Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad kan der vara?  (läst 1954 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skanehill

  • Gäst
Skanehill
Vad kan der vara?
« skrivet: 22 februari 2018, 15:09:24 »
Hej
Vad kan det bero på att vid minusgrader så behövs inte lika hög temp på framledningstempen som värmepumpens kurva anser och vise versa vid plustemperaturer? Påverkan på värmepumpens stdkurva är nästan 10 grader och utan min styrning så skulle innetempen säkerligen variera olidligt mycket.Tempkurvan på värmepumpen är ju säkert någon statistisk medelkurva men avvikelserna för mitt hus är väl stora tycker jag, som tur är så fungerar styrningen av pumpens yttertemperatur från min ngenic alldeles förträffligt och jag kan njuta av en stabil inställd temp.
Är det så att jag har för få, för många, för gamla element eller felaktig isolering, ventilation eller vad...?
Bifogade bilder visar hur min tempsensor på övervåningen styr min Daikin och sparar dyra kwh åt mig när det är kallt och tar tillbaka lite av förtjänsten när det blir varmare.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4357
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Vad kan der vara?
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2018, 06:45:42 »
Du har väl för hög kurva inställd?

Jag antar att din pump fungerar som alla andra pumpar, man ställer in en kurva och ett offset och om det blir för varmt när det blir kallt ute har man för hög kurva.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad kan der vara?
« Svar #2 skrivet: 23 februari 2018, 08:11:39 »
Om det finns ett rekommenderat värde i manualen så är detta bara en rekommendation att börja med.
Varje hus är individuellt, jag har fått minska min kurvluning för att få till rätt värme inne.
Och får man minska kurvan är det bara positivt, både för värmepumpens effektivitet och livslängd.  :)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Skanehill

  • Gäst
Skanehill
SV: Vad kan der vara?
« Svar #3 skrivet: 23 februari 2018, 09:29:38 »

Tack för svar.
Jag är nog dålig på att förklara.
Jag hade förut en ivt 6nånting vars kurva enbart kunde justeras med lutning. Det var helt omöjligt att med kurvans hjälp få till en jämn inomhustemp. Med min nya pump och styrning av denna med ngenic så fungerar det numera perfekt.
Jag är fullt medveten om att det är  möjligt att justera pumpens kurva, det är precis det som ngenic gör automatiskt åt mig men avvikelserna (påverkan) är rejält stora jämfört med stdkurvan varför jag börjar undra om det är något som kan förbättras med huset och i så fall vad.
Det som jag upplever ologiskt är att vid temp runt noll och över så ger kurvan för låg framlednings temp och vid temperaturer under noll så ger ger stdkurvan för hög framledningstemp och det är dessa skillnader som är  i min värld rejält stora och ologiska då stdkurvan borde motsvara någon sorts ”medelhus”. Mina element räcker till med råge för att värma när det är rejält kallt men inte när det blir mildare.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad kan der vara?
« Svar #4 skrivet: 23 februari 2018, 09:53:04 »
Det finns tre värden att justera för att få jämn innetemp:

1. "Start värme" som ofta kallas för parallellförskjutning eller offset, i princip säger det när huset börjar få värmebehov.
Har man låg hushållselförbrukning (som värmer huset) så behöver startpunkten för när värmepumpen måste börja värma huset högt, kanske på 18-19 grader, för andra (som för mig t.ex.) så kan man ställa ned detta värde ordentligt, vårt behöver inte tillföras värme från värmepumpen innan dygnsmedeltempen ute ligger på ca 14 grader.

2. Kurvan, det är en justering som gör att värmepumpen inte bara börjar värma vid rätt utetemp utan att börvärdet ökas ju kallare det blir ute.
Mig veterligt finns det inget som kan göra att det blir så tokigt som du beskriver beroende på husets isolering, ventilation eller något annat.
Som jag ser det har du bara misslyckats med grundinställningarna av värmepumpen.

3. Rumsgivarens påverkan på börvärdet vid avvikelser i rumstemp mot önskad temp.

Som det ser ut så behöver du öka parallellförskjutningen och sänka kurvan för att det skall bli bra.
Skall jag vara helt ärligt så verkar dina inlägg misstänkt smygreklam, för dina problem går i alla fall inte förklara med några fysikaliska resonemang.
Ett hus har ett visst värmeläckage och det förändras inte påtagligt med utetemperatur, det enda som kan påverkar är:

1. Snö på tak/mark gör att värmeavledningen från huset minskar en aning om det kommer snö jämför med om det är vinter och ingen snö.
2. Vind påverkar naturligtvis avkylningen av huskroppen en del, och har man självdrag eller otäta lister runt dörrar och fönster kan det också påverkas av vindstyrkan och vindriktningen.
3. Luftfuktighet, det är rimligt att anta att värmeläckaget blir längre ju mindre fukt som finns i husstommen, hur mycket det påverkar kan jag dock inte ge något svar på.

I normalfallet fungerar en rumsgivare på samma sätt som Ngenic, men du har troligen inte bara misslyckats med parallellförskjutningen och kurvan utan även med placering av rumsgivaren och inställningen av rumsgivarens påverkan på styrningen av värmepumpen.

Man kan väl säga att mot en viss summa pengar så gör Ngenic vad du själv (eller din installatör) borde ha gjort genom att följa manualen och justera in värmepumpens styrparametrar, rumsgivarens placer - och dess påverkan på styrningen.
3 grundläggande inställningar är allt som krävs.

Frågan är om det är enklare att montera och justera in Ngenic?

Sammanfattningsvis:

Det enda som skulle kunna förklara att det behövs lägre temp än vad din värmepump "vill ha" är om det är torrt, vindstilla och ovanligt mycket snö på mark och tak, men att det skulle påverka 10 grader på frameldningen är helt uteslutet.

Om jag får gissa så har det nåt med Ngenic att göra då den "ändrar" utegivarens visade värde jämfört med vad den utetemp som faktiskt råder.

Om du justerar in värmepumpens egna paramerar tills du har bra klimat inne och sedan aktiverar Ngenic borde du inte kunna se mer än max 0.5 grader stabilare rumstemp som resultat.
Du borde inte få någon besparing alls, utan möjligen en jämnare temperatur.
Enda nackdelen som jag ser det är att Ngenic kan påverka styrningen på ett sätt som gör att du får fler start och stopp på kompressorn än du annars skulle haft då den så satt säga snabbar upp den i värmepumpen inbyggda regulatorn.
Den jämnare rumstempen kan alltså i förlängningen innebära några procents kortare livslängd på din värmepump.
Frågan är om det är värt det?

Först betala en engångssumma, sedan en månadsavgift? och på köpet så får man kortare livslängd på prylarna.

Som du förstår är jag mycket skeptiskt till den där typen av styrningar som tagits fram för att göra ett jobb som egentligen inte behövs.
Fördelen skulle möjligen kunna vara att man som anläggningsägare eller installatör slipper lära sig styrningen i värmepumpen, om Ngenic:s styrning är enklare att förstå sig på så kanske det finns en marknad bland okunniga installatörer och anläggningsägare som inte kan, vill eller ids lära sig värmepumpens reglerdators 3 inställningar som krävs för att det skall fungera som man vill.
« Senast ändrad: 23 februari 2018, 10:01:47 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Vad kan der vara?
« Svar #5 skrivet: 23 februari 2018, 10:48:04 »
Läste lite om Ngenic vilket i princip är en inomhusgivare. Begriper man inte hur reglersystemet fungerar och inte kan ställa in det rätt är ju en sådan bra att ha. Men nästan 5000 kr för en sådan är ett hutlöst pris.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Skanehill

  • Gäst
Skanehill
SV: Vad kan der vara?
« Svar #6 skrivet: 23 februari 2018, 14:06:56 »

Tack för uttömmande och för mig givande svar, Rickard har full koll och är nog bang on, såg framför mig byte av element eller någon annan kostnad och tidskrävande åtgärd när det tydligen ”bara” är  justering av pumpen som gäller. Har inte haft tid eller förstått detta, som pensionär så har man ju tid. Det är en viss skillnad att mixtra med inställningar på värmepumpen och med problemen från föregående pump i ryggen så såg jag styrningen med app och trådlös givare som en befriande pryl och kostnaden 5000 i samband med en installation av ny pump tyckte jag då var rimligt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Vad kan der vara?
« Svar #7 skrivet: 23 februari 2018, 15:52:44 »
Jag hade förut en ivt 6nånting vars kurva enbart kunde justeras med lutning.
Hade gamla pumpen modellbeteckningen 6 var den troligen av så sen modell att det fanns möjligheter parallellförskjuta kurvan och knäcka kurvan till önskad form.

Radiatorers värmeavgivning ökar snabbare än temperaturskillnaden radiator/rum. En perfekt värmekurva ska därför vara böjd. Om radiatortemperaturen måste öka en grad när utomhustemperaturen går från 0 till -1 grad kanske det räcker med en ökning på 0,7 grader när utetemperaturen går från -15 till -16. Värmepumparnas standardvärmekurva är däremot rak. En grads ändring av utomhustemperaturen ger samma ändring av radiatorvattnets temperatur oavsett utetemperaturen. Därför blir det för varmt inne när det blir många minusgrader ute om man har behaglig innetemperatur när det är runt noll ute.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Skanehill

  • Gäst
Skanehill
SV: Vad kan der vara?
« Svar #8 skrivet: 23 februari 2018, 19:06:55 »

Roland, du har delvis rätt. Min gamla ivt 6 gick att paralellförskjuta men det gick inte att knäcka, jag fick ha paralellförskjutningen på max och sedan skruva på en ratt, det slutade mad att jag ställde upp tempen på ett övervärde och köpte wifi styrda regulatorer till alla elementen som nu ligger nerbäddade någonstans i huset. Tempen blev bra men inte elförbrukningen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!