Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 17 november 2017, 07:51:11 »

COP påverkas mest av framledningstemp och har ni fullt öppet nere och låter behovet av värme där styra så blir det som det blir.
COP blir inte bättre av att ni har det lagom nere och för varmt uppe.
Skrivet av: Albineriksson7
« skrivet: 15 november 2017, 21:47:13 »

Det kommer att funka att strypa med termostater på radiatorerna uppe.
Du kommer få lite kortare drifttider, men det kan justeras med startvärde kompressor i 4.9.3.
Det hade varit bättre om det gått att justera flödet i slingan direkt, men inte alla system är byggda med ventiler där tyvärr.

Okej tack, just nu behövs det ca 40c framledningstemp vid 0c ute. Då har vi ca 20c på nedervåningen och 21 eller lite mer på övervåningen. Vet inte hur dålig det är (stort gammalt hus), men behövs det kanske lite mindre genom att strypa alla element på övervåningen? För egentligen behövs det bara 38c för att få det minst 20c rumstemp uppe.
Några nackdelar för kompressorn genom att strypa på övervåningen? Sämre cop?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 15 november 2017, 09:26:23 »

Det kommer att funka att strypa med termostater på radiatorerna uppe.
Du kommer få lite kortare drifttider, men det kan justeras med startvärde kompressor i 4.9.3.
Det hade varit bättre om det gått att justera flödet i slingan direkt, men inte alla system är byggda med ventiler där tyvärr.
Skrivet av: Albineriksson7
« skrivet: 14 november 2017, 21:28:40 »

Det är varmare på övervåningen/kallare på nedervåningen. Med 'rätt' kurva så får vi runt 21c uppe och 19.5c nere, ökar jag värmen blir det 20c nere men för varmt på övervåningen. Gäller hela övervåningen, så strypa en radiator hjälper antagligen inte.
I pannrummet syns det två rör (tur/retur) för värme, men hittar ingen ventil någonstans. Är det möjligt att få det mer jämnt?
Skrivet av: elon
« skrivet: 04 november 2017, 15:46:42 »

Ok
Då finns väl endast ett alternativ kvar? större element
då är frågan skall jag montera ytterligare ett element typ 2rör då detta skulle vara
relativt enkelt när pannrummet är rakt under.
Eller skall jag byta ut ett befintligt problemet är att jag har underkopplade mitt cc70
 dontknow
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 04 november 2017, 15:23:08 »

Oftast är bypassen på enrörssystem utförmad så att högre flödet gör att vattnet tar vägen via radiatorn.
Så lägre flöde över radiatorerna gör nog det hela sämre.
Skrivet av: elon
« skrivet: 04 november 2017, 14:05:46 »

Har nu provat olika hastigheter på pumpen men tycker det att det inte skiljer sig något
förutom ljudet i rören.
Det jag upplever är att den största delen av värmen bara snurrar runt i systemet
Hur skulle det fungera om man monterar flödesventiler tex imi eclipse i slutet på varje slinga?
skulle elementen bli varmare om man minskar flödet?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 29 oktober 2017, 11:51:24 »

Jag skulle prova med lite högre fart på externa cirkpumpen.
PP1/PP2 är nog mest till för de som reglerar värmen med termostater, jag skulle använda mig av ett fast varvtal och se till att alla radiatorerna i slingorna blir varma.
Och som sagt, ställa termostaterna på max och reglera värmen inne med kurvan på värmepumpen.

Om nått rum behöver lite lägre temp än övriga kan du använda termostat där, men undvik att styra värmen i alla rum med radiatortermostater.
Skrivet av: elon
« skrivet: 28 oktober 2017, 11:11:35 »

cp är grundfos alpha2l och är i läge pp1.
Jag har läst manualen för dessa pumpar och dom rekomenderar pp1-pp2 för enrör.
Men jag håller med dig att elementen borde vara lite varmare.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 27 oktober 2017, 22:17:11 »

Kolla upp att radiatorerna i ettrörsystemet är varma ordentligt?
Vilken fart har du på externa cirkpumpen?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 27 oktober 2017, 17:59:39 »

Du har ganska hög framledning redan nu vid milt väder men är det inga termostater som stryper så är det nog inte så mycket att göra.
Skrivet av: elon
« skrivet: 27 oktober 2017, 17:29:30 »

Jo första elementet på ena slingan är i sovrummet den står på 17 grader
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 27 oktober 2017, 17:18:39 »

Du har inga termostater aktiverade på plan 1 ?
Skrivet av: elon
« skrivet: 27 oktober 2017, 17:08:07 »

Ja det är en arbetstank samt extra klimatsystem
passade på att ändra lite i samband med pumpinstallationen ser ut såhär
enrörsystem uppdelat på 4 slingor, elementen tycker jag inte är så små.
värmen till plan 1 går ut direkt från tank med extern cp, källare extra klimatsystem med shunt och cp
tanken med detta är att kunna shunta ut lite värme sommartid.
att stigartempen blir lite hög vid laddning tror jag beror på att cp till plan 1 drar till sig värmen.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 27 oktober 2017, 12:42:12 »

Stort tack för att du tog dig tid.
Jag har tittat i meny 5.1.11 den står på intermittent sedan i auto och max hastighet 85%
ändrade till 70% kan detta vara rätt väg att gå?
I meny 5:1:14 kan du ställa in vilket system du har antar att du har radiatorer och sen ställer du in dut dvs hur kallt det blir hos dig som kallast. 
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 27 oktober 2017, 08:58:13 »

Hej är helt ny på forumet :)
Tänkte låna denna tråd för jag har en helt ny F1145-10 och 500l tank som varit igång ca 1 månad
är ju då helt grön vad det gäller justering av olika parametrar i styrsystemet.
Men har tittat på forumet och förstått att det finns kunskap i stugorna.
Jag har loggat och undrar om någon skulle vilja ta sig tid att titta då jag ej kan själv
laddar upp en fil så får vi se vad det kan ge.
Mvh Elon

Är det en arbetstank med shunt?
Ser ut att vara mycket hög temp (över 40 °C börvärde då det är +5 °C ute) på extern framledning BT25, har du pluttiga radiatorer?
Skrivet av: elon
« skrivet: 26 oktober 2017, 21:20:12 »

Stort tack för att du tog dig tid.
Jag har tittat i meny 5.1.11 den står på intermittent sedan i auto och max hastighet 85%
ändrade till 70% kan detta vara rätt väg att gå?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 oktober 2017, 20:38:14 »

Hej är helt ny på forumet :)
Tänkte låna denna tråd för jag har en helt ny F1145-10 och 500l tank som varit igång ca 1 månad
är ju då helt grön vad det gäller justering av olika parametrar i styrsystemet.
Men har tittat på forumet och förstått att det finns kunskap i stugorna.
Jag har loggat och undrar om någon skulle vilja ta sig tid att titta då jag ej kan själv
laddar upp en fil så får vi se vad det kan ge.
Mvh Elon
Ser ok ut men tycker det är lite för lågt delta dvs skillnaden mellan ingående vatten resp utgående vatten i vp man brukar rekommendera ca 7-8 grader men det kan vara Nibes mjukvara som vill ha det så men misstänker att cp hastigheten står i fast läge och i så fall bör den sänkas.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 26 oktober 2017, 20:33:20 »

Varför skulle man byta beredare när det inte är problem med beredaren  Sc:,h
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 26 oktober 2017, 20:18:54 »

vpa 200/70 har  liten mantelvolym.  har råkat ut för detta flera gånger, och  vp stannar för att den får hög retur. Byt beredare och sätt en vpb istället.  eller en 200/300
Skrivet av: elon
« skrivet: 26 oktober 2017, 19:29:08 »

Hej är helt ny på forumet :)
Tänkte låna denna tråd för jag har en helt ny F1145-10 och 500l tank som varit igång ca 1 månad
är ju då helt grön vad det gäller justering av olika parametrar i styrsystemet.
Men har tittat på forumet och förstått att det finns kunskap i stugorna.
Jag har loggat och undrar om någon skulle vilja ta sig tid att titta då jag ej kan själv
laddar upp en fil så får vi se vad det kan ge.
Mvh Elon
Skrivet av: Albineriksson7
« skrivet: 25 oktober 2017, 21:26:52 »

Det beror helt på hur den är dimensionerad men 13 tim är ganska normalt.

Okej, det är 1 timme som går till varmvatten, mer än vad det var på sommaren (vi duschar inte mer än då).
Såg i service-menyn att framledningstemperatur var just då 31.1 och retur 31.2c. Igår 35.4 och något högre temp retur.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 oktober 2017, 15:06:10 »

Det beror helt på hur den är dimensionerad men 13 tim är ganska normalt.
Skrivet av: Albineriksson7
« skrivet: 25 oktober 2017, 14:36:14 »

Ok, men vad är din synpunkt ang 13h om dagen kompressortid?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 25 oktober 2017, 12:52:02 »

Den bör klara runt -10 utan elpatron blir det kallare eller om ni tappar mycket vv behövs elpatron och när elpatron hjälper till ska kompressorn gå hela tiden. Beroende på vart huset ligger är det ju troligtvis inte så många dagar med under -10 så andelen elspets blir låg.
Skrivet av: Albineriksson7
« skrivet: 24 oktober 2017, 23:24:29 »

Så blir det -10c ute behövs elpatronen. El tillsats har varit 296h under 3år eller 98 timmar om året.
Tyckte att det lät mycket med 13h kompressortid per dag nu på hösten, ca 10600h över 3 år har den gått ca 3500h om året.
Ska den gå 24 timmar om dagen sen på vintern? Har ingen aning om vad som är normalt.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 24 oktober 2017, 22:34:41 »

Räknar du med att du börjar värma huset vid +15 värmer du 12 grader och fixar troligtvis knappt 12 grader till dvs -9 grader utan elpatron.
Skrivet av: Albineriksson7
« skrivet: 24 oktober 2017, 19:14:15 »

Nu med en medelutetemperatur på 3c gör vp av med 13 timmar om dagen/27 starter om dagen. Tycker det låter lite mycket med 13 timmar om dagen för den här tiden av året?
Framledningstemp ligger på ungefär 37c och håller det varmt inne (21c).
Skrivet av: GordonE
« skrivet: 23 september 2017, 18:09:37 »

Här är en graf ifrån en nibe f1235 8kw. Dock med något förvärmt varmvatten genom en tekniktank. Varmvattnet görs i den inbyggda lilla beredaren.
Skrivet av: Albineriksson7
« skrivet: 23 september 2017, 15:19:55 »

Hej har nu kollat över en period på 9 dagar hur det ser ut.

På de här 9 dagarna så har den i snitt gått igång 18 gånger / dag med en genomsnittlig drifttid på cirka 4.8 /h per dag.

Totalt drifttid på 9 dagar är 44 h och 163 starter.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 september 2017, 20:55:22 »

 tummenupp
Skrivet av: Albineriksson7
« skrivet: 17 september 2017, 20:47:58 »

Okej så om jag förstår rätt så visar displayen mantelns temperatur? När pumpen värmer manteln så kommer manteln bli den inställda 51 grader, pumpen stannar för tempen är uppnått. Tempen i manteln sjunker för att beredaren tar energi från den. I slutet så jämnar temperaturen mellan beredaren och manteln, och därför har man då cirka 46 grader i beredaren.

Stämmer det ungefär? Då är det inte något fel med anläggningen, men däremot inte direkt optimalt och hade varit bättre med en VPB istället för VPA, då hade vi förmodligen haft den inställda temperaturen och lite mindre startar för vv.

Tack för alla svar  tummenupp
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 16 september 2017, 15:10:08 »

Vp värmer manteln och mäter tempen i manteln. Mantelns temp sjunker när beredaren tar energi från manteln.
Skrivet av: Albineriksson7
« skrivet: 15 september 2017, 23:18:29 »

Tänkte att värmepumpen anger vattnets temperatur, inte det som finns i manteln.
Om vp nu anger temp i beredaren, och inte manteln, är det så att den värmer till inställda 51c, sen sjunker tempen fort för att manteln tar energi ifrån vattnet i beredaren?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 15 september 2017, 17:12:01 »

Okej, manteln innehåller 60/70 liter tror jag. Men när jag står och tittar när kompressorn värmer varmvattnet så ser jag att tempen stiger till 52/53 grader, sen sjunker det till ca 45 på en kvart. Om vattnet i själva beredaren uppnår 50+ grader varför sjunker det så fort? På displayen står det tex 45c så kan man också tappa 45c så det stämmer.

Sen undrar jag, man ställer in start 40c, stopp 51c, men vattnet verkar alltid ligga ungefär mellan 40 och 51c. Måste jag ställa in 60c för att få 50c tex?
Tempen sjunker fort för att den överför energin fram manteln till innerdelen av beredaren. Men vad är egentligen problemet den startar inte ofta och du har vv  Sc:,h
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 15 september 2017, 14:33:27 »

Var sitter givaren till VV? Om man kollar på Nibes dokumentation för VPA 200/70 så ser den (har bara ett dykrör) ut att sitta i botten av tanken, vilket gör att tempen sjunker snabbt där, och troligen gör att den kommer att starta ofta för VV-körning.

Personligen tycker jag inte den beredaren är lämplig till en kraftig VP. En VPB 200 hade varit lämpligare, dels för att den har energiklass C, mot VPA:s energiklass E, men mest för att den inte lider av problemen med värmeöverföring hos en mantelberedare, en VPB värmer med slinga inuti beredaren, vilket ger mycket bättre värmeöverföring. Den har dessutom tre dykrör för givare, varav två är lämpliga för en F1145, en för laddning och en för visning.

VPA är nog mest lämpad som elberedare med möjlighet till docking mot annan värmekälla.
Skrivet av: Albineriksson7
« skrivet: 15 september 2017, 13:36:50 »

Okej, manteln innehåller 60/70 liter tror jag. Men när jag står och tittar när kompressorn värmer varmvattnet så ser jag att tempen stiger till 52/53 grader, sen sjunker det till ca 45 på en kvart. Om vattnet i själva beredaren uppnår 50+ grader varför sjunker det så fort? På displayen står det tex 45c så kan man också tappa 45c så det stämmer.

Sen undrar jag, man ställer in start 40c, stopp 51c, men vattnet verkar alltid ligga ungefär mellan 40 och 51c. Måste jag ställa in 60c för att få 50c tex?

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 15 september 2017, 13:24:37 »

Vp värmer vattnet som finns i manteln på beredare antagligen ganska liten mängd och vp lämnar hög effekt dvs vattnet blir varmt fort. Vattnet som är i själva beredare är kallt och energin från yttre manteln hinner inte överföras från manteln till inre vv delen i samma takt som vp värmer därför får man flera vv körningar efter varandra efter större vv tappningar med just en mantelberedare. !5 starter per dag är helt ok nu men kolla när det blir kallare ute.
Skrivet av: Albineriksson7
« skrivet: 15 september 2017, 13:15:42 »

Vill lägga till att jag testade nu hur varmt tappvattnet är (från tex köksblandaren). Pumpen säger 45c, vattnet man tappar är ungefär 45c så det stämmer i alla fall.
Skrivet av: Albineriksson7
« skrivet: 15 september 2017, 12:58:04 »

Vattnet i beredaren verkar aldrig vara 51 grader den är inställd på, men verkar jämt vara runt 46c. Har gjort två nya loggningar med 60 sekunder intervall. Det duschades två gånger under loggningen. Tycker det är konstigt att beredaren tappar över 10 grader på ungefär en kvart? Speciellt efter en dusch och den värmer vattnet igen till 52c.

Kompressorn startar ungefär 15 gånger om dagen (den gör värme).
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 september 2017, 21:36:23 »

Tror vv toppning inte finns i nån meny men det finns med och syns i loggen och 15 starter på ett dygn är ingen katastrof om vp gör värme.
Skrivet av: Albineriksson7
« skrivet: 09 september 2017, 21:19:27 »

Det e senaste mjukvara (april 2017), men hittar inte vv toppning, inte i service menyn heller. På 24 timmar har kompressorn startat omkring 15 gånger, då har vi använd duschen två gånger, inte sommarläge men han värmer huset.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 september 2017, 10:26:09 »

Kollade inte vilken version på mjukvara du har (går att uppdatera hos Nibe) men den bör ha vv toppning i mjukvaran dvs om vp gör värme och den blir klar med det och tänker stoppa kompressorn så kollar styren vv tempen och ligger den nära vv start tror det är 2 eller 3 grader ifrån så gör den vv innan den stoppar kompressorn just för att spara på antalet starter.
Skrivet av: Albineriksson7
« skrivet: 08 september 2017, 22:26:49 »

Ställde VP idag i sommarläget kl 10.00, då var det 46C i beredaren, vid hemkomst kl 19.30 var det 42C i beredaren. Inga fler starter hade gjorts (hade noterad antal starter). Har som inställning start vid 40c, stopp vid 51c. Så kompressorn har inte gått en enda gång under den tiden.
Skrivet av: Albineriksson7
« skrivet: 08 september 2017, 00:34:22 »

Okej, ska se när det blir kallare ute och logga då med en gång per minut. Har nu start på 40c och stopp vid 51c.
Undrar om compressorn är utsliten redan nu eftersom den har gjort så många starter med bara 10.000 h compressor tid? Går VP inte optimalt under sommaren?
Vart hittar man 'Start Kompressor' och 'Start Tillsats'?

För övrigt är compressorn 10kw (Nibe F1145-10). Beredaren är en VPA 200/70 som ska vara för värmepumpar med 12kw max effekt.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 07 september 2017, 23:27:11 »

En VPA-beredare är ju dubbelmantlad, de brukar väl hatta en massa vid laddning?

Varför installerades inte en VPB, som laddar med slinga, på samma sätt som en 1245/1255?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 september 2017, 22:32:09 »

Jag tror att du har ganska kraftig vp i förhållande till vatten volym när vp startar och har gått ca 12 minuter så ligger framledningen ca 8,5 grader över börvärde när den stoppar om du minskar gm för av kompressor så finns det risk att den bryter på max diff framledning (10 grader) dvs den räknar inte gradminuter som den ska. Nu är det varmt ute och låg framledning ger hög effekt ur vp hög temp på brine ger ännu högre effekt så det kan vara helt fel slutsats så vänta tills det blir lite kyligare så vp går lite mera för värme kör en ny loggning över ett dygn så kan vi kolla om det finns nått som går att optimera. När du loggar så räcker det om du loggar 1 gång per minut så blir filerna lite lättare att läsa.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 september 2017, 15:26:35 »

Du kan säkert öka på Start Kompressor värdet för att få ner antalet starter.
Ändra även Start Tillsats till ca 5 x Start Kompressor.
Skrivet av: Albineriksson7
« skrivet: 07 september 2017, 15:19:05 »

Ok, men det jag vill veta är om det är normalt med så många fler starter än antal timmar drifttid?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 september 2017, 14:38:31 »

Jag vill nog påstå att nått är knas, hade du kollat tempgivaren?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!