Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fylla pÃ¥ glykol.  (läst 5686 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stefan_E

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Fylla på glykol.
« skrivet: 19 augusti 2012, 22:09:07 »
Hur fyller man på glykol på lämpligaste sätt i systemet i figuren?

Det är ca 7,5m från högsta till lägsta punkten i kretsen. Från pumpen upp till högsta punkten är det knappt 6m. Systemet innehåller ca 10liter, så det måste in ca 5liter glykol. Så som jag har förstått kan man fylla rören med glykol och vatten separat, det blandar sig efter en tid.

Det är Sfinx’s grejer. Det finns ju påfyllningsapparater att köpa, men de är ju dyra och tar plats, vill inte gärna köpa någon sådan apparat.

Solslingan är lite dum för den är en lokal högpunkt och jag misstänker att det kan samlas luft där vid olämplig påfyllning. Solslingan rymmer 3,4liter så den är en rätt stor del av volymen.

När jag fyller på med vatten vrider jag om spaken vid 3 så den står horisontellt (stänger av mellan in- och utflöde) och låter vattnet strömma in vid 1 och ut vid 2. Sen stänger jag vid 2 och 1 och vrider om spaken vid 3 så den står vertikalt.

Metod 1. Tömma ut 5liter (+lite till pga trycket) ur systemet och gå upp på taket och hälla i 5 liter glykol där den manuella luftningsventilen sitter. Sedan trycksätta med vattenslang (utan att få in luft).

Metod 2. Använda cirkulationspumpen för att suga in glykolen i rören. Hur gör man detta på lämpligaste sätt?

Metod 3. Köpa en separat vattenpump. Tips?


Tack på förhand

/Stefan

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Fylla på glykol.
« Svar #1 skrivet: 20 augusti 2012, 06:53:02 »
Blanda glykol och vatten innan du pumpar i det i solkretsen, dels för att vara säker på blandningsförhållandet och dels för att glykol och vatten har så olika vikt och viskositet.
Det kan bli så att pumpen inte orkar pumpa runt glykolen om du har fyllt på ren glykol och rent vatten separat.

Det bästa är om du köper en separat fyllningspump och pumpar blandningen mot ett öppet kärl, då är du säker på att få ur all luft
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Fylla på glykol.
« Svar #2 skrivet: 20 augusti 2012, 08:55:31 »
Tappa inte ur systemet. Tips på bra pump för pengarna:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Bevattning-och-Pump/Bevattningspump-BP-17951/

1) Blanda upp den nya glykolen i en stor balja.
2) Kör pumpen med båda slangarna i baljan (länge) för att få ut luften ur pumpen.
3) Stäng ventilen mellan på och avtappning i solkretsen
4) Anslut pumpen (från glykolbaljan till påfyllning) och koppla avtappningen mot tom balja
5) Starta pump - öppna påfyllningsventil och direkt efter avtappningsventil
6) Tryck ut den gamla vätskan i det tomma kärlet. (nya glykolen trycker ut gamla)
7) När du fått ut det mesta av den gamla vätskan flyttar du avtappningsslangen till kärlet (under ytan) med ny glykol.
8 ) Kör i en slinga med pumpen ett tag (30 min?) för att få ut all ev luft.
9) Stäng avtappningsventilen - pumpen trycker då upp systemet i bar. Stäng påfyllnadsventilen när du har rätt bar. Stäng direkt av pumpen (Annars har du glykolkladd i hela rummat...)
10) Öppna ventilen mellan på- och avtappning i systemet.

Då skall du ha ett avluftat system med rätt tryck
« Senast ändrad: 20 augusti 2012, 08:57:38 av maos66 »
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!