Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jag blir tokig! Ska välja uppvärmning till vÃ¥rt nybygge  (läst 9922 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cyphera

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Försöker komma fram till vad vi ska satsa på för uppvärmning till huset och vi får hela tiden olika info och svar från t.ex. hussäljaren och IVT. Villkoren är som nedan.

Vi ska bygga en 1 1/2-plansvilla, med mansardtak, på ca 166 kvadrat sammanlagt. Det är 500 mm isolering i taket, 300 under plattan och 240 i väggen och huset är av trä. Det kommer att ligga på västkusten, knappt 2 km från havet på plan f.d. åkermark. Under är det gammal havsbotten och 5 m till berget. Vi kommer även att ha en braskamin.

Vi har blivit rekommenderade IVT Twin 495 men är superdåliga på att avgöra om detta är en bra lösning. Det verkar ju så när man pratar med tillverkaren (som även föreslår bergvärme/Optima) och hussäljaren, men de lär ju vara lite partiska ... så, vad säger ni värmepumpsproffs, vad skulle ni rekommendera?

Nu har jag läst mig till i forumet på Bygga hus att de extra 50 000 som vi skulle få lägga på pumpen (= uppgradering från IVT 490 som ingår i ett av hussäljarens åttaganden som vi köper) kanske gör att det blir en dyr affär och inte alls så lönsamt som vi trodde??

Vi drar oss för riktig jordvärm/bergvärme p.g.a. av de stora investeringskostnaderna som tar lång tid att räkna hem, främst för att vårt hus tydligen är lite för litet.

Så, vad skulle ni rekommendera? Ska vi köra på 490:n och stödelda när det blir minusgrader? Vilket det sällan är på dagtid där vi bygger, kanske ett par tre månader per år då det blir max 5 minus och typ 10 dagar som det är kallare än så (nätter). Eller 495:an... eller ?

Toppeffekten på huset är 9 kW, men jag antar (har mejlat husförsäljaren för klargörande) att detta gäller standardhuset. Vårt hus har lite större fönster i vardagsrummet (ca 2 m2 extra) på bottenvåningen och ett extra fönster på ovanvåningen, men 50 mm mer isolering i väggarna.

Hilfe!  *vinkar*

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
Köp en elpanna samt rotationsvärmeväxlare istället.

Bättre komfort och lägre uppvärmningskostnad.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34922
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Rotationsvärmeväxlare kräver väl både till och frånluftskanaler, undrar hur mycket billigare det blir?

En annan lösning skulle kunna vara att köra med IVT 490 och komlettera med en (kanske IVT) luft/luft-värmepump som komplement till frånluftsvärmepumpen, de två pumparna bör kunna värma huset helt utan tillskott (kan behövas lite extra värme uppe under vissa tider) ned till ca -5 till -10 grader.
Om man får tro de som har luftvärmepumpar i betydligt sämre isolerade hus så borde den kombinationen kunna värma ert hus helt utan tillskott, nån brasa i kaminen när det är riktigt kallt kan ni ju elda också, även om jag personligen aldrig skulle rekommendera någon att sätta in en braskamin.

Dyrt
Besvärligt med vedhanteringen
För varmt inne när du eldar
För kallt när du slutar elda (För du har väl trög golvvärme)
Kostaden för sotningen

Jag tycker det låter extremt mycket med 9 kW effektbehov i ert hus, i alla fall på den breddgrad ni befinner er, kolla upp det där igen, enligt mitt sätt att se det borde det inte vara mer än runt 7 kW, ventilationen inräknad.

En billig jordvärmepump, typ Nibe 1225-6 + FLM30 för ventilation/återvinning i kombination med en markkollektor på ca 250 meter skulle också kunna bli ett prisvärt alternativ (Eller en IVT 495 även om den ger något mindre uteffekt)
Har bara tillgång till Nibes beräkningsprogram, därav den kalkylen.

Kalkylen bygger på kollektorn i mark bestående av fast lera, 1 meters grävdjup och 1 meter mellan slangarna.

Klicka på bilden för att förstora den.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
Rotationsvärmeväxlare kräver väl både till och frånluftskanaler, undrar hur mycket billigare det blir?

Det vet jag inte, och skrev heller inget om det.

Jag påstod endast att en rotationare ger bättre driftekonomi och komfort än en IVT 490. Nu finns det säker en brytpunkt gällande driftekonomin d.v.s. vid ett visst antal graddagar och personer i familjen.....är det omvänt, men det har jag inga kunskaper om.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
Försöker komma fram till vad vi ska satsa på för uppvärmning till huset och vi får hela tiden olika info och svar från t.ex. hussäljaren och IVT. Villkoren är som nedan.

Vi ska bygga en 1 1/2-plansvilla, med mansardtak, på ca 166 kvadrat sammanlagt. Det är 500 mm isolering i taket, 300 under plattan och 240 i väggen och huset är av trä. Det kommer att ligga på västkusten, knappt 2 km från havet på plan f.d. åkermark. Under är det gammal havsbotten och 5 m till berget. Vi kommer även att ha en braskamin.

Vi har blivit rekommenderade IVT Twin 495 men är superdåliga på att avgöra om detta är en bra lösning. Det verkar ju så när man pratar med tillverkaren (som även föreslår bergvärme/Optima) och hussäljaren, men de lär ju vara lite partiska ... så, vad säger ni värmepumpsproffs, vad skulle ni rekommendera?

Nu har jag läst mig till i forumet på Bygga hus att de extra 50 000 som vi skulle få lägga på pumpen (= uppgradering från IVT 490 som ingår i ett av hussäljarens åttaganden som vi köper) kanske gör att det blir en dyr affär och inte alls så lönsamt som vi trodde??

Vi drar oss för riktig jordvärm/bergvärme p.g.a. av de stora investeringskostnaderna som tar lång tid att räkna hem, främst för att vårt hus tydligen är lite för litet.

Så, vad skulle ni rekommendera? Ska vi köra på 490:n och stödelda när det blir minusgrader? Vilket det sällan är på dagtid där vi bygger, kanske ett par tre månader per år då det blir max 5 minus och typ 10 dagar som det är kallare än så (nätter). Eller 495:an... eller ?

Toppeffekten på huset är 9 kW, men jag antar (har mejlat husförsäljaren för klargörande) att detta gäller standardhuset. Vårt hus har lite större fönster i vardagsrummet (ca 2 m2 extra) på bottenvåningen och ett extra fönster på ovanvåningen, men 50 mm mer isolering i väggarna.

Hilfe!  *vinkar*


Det vore intressant att se nÃ¥n sorts ritning över planlösningen !   :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad MRLINDELL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • BigÃ¥rden!
Jag har en IVT 490 frånluftaggregat i ett ganska nybyggt hus. Det var trassligt som f-n i början. Kompressorn gick sönder, elektroniken pajjade i omgångar, VVS som utförde installationen är ett etablerat företag (ackrediterd) och efter det vet jag vad ackreditering/byggfelsförsäkring/bygggaranti) betyder! IVT fixade felen med hjälp av ett annat företag.
Sedan dess har den rullat på och jag har ca 11.800 kWh på 136 kvm 2-plan i Uppsala med braskamin. Men då sparar jag en hel del och alla gnäller på att temperaturen ligger på 20 ºC. Min bror har en dylik maskin som höll i 17 år innan den rasade helt, den fick byta lite delar redan efter 12 år. Jag tror kompressorn går först om man ständigt kör i "ekonomiläge" så jag kör i "normal" och ser ändå ingen skillnad i besparing vilket det borde göra.

Utloggad Cyphera

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Här är en länk till huset (med planlösning):

http://www.fiskarhedenvillan.se/addition/house/house.php?house_id=51&pageId=414&rid=338

I vardagsrummet kommer vi att ha tre fönster och en glasdörr som går ner till marken + ett extra fönster i badrummet på övervåningen.

9 kW är för standardhuset, utan de extra fönstren och med 190 mm isolering i väggen istället för 240 som vi har valt.

Utloggad Cyphera

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Rickard:

Snällt att du tog dig tid att räkna! Tyvärr är det rena grekiskan för mig... Anser du att det skulle löna sig för oss att uppgradera till Twinen?

Utloggad Cyphera

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Kan tillägga att när jag kontaktade IVT sist så pratade jag med två olika personer, en som gav råd rent allmänt och en som skulle vara expert på nybyggnationer. Den första personen menade att uppgraderingen knappt skulle löna sig, det skulle ta minst 10 år innan vi fick tillbaka de pengar som Twinen kostar extra, så hans råd var att det var hugget som stucket (då pumpen varar i typ 15 år).

Den andra personen ("nybyggnationsexperten") menade dock på att vi skulle tjäna 5-6 000 kW/år och rekommanderade 495:an, det skulle löna sig bättre om man planerade att bo kvar i huset (vilket vi gör).

Men hur räknar man för att se om det lönar sig EGENTLIGEN? Vi kommer ju att låna de extra 50 000, det innebär ju att det kommer på räntor som också ska "räknas hem".

Med en besparing på 5 000 kr/år skulle vi ju få tillbaka penagarna (50 000) på 10 år, men om man betalar ränta på typ 5 % (2 500 kr) också per år, så blir ju situationen en annan?

Det här är ju skitsvårt... (sliter sitt hår)

Utloggad Rohmel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 188
  • Karma +0/-0
Min syster byggde ett 1,5 plans hus på ca 150kvm. Golvvärme på bottenvåningen (ca 100kvm) och direkt el på övervåningen. Hon har 3 barn hemmaboende hos sig, ålderna 4, 7 och 14. Hennes förbrukning ligger på mellan 12500-13000kvm/år. Hon har inget garage eller förråd som värmes upp. Huset byggdes 2005 och har en flvp IVT 490. Huset bor i Karlstad.
Jag skulle rekommendera en IVT490 och sedan stödeld i en braskamin när det blir några minus grader.


//Fredrik
Nybyggt Etagehus 2006, 168 kvm. Garage 68 kvm LL-pump Elektrolux +18grader (090108). Kamin Contura 690. 1 år med IVT 490 (18500 KWH + 3 kubik ved). Bytt 5 December -07 till CE50. Beräknad förbrukning 13000 KWH + 1 kubik med ved. Rullande årsförbrukning: 12790 KWH

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Här är en länk till huset (med planlösning):
http://www.fiskarhedenvillan.se/addition/house/house.php?house_id=51&pageId=414&rid=338
I vardagsrummet kommer vi att ha tre fönster och en glasdörr som går ner till marken + ett extra fönster i badrummet på övervåningen.
9 kW är för standardhuset, utan de extra fönstren och med 190 mm isolering i väggen istället för 240 som vi har valt.

Hej Cyphera!  Sätt du in en riktig luftvärmepump med drömplaceringen av innerdelen över entrédörren pÃ¥ nederplanet i det där huset, förslagsvis en Nocria 14.
Sen kan du ju ta vilket krafs som helst som följer med huset (inkl IVT 490:an) för den övriga uppvärmningen som du då kan köra med på sparlåga, och du kommer inte ens att behöva elda i braskaminen om det så blir 20 minusgrader det kan jag lova dig, annat än möjligen i rent myssyfte. Så det skulle faktiskt bli mkt väl investerade ca 20-22000:- kr för Er del i en både mkt ekonomiskt fördelaktig och bekymmersfri uppvärmning.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
Hej !

Frågan är då vad kostar dessa alternativ :

          Flvp Comfortzone CE50    eller     IVT Twin495 med jord/berg-slinga ?

   Jag anser att Comfortzone är det vettigare valet här , komplettera med en Luft-luft-pump sÃ¥ behövs knappast eltillskottet alls.

    Borde väl bli billigare än bergvärme och samma besparing ? !  :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag bor pÃ¥ västkusten. Mitt hus är storleksmässigt likvärdigt med ditt men jag har  mindre isolering. Denna milda vinter/höst har jag bara 45kw tillskottsel sammanlagt pÃ¥ värme och varmvatten. Min uppvärmningskälla är en Comfortzone ce50. Funderar du pÃ¥ en 495 twin med en liten jordslinga sÃ¥ tror jag det är bättre att satsa pÃ¥ ordentlig jordvärme. Jag har ingen aning om vad som är mest ekonomiskt pÃ¥ sikt. Men sÃ¥ länge tempen pendlar runt 0 och nÃ¥gra minusgrader sÃ¥ är min pump jättebra. Mvh John

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
Här är en länk till huset (med planlösning):
http://www.fiskarhedenvillan.se/addition/house/house.php?house_id=51&pageId=414&rid=338
I vardagsrummet kommer vi att ha tre fönster och en glasdörr som går ner till marken + ett extra fönster i badrummet på övervåningen.
9 kW är för standardhuset, utan de extra fönstren och med 190 mm isolering i väggen istället för 240 som vi har valt.

Hej Cyphera!  Sätt du in en riktig luftvärmepump med drömplaceringen av innerdelen över entrédörren pÃ¥ nederplanet i det där huset, förslagsvis en Nocria 14.
Sen kan du ju ta vilket krafs som helst som följer med huset (inkl IVT 490:an) för den övriga uppvärmningen som du då kan köra med på sparlåga, och du kommer inte ens att behöva elda i braskaminen om det så blir 20 minusgrader det kan jag lova dig, annat än möjligen i rent myssyfte. Så det skulle faktiskt bli mkt väl investerade ca 20-22000:- kr för Er del i en både mkt ekonomiskt fördelaktig och bekymmersfri uppvärmning.

Mvh Raffen.

Nej, nej, inte en luftvärmepump i ett nybygge.

Har du inget emot att elda lite när det är minusgrader så ta det som erbjuds, 490 + braskamin, låter perfekt tycker jag.
Inget slår brasvärme i ett hus, glida runt i kallingarna och mysa.

1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad NiklasG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Citera
Nu har jag läst mig till i forumet på Bygga hus att de extra 50 000 som vi skulle få lägga på pumpen (= uppgradering från IVT 490 som ingår i ett av hussäljarens åttaganden som vi köper) kanske gör att det blir en dyr affär och inte alls så lönsamt som vi trodde??

50 000:- extra för en uppgradering!!!

Låter som väldigt mycket pengar... vad ingår i detta pris??? komplett med jord-/bergvärme eller....

Vi fick en prisuppgift från våran husleverantör på 15 000:- extra, men då utan jord-/bergvärme...

/Niklas
Enplans villa på 146 kvm i Dalarna, byggt 2008 med IVT 490 och golvvärme. Samt en Bodum Kakelugn på ca 2 ton
2 vuxna + 1 liten tjej.
----------
Isolering:
Vägg: 230mm glasfiber. Golv: 300mm cellplast. Tak: 500mm glasfiber. fönster: U-värde 0,9.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!