Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 46 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: ojohanss
« skrivet: 02 augusti 2022, 13:15:40 »

Input från @DonPablo vore välkommet.

En liten tanke kring energiberäkningarna som inte tycks gå ihop. Kalkylen byggde på att hela tanken har samma temperatur (den uppmätta). Så är ju inte fallet. I en tank med stillastående vatten skiktas det så att det varmaste står högst upp och det kallaste sjunker till botten. Efter lång till kommer värmeläckage leda till att den mätta temperaturen (ungefär i mitten av tanken) sjunker under Börvärde-Hysteres. Växelventilen kopplas då om så att vatten från botten av tanken börjar pumpas till värmeväxlaren samtidigt som kompressorn börjar värma densamma. Temperaturen i botten kan då vara betydligt kallare än i mitten av tanken. Man kan faktiskt se att uppmätt temperatur på varmvattnet initialt sjunker knappt 3 grader under uppvärmningsfasen (trots värmetillskottet i värmeväxlaren (se loggade data nedan). Under uppvärmningen blandas vattnet i tanken med en jämnare temperatur som resultat. Under nedkylningen i den stillastående tanken sjunker mätvärdet 1.5 grader (hysteres) innan upp värmning sker men det är fullt möjligt att det verkliga medelvärdet i tanken sjunker mycket mer. Sjunker den 3.5 ggr så mycket går energikalkylen ihop.

En annan besynnerlig sak man kan notera i mitt system är att returtemperaturen (vatten som pumpas från botten av tanken) så småningom blir högre än uppmätt varmvattentemperatur. Denna mätpunkt sitter innan värmeväxlaren och borde alltså i detta läge mäta temperaturen på vattnet som tas från tanken. Kan möjlighetvis vara så att denna givare har hamat så nära värmeväxlaren att den plockar upp värme därifrån?

   VarmVatten   Retur
   degC   degC
11:06:00   53.58   41.20
11:07:00   53.57   49.04
11:08:00   52.75   51.64
11:09:00   51.85   53.01
11:10:00   51.86   53.93
11:11:00   52.22   54.58
11:12:00   52.63   55.09
11:13:00   53.03   55.53
11:14:00   53.36   55.92
11:15:00   53.52   55.73
11:16:00   53.32   54.94
11:17:00   53.06   55.23
11:18:00   53.20   55.65
11:19:00   53.47   55.99
11:20:00   53.73   56.27
11:21:00   53.97   56.51
11:22:00   54.21   56.74
11:23:00   54.42   56.97
11:24:00   54.66   57.18
11:25:00   54.88   57.41
11:26:00   55.14   57.65
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 02 augusti 2022, 07:20:25 »

Citera
Är det meningsfullt att fylla på kylmedia på en 14år gammal maskin?

Skulle verkligen gissa på det om det bara är det, det är ju rätt dyrt med en ny och dessutom långa väntetider vad jag förstått. Men vi har ju världens bästa kyltekniker här på forumet @DonPablo, skulle behöva hans värdefulla synpunkter på det
Skrivet av: ojohanss
« skrivet: 01 augusti 2022, 22:20:11 »

15minuter istället för i mitt fall 19 som bäst är väl en bra indikering på att min VP (som är två år ändre än din) inte längre ger några 4000 W på 50Hz.

Är det meningsfullt att fylla på kylmedia på en 14år gammal maskin?
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 01 augusti 2022, 19:55:46 »

I morse gick kompressorn från 05:31 till 05:46, 15 min och gav då 4150 W under den tiden för att värma på VV

1035 Wh om jag räknat rätt (en fjärdedel a 4150 Wh)

Min hysteres är 1,5 grad och VV temp 55 grader. Antar att det blir förluster när kompressorn går igång, inte all energi som den lyckas överföra 1-tiil-1 till vattnet
Skrivet av: ojohanss
« skrivet: 01 augusti 2022, 15:38:41 »

I ditt fall tog det då 7timmar och 50 minuter innan tanken kylts ned. Om man antar att du har 1.5grader i hysteres (fabriksinställning) har tankens 210liter då tappat 0.366kWh eller genomsnittlig effektförlust på 47 W. Klart vettig nivå. Hur lång tid behöver pumpen gå för att åter värma till 55grader? Svårt att se från din graf.

Jag börjar misstänka att jag både har läckage och dålig verkningsgrad på min värmepump. 20 minuter med 4000W innebär 1.33kWh värme 3.6ggr så mycket än vad som borde behövts! Skumt! Räknar jag fel nån stans?
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 01 augusti 2022, 08:04:28 »

Har samma vp, 638 kWh totalt under Juni 2022, 658 kWh under Juli 2022

Kurvan nedan visar hur ofta kompressorn går igång hos oss (visar avluften). Här ser man att den bara gått igång en gång i går kväll runt 21:50 och sedan en gång nu på morgonen runt 05:40, ingenting däremellan och det är oftast så. Båda gångerna gick den troligen igång för att värma på varmvattnet

Min uppfattning är också att "tomgångseffekten" för hela skåpet ligger runt 150-200 W, beroende av fläkthastigheten. Vi kör just nu 100% och då ligger vi på 200 W



Skrivet av: ojohanss
« skrivet: 31 juli 2022, 15:21:40 »

4000W under 2.5 timmar blir 10kWh eller i snitt 416W. Lite mer än några hundra Watt. I vår sommarstuga, med visserligare mindre elektrisk beredare och kombinerad kyl/frys, går det åt 1-2kWh per dygn.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 31 juli 2022, 12:56:50 »

Hej! Det är fullt realistiskt att värmeförlusten från tanken uppgår till ett par hundra Watt. Det krävs alltså ett hyfsat värmetillskott per dygn bara för att hålla varmvattnet varmt. Minns det från tidigare tester. Dagens modeller har förbättrad isolering men exakt hur mycket det gör kan jag inte säga.
Skrivet av: ojohanss
« skrivet: 31 juli 2022, 12:39:24 »

Hej,

Jag har en CE50 som installerades 2008. Jag har noterat att jag har orimligt hög förbrukning sommartid. Över 1000kWh under juni 2022. Tänkte att jag behöver kolla förbrukning på värmepumpen.
Hade glömt att det går fint att logga driften via serieporten så jag riggade upp mobilen för att filma en timelapsvideo under ett dygn (en bild var annan sekund).

Analysen av denna film visade då två saker. Med två personer, normal vattenförbruking och ca 24-25grader inomhus så användes kompressorn 7 gånger mellan 19-24minuter varje gång till att värma varmvatten. Ca 5 min efter att uppvärming av varmvatten avslutades kördes kompressorn ca 7 minuter med full tillskottsvärme under 7-8 minuter trots lufttemp på 24-25grader och börvärdet på 19grader.

Har någon sett nåt liknande? Sänkte sedan börvärdet till 5 grader och  tog bort möjlighet till tillskottsvärme. Drog mig också till minnes serieporten och loggade ett dygn och kunde se att uppvärmningen av golven åtminstone upphörde.

Började sedan fundera på om uppvärmningen av tappvarmvattnet. Ska det behöva ta 20minuter 7 gånger per dygn att hålla värmen på det?

Via husets elmätare kan momentan total effekt mätas. I samband med att varmvatten producerades med uppgiven effekt om 4000W från kompressorn kunde jag således mäta 2.9kW på elmätaren. Stängde av CE50 helt (kompressor, fläkt och cirkulationspump). Effekten på mätaren sjönk till 0.515kW. Slog på CE50 och effekten på mätaren ökade till 0.674kW.

Min slutsats av ovanstående övning är att kompressorn drar 2.9-0.674=1.926kW. Är inte det lite väl mycket för att värma vatten till 55grader? Under dygnet jag filmade gick VP sammanlagt 2.5timmar för att värma vatten. Alltså 4.8kWh. Har aldrig fyllt på kylmedium. Är det dags?

En annan slutsats är att fläkt och cirkulationpump drar 674-515 = 159W. Blir faktiskt 3.8kWh på ett dygn.

Olle
Skrivet av: BJohan
« skrivet: 03 juni 2021, 12:22:36 »

Iofs skönt att kompressorn är hel fortfarande, hoppas du hittar ett nytt styrkort! Jag har också kört min kompressor på 65 Hz ända sedan start, tror på det

En annan sak jag kom att tänka på; eftersom du värmer poolen på sommaren så går väl kompressorn mest hela tiden? Den lär ju inte uppnår önskad inställd "rumstemperatur"

Då har du ju egentligen också frikyla! Om man skulle använda avluften och en luftvärmeväxlare så har man ju en luftkonditionering som verkligen behövs varma dagar

Efter lite dividerande med försäkringsbolaget fick jag nytt styrkort på försäkringen. Det var skönt att slippa lägga ut nästan 20 000 kr på en 10 år gammal vp. Nu är den inne på elfte året och jag har precis skiftat till poolvärmning. Comfortzone har nu kommit med nya modeller som ger kyla via ett tilluftsaggregat. Det vore cool tillsammans med poolvärmning. Dock krävs ju nya tilluftskanaler.
Skrivet av: comfortzone
« skrivet: 17 april 2021, 13:41:45 »

Larmet för hetgas som du fått är från kylkretsen och manometrarna som du tittat på är för värmekretsen.
Hetgaslarmet har troligtvis kommit på grund av att värmepumpen inte blir av med producerad värme med andra ord cirkulationen i huset är rubbad.
Öppna termostater på radiatorer eller golvvärme och sänk i stället önskad innetemp i värmepumpen
Skrivet av: PatrikL
« skrivet: 09 februari 2021, 14:01:55 »

Halloj!
då var jag i farten igen, hörde idag att pumpen pep (CE65) och trodde det var filtret som skulle bytas men döm till min förvåning när jag kom dit och den säger: "Övertryck hetgas".
Har kollat på manometern som sitter i luckan längst ner och den ligger på ca 0,7 (lika som förut) och jag har kollat på manometrarna som sitter för varje våningsplan och dom ser "ok" ut, ca 30c in och 26-27c ut (om jag nu avläser rätt).

Har tagit bort larmet nu och den har inte varnat än (ca 30min sedan).

Något att oroa mig för? eller ska jag vänta och se om den "löser ut" igen?

Att tillägga är att i ett av rummen så har jag ingen värme på (avstängt via reglaget som sitter på väggen till schunten), bör jag ha det med tanke på kylan? (rummet ligger på nedervåningen och rören ligger således i den gjutna plattan)

//P
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 14 januari 2021, 09:19:43 »

Jag själv har aldrig stängt av varken hela skåpet eller cirkpumpen när jag luftat tank eller radiatorer, det har funkat fint för mig. Vet att andra rek att cirkpumpen stängs av när man luftar men som sagt, det funkar bra för mig att lufta när allt är igång
Skrivet av: taxusstent
« skrivet: 13 januari 2021, 20:57:01 »

Undrar om man behöver stänga av pumpen när man luftar vattentank?
Skrivet av: taxusstent
« skrivet: 12 januari 2021, 12:15:55 »

Tack för rekommendationerna om kontroller och intervall. Återkommer med uppdatering hur det gått och om annat tillstöter.
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 12 januari 2021, 09:06:40 »

Det står väl i manualen hur du ska lufta tanken? Finns ju en likadan ventil för det som den som används för påfyllning. Jag tog ett rör och ett plasttråg för att leda ner vattnet som kommer efter att luften släppts ut så att det inte rann rätt ner på golvet. Sedan skulle jag lufta alla radiatorer också. Förmodligen behöver du seda fylla på igen för att få upp trycket. osv

Håller trycket en vecka, så är allt troligen bra. Notera att det är normalt om det varierar lite upp/ner beroende på temperatur. Eftersom det var på noll skulle jag kolla varje vecka under några månader för att vara säker, det kan ju vara ett väldigt litet läckage, tex i säkerhetsventilen
Skrivet av: taxusstent
« skrivet: 11 januari 2021, 23:31:16 »

Hej och tack,
Har letat och till slut hittar den, men den är med blått vred. Fyllt på till 1 och, lo and behold, funkar mjukt och fint. Gällande "Att lufta systemet", är det vattentanken du menar med hjälp av den främste Ballofixventilen under vattentanken eller är det annat. Har läst i manualen att pumpen har en automatisk avluftning eller nåt i den stilen!!!
 
Och helt riktigt så har huset stått tomt i ca 3 mån innan vi flyttat in. Då var temp nerskruvat ordentligt. Felet förstås att man inte kollar tryckmätaren i pumpen som första hand grej. Uppvärmningen har dock funkat fint om än något kämpigare nu under senaste vecka men så har det oxå varit lite kallare. Svår därtill att veta hur det stått till innan.

Än så länge håller trycket, ska kontrollera dagligen för säkerhetsskull. Hur länge rekommenderar Ni att hålla koll på mätaren.

Tack för all input och hjälp.



Skrivet av: krambriw
« skrivet: 11 januari 2021, 19:23:51 »

Om du inte har den, börja med att ladda ner och läs manualen

https://comfortzoneab.s3.amazonaws.com/media/Manual-aldre-varmepumpar-modell-ce.pdf

På sidan 5, den sitter där uppe, lite bakom det som är längst fram, ballofix med svart litet vred

Lite trångt få in handen men det går, var försiktig så du inte river upp handen mot nån vass plåtkant

Fyll på, lufta, kolla tryck, fyll på, lufta osv osv
Skrivet av: taxusstent
« skrivet: 11 januari 2021, 12:34:03 »

Hej och tack för svar,
Jag återkommer med bild då jag inte vet/ kan hitta vart man fyller på eller avlufta systemet. Eller om någon tar en bild med indikator på vart avsedda ventilerna ligger?
Vänligen.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 11 januari 2021, 07:28:01 »

Du får prova fylla på så du får upp trycket till ca 1 bar.
Oftast är problemet med "0-tryck" ett trasigt exp-kärl (Gummibälg trasig) som gör att vatten trycks ut via säkerhetsventilen när vattnet värms, och när det sedan svalnar av så får man 0-tryck.
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 11 januari 2021, 07:16:30 »

Hoppla, det är ju jättefel, du har inget tryck i värmesystemet. Har huset stått tomt länge eller vad? Vattenläcka? För lite vatten i systemet?
Den svarta står på 1 hos oss när jag nu tittade efter. Trycket är 1 bar alltså
Skrivet av: taxusstent
« skrivet: 11 januari 2021, 00:02:03 »

Hej,
Flyttat I ett tvåvåningshus på 177 kvm med vattenburen golvvärme på nedre plan. Värmepumpen är cz ce50 tror jag ( vet ej vart man hittar model).
Har flyttat in för 2 månader sedan ock först nu sista veckan verkar att värmepumpen jobbar för länge för att kunna hålla rumstemp på 21. Öppnat nedersta luckan och har inte en susning om vad alla rör/ ventiler gör men det är bara att läsa på manualen. Har läst en del men man blir inte klockare som nybörjare. Börjar med första frågan.
Tryckmätaren har två pilar, en svart som sitter på 0 och en röd som sitter på ca 1.5. Är det rätt eller fel?
Tack för alla svar.
Skrivet av: PatrikL
« skrivet: 16 december 2020, 14:10:06 »

Bara sänka direkt, det tar direkt, behövs ingen omstart eller så

Toppen då ska jag prova!
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 15 december 2020, 23:02:00 »

Bara sänka direkt, det tar direkt, behövs ingen omstart eller så
Skrivet av: PatrikL
« skrivet: 15 december 2020, 22:40:02 »

Sänk genast till 65 Hz

Du kommer inte märka någon skillnad i effektivitet, den blir bara tystare eftersom den då inte kan spinna upp ända till 75

Ok! det är bara sänka? jag behöver inte stänga av den eller något innan?
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 15 december 2020, 18:11:06 »

Sänk genast till 65 Hz

Du kommer inte märka någon skillnad i effektivitet, den blir bara tystare eftersom den då inte kan spinna upp ända till 75
Skrivet av: PatrikL
« skrivet: 15 december 2020, 00:46:15 »

Nej, bäst är ju att ha en separat elmätare till den

För att ändra maxfrekvensen får du gå in i konfigurationsmenyn. Håll inne både pilknapparna några sekunder. Bläddra sedan ner tills du ser parametern ”FMAX CIRK. VATTEN”.
Jag har min ställd på 65 Hz sedan 2010 då vår pump driftsattes

Är det samma pump som nu även värmer poolvattnet??

Ja precis, så nej ingen elmätare på den i dagsläget.

Nej poolen värms av en egen enhet (Gullberg Jansson) då jag ville undvika att pumpa in vattnet i huset, sen vet jag inte heller om möjligheten finns att koppla på det på värmepumpen?

Ska kika imorrn vad den står på.

Edit: Den står på 75hz. Bör/vågar man ändra? :D
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 14 december 2020, 09:39:18 »

Citera
För visst går det inte att se vad enbart pumpen förbrukat?
Nej, bäst är ju att ha en separat elmätare till den

För att ändra maxfrekvensen får du gå in i konfigurationsmenyn. Håll inne både pilknapparna några sekunder. Bläddra sedan ner tills du ser parametern ”FMAX CIRK. VATTEN”.
Jag har min ställd på 65 Hz sedan 2010 då vår pump driftsattes

Är det samma pump som nu även värmer poolvattnet??
Skrivet av: PatrikL
« skrivet: 13 december 2020, 21:55:11 »

Ja har ni ändrat inställningarna på de olika frånluftsdonen behövs det en ny ventilationsinjustering. Går att hyra luftflödesmätare från t.ex. Soliduct om man vet hur man gör, annars är det bäst att anlita en ventilationsfirma. Totala frånluftflödet för huset ska vara 0,35×(antal kvm) [lit/sek] och sedan finns vissa minimiflöden såsom att badrum med dusch eller badkar bör ha minst 15 lit/sek frånluftsflöde.

Ja det lutar åt som du säger att ta hit någon som får göra en första bedömning.

Hur hög årlig elförbrukning ligger ni på? Om den är låg som det är så kanske det inte skall ändras någonting
Hur stort är huset?
När det gäller dessa pumpar så är det det klassiska som bör göras:

Efter tio år kan det säkert vara en god ide att rensa frånluftkanalerna och göra rent inne i pumpen såsom fläkthjul mm. Detta tog jag in en ventilationsfirma som gjorde, dom gjorde rent ventilerna och mätte upp flödet i respektive före o efter rengöring, fick protokoll på allt. Väl värt att göra

Vad man kan göra själv är:
- byta filter, helst innan den varnar så ni alltid har ett bra luftflöde
- en gång om året göra rent spillfat, slang, spillkopp och avloppet för smältvattnet så att man inte drabbas av översväminng inne i skåpet som kan medföra stora skador = dyrt!!!
- ibland göra rent ventiler utan att rubba inställningen (skölj rent dom, tvätta och krama ur skunmgummiringarna)
- torka rent runt och i kanalöppningarna i samband med att ventilerna tas bort för rengöring
- en gång om året kolla att du har rätt tryck i systemet

I övrigt är det väldigt "snälla" pumpar, vår har också gått helt problemfritt i alla år

När det gäller övriga inställningar så finns det ju många parametrar att ställa in. En sak som jag och en del andra gjort för att förhoppningsvis få längre livslängd på kompressorn är att sänka dess maxfrekvens (fmax Cirkulat.Vatten) något. Jag har satt den på 65 Hz och den har ändå klarat värmebehovet utmärkt genom åren, väldigt sällan har eltillskottet behövts

Beroende på var du bor och vilken typ av taxa din elleverantör har så kan det vara värt att permanent blockera några effektsteg. Där jag bor debiteras effektavgift vilket betyder extra kostsamt med högt effektuttag under kort tid. Det blir betydligt billigare med lägre uttag under längre tid vilket ger samma energiuttag. Så jag har blockerat två effektsteg. Ett effektsteg i kombination med kompressorn har varit mer än tillräckligt för att hålla värmen i huset och för att värma varmvatten

Du är också inne på kommunikationen med pumpen. Den har ett RS232 snitt men det är enligt min uppfattning enkelriktat. Jag loggar endast data ifrån pumpen och tror inte du kan styra nått eller ändra parametrar. Endast övervakning alltså

Huset är 183kvm i en och halvplan.

Tittar vi på förra året så låg vi på:
jan 2019 - dec 2019: 15 854 kWh (ska tilläggas att jag är it-nörd och haft min stationära dator på 24/7 mesta delen av tiden samt div. andra utrustningar (nån server etc.))
Och i år så kommer vi troligtvis ligga på ca 20 000 kWh.
Dock så har vi skaffat pool iår och misstänker att mycket av ökningen ligger i att vi inte hade någon täckning så värmepumpen fick jobba en del.

För visst går det inte att se vad enbart pumpen förbrukat?


Tror det lutar åt att ta hit en firma som får justera donen och rensa ur.
Gällande frekvensen så vet jag att jag sett den någongång när jag tittat på vilka olika inställningar som finns, dock är det ett tag sedan så får jag vara lite lat och fråga hur det var man kom in i "config" delen? (var det pil upp och enter samtidigt?)

Hade ingen aning om att vissa även debiterade efter effektuttag.
Vi bor i Uppsala och har Vattenfall som nätlev. Vet inte om dom gör det? Isåfall kan det ju vara en idé att ställa ner.


Får undersöka rs232 senare om man kan göra något roligt men infon man får ut iaf :)


Stort tack till er båda för svar och råd!
Skrivet av: iatoaon
« skrivet: 11 december 2020, 14:29:38 »

Om du klara dig med 70 % åldersavdrag efter 15 år så får man nog vara glad tror jag. En del försäkringsbolag får man väl nästan ting från efter 10 år

EDIT: Ser att Polarpumpen säljer dom för 65 papp ex installation så klart. Men ändå ett bra pris egentligen

Hej, nej alltså min pump blev inte äldre än 8 år och 10 mån (så 7 år åldersavdrag räknat från år 2). Det jag syftar på, hade hoppats på 15 år vilket är målet nu med den nya.
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 10 december 2020, 16:17:10 »

Om du klara dig med 70 % åldersavdrag efter 15 år så får man nog vara glad tror jag. En del försäkringsbolag får man väl nästan ting från efter 10 år

EDIT: Ser att Polarpumpen säljer dom för 65 papp ex installation så klart. Men ändå ett bra pris egentligen
Skrivet av: iatoaon
« skrivet: 10 december 2020, 13:52:53 »

Vad tråkigt att höra! Hoppas det löser sig på bästa sätt. Blir det ny (CX50) eller reparation tror du?
Hej, det blir en ny RX50 installerad nästa vecka. Efter dialog med Comfortzone själva och installatören (som rekommenderade annat fabrikat, pga av reparationskostnaderna - inget annat) landade det ändå i att ge CZ en andra chans. Driftsmässigt är de fantastiska för ekonomin, ska de rasa var 8-9 år så är dem det inte. Så antingen byter jag fabrikat om 8-9 år eller så jag en nöjd kund om 12-15 år.

Försäkringsbolaget har ännu inte bestämt sig för om de ska betala ersättning för reparation eller ny pump så det står mellan "skitdyrt" och "jävligt dyrt" (70 % åldersavdrag) men smällar man får ta som husägare antar jag.
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 07 december 2020, 14:17:15 »

Vad tråkigt att höra! Hoppas det löser sig på bästa sätt. Blir det ny (CX50) eller reparation tror du?
Skrivet av: iatoaon
« skrivet: 07 december 2020, 13:22:33 »

Tyvärr visade det sig vara köldmediebrist pga läcka så vår CE50 blev inte äldre än 8 år och 10 mån. Så nu är det ett försäkringsärende och jag inväntar offert på en RX50
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 04 december 2020, 13:25:56 »

Hur hög årlig elförbrukning ligger ni på? Om den är låg som det är så kanske det inte skall ändras någonting
Hur stort är huset?

Citera
Dock undrar jag lite över vad för underhåll jag bör göra på den?
När det gäller dessa pumpar så är det det klassiska som bör göras:

Efter tio år kan det säkert vara en god ide att rensa frånluftkanalerna och göra rent inne i pumpen såsom fläkthjul mm. Detta tog jag in en ventilationsfirma som gjorde, dom gjorde rent ventilerna och mätte upp flödet i respektive före o efter rengöring, fick protokoll på allt. Väl värt att göra

Vad man kan göra själv är:
- byta filter, helst innan den varnar så ni alltid har ett bra luftflöde
- en gång om året göra rent spillfat, slang, spillkopp och avloppet för smältvattnet så att man inte drabbas av översväminng inne i skåpet som kan medföra stora skador = dyrt!!!
- ibland göra rent ventiler utan att rubba inställningen (skölj rent dom, tvätta och krama ur skunmgummiringarna)
- torka rent runt och i kanalöppningarna i samband med att ventilerna tas bort för rengöring
- en gång om året kolla att du har rätt tryck i systemet

I övrigt är det väldigt "snälla" pumpar, vår har också gått helt problemfritt i alla år

När det gäller övriga inställningar så finns det ju många parametrar att ställa in. En sak som jag och en del andra gjort för att förhoppningsvis få längre livslängd på kompressorn är att sänka dess maxfrekvens (fmax Cirkulat.Vatten) något. Jag har satt den på 65 Hz och den har ändå klarat värmebehovet utmärkt genom åren, väldigt sällan har eltillskottet behövts

Beroende på var du bor och vilken typ av taxa din elleverantör har så kan det vara värt att permanent blockera några effektsteg. Där jag bor debiteras effektavgift vilket betyder extra kostsamt med högt effektuttag under kort tid. Det blir betydligt billigare med lägre uttag under längre tid vilket ger samma energiuttag. Så jag har blockerat två effektsteg. Ett effektsteg i kombination med kompressorn har varit mer än tillräckligt för att hålla värmen i huset och för att värma varmvatten

Du är också inne på kommunikationen med pumpen. Den har ett RS232 snitt men det är enligt min uppfattning enkelriktat. Jag loggar endast data ifrån pumpen och tror inte du kan styra nått eller ändra parametrar. Endast övervakning alltså
Skrivet av: Josth
« skrivet: 04 december 2020, 09:09:19 »

Ja har ni ändrat inställningarna på de olika frånluftsdonen behövs det en ny ventilationsinjustering. Går att hyra luftflödesmätare från t.ex. Soliduct om man vet hur man gör, annars är det bäst att anlita en ventilationsfirma. Totala frånluftflödet för huset ska vara 0,35×(antal kvm) [lit/sek] och sedan finns vissa minimiflöden såsom att badrum med dusch eller badkar bör ha minst 15 lit/sek frånluftsflöde.
Skrivet av: PatrikL
« skrivet: 03 december 2020, 21:41:09 »

Halloj! har en Comfortzone CE65 och som jag förstår det så är det samma som CE50 fast lite större? (rätta mig gärna om jag har fel.)
Pumpen stod i huset när vi flyttade in för 7år sedan och är troligen från sent 2010 början 2011 när huset är byggt.
Den värmer huset via vattenburen golvvärme på både över och undervåning.

Har fungerat felfritt "peppar peppar" under dessa år och det endaste jag har brytt mig om att göra är att byta filter i den när den varnar.

Dock undrar jag lite över vad för underhåll jag bör göra på den?

Vi har börjat få "visslande"i vissa av ventilerna och antar att det kanske börjar bli dags att boka en rengörning av kanalerna, eller är detta något som man lika gärna kan göra själv?
Eller är det lika bra att få ut någon som gör rent och kanske ställer in allt? jag misstänker att vi gjort fel då vi skruvat på ventilerna och således nog "pajat" konfigurationen för luften istället för att lyfta ur hela "donet" från ventilationsröret.


Vill gärna lära mig mer om den(bättre sent än aldrig) då föregående ägare inte gjorde någon överlämning överhuvudtaget, misstänker att det finns en del inställningar man skulle kunna göra för att få den mer ekonomisk, finns tex någon motsvarighet som "NibePi"? så man kan få den lite "smartare"?

Tar gärna mot tips och råd!

Tack på förhand!

//P
Skrivet av: iatoaon
« skrivet: 02 december 2020, 09:20:37 »

Kompressorlarmet kommer enbart när den cirkulerar varmvatten och det går upp till 58 grader. Så länge den cirkulerar vattnet från radiatorer/golvvärme går allt som en klocka.

Tyvärr har jag ingen tilläggsförsäkring så är det ett stort fel får jag bita i det sura äpplet denna gången och lära mig till nästa.
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 01 december 2020, 19:53:05 »

Okej, men anslutningarna på plinten i CE50 är ordentligt åtdragna? Kan det vara så att det finns ett litet glapp någonstans i anslutningarna? Naturligtvis kollas detta när pumpen gjorts spännings/strömlös

Jag säger inte att det löser problemet men min pump gick till synes bra mesta tiden, kunde gå flera dagar, men så plötsligt kom kompressorlarmet. Gissar du att jag blev nervös? Såg reparation framför mig. Enligt Comfortzone i Täby som jag dpå pratade med är kompressorn känslig för att få tillräcklig startström när den drar igång

Oavsett, om du nu har STORT fel, hoppas du har tecknat tilläggsförsäkringen
Skrivet av: iatoaon
« skrivet: 01 december 2020, 17:06:31 »

Daniel, samma sak hände mig faktiskt efter att dom varit och rengjort kanaler o fläkt mm. Kanske samma firma, samma tekniker??

I mitt fall var det enkelt åtgärdat. Kolla att alla tre säkringarna skruvats in ordentligt i proppskåpet!!! Om du har sådana. I mitt fall satt den ena proppen lite löst så den tappade ena fasen sporadiskt. Efter att jag skruvade in och kollade alla tre säkringarna, inga larm något mer

Hej,

Tack för snabbt svar!

Önskar att det vore så enkelt, har automatsäkringar och alla är till. Finns digital elmätare i undercentralen specifikt för pumpens 3 faser och när jag kollar last är den jämnt spridd.

MVH
Daniel
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 01 december 2020, 14:45:17 »

Daniel, samma sak hände mig faktiskt efter att dom varit och rengjort kanaler o fläkt mm. Kanske samma firma, samma tekniker??

I mitt fall var det enkelt åtgärdat. Kolla att alla tre säkringarna skruvats in ordentligt i proppskåpet!!! Om du har sådana. I mitt fall satt den ena proppen lite löst så den tappade ena fasen sporadiskt. Efter att jag skruvade in och kollade alla tre säkringarna, inga larm något mer
Skrivet av: iatoaon
« skrivet: 01 december 2020, 14:07:24 »

Hej,

Vår CE50 kom med huset som stod färdigt feb 2012. Den har börjat ge kompressorlarm (sedan fredag 27/11) och efter felsökning sker det enbart när den cirkulerar varmvatten (monitorerat testvyn).
Av någon anledning sker detta främst på förmiddagar (mellan kl 8 och 11) och då ca 5-6 ggr med intervall på 5-60 min. Mellan larmen går den som en klocka, inga missljud, inga tryck fall/höjningar.
Jag har startat om pumpen genom att bryta strömmen enligt manualen vid ett flertal tillfälle och den startar då upp utan några problem/avvikelser.

Varmvattnet står inställt på 55 grader och prioriteten till normal (testat "låg" också - gör ingen skillnad för larmen).

Övrigt som hänt på sistone som möjligen kan påverkat pumpens status är att all ström till huset bröts i samband med installation av billaddare samt att huset ventilationssystem rengjorts (då stoppades pumpen och filtret byttes när de var klara innan den sattes igång igen).

Trots ihärdigt googlande och sökande här inne hittar jag inget med den felbeskrivningen. Någon som varit med om detta och har någon ide? Om tipset är att lufta ackumulatortanken hjälp mig förstå hur, lyckas inte lista ut det utifrån bilderna i manualen. Där sitter två rörstumpar med varsin ballofixliknande koppling i nederdelen där jag tror det är den främre som är för luftning?

Tack på förhand!

MVH
Daniel
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 02 augusti 2020, 14:19:27 »

Iofs skönt att kompressorn är hel fortfarande, hoppas du hittar ett nytt styrkort! Jag har också kört min kompressor på 65 Hz ända sedan start, tror på det

En annan sak jag kom att tänka på; eftersom du värmer poolen på sommaren så går väl kompressorn mest hela tiden? Den lär ju inte uppnår önskad inställd "rumstemperatur"

Då har du ju egentligen också frikyla! Om man skulle använda avluften och en luftvärmeväxlare så har man ju en luftkonditionering som verkligen behövs varma dagar
Skrivet av: BJohan
« skrivet: 01 augusti 2020, 18:13:33 »

Jo elförbrukningen ligger ju lika högt på sommaren som på vintern. Jag insåg att den skulle leva ett hårt liv och har därför alltid haft maximalt varvtal inställt på 65 Hz istället för 75 Hz. Nu verkar det vara ett fel på styrkortet som gör att kompressorn inte går igång. Kompressorn verkar fortfarande vara frisk.
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 29 juli 2020, 07:13:46 »

Hoppla, betyder inte det att eran CE65 nästan jobbat hårdare under sommaren än under vintern? Och den har klarat och klarar det ända sedan 2010! Rätt imponerande i sig, kompressorn måste ju ha gått mest hela tiden för den når väl aldrig börvärdet? Undrar hur det har slitit på kompressorn jämfört med en "normal" användning?

Finns det möjligen någon temp givare som blivit fel?


Alternativt, istället för att höja börvärdet för rumstemperaturen, kanske du kan testa att höja upp lägsta returtemperatur för att se om den då hoppar igång
Skrivet av: BJohan
« skrivet: 28 juli 2020, 17:43:32 »

Jag har en CE65 sedan 2010. Den har fungerat felfritt hittills och värmt både hus och pool via värmeväxlare. Nu värmer den inte längre poolen av någon anledning. Vi har fortfarande varmt tappvatten i kranarna med när den ska slå över och värma cirkulationsvattnet går inte kompressorn igång. Växelventilen står i läge cirkulation som den ska. Jag kan manuellt tvångsstarta kompressorn i styrprogrammet och då värmer den som den ska. Installationen är ganska enkel, vi shuntar helt enkelt om till värmeväxlaren sommartid och st'ller upp börvärdet betydligt högre än rumstemperaturen för att lura igång värmepumpen. Det finns alltså ingen termostatstyrning av poolens temperatur. När jag läser av rumsgivare ser den ut att vara ok. Det verkar alltså inte vara något fel på kompressor eller växelventil. Det är själva styrningen som inte fungerar. Någon som har några tips på vad det kan vara? 
Skrivet av: Josth
« skrivet: 31 januari 2018, 08:36:58 »

Hej! Ser bara en standard 6x50 mm temperaturgivare i listan hos reservdelsfirman JSenergi: https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-frnluftsvp-bbr-ce-50-60/temp-givare-ptc-6x50mm-std-fra.html  Är inte säker på om den passar på alla positioner Sc:,h
Skrivet av: Johan Larsson
« skrivet: 31 januari 2018, 07:36:42 »

Hej på er.
Har en CZ ce50 sedan 2009. Har sedan en tid problem med min returvattengivare. Är det någon som vet vad denna givare har för id nr?  Www. Sida för reservdelar?
Allt tips på varför pumpen ger felmefelande om returvattengivare? Enl serviceman så går pumpen som den ska.
Mvh Johan
Skrivet av: Thomoa82
« skrivet: 22 januari 2017, 19:21:12 »

Ok ställde in min på det också. 12,7 kändes väldigt lågt.
Vände på växelventilen och gick in i testmode för att se vad som händer. Han jobbar hela tiden på 3894w . Men slog faktiskt ifrån när varmvattnet kommit upp till 55 grader ( som inställt) och han fortsatte inte värma radiatorerna som stod inställt på 21 grader och det är 23 i huset. Så det känns ju lite rätt iallafall. Men varför går han inte upp i 5000w som han alltid gjorde förut? Håller sig endast 3894w... dessutom la jag märket till att trycket ökar hela tiden sakta men säkert på tryckmätaren .. känns lite läskigt
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 22 januari 2017, 19:00:39 »

Om du menar inställningen för "Lägsta returtemperatur" så står våran på 22 grader. Så här års kommer returen i princip alltid att ligga högre. På sommaren kan man sänka värdet om man vill. Detta handlar om att man alltid vill ha en viss grundvärme, egentligen kanske bara "bra att ha" för betonggolv med ingjuten golvvärme.


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!