Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bra IR-termometer till vettiga pengar?  (läst 18369 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad micke_011

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
Bra IR-termometer till vettiga pengar?
« skrivet: 08 februari 2012, 11:24:16 »
Har tänkt köpa på mig en enligt tesen ju fler grejer, desto lyckligare. Men det finns väl all anledning att se över värmesystemet nu och undrar vad som kan rekommenderas, om man nu inte ska köpa en för 5 papp, och om någon av följande två kan antas göra jobbet..

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164031327
http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/termo-hygrometrar/proffstermometrar/uni-t-ut303a-p48281
ComfortZone CE50 inst 2011-10, 180 kvm souterräng-villa -89, 22 MWh/år 2010, rullande 12 mån 10800 kWh
IVT Nordic Inverter 12 LR-N installerad 2011-10, 50+ kvm sommarstuga från 1979, 9 MWh årlig förbrukning tidigare, rullande 12 mån 4100 kWh

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Bra IR-termometer till vettiga pengar?
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2012, 12:07:48 »
Mätnogranheten är ca +-2°C oavsett om ir-pickan kostar 400 eller 800kr

Skall du bara mäta hemma finns ingen anledning att gå upp onödigt högt i prisklass
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bra IR-termometer till vettiga pengar?
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2012, 12:19:36 »
så jävla bra tycker jag inte de är heller, går att mäta rätt bra med vanlig temp också...
Jag fick min som premie på en tidningsprenummeration, (GDS.se) jag har sett att de kör den premien lite då och då igen...
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Bra IR-termometer till vettiga pengar?
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2012, 12:54:25 »
Jag köpte den billigaste på ClasO: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161919610 och den tycks göra jobbet.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Bra IR-termometer till vettiga pengar?
« Svar #4 skrivet: 08 februari 2012, 13:03:46 »
Det viktigaste är aovaset om den kostar 100kr eller 1000kr är att "normalisera" mätpunkten. Att direkt jämföra ett mätvärde taget på ett blankt kopparrör med ett värde från en målad radiator går inte. Enklast normaliserar man genom att sätta en bit isoleringstejp på det som ska mätas.

Skälet till att det blir fel utan att normalisera mätpunkten beror på något som kallas för Emissivitet.

Det som pÃ¥verkar mätning med IR teknik är ett fenomen som kallas emissivitet. Vad det hanlar om är olika kroppars strÃ¥lning (vÃ¥glängdsspektrum) vid olika temperaturer. Definierades av fysikern Max Planck (Planck  ekvationen).

Emissivitet är egentligen ett förhållande mellan en känd kropps värmestrålning (1.0) och det mätta objektets värmestrålning. Det som påverkar emissiviteten hos en kropp är sammansättning, ytfinish samt vid vilken våglängd mätningen görs.

Problemet med billiga IR termometrar är dom oftast är kompenserade för emisivitet med ett fast värde. Detta värde fungerar oftast bra på matta ytor.
Det som gör att Fluken mäter bättre är att den mäter vid två olika våglängder vilket gör att den inte påverkas i samma grad av materialets emissivitet (den påverkas eg. mindre än dom billiga). Det finns fortfarande ett problem och det är att mäta riktigt blanka ytor (typ blankkromade ytor och glas).
Fluken går dessutom (deras dyrare) att kompensera manuellt för olika materials emissivitet men då måste den kalibreras om vid varje materialbyte.

För att slippa omkalibreringen kan man antingen måla ytorna med samma färg eller sätta en bit matt tejp på ytan som skall mätas. Då spelar det ingen roll om man mäter på plast eller metall, det spelar heller ingen roll om ytan är matt eller blank. Med hjälp av tejpen har man enkelt kompenserat för det underliggande materialets emissivitet.

Som kuriosa kan jag nämna att jag lånade en Fluke 66 (kostar runt 4000:-) när jag mätte in min golvvärme första gången. Skillnaden mellan att mäta på kopparrör och plaströr gav mer än 10% i onogranhet utan kalibrering. Med kalibrering blev onogranheten ungefär 1%. Med hockey tejpen var onogranheten ungefär 2%.

Därför ser jag inget behov av ett 2-4000:- instrument när man för 500:- + 25:- för tejp kan få nästan samma nogranhet.


/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bra IR-termometer till vettiga pengar?
« Svar #5 skrivet: 08 februari 2012, 14:14:25 »
så jävla bra tycker jag inte de är heller, går att mäta rätt bra med vanlig temp också...

Fördelen är att det går fort med IR-termometern, man hinner igenom hela radiatorsystemet innan framledningstempen har ändrat sig nämnvärt.
Sen är det ju inte så noga om den mäter +/- ett par grader fel eller inte. Felet är ju ganska konstant om man mäter på ytor med samma material och färg, och eftersom det oftast är delta-T man är intresserad av så blir det rätt ändå
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad micke_011

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: Bra IR-termometer till vettiga pengar?
« Svar #6 skrivet: 16 februari 2012, 14:28:21 »
Köpte en http://tinyurl.com/7uvz2dn för 16 pund, fick hem den pÃ¥ nÃ¥gra dagar och det den verkar göra jobbet, sparade ett par hundra pÃ¥ era tips  Thumbsup
ComfortZone CE50 inst 2011-10, 180 kvm souterräng-villa -89, 22 MWh/år 2010, rullande 12 mån 10800 kWh
IVT Nordic Inverter 12 LR-N installerad 2011-10, 50+ kvm sommarstuga från 1979, 9 MWh årlig förbrukning tidigare, rullande 12 mån 4100 kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bra IR-termometer till vettiga pengar?
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2012, 17:08:41 »
så jävla bra tycker jag inte de är heller, går att mäta rätt bra med vanlig temp också...
Jag fick min som premie på en tidningsprenummeration, (GDS.se) jag har sett att de kör den premien lite då och då igen...

Samma här  Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Bra IR-termometer till vettiga pengar?
« Svar #8 skrivet: 16 februari 2012, 18:00:45 »
Alltså borde det dryftas i vilken tejp som är bäst för inmätning.
Matt svart eltape, helmatt  papperstape, eller annat förslag.
Jag testade att mäta kallras på några fönster och fick "bättre värden med papperstejpen än svarta eltejpen som tog mycket längre tid att visa "rätt värden".
Synpunkter från andra om tejpval?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Bra IR-termometer till vettiga pengar?
« Svar #9 skrivet: 16 februari 2012, 20:16:30 »
Alltså borde det dryftas i vilken tejp som är bäst för inmätning.
Matt svart eltape, helmatt  papperstape, eller annat förslag.
Jag testade att mäta kallras på några fönster och fick "bättre värden med papperstejpen än svarta eltejpen som tog mycket längre tid att visa "rätt värden".
Synpunkter från andra om tejpval?

Jag körde med svart isoleringstejp (hockeytape). Det är nog mindre viktigt med vilken typ så länge man använder samma vid sina mätningar
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Bra IR-termometer till vettiga pengar?
« Svar #10 skrivet: 17 februari 2012, 14:22:23 »
Alltså borde det dryftas i vilken tejp som är bäst för inmätning.
Matt svart eltape, helmatt  papperstape, eller annat förslag.
Jag testade att mäta kallras på några fönster och fick "bättre värden med papperstejpen än svarta eltejpen som tog mycket längre tid att visa "rätt värden".
Synpunkter från andra om tejpval?
Vill du kolla temp med IR mätare på glas och jämföra bara glas mot glas så behöver du ingen tejp. Det ger snabbaste jämförelsen. Men vill du ha värden jämförbara med andra föremål är det nödvändigt med samma yta, alltså är det bra att tejpa, likgiltigt vilken tejp, bara det är samma hela tiden.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad covet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Bra IR-termometer till vettiga pengar?
« Svar #11 skrivet: 20 februari 2012, 09:58:32 »
Jag fick också en sådan som prenumerationspremie från GDS. Är pistolmodellen. Har haft bra nytta av den under mitt nybygge då jag enkelt har kunnat lokalisera små köldbryggor, främst i div olika anslutningar mellan olika material. Kul att leka lite med också, och katten gillar att jaga lasern :-)
Nybygge 150 kvm Bohuslän, 2 vån. Golvvärme i platta på BV, golvvärme i bjälklag på ÖV. Nibe Split, FTX. 3-glasfönster, BV i Isoleca 350 mm + 50 mm iso på utsidan, ÖV trästomme, 335 mm iso i vägg, 500-700 mm iso i tak. 32 fönster och fönsterdörrar. Totalförbrukning 2011 (inkl HH-el): 6105 kWh :-)

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Bra IR-termometer till vettiga pengar?
« Svar #12 skrivet: 20 februari 2012, 21:49:27 »
Har den enkla från Classe som ser ut som en penna i länken ovan. Funkar utmärkt förutom på ren koppar, sätter dit en tejp innan.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Bra IR-termometer till vettiga pengar?
« Svar #13 skrivet: 20 februari 2012, 21:49:53 »
199:- vill jag minnas
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!