Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: sanyo clover 9, kvittrande ljud  (läst 3087 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad magstj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
sanyo clover 9, kvittrande ljud
« skrivet: 08 mars 2010, 11:19:11 »
Hejsan!
Vi fick våran luft/luft installerad i början av januari. Strax efteråt började inomhusdelen ge ifrån sig ett kvittrande ljud. Det var bara ibland, svårt att säga under vilka förhålllanden. När man tryckte med fingrarna i underkant blev det tyst. De som installerat pumpen sa att fläktmotorn var felaktig och kom och bytte ut den och det gick på garantin. Nu 4 veckor senare är samma ljud tillbaka. Jag har surfat runt lite och hittade en felsökningsguide där det står att gnissel förmodligen beror på att monteringsplattan sitter snett, att väggen är ojämn. här är länken till det:
http://www.kcc.se/fil/dbfiles/shopdoc_felsokningsguide_126ehn_clover12_155.pdf
det står överst på sid 3.
När jag berättade detta för de som installerat pumpen sa dom att det förmodligen inte går på garantin eftersom det då är huset det är fel på. Nu väntar jag på att teknikschefen ska höra av sig.
Finns det någon av er gamla pumprävar som känner igen detta fel och har något tips om hur jag bör agera? Vi stänger numer av pumpen på nätterna.

Med varmlufts hälsning

Magnus

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: sanyo clover 9, kvittrande ljud
« Svar #1 skrivet: 08 mars 2010, 12:57:08 »
Sanyo är nog det märke som haft minst problem med fläktmotorer till att börja med så där lär inte felet ligga.
Det visar sig även på att ni kan trycka på skalet för att få den tyst.
Antingen är det som ni skriver att väggen buktar och innerdelen hamnar då i spänn vilket kan få lite märkliga ljud ibland, alternativt är innerdelen inte 100% riktigt ihopsatt så det spänner av den anledningen.

Montören borde ha märkt att väggen buktade när han/hon monterade monteringsplattan, är det bara en mycket svag bukting blir det dock svårare att se förståss !!

SÃ¥ om den är felaktigt ihopskruvad frÃ¥n fabrik ska det gÃ¥ pÃ¥ garantin, angÃ¥ende väggen törs jag inte ge nÃ¥got svar  Sc:,h

Vet inte om detta svar hjälpte dig något
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad magstj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: sanyo clover 9, kvittrande ljud
« Svar #2 skrivet: 08 mars 2010, 21:54:26 »
Hej och tack för ditt svar!

Om det nu är så noga med spikrakt och jämnt underlag bakom innerdelen tycker man ju att det borde kontrolleras med vattenpass el dyl. vid installation. Vi bor i ett gammalt hus och det lutar lite här och var, det pratade ví om med montören men det var inget som han reagerade över när det gällde installationen. Går det att kompensera för ev. ojämnheter på någotsätt?

Hälsningar
Magnus

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: sanyo clover 9, kvittrande ljud
« Svar #3 skrivet: 08 mars 2010, 22:09:11 »
Om inte installatören reagerade på något när ni diskuterade så kan det inte vara fråga om någon större "bukting" av väggen och det bör då inte vara det som får din maskin att kvittra.
Kan vara att det spänner i innerdelen på grund av att något inte sitter 100% rätt men det kan nog bara instalallatören kolla på plats.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad magstj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: sanyo clover 9, kvittrande ljud
« Svar #4 skrivet: 25 mars 2010, 21:16:04 »
Här är förresten en film som visar problemet.
teknikansvarig hörde aldrig av sig utan dom skickade en tekniker som konstaterade att pumpen var tyst vid tillfället. Fick en räkning på 1000 spänn...

http://www.youtube.com/user/magstj#p/a/u/0/1ihGUlUhECg

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!