Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Finns det nÃ¥gon energi att tjäna med FTX ventilation om man har Bergvärme?  (läst 20447 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Som vanligt när den här diskussionen kommer upp så jämförs FTX med S eller dåligt genomförda F-system. Som att inte FTX också skulle kunna bli felinstallerat? Båda systemen skall mätas upp och injusteras på ett fackmannamässigt sätt.

De 2 system TS ska jämföra är ett väl installerat FTX och ett väl installerat F. Med båda dessa kan han få en fullgod ventilation med god komfort. Med tillräckligt många och välplacerade T-ventiler blir det inget kallt drag i ett F-system. Med FTX blir investeringen större men energiförlusterna mindre, men med BV är det tveksamt om återbetalningstiden blir vettig.

Om jag vore i TS situation skulle jag satsa på FTX eftersom han som jag förstår det redan har från- och tilluftskanaler dragna.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
OK, filter är ju bra, men jag tänkte på sådant som finns o växer till inne i ventilationssystemet.

Naturligtvis så måste man hålla rent i tilluftkanalerna annars är ju inget vunnet. Jag kör igenom våra kanaler med borste en gång per år och inte är det mycket skit i kanalerna. Men det beror ju på att ett F7 filter sitter på insuget. Den del som sitter för vår FTX är desto smutsigare men den korta biten får sig en rengöring varje månad. Kanalerna för frånluft är det "värre" med men där finns ju inget filter annat än för att skydda fläktarna. Har funderat på att montera vanlig filtermatta i insugen men det har inte blitt av.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
 
Vad är det som gör att de flesta gör vad som helst av nödlösningar/speciallösningar för att slippa installera FTX? Bara läsa på byggahus.se hur många som bygger hus i mångmiljonklassen men snikar på ventilationen och installerar frånluftsvent med tillhörande kallras genom plastiga Fresh-ventiler? Byggde 2004 och blev avrådd från FTX av alla. Nu får man ångra sig för att man inte tog den fånigt lilla investeringen och gjorde en ordentlig ventilation direkt. Gör om gör rätt, så nu blir det lösullsskottande och krypande på kallvinden så snart som jag fått in nya VP.

 Thumbsup
speciellt när man bygger nytt
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Naturligtvis så måste man hålla rent i tilluftkanalerna annars är ju inget vunnet. Jag kör igenom våra kanaler med borste en gång per år och inte är det mycket skit i kanalerna. Men det beror ju på att ett F7 filter sitter på insuget. Den del som sitter för vår FTX är desto smutsigare men den korta biten får sig en rengöring varje månad. Kanalerna för frånluft är det "värre" med men där finns ju inget filter annat än för att skydda fläktarna. Har funderat på att montera vanlig filtermatta i insugen men det har inte blitt av.

Jag har ju inte bott så länge med FTX. Vad brukar det kosta om man låter sotaren göra rent alla kanaler?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ltfrebac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
Med tillräckligt många och välplacerade T-ventiler blir det inget kallt drag i ett F-system.

Hur uppnår du drag & kallrasfritt med T-ventiler genom väggen? Förutsätter golvvärme naturligtvis, byggs väl få nya hus idag med radiatorer...
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Hur uppnår du drag & kallrasfritt med T-ventiler genom väggen? Förutsätter golvvärme naturligtvis, byggs väl få nya hus idag med radiatorer...

Som jag skrev. Luftflödet ska fördelas över tillräckligt många ventiler som injusteras så att inte flödet blir för stort över någon enskild ventil. Ventilerna bör vara moderna varianter som blandar tillluften bättre med inomhusluften.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Jag har ju inte bott så länge med FTX. Vad brukar det kosta om man låter sotaren göra rent alla kanaler?

Varför ta hem en sotare? Jag köpte två olika roterande borstar (125 och 160 mm). Dom kopplade jag sedan till en halvstyv glasfiberaxel som egentligen är en dragtråd för kraftkabel. Glasfiberaxeln driver jag sedan med en borrmaskin
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad ltfrebac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
Som jag skrev. Luftflödet ska fördelas över tillräckligt många ventiler som injusteras så att inte flödet blir för stort över någon enskild ventil. Ventilerna bör vara moderna varianter som blandar tillluften bättre med inomhusluften.

Jo så blir det i teorin, men problemet är att det blåser ibland, -30 och blåst mot husväggen där du har 5-6 ventiler ger iskyla inomhus, oavsett justering. Sen finns det säkert jättefina och dyra ventiler men de flesta kör med spaltventiler i fönstren alternativt Fresh std "för att F-vent är sååå billigt och enkelt"
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
OK, filter är ju bra, men jag tänkte på sådant som finns o växer till inne i ventilationssystemet.
Har personligen ren uteluft så när som på pollen förstås.

Jag förstår inte vad som skulle kunna växa i en ren tilluftskanal faktiskt. Det är inte dammigt i den, inget organiskt utan mest bara metall. Jag har svårt att tro att en sån miljö är hem för mer bakterier än huset i övrigt. Snarare ofantligt tvärtom.

Frånluftskanalen däremot, den är ju äcklig på riktigt. Stäng aldrig av ventilationen. :)
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Jo så blir det i teorin, men problemet är att det blåser ibland, -30 och blåst mot husväggen där du har 5-6 ventiler ger iskyla inomhus, oavsett justering. Sen finns det säkert jättefina och dyra ventiler men de flesta kör med spaltventiler i fönstren alternativt Fresh std "för att F-vent är sååå billigt och enkelt"

Jo du har säkert rätt i att många har drag i sina ventiler, men det är nog också för att många bara sätter in en F-fläkt i badrummet, borrar några hål i väggen och sätter dit vanliga Fresh-ventiler utan injustering av flöden. Men jag hävdar ändå, baserat på erfarenhet från några kåkar, att det går att få till det så att komforten blir bra. Fast det är klart jag bor ju inte i Norrland, utan i huvudstaden. Inte så extrema temperaturer, mycket andra hus och träd som dämpar blåsten. Om mitt hus låg i Sylpasset vore det nog en annan grej.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Jo så blir det i teorin, men problemet är att det blåser ibland, -30 och blåst mot husväggen där du har 5-6 ventiler ger iskyla inomhus, oavsett justering. Sen finns det säkert jättefina och dyra ventiler men de flesta kör med spaltventiler i fönstren alternativt Fresh std "för att F-vent är sååå billigt och enkelt"

Jag har termostatstyrda fresh, och kommer att sätta termostatstyrda spaltventiler i den nybyggda delen jag håller på att färdigställa. Tycker inte de kalla dagarna är ett problem, bor vid en sjö så nordanvinden kan förvisso vara påtaglig.
Ja, golvvärme har jag förstås.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Jag förstår inte vad som skulle kunna växa i en ren tilluftskanal faktiskt. Det är inte dammigt i den, inget organiskt utan mest bara metall. Jag har svårt att tro att en sån miljö är hem för mer bakterier än huset i övrigt. Snarare ofantligt tvärtom.

Frånluftskanalen däremot, den är ju äcklig på riktigt. Stäng aldrig av ventilationen. :)

Det skulle väl vara insekter, pollen och det damm som finns i all uteluft då.
Sedan är väl det största problemet i själva värmeväxlaren, den är ju inte lika enkel att rengöra.
Skulle då alla larmrapporter om sjuka hus (främst offentliga byggnader som skolor o kontor etc har väl FTX) egentligen inte handla alls om otrevligheter i tilluftsystemen?
Det var väl just pga dessa problem som lagarna om kontroll o rengöring kom till för några år sedan?
Men visst, jag har sett mer än en helsjuk lag i det här landet... >:(
« Senast ändrad: 01 september 2011, 17:01:24 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Varför ta hem en sotare? Jag köpte två olika roterande borstar (125 och 160 mm). Dom kopplade jag sedan till en halvstyv glasfiberaxel som egentligen är en dragtråd för kraftkabel. Glasfiberaxeln driver jag sedan med en borrmaskin
sorry men garaget är fullt. Blir inga fler prylar nu :)
sÃ¥ det blir till o ringa sotaren  :-\
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Det skulle väl vara insekter, pollen och det damm som finns i all uteluft då.
Sedan är väl det största problemet i själva värmeväxlaren, den är ju inte lika enkel att rengöra.
Skulle då alla larmrapporter om sjuka hus (främst offentliga byggnader i skolor har väl FTX) egentligen inte handla alls om otrevligheter i tilluftsystemen?
Det var väl just pga dessa problem som lagarna om kontroll o rengöring kom till för några år sedan?
Men visst, jag har sett mer än en helsjuk lag i det här landet... >:(

I en FTX som är någorlunda normalt konstruerad så sitter alla filter direkt på aggregatets intag av tilluft och avluft. Det innebär att de partiklar som kan passera och hamna i fläktar och värmeväxlare måste först passera en filtermatta och sedan ett F5 (avluft) eller F7 (tillluft) filter. I mitt aggregat så skulle du kunna dra en vit (eller svart) trasa på insidan utan att hitta något som "lever".

Sen är det som med så mycket annat. Det behöver underhållas med rengöring av kanaler och byte av filter. Helst ska man ju göra detta innan det är fullt med skit i kanalen fast i mitt fall blir det bara skräp i avluften
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad ltfrebac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
Jag har termostatstyrda fresh, och kommer att sätta termostatstyrda spaltventiler i den nybyggda delen jag håller på att färdigställa. Tycker inte de kalla dagarna är ett problem, bor vid en sjö så nordanvinden kan förvisso vara påtaglig.
Ja, golvvärme har jag förstås.

Och när det blir kallt vad händer då, jo termostaterna i princip stänger dina tilluftsspäll. Jag (och säkert Boverket också ) anser att det rek luftflödet 0,35*antal m2 skall upprätthållas året om, inte bara de dagar då utetemperaturen är gynnsam.
« Senast ändrad: 01 september 2011, 18:00:05 av ltfrebac »
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!