radiator.
Så när en on/off vämepump kör med lite högre temp än börvärdet en stund så blir värmeavgivningen lite högre än motsvarande tempskillnad mot börvärdet och ger då motsvarande högre innetemp.

COP på en inverter bör däremot blir något bättre om den kan hålla börvärdet ganska så exakt.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 oktober 2023, 14:14:02 »

Nja, jag är inte imponerad faktiskt, nåt mycket märkligt hände med nya värmepumpen, vi var helt plötsligt tvugna att köra ut flera grader varmare vatten i radiatrokretsen för att hålla samma temp inne, det innebar högre kurva och i och med det sämre COP än vi annars hade kunnat få.
Jag bedömer inte att den nya pumpen var effektivare än den gamla.
Förra hösten satte vi in 4 extra radiatorer (har plockats bort några stycken under årens lopp i takt med ombyggnationer) och då blev det med ens mycket bättre, tror jag kunde sänka framledningstempen vid DUT med ca 9 grader tack vare den ökade värmeavgivningsytan och pumpen började gå mycket snålare.
Så nu är jag nöjd, men jag fattar fortfarande inte varför det behövdes högre framledningstemp med den nya pumpen, det kvarstår som ett mysterium.
Skrivet av: KJG
« skrivet: 27 oktober 2023, 12:10:29 »

Hej Rickard,

Nu har det gått några år och hoppas du hunnit utvärdera? Har den nya inverterpumpen varit effektivare än den gamla on/off:en?

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 januari 2020, 10:10:06 »

Mycket effektivare går den nog inte, men det är svårt att säga, nu när vi har mer effekt att tillgå har vi någon grad varmare inne, så vår brutto-energiförbrukning är högre nu än tidigare.
I somras kunde man se att det gått mindre el för att hålla poolen varm däremot, och det tyder ju på att den är effektivare.
I våras hann vi aldrig få till inställningarna korrekt, och under hösten har vi haft varmt inne, först i december började jag skruva ned lite på inställningarna för att få ned förbrukningen - så över tid kommer det nog att bli bättre.
Jag är dock förvånad över hur pass liten skillnad det är, tror det kan ta lite tid innan man får statistik som säger bättre hur det egentliga utfallet blir.
I princip kan man säga att det inte syns någon förbättring alls när det gäller värmedriften, men däremot för pooldriften.
Jag misstänker att det beror på den milda vintern som gjort att värmepumpen mest gått på mineffekt, vilket troligen inte är det mest gynnsamma för en inverter.
Och som sagt, att vi haft minst 2 grader varmare inne...

Och - glömde jag säga, vi har ju av någon anledning får avsevärt varmare i ekonomidelen, där det tidigare varit lite kallare än jag velat ha det - så även detta gör förstås att vårt bruttoenergibehov har ökat.
Jag har dock skruvat lite på grundflödena där innan jul för att få ned förbrukningen en aning, och det verkar ha gett resultat, december ligger lite lägre än förr.
Skrivet av: R2
« skrivet: 12 januari 2020, 16:51:14 »

Hur går pumpen Rickard om du jämför med din gamla?
Är du nöjd att du valde en inverter samt går den mycket effektivare?
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 14 maj 2019, 06:39:35 »

Jag skänker bort min gamla 1215-7 gratis mot avhämtning. Har gått i 10 år. Finns mycket kvar att ge i den.
Bor i västerort
Om det ingår transport till Göteborg i priset så "köper" jag den  tummenupp
Skrivet av: Daikin_
« skrivet: 14 maj 2019, 00:34:59 »

Står i valet och kvavet om jag ska börja planering av utbyte av min självinstallerade 1215-7 från 2003. Drygt 40 000tim / 45 000 starter, inga direkta problem "just nu". Har en utjämnings tank på 300L och har under dessa 16år knapp kört på elpatron över huvud taget.

Bytte en duschblandare härrom dagen och "råkade" tömma toppen av pumpens varmvattens beredare. När jag sedan återfylle kom det massor av ljusbrunt slam i varmvattnet som satte ingen alla blandare i hela huset (och de interna filtrena i den nya FMM duschblandaren) lossnade antagligen från kanterna när det kom in luft VV beredaren.

Planerar att hävert tömma VVberedaren i helgen. Brukar det bli slam? Hur får man bort det? Bor i Stockholm söderort.
Ser att Nibe flyttat alla rör till baksidan och det ser jag som ett jätte stort problem för mej, KB in/ut kommer in direkt genom källar väggen till höger om 1215, 650mm från golvet, alla ventiler sen 90grader in i pumpen. Om KB på en ny Nibe redan är nära väggen vad ska alla filter/ventiler/ex kärl vara då?
Takhöjden är ett annat problem. 2050mm totalt. sedan gamla radiator rör ovanför V pumen.
Jag skänker bort min gamla 1215-7 gratis mot avhämtning. Har gått i 10 år. Finns mycket kvar att ge i den.
Bor i västerort.

Med vänlig hälsning
Daikin
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 10 maj 2019, 07:10:11 »

En liten rättelse.
Den gamla värmepumpen stod på kanten till sulans upphöjda sockel, ca 12 cm över golv (Gjorde egna "extrahöga" fötter till framsidan av pumpen).
Den nya pumpens bakre fötter sitter så långt in under maskinen att jag var tvungen att flytta ut maskinen så den står på golvet, det i sin tur är nog det som gör att rören kommer ut lägre på nya maskinen i vårt unika fall.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 09 maj 2019, 18:00:44 »

Bytte en duschblandare härrom dagen och "råkade" tömma toppen av pumpens varmvattens beredare. När jag sedan återfylle kom det massor av ljusbrunt slam i varmvattnet som satte ingen alla blandare i hela huset (och de interna filtrena i den nya FMM duschblandaren) lossnade antagligen från kanterna när det kom in luft VV beredaren.

Jepp, det brukar bli grumsigt i en VVB, det är därför man inte bör dricka vatten som passerat VVB.
Försöker förklara detta för min fru som gärna spolar i en skvätt varmvatten i kannan till kvällsmaten (för att vattnet inte ska vara för kallt).
Jag känner direkt på smaken att det smakar illa om det är en skvätt varmvatten i.  :P
Skrivet av: sturebyking2
« skrivet: 09 maj 2019, 17:16:44 »

Jo det måste nog till en "rejäl anpassning" vid KB". Lägre säger du? ca 650 från golv mitten 28 rören? Mina KB går direkt ut genom väggen där, sedan lutar de uppåt på ett kokskällar golv som är högre än husets källar golv - kul att lufta! Kanske får man flytta ut alla ventiler/filter ex kärl osv till koxkällaren.
VVB slammet, jag tänkte koppla bort inkommande kallvatten tillförsel och peta in en trädgårdsslang i 22 röret som hävert, tömma fylla tömma igen så får jag väl se...
Kör även en extern cirkpump till radiatorerna och har därför ett extra relä som stänger av 1215 cirkpump då den inte behövs. Relät dras om kompressor och/eller något elsteg är igång, annars står den cirkpumpen still. Husets cirkpump går inte på sommaren men motioneras automatiskt en gång i veckan. Acctanken som jag specade åt Strömsnäspannan AB finns bara i ett exemplar sitter både i serie och paralellt med Vpp och accen har även en förvärmnings slinga för inkommande kallvatten så jag trixade en del för 16 år sedan ^-^
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 09 maj 2019, 15:42:10 »

Vi drog ut KB-rören på sidan, de kommer ut lite lägre än på din gamla värmepump och närmast väggen, så det behövs kanske lite anpassning där, vi fick sätta in två extra vinklar på varje ledning för att koppla ihop det på ett OK sätt.
De kan vinklas ut på både höger och vänster sida, sitter flexslangar bak.

När det gäller grumliga vattnet i beredaren så är det nog lika för alla, det blir massor med slam i en gammal beredare, därför är maskinerna rätt mycket tyngre när man skall ut med dem än när man lyfter in dem...
Lättaste sättet av bli av med slammet är nog att helt enkelt spola varmvatten tills det blir rent.
Skrivet av: sturebyking2
« skrivet: 09 maj 2019, 14:29:42 »

Står i valet och kvavet om jag ska börja planering av utbyte av min självinstallerade 1215-7 från 2003. Drygt 40 000tim / 45 000 starter, inga direkta problem "just nu". Har en utjämnings tank på 300L och har under dessa 16år knapp kört på elpatron över huvud taget.

Bytte en duschblandare härrom dagen och "råkade" tömma toppen av pumpens varmvattens beredare. När jag sedan återfylle kom det massor av ljusbrunt slam i varmvattnet som satte ingen alla blandare i hela huset (och de interna filtrena i den nya FMM duschblandaren) lossnade antagligen från kanterna när det kom in luft VV beredaren.

Planerar att hävert tömma VVberedaren i helgen. Brukar det bli slam? Hur får man bort det? Bor i Stockholm söderort.
Ser att Nibe flyttat alla rör till baksidan och det ser jag som ett jätte stort problem för mej, KB in/ut kommer in direkt genom källar väggen till höger om 1215, 650mm från golvet, alla ventiler sen 90grader in i pumpen. Om KB på en ny Nibe redan är nära väggen vad ska alla filter/ventiler/ex kärl vara då?
Takhöjden är ett annat problem. 2050mm totalt. sedan gamla radiator rör ovanför V pumen.
Skrivet av: tomasbjork
« skrivet: 10 april 2019, 11:17:31 »

I natt var det -6 grader och blåsigt, värmepumpen gick på 37 Hz när jag steg upp och det verkar som att den hörs en del i denna hastighet, inte bara när den gör tappvarmvatten, skall bli intressant att höra hur pass mycket den låter när jag skall värma upp poolen och den får gå max.  dontknow
Den går ju ändå avgjort tystare än min gamla, men man hör i vart fall att kompressorn är igång.

Upplever min hörs ganska mycket på full gas. Dock står den i källaren så hör den inte men öppnar man källardörren hör man om den jobbat hårt.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 10 april 2019, 09:51:27 »

I natt var det -6 grader och blåsigt, värmepumpen gick på 37 Hz när jag steg upp och det verkar som att den hörs en del i denna hastighet, inte bara när den gör tappvarmvatten, skall bli intressant att höra hur pass mycket den låter när jag skall värma upp poolen och den får gå max.  dontknow
Den går ju ändå avgjort tystare än min gamla, men man hör i vart fall att kompressorn är igång.
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 04 april 2019, 20:43:25 »

jag tror inte det är hetgasen och suggasen de lött ihop, snarare vätskeledning och suggas om jag vill minnas rätt.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 03 april 2019, 10:51:04 »

Fick COP till 4,2. Antog att förångningstemperaturen var -5 grader vilket gav att isentropverkningsgraden blev 0,87 (känns lite högt) för att få rätt hetgastemperatur med några procents värmeläckage från kompressorn. Men det är ett osäkert värde. Förångnings- och kondenseringstryck är inte kända med någon större noggrannhet och de har stor inverkan på COP. 
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 april 2019, 09:31:53 »

Kollade för övrigt nu och helåret 2016 hade värmepumpen förbrukat 8800 kWh, så borde det gå ned minst till 6160 kWh eller 2640 kWh/år om den nya går 30% snålare.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 april 2019, 08:28:44 »

Nibe har ju i vart fall tidigare kört med suggasväxling på sina on/off, jag gissar att de har det nu också.
Tror det är så enkelt att de lött ihop hetgas och suggasröret en sträcka (tidigare i alla fall).
Skrivet av: Roland
« skrivet: 03 april 2019, 08:27:25 »

Lite svårt att beräkna med någon precision då värmeläckaget från kompressorn inte är känt. Sen måste man anta temperaturen där kondenseringen börjar. Är det rätt intrimmat ska den vara ungefär lika med värmebärare ut.

Är det suggasväxling på pumpen? Suggasens temperatur är högre än inkommande köldbärare.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 april 2019, 08:15:42 »

Till Luka:
Det var väl rätt precis vad jag kom fram till när jag räknade bakåt från vårt kända energibehov.
Tror att det sättet att räkna många gånger är bättre än att lita på siffror som tillverkarna presenterar i sina displayer...

Om jag inte missminner mig så var högsta COP jag räknade fram på gamla värmepumpen med den typen av formel 3.2, och på senare år har den knappt kommit upp till 3.0 i COP.
Men, även med 3.0 som SCOP har den sparat ca 360 000 kr under årens lopp.

Den ca 30-40% lägre förbrukningen på nya värmepumpen kommer att göra gott den också, det borde spara drygt 2000 kWh/år mer än tidigare, jag tror det blir ännu mer än så med tanke på att gamla värmepumpen nog inte var vidare "frisk" de sista två åren.

Till R2.
Det kan vara så att det krävs lite mer, jag har ju tidigare talat om de utflyttade barnen, och allt fler LED-lampor istället för halogen och glödlampor, så energibehovet är rimligen större nu än det var tidigare.
OM jag inte missminner mig helt så klarade vi oss med ca 42 grader fram i värmepumpens barndom, men det var innan vi tog bort två radiatorer och byggde ut huset, jag har fått höja kurvan från 4 till 6 på gamla värmepumpen, kör med kurva 5 på den nya, men vi får väl se var vi hamnar.
Jag skulle tro att vi kommer att behöva ca 46 grader fram vid -31 grader nästa vinter, om det blir så kallt.
Kör med 2 graders kompensering på innegivaren för tillfället, men har inte kontrollerat om den får gasa eller bromsa i förhållande till det börvärde som kurvan ger.

Dessutom, gradminutunderskottet var ju rätt högt nu, troligen som resultat av on/off-drift igår kväll, och att det blivit successivt kallare ute under natten, jag tror inte att 39 grader framledningstemp motsvarar det egentliga behovet om vi haft en stabilare utetemp de senaste 12 timmarna.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!