Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med att kyla ner övervÃ¥ningen.  (läst 3098 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jesper85m

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp med att kyla ner övervåningen.
« skrivet: 07 juli 2015, 07:25:02 »
Hej.
Jag är ny i detta med att vara husägare. Jag har ett friköpt radhus på 90kvm med 2 våningar.
Där fjärrvärme ingÃ¥r i vÃ¥ran samfällighet och hÃ¥ller konstant ca 24 grader pÃ¥ vintern och hösten. Men nu pÃ¥ sommaren har jag märkt att huset hÃ¥ller ca 23 grader pÃ¥ bottenvÃ¥ningen och 26+ grader pÃ¥ övervÃ¥ningen sÃ¥ det är inte sÃ¥ spännande att försöka sova. Om jag förstÃ¥tt det hela rätt sÃ¥ har huset sÃ¥ kallat självdrag?!  Men det verkar inte funka sÃ¥ bra sÃ¥ jag skulle vilja ha lite tips pÃ¥ hur jag kan fÃ¥ ner graderna pÃ¥ övervÃ¥ningen. Testat med öppna fönster men det blir inget direkt korsdrag. Behöver ni mer info för att ge mig bra rÃ¥d sÃ¥ frÃ¥ga pÃ¥.
MVH jesper

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hjälp med att kyla ner övervåningen.
« Svar #1 skrivet: 07 juli 2015, 07:54:13 »
Välkommen till forumet!
Förstår inte, kan du inte stänga av värmen på sommaren?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad jesper85m

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med att kyla ner övervåningen.
« Svar #2 skrivet: 07 juli 2015, 08:29:01 »
Välkommen till forumet!
Förstår inte, kan du inte stänga av värmen på sommaren?

Jo förlåt mig Karl. Fjärrvärmen är ju automatisk så den styr ju värmen efter ute temperaturen så den är ju avstängd. Nämnde mest fjärrvärmen för att ni skall veta vad för uppvärmning huset har för övrigt. Så den enkla frågan är ju egentligen hur jag skall kyla ner övervåningen. På billigaste och mest effektiva sättet.

Lägger till en snabbt målad bild på övervåningen

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hjälp med att kyla ner övervåningen.
« Svar #3 skrivet: 07 juli 2015, 08:30:17 »
OK..
Öppna fönster på nätterna?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad jesper85m

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med att kyla ner övervåningen.
« Svar #4 skrivet: 07 juli 2015, 08:51:06 »
Tycker inte att öppna fönstren gör nÃ¥gon jätte skillnad och det blir inget direkt tvärdrag heller. Sen vill jag inte  inte ha dom öppna i mina barns rum pga mygg och ljudet frÃ¥n bilarna osv.  dontknow

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3892
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med att kyla ner övervåningen.
« Svar #5 skrivet: 07 juli 2015, 09:11:13 »
AC
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad jesper85m

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med att kyla ner övervåningen.
« Svar #6 skrivet: 07 juli 2015, 09:20:52 »
vad för ac skulle ni rekommendera? vad skulle det kosta ca? både i förbrukning och att köpa

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hjälp med att kyla ner övervåningen.
« Svar #7 skrivet: 07 juli 2015, 10:15:34 »
Tycker inte att öppna fönstren gör nÃ¥gon jätte skillnad och det blir inget direkt tvärdrag heller. Sen vill jag inte  inte ha dom öppna i mina barns rum pga mygg och ljudet frÃ¥n bilarna osv.  dontknow

Det är bara kvällen natten när tempen är lägre ute som man ska vädra.
(Min fru fattade inte detta förut utan ville ha öppet hela dagen så det skulle "fläkta". Resultatet blev fullt med flygfän och varmare inne. )
Nattetid är det mindre trafik mm så det brukar funka, och sedan är ju myggnät en bra lösning för de fönster som ska stå öppna. Du får prova vilka som fungerar bäst för att skapa en maximal skorstenseffekt från bv till öv.
Barnens fönster går ju att spärra på olika sätt så de inte kan ramla ut.
Håll ut, sommaren verkar redan vara över..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9655
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med att kyla ner övervåningen.
« Svar #8 skrivet: 07 juli 2015, 15:06:30 »
Rena A/C-aggregat splitmodell säljs t.ex. av Polarpumpen https://www.polarpumpen.se/ac/luftkonditionering/hem-kontor. Kostar kring 10 tusen installerat och med ROT. Kanske lite längre rördragning i radhus som kostar en del extra. Elförbrukningen ligger runt 1 kWh per timme när den går på kvällen/natten. Används ju nästan enbart under de varmaste sommarveckorna så förbrukningen blir inte så mycket en normal sommar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!