Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Äntligen snö!!!  (läst 10567 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Äntligen snö!!!
« Svar #15 skrivet: 05 november 2016, 12:36:12 »
Jag bodde bla i Australien några år och på Bouganville (i Panguna) ca 1/2 år. Där var det garanterat ingen snö utom en gång i Australien då det kom ca 10 cm på en natt men det tinade bort till 10 tiden samma dag. Dom som bodde där hade aldrig tidigare upplevt snö.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Äntligen snö!!!
« Svar #16 skrivet: 05 november 2016, 12:49:56 »
Jag mÃ¥ste byta intagskabeln till motorvärmaren men det är ju sÃ¥ jä----la (-8) kallt sÃ¥ jag spar nÃ¥gra timmar för att se om det blir lite mildare  :(

PRECIS detta fel har sonen också, kostaterades för en timma sedan...
Vi åker till polarns verkstad om 5 minuter för att slakta aset till bil.
Jag visste ju att volvo var ett jxxxla rackel, men trodde aldrig att nåt kunde krångla så mycket, det är ALLTID nya fel på den där bilen.
Så sent som förra helgen felsökte vi problemet med att den tjuvar ström från batteriet.
DET FANNS 4 STRÖMTJUVAR!!!

Ingen av dem gick att åtgärda med de medel vi hade till förfogande...
Utom ett, larmsiren, där kunde vi ta bort säkringen.
Strömtjuvandet gick ned från 0.4 A till 0.2 A så nu klarar den sig ett par dar i alla fall.
Tre kvarvarande fel som inte går via någon säkring kvarstår.
1 i kabelstammen som går till bakpartiet på bilen och matas direkt från batteriet.
1 fel i startmotor eller generator
1 fel i matningen till relälådan under huven (går inte bort även om man avlägsnar alla relän.)
« Senast ändrad: 05 november 2016, 12:52:30 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Äntligen snö!!!
« Svar #17 skrivet: 05 november 2016, 13:18:40 »
Hur lyckades ni med att hitta "tjuvar"?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Äntligen snö!!!
« Svar #18 skrivet: 05 november 2016, 16:15:25 »
Håller kylan i sig blir det en lång vinter i år.
Inte helt ovanligt att snön kommer först på julafton här.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Äntligen snö!!!
« Svar #19 skrivet: 05 november 2016, 16:40:23 »
Och jag fick röja upp i garaget (och bara det var en plÃ¥ga ;) ) sÃ¥ att jag fick in bilen sÃ¥ att jag kunde jobba i värmen. Men nu kan ni vara lugna allt funkar  tummenupp
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Äntligen snö!!!
« Svar #20 skrivet: 06 november 2016, 07:44:20 »
Om man ser på väderprofeternas kartor så lär södra delen av Sverige få ordentlig snöyra tills söndag morgon, antagligen blötsnö tillpåköpet?
På vår sydkust så lovas det massivt med snö tills tisdag morgon?
Jag tittade efter i gamla loggar och så här kallt har vi inte haft det i södra Finland på många år, vanligen är temp. vid 0 °C, den senaste veckan på -5 till -8 °C
Knappast långvarigt?
Och visst, allt krånglar... Först fuktigt +väder som fryser på snabbt
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Äntligen snö!!!
« Svar #21 skrivet: 06 november 2016, 08:47:51 »
Hur lyckades ni med att hitta "tjuvar"?

Sökte inte efter dessa, fixade bara motorvärmaren.
Där var "felet" att den som bytte styrväxeln i somras hade dragit ur kontakten som låg mitt under motorn.
Mänskliga faktorn alltså.
Men så blir det ju när man bygger en bil som är så dålig att den måste plockas i sär då och då för reparationer.
Volvo S80.

Enda bra med bilen är att den är otroligt skön att köra, går tyst och behagligt, och bra vrid i den gamla bensinfemman.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Äntligen snö!!!
« Svar #22 skrivet: 06 november 2016, 10:30:17 »
Citat från: Mekaniker link=topic=6
Knappast långvarigt?
[/quote

Vi får se, här har man sagt att det ska snöa hela veckan!
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Äntligen snö!!!
« Svar #23 skrivet: 06 november 2016, 10:32:18 »
Att saker drar ström när tändningen är av är väl helt normalt på alla moderna bilar. I bakvagnen sitter det säkert nån canbus-modul som ska ha ström hela tiden för att bromsljus och varningsblinkers ska funka när bilen är avstängd t ex.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Äntligen snö!!!
« Svar #24 skrivet: 06 november 2016, 10:38:36 »
Ja mycket mer än två veckor ska man nog inte ha en nyare bil stående.
Larm, låssystem, bussdatorer mm ska ju hela tiden vara igång.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Äntligen snö!!!
« Svar #25 skrivet: 06 november 2016, 11:45:09 »
Oj då,
hur är det med en 10 år gammal Merca då, Måste den motioneras för att ladda batteri till datorer ombord?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Äntligen snö!!!
« Svar #26 skrivet: 06 november 2016, 13:03:26 »
Den här tjuvar ström till larmet (pendlar mellan 0 och 200 mA)
Till det kunde vi ta bort säkringen.
Nu tar den stabilt ca 240 mA fördelat på:
Ca 40 mA till startmotor/generator
ca 160 mA till "något i bakstammen på bilen"
Resten drar iväg i reläboxen under huven, även med alla relän borta.

Enligt forumuppgifter skall en S80 av denna modell dra ca 20 mA när den är avstängd, den tar alltså minst 10 gånger mer än normalt.

Har satt in ett annat batteri nu, det gamla tog ingen laddning längre, så nu sitter ett begagnat batteri från tidigare moppebilen, 40Ah...

Startar i alla fall bra nu trots att det är -8 grader ute.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Äntligen snö!!!
« Svar #27 skrivet: 06 november 2016, 13:15:31 »
Strömbrytare och "stöldskydd" i ett. Bara att montera på valfritt ställe i bilen.

Annars felsökte vi en SEAT som drog tjuvström. Felet där var att bagagelampan alltid lyste fastän bagageluckan var stängd. Av en slump upptäcktes det då baksätet var nedfällt. Blev att byta en del kablar så var felet borta.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Äntligen snö!!!
« Svar #28 skrivet: 06 november 2016, 13:20:49 »
Tror inte man skulle kunna låsa bilen med en huvudströmbrytare installerad.
Hela bilen är ju som en dator...
Tror vi lämnar in den på en bilelfirma till veckan, jag går i alla fall bet (och för övrigt så har jag bestämt mig för att inte vara hela familjens bilmekaniker).
Det räcker att jag sköter om resten av maskinparken.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Äntligen snö!!!
« Svar #29 skrivet: 07 november 2016, 13:25:02 »
Vi har en hobbybil SLK 98 som är påställt ca 2-3 veckor varje år. Jag måste koppla bort batteri varje kväll under denna tid. Även om bilen är låst varnar blinkers för något... Jag har aldrig tid att leta...
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!