Författare Ämne: Stänga golvvärmeslinga  (läst 4345 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Stänga golvvärmeslinga
« skrivet: 23 februari 2015, 23:13:16 »
Hej!

Har en Rego 800 med Optima 500 som kör golvvärme här hemma. I ett av rummen ligger heltäckningsmatta och installatören varnade för att det inte kommer värma mycket där, och jag tycker han verkar ha rätt i det.

Jag funderar därför på om det är någon idé att stänga den slingan. Kan jag snedbelasta systemet och kommer jag tjäna något ekonomiskt på detta?

Sitter ytterligare två slingor på systemet.

Marcus
« Senast ändrad: 24 februari 2015, 13:08:01 av marcussjogren »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29313
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Stänga golvvärmeslinga
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2015, 23:18:27 »
Hej!
Det känns säkert inte på golvet, men nån värme borde det nog avgå till rummet.
Grejen är snarare att om du stänger slingan så kommer troligen rummet bli ännu kallare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Stänga golvvärmeslinga
« Svar #2 skrivet: 24 februari 2015, 09:41:23 »
Ja, varför vill du stänga slingan?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stänga golvvärmeslinga
« Svar #3 skrivet: 24 februari 2015, 13:06:20 »
Hej!
Det känns säkert inte på golvet, men nån värme borde det nog avgå till rummet.
Grejen är snarare att om du stänger slingan så kommer troligen rummet bli ännu kallare.

Ja, varför vill du stänga slingan?

Ja någon värme går det säkert ut i rummet, men om vi stänger av den värmepump som är där idag (som vi tänkt ta bort om golvvärmen fungerar OK) så blir det ca 14-15 grader på morgonen.

Anledningen till att jag ville stänga av slingan var för att slippa betala för uppvärmning av trägolv och isolering istället för rummet, tänkte att det var bättre om värmen hamnade i de andra rummen där det faktiskt fungerar.

Eller skall jag strypa slingorna lite mot de andra två rummen och ha fullt blås i rummet med heltäckningsmatta för att avge mer värme till detta rum?

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stänga golvvärmeslinga
« Svar #4 skrivet: 24 februari 2015, 13:06:57 »
Ja någon värme går det säkert ut i rummet, men om vi stänger av den värmepump som är där idag (som vi tänkt ta bort om golvvärmen fungerar OK) så blir det ca 14-15 grader på morgonen.

Anledningen till att jag ville stänga av slingan var för att slippa betala för uppvärmning av trägolv och isolering istället för rummet, tänkte att det var bättre om värmen hamnade i de andra rummen där det faktiskt fungerar.

Eller skall jag strypa slingorna lite mot de andra två rummen och ha fullt blås i rummet med heltäckningsmatta för att avge mer värme till detta rum?

I de andra rummen med rent trägolv fungerar det bra, där har jag ungefär 20 grader, precis som det är tänkt.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Stänga golvvärmeslinga
« Svar #5 skrivet: 24 februari 2015, 15:03:01 »
Hur bra är golvet isolerat nedåt?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stänga golvvärmeslinga
« Svar #6 skrivet: 24 februari 2015, 17:33:16 »
Hur bra är golvet isolerat nedåt?

Hej,

Det är lite oklart tyvärr då tidigare ägaren gjorde jobbet med golvvärme och golv, men jag är ganska säker på att dem lade in modern isolering i alla fall. Det gjorde dem i övriga rum med golvvärme.
Resten av huset har ju "damm- och skräpisolering" anno 1897 då huset byggdes, men i detta rum skall det vara utbytt.

Men min kunskap brister lite på området samt att jag inte gjort det själv. Skall försöka se om jag har några bilder från renoveringen av det rummet, men jag tror inte det.

Han har i alla fall inte bara lagt ner golvvärmen i den gamla isoleringen, så långt vet jag :-)


Mvh,

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stänga golvvärmeslinga
« Svar #7 skrivet: 01 mars 2015, 00:17:56 »
Hur bra är golvet isolerat nedåt?

Hej igen,

Inte hittat några bilder, men det är med största sannolikhet nyisolerat (ganska bra) då detta golv är ca 5cm högre än det intilliggande golvet med gammal isolering.

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 568
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stänga golvvärmeslinga
« Svar #8 skrivet: 01 mars 2015, 09:09:38 »
Nu har jag ingen aning om vad rummet används till (kanske obebott)
Är det inte bättre att slita ut helt.mattan (brukar användas när golven är kalla tex)
Tror inte huset /värmesyst tar skada av att du stänger av en slinga. Så fungerar ett normalt golvvsyst med termostater (on/off)
Men du får inte stänga alla slingor, då kan cirkpumpen ta skada.
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stänga golvvärmeslinga
« Svar #9 skrivet: 01 mars 2015, 10:40:58 »
Nu har jag ingen aning om vad rummet används till (kanske obebott)
Är det inte bättre att slita ut helt.mattan (brukar användas när golven är kalla tex)
Tror inte huset /värmesyst tar skada av att du stänger av en slinga. Så fungerar ett normalt golvvsyst med termostater (on/off)
Men du får inte stänga alla slingor, då kan cirkpumpen ta skada.

Hej!

Rummet är vårt tv-rum och det är väldigt önskvärt att behålla heltäckningsmattan.
Kanske att vi kan kolla vad en golvvärmeanpassad matta kostar också.

Ett tredeje alternativ är ju faktiskt att bara strypa den slingan lite så att returvattnet blir ännu kallare, dvs rummet värms mer när det blir trögare. På så vis kan man ju försöka få rummen jämnvarma och då stänga luftvp som sitter där och samkör. Där av den dåliga värmeekonomin :-)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Stänga golvvärmeslinga
« Svar #10 skrivet: 03 mars 2015, 08:07:56 »
Stryper du flödet så blir rummet kallare, inte varmare. Vill du ha varmare i rummet så får du öka flödet där. Förmodligen måste du strypa slingorna lite i övriga rum och höja värmekurvan ett snäpp.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stänga golvvärmeslinga
« Svar #11 skrivet: 05 mars 2015, 19:55:38 »
Tack Purjo!

Var precis det jag gjorde. Ströp rummet med längst slinga ganska ordentligt (20% kanske) och det andra varma rummet med kanske 15% samt höll rummet med mattan på fullt flöde.

Det verkar bli ganska jämn värme nu, men ska prova att göra lite fler justeringar på flödet.
Fick precis som du säger, putta upp kurvan och öka  knäcken vid 0C lite mer. Nu tror jag att V är ca 29C vid 0C ute, är det onormalt högt för 19C inomhus?

Stryper du flödet så blir rummet kallare, inte varmare. Vill du ha varmare i rummet så får du öka flödet där. Förmodligen måste du strypa slingorna lite i övriga rum och höja värmekurvan ett snäpp.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser