Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Injustering av luftdon CZ50  (läst 3719 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gaaaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
Injustering av luftdon CZ50
« skrivet: 26 mars 2009, 18:29:47 »
Har någon justerat in sina luftdon?
Enligt den beskrivning jag har fått så ska temp C ligga på -14 ungefär med kompressor i full effekt, ligger det över får pumpen för lite luft och blir det kallare får den för mycket luft..
Jag kan inte få ner temp under -11 trots att fläkten är på full effekt (5) och att luftdon är öppna till max nästan.....
Någon som vet varför?
Tack!

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Injustering av luftdon CZ50
« Svar #1 skrivet: 26 mars 2009, 19:39:26 »
Det är precis tvärt om. Med för lite luft blir det kallare, med fläkten på full effekt så blir det varmare. Prova att sänka fläkten istället. Sedan hållar jag inte med att det ska vara -14°C när kompressorn går på max. Rekommendationen är att byta ut luften i huset varannan timme. En ventilationsfirma kan justera in detta och sedan blir avluften vad den blir. Med ett litet hus blir avluften kallare och det kan då bli så att du inte får ut maxeffekt och med ett stort hus så får du varmare avluft.
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad Gaaaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Injustering av luftdon CZ50
« Svar #2 skrivet: 26 mars 2009, 19:46:08 »
Ok tack!
Ja jag vill ju ha så mycket ventilation så möjligt också men utan att tappa för mycket effekt, hur mycket "sämre" blir det om avluften inte blir kallare än -10C ?

Utloggad guran54

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
    • Comfortzone ce-50 logg
SV: Injustering av luftdon CZ50
« Svar #3 skrivet: 26 mars 2009, 21:36:45 »
Ok tack!
Ja jag vill ju ha så mycket ventilation så möjligt också men utan att tappa för mycket effekt, hur mycket "sämre" blir det om avluften inte blir kallare än -10C ?

Några beräkningar gjorda vid luftflöde på 220 m3/h.

Effekt luftavkylning CE50

Luften kyls ned från 20 °C till -15 °C vilket ger summa effekt av 2, 7 kW uppnås.

P=0,0611[m3/s] · 1,29 [kg/m3] · 1,00[kJ/kg ·K] ·35[K]= 2, 7 [kJ/s= kW]


Effekt från fuktutfällningen CE50
P =0,0611[m3/s]·( 0,00642 [kg/ m3]- 0,00138 [kg/ m3] )· 2260[kJ/kg] =0,696 [kJ/s =kW]

 

Tillförd el energi = 1.7kW

--------------------------

Summa avgiven effekt    = 5.1 kW



Effektförlust uppvärmning utav uteluft   0°C till 20°C
------------------------------------------------------- 

P=0,0611[m3/s] · 1,29 [kg/m3] · 1,00[kJ/kg ·K] ·20[K] = 1.57 kW




Effektvinst pga avkylning utav ventilationsluften = 2.7kW + 0.69kW - 1.57kW = 1.82kW

Total värmeeffekt = Tillförd el energi + effektvinst =  1.7kW + 1.82Kw = 3.52kW

COP = 3.52/1.7 = 2.07


Kanske lite kontroversiellt att ta med effektförlusten pga av uppvärmning utav uteluft ... ;)
Min CE-50 logg finns på http://comfortzone.servehttp.com

Utloggad Carl J.F

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Injustering av luftdon CZ50
« Svar #4 skrivet: 27 mars 2009, 10:15:00 »
Ja, Guran, jag håller med om att det känns riktigt kontroversiellt att ta med uppvärmningen av uteluften när du räknar cop.. :-) För det första så ska ju alla bostäder (oavsett uppvärmningssystem) ha ventilation annars blir det snabbt en dj*vligt unken och dessutom hälsovådlig boendemiljö! Och eftersom man vid copberäkningar gällande andra typer av uppvärmningssystem aldrig räknar in ventilationsförlusterna så blir det ju synnerligen konstigt att göra det bara för att man har ett system som tar tillvara på den energi som annars skulle gått helt förlorad ut i tomma luften!! Coptalet blir ju totalt ojämförbart med allting och därmed fullständigt ointressant. Dessutom om du tar med ventilationsförlusterna så skulle du ju också kunna baka in alla andra typer av värmeförluster i huset, men du hamnar då i en cop-soppa som ingen har anledning att smaka på.. :-)))

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Injustering av luftdon CZ50
« Svar #5 skrivet: 27 mars 2009, 11:55:42 »
Ok tack!
Ja jag vill ju ha så mycket ventilation så möjligt också men utan att tappa för mycket effekt, hur mycket "sämre" blir det om avluften inte blir kallare än -10C ?

Du tappar inte effekt från pumpen. Den blir "bättre" ju varmare avluften är. COP ökar med varmare avluft, men om du ventilerar onödigt mycket så kommer effektbehovet att öka ännu mer pga ventilationsförlusterna eftersom du drar in mer kallluft in i huset som ska värmas upp.

Varför vill du ha så mycket ventilation som möjligt?


F.ö. fattar jag inte beräkningen högre upp i tråden på beräkningen av COP. COP med de ingående värdena nedan blir ju 3?

Tillförd el energi = 1.7kW

Summa avgiven effekt    = 5.1 kW

5.1/1.7=3





1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad Gaaaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Injustering av luftdon CZ50
« Svar #6 skrivet: 27 mars 2009, 18:34:30 »

Du tappar inte effekt från pumpen. Den blir "bättre" ju varmare avluften är. COP ökar med varmare avluft, men om du ventilerar onödigt mycket så kommer effektbehovet att öka ännu mer pga ventilationsförlusterna eftersom du drar in mer kallluft in i huset som ska värmas upp.

Varför vill du ha så mycket ventilation som möjligt?

Ok då så tack!!
Anledning är att jag har radon i huset så pumpen fungerar som radon sanering också. Dessutom tycker jag att det är skönt att byta luft då det är ett gammalt hus.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!