Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ändra fläkthastighet  (läst 4829 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas242

  • Gäst
Jonas242
Ändra fläkthastighet
« skrivet: 24 mars 2018, 17:18:15 »
Bytte nyss filter på min f750 och bs1 sköt iväg från 185 till 260. Känns som onödigt högt då runt 190 uppfyller kraven på luftomsättning i mitt hus. Den kör på 75% fläkthastighet nu och jag vill dra ned till 50-60. Hur gör jag!? Om jag ändrar i ventilationsmenyn så dras hastigheten bara ned under 4 h sen återgår den till 75%. Hur får man den till att hålla en annan fläkthastighet längre än 4h?




Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ändra fläkthastighet
« Svar #1 skrivet: 24 mars 2018, 17:34:50 »
Bytte nyss filter på min f750 och bs1 sköt iväg från 185 till 260. Känns som onödigt högt då runt 190 uppfyller kraven på luftomsättning i mitt hus. Den kör på 75% fläkthastighet nu och jag vill dra ned till 50-60. Hur gör jag!? Om jag ändrar i ventilationsmenyn så dras hastigheten bara ned under 4 h sen återgår den till 75%. Hur får man den till att hålla en annan fläkthastighet längre än 4h?


Håll in bakåtknappen i 8 sekunder, sen väljer du servicemenyn som kommer fram.

5.1.5 driftinställningar/fläkthastighet frånluft

Jonas242

  • Gäst
Jonas242
SV: Ändra fläkthastighet
« Svar #2 skrivet: 25 mars 2018, 00:52:37 »
Tack för svaret! Jag har varit därinne och pillat men det går inte att låsa dem till ett längre tidsspann. Jag antar att lösningen är att ändra fläkthastighet 1(tror jag den heter).
Jag såg på din signatur att du bor i umeå vilket även jag gör. Din årsförbrukning var dock avsevärt mycket lägre än vad jag tror att min landar på(första året nybyggt hus). Har 145m2 i 2 plan+16m2 förråd i anslutning till huset där jag håller runt 16c. 21-25 i övriga huset. Varierar mycket vid soliga dagar då jag har stora fönster åt söder utan skuggning
Ger dina solfläktar bra effekt? Blir det inte tokvarmt dagtid vid sol? Har kollat på sådana tidigare men inte kommit fram till något beslut.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Ändra fläkthastighet
« Svar #3 skrivet: 25 mars 2018, 06:58:00 »
Första året brukar väl förbruka mer, då en massa ska torka bland annat.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ändra fläkthastighet
« Svar #4 skrivet: 25 mars 2018, 11:02:54 »
Tack för svaret! Jag har varit därinne och pillat men det går inte att låsa dem till ett längre tidsspann. Jag antar att lösningen är att ändra fläkthastighet 1(tror jag den heter).
Jag såg på din signatur att du bor i umeå vilket även jag gör. Din årsförbrukning var dock avsevärt mycket lägre än vad jag tror att min landar på(första året nybyggt hus). Har 145m2 i 2 plan+16m2 förråd i anslutning till huset där jag håller runt 16c. 21-25 i övriga huset. Varierar mycket vid soliga dagar då jag har stora fönster åt söder utan skuggning
Ger dina solfläktar bra effekt? Blir det inte tokvarmt dagtid vid sol? Har kollat på sådana tidigare men inte kommit fram till något beslut.

Solfläktarna förser F750:n med varmluft, så vi lider inte av "övervärme". Att ha många fönster i söderläge ger samma effekt som luftsolfångare, men man kan istället få problem med överskottsvärme.

Ur ett ekonomiskt perspektiv är solfläktar till välventilerade nya kåkar ett ganska dåligt alternativ, då är det bättre att satsa på solceller. Solfläktar håller precis som solceller väldigt länge (25-30 år) men ger relativt låg yield tillbaka och mycket värme när man inte egentligen behöver den, frånsett varmvattentillverkning.

Men gillar man att mäta luftflöden, temperaturer och avfrostningstider så är det en annan femma :)

Har en torktumlare som också förser den med varmluft, så brukar jämföra effekten mellan de två värmealstrarna.

Angående fläkthastigheten, ändra "fläkthastighet normal " i servicemeny 5.1.5 till det värde du vill ha.

Du är och pillar i fel meny tror jag.
« Senast ändrad: 25 mars 2018, 11:38:25 av kWhalp »

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Ändra fläkthastighet
« Svar #5 skrivet: 25 mars 2018, 22:42:15 »
Dina frågor finns besvarade här om jag minns rätt.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=66736.0

Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Jonas242

  • Gäst
Jonas242
SV: Ändra fläkthastighet
« Svar #6 skrivet: 26 mars 2018, 12:29:36 »
Nejdå jag var och pillade i rätt meny. Kom dock bara inte ihåg att default hette "fläkthastighet normal". Har dragit ned den till 65% nu. Är dock klurigt att få en bra jämn ventilation/temp i huset då det är två våningar och det är radiatorer på övervåningen som reagerar mycket snabbare än golvvärmen på botten. Har stängt flera fönsterventiler på botten nu för att få den att dra mer från övervåningen där luften är rätt stilla. Är dock inte sån stor grej med att det blir varmt på dagen då vi ändå inte är hemma. Det är ju gratis solvärme så det känns dumt att skärma bort den.

Intressant lösning med solfÃ¥ngarna direkt till pumpen.  LÃ¥ter som att det är den vägen man ska gÃ¥ om man ska ha solfÃ¥ngare. Att invovlera torktumlaren var ocksÃ¥ fyndigt :)

Solceller har jag varit intresserad av men jag insÃ¥g att det tyvärr är galenskap att sätta en större solcellsanläggning pÃ¥ ett tak i UmeÃ¥trakten. BÃ¥de ekonomiskt och miljömässigt. GÃ¥r inte att räkna hem det ekonomiskt trots (ett i mitt tycke galet)  bidrag frÃ¥n staten och det stora CO2 utsläppet vid tillverkning av solcellerna gör det till en tvivelaktig energikälla i Sverige. Eventuellt kan det vara försvarbart i södra delarna av landet om de installeras pÃ¥ ställningar som följer solen och som inte snötäcks. Vill man nödvändigtvis ha energi frÃ¥n solceller sÃ¥ kan man istället fixa ett elavtal kopplat till enbart solenergi och sÃ¥ledes fÃ¥ proffstillverkad el med sÃ¥ lÃ¥gt CO2 utsläpp som möjligt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!