Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Uponor golvvärme, grundjustering?  (läst 12713 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kent-allan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Uponor golvvärme, grundjustering?
« skrivet: 27 november 2016, 18:55:40 »
Nybyggt 1-plan hus i Östergötland, inflyttning i våras.
Värmesystemet bestÃ¥r av Nibe F750+SAM40 samt Uponor golvvärmefördelare. 

Nu när kylan börjar komma krypande så uppdagas att värmen inte lirar riktigt.
Vi upplevde alla i hushållet att det kändes kyligt i badrummen, i tvättstugan och ett av sovrummen, jag har trixat med värmekurvor och testat att vrida rumstermostater både hit o dit över 1 månad nu utan att bli riktigt klok på nånting. Det spelar ingen roll vad jag gör eller hur jag gör det, golven i dessa utrymmen blir inte varma, och det är alltid 2-3grader svalare i dessa utrymmen än övriga huset.

I ren desperation kollade jag på golvvärmefördelaren, kanske kunde jag som glad amatör se nått uppenbart fel där?

Reagerade direkt på att de stora gråa plastmuttrarna under de blåa hattarna inte var lika mycket nerdragna på alla slingor, spelar det nån roll?
Dessa är som jag förstår det de ventiler som kontrolleras av de trådlösa rumstermostaterna, de reglerar flödet på returen på kretsen?

Raden med rör över/bakom är som jag förstår det tilloppen till kretsarna, där sitter det röda hattar som man kan vrida på och en skala 1-5? (lite svårt att se).
Dessa reglerar flödet på tilloppet till de olika kretsarna, detta ska ställas in av installatören. Det ställs in beroende på slingornas längd så man får ett jämnt flöde/motstånd mellan de olika kretsarna?

Nu får ni kliva in o rätta mig om jag fattat nått fel så långt.

Det roliga är nämligen att alla de röda hattarna stod fullt vridna till höger mot stoppet (vridna så mycket det går motsols alltså).
Förutom 4st, de var vridna precis motsatt, alltså så långt medsols mot stoppet det gick.
Av en händelse så överensstämde dessa 4 med de rum jag inte lyckats får nån värme i....
Jag vred då dessa 4 fullt motsols så de stod likadant som alla andra.
Gick sen o la mig, o vaknade med varma golv i badrummen....

Misstänker nu att det helt har missats att justera flödena i golvvärmefördelaren. Vad säger expertpanelen? Behövs det ens egentligen längre? Eller sköts sånt numera automagiskt?

Huset är köpt på totalentreprenad, ska kontakta byggledaren på Måndag.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Uponor golvvärme, grundjustering?
« Svar #1 skrivet: 28 november 2016, 07:31:34 »
HAr du några flödesindikatorer i ditt system, så du kan se hur stort flödet är på varje slinga?
Om inte så skall grundflödet justeras enligt protokoll, vad står det på lapparna som sitter runt ställmotorerna?
Där borde det stÃ¥ vilket grundflöde de skall vara ställda pÃ¥ kan jag tycka.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Kent-allan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Uponor golvvärme, grundjustering?
« Svar #2 skrivet: 28 november 2016, 08:44:25 »
HAr du några flödesindikatorer i ditt system, så du kan se hur stort flödet är på varje slinga?
Om inte så skall grundflödet justeras enligt protokoll, vad står det på lapparna som sitter runt ställmotorerna?
Där borde det stÃ¥ vilket grundflöde de skall vara ställda pÃ¥ kan jag tycka.  dontknow

Flödesindikatorer har jag ingen aning om. Om det finns så borde flödena gå att utläsa på den lilla displayen kan jag tycka? Men det kan jag inte hitta nått.
Vad exact ska jag titta efter, o vart ska jag titta?

Om du menar papperslapparna som sitter runt alla de blåa prylarna på bilden så är de märkta med namn på rum, vilken termostat samt slinga.

OM det nu skulle vara så att det ska justeras efter nått protokoll, borde inte jag som byggherre fått en kopia på det??
Jag kan iaf inte hitta nått liknande bland alla ritningar o liknande som jag fått av husleverantören.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Uponor golvvärme, grundjustering?
« Svar #3 skrivet: 28 november 2016, 09:04:44 »
Den som projekterat golvvärmen måste ju ha räknat på det, och då finns det ett protokoll.
NÃ¥gonstans.
I de där blå huvarna finns det ju någon form av skala, men det visar kanske bara hru mycket öppna termostaterna är?
Det finns nog säkert en manual på nätet om du googlar.
Snacka med husleverantören, de borde ha ett protokoll kan man tycka.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Kent-allan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Uponor golvvärme, grundjustering?
« Svar #4 skrivet: 28 november 2016, 10:38:58 »
Den som projekterat golvvärmen måste ju ha räknat på det, och då finns det ett protokoll.
NÃ¥gonstans.
I de där blå huvarna finns det ju någon form av skala, men det visar kanske bara hru mycket öppna termostaterna är?
Det finns nog säkert en manual på nätet om du googlar.
Snacka med husleverantören, de borde ha ett protokoll kan man tycka.

Det är ett litet "fönster" i de blå prylarna där det visas hur mycket öppen/stängd den är... om jag fattar det rätt.

Pratade med byggledare och vvs-installatör nu på förmiddagen. Något protokoll finns inte och behövs inte alls tydligen.

Alla röda rattar som styr tilloppen ska stå fullt öppna, sen justeras allt automagiskt av datorn som styr golvvärmen.
Det var det jag fick till svar iaf.
Varför 4 av kretsarna var helt avstängda kunde ingen förstå?
Men det var bara att vrida alla så långt det går motsols o sen är allt frid o fröjd.

Sitter nu här med en gnagande känsla att forska mer i ämnet.....

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Uponor golvvärme, grundjustering?
« Svar #5 skrivet: 28 november 2016, 10:51:52 »
Du har betong i golven, eller hur, då får du sitta o gnaga nån vecka minst innan du kan känna effekten av åtgärden.
Men det är ju inte fel att sätta sig in i ämnet, finns mycket att läsa här på forumet och förstås även på webbsidor hos tillverkaren av ditt system. Är du lat så ställ bara frågor här så får du svar ...



2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Kent-allan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Uponor golvvärme, grundjustering?
« Svar #6 skrivet: 28 november 2016, 12:02:53 »
Du har betong i golven, eller hur, då får du sitta o gnaga nån vecka minst innan du kan känna effekten av åtgärden.
Men det är ju inte fel att sätta sig in i ämnet, finns mycket att läsa här på forumet och förstås även på webbsidor hos tillverkaren av ditt system. Är du lat så ställ bara frågor här så får du svar ...

Gjuten platta i hela huset, det stämmer bra.
Har förståelse för trögheten det innebär, men nog överdriver du väl en smula när du säger att det tar minst en vecka att känna effekter av ändringar?
Att man ska vänta nått dygn är det jag hört tidigare.

När jag vred på tilloppet till de 4 slingor som varit stängda så kändes tydligt resultat morgonen efter.
Nu när de stått öppna 2-3dygn är det som natt o dag i badrummen, nu kan man ju stå där inne o torka sig efter duschen utan att börja skaka :)

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Uponor golvvärme, grundjustering?
« Svar #7 skrivet: 28 november 2016, 12:25:02 »
Så bra då.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Uponor golvvärme, grundjustering?
« Svar #8 skrivet: 28 november 2016, 12:40:13 »
Aktiva termostater är sällan helt bra tillsammans med en standardvärmepumpsinstallation. Jag skulle ha försökt ställa in grundflödena iallafall och avaktivera de flesta rumstermostaterna (eller dra upp dom på max) och ställt in värmekurvan i VP'n så att man får jämn och bra temp inne.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Kent-allan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Uponor golvvärme, grundjustering?
« Svar #9 skrivet: 29 november 2016, 08:49:10 »
Aktiva termostater är sällan helt bra tillsammans med en standardvärmepumpsinstallation. Jag skulle ha försökt ställa in grundflödena iallafall och avaktivera de flesta rumstermostaterna (eller dra upp dom på max) och ställt in värmekurvan i VP'n så att man får jämn och bra temp inne.

Hur går jag tillväga som glad amatör med att ställa in grundflödena? Slingornas längd framgår ju av ritningen över golvvärmesystemet, kan man räkna fram det med den informationen på något vis?
VVS firman som gjorde installationen hävdar ju som sagt att samtliga tilloppsventiler ska stå fullt öppna och att "det är så man gör", systemet reglerar det där själv med datorn. Så de har väl inte heller någon beräkning att gå efter?
Det enda som framgår av ritningen jag har är att vissa rum ska ha bypass aktiverat, samt att kretsarna i kök/vardagsrum ska ha komfortinställning 6-8%, det sistnämnda är som jag förstår det "braskaminfunktionen" gör gör att ventilen aldrig riktigt stänger helt oavsett hur varmt det blir i rummet.

Teorin jag jobbar efter är att samtliga rumstermostater ska stå på max, förutom den i kök/vardagsrum. Där vill jag att systemet iaf ska ha en chans att reagera beroende på lufttemperaturen i rummet, eftersom där finns en braskamin. Jag är medveten om att "trögheten" med värme i betong gör detta långt ifrån optimalt.
Innegivaren till Värmepumpen är även den monterad i kök/vardagsrum, så den ska man avaktivera om min forskning stämmer?

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Uponor golvvärme, grundjustering?
« Svar #10 skrivet: 29 november 2016, 09:50:15 »
Det du kan göra som brukar bli ganska "rätt" är att öppna alla termostater på max och sedan strypa in flödet så att du får 4-6 graders deltaT mellan fram och retur på varje enskild slinga när kompressorn går kontinuerligt, alltså när det är som kallast ute.
Det kan göras med en datalogger som den jag säljer, logger2020, eller med en IR-termometer.
Med loggern ser du ju exakt vad som händer över tid och kan då och då göra finjusteringar tills du hamnar så nära det optimala som möjligt, både när det gäller grundflöde och temperatur i varje enskilt rum.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Kent-allan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Uponor golvvärme, grundjustering?
« Svar #11 skrivet: 29 november 2016, 10:28:15 »
Det du kan göra som brukar bli ganska "rätt" är att öppna alla termostater på max och sedan strypa in flödet så att du får 4-6 graders deltaT mellan fram och retur på varje enskild slinga när kompressorn går kontinuerligt, alltså när det är som kallast ute.
Det kan göras med en datalogger som den jag säljer, logger2020, eller med en IR-termometer.
Med loggern ser du ju exakt vad som händer över tid och kan då och då göra finjusteringar tills du hamnar så nära det optimala som möjligt, både när det gäller grundflöde och temperatur i varje enskilt rum.

När jag nu kollar skillnaden på framledning och returledningstemp i värmepumpen så håller den sig nästan hela tiden på ganska exact 2 grader. Nu är det precis noll ute o jag har en framledning på 27,2 och retur på 25,2.
Men i tilluftsmodulen SAM40 skiljer det runt 10-11 grader nu efter att jag sänkte börvärdet på tilluftstempen till 16 grader, i skrivande stund med noll grader ute har jag 27,2 framledning och 16,8 retur. När den stod på 22 innan så låg skillnaden även här runt 2 grader.

Jag tolkar det som att jag bör sträva efter att få ner flödet i värmesystemet rent generellt, för att öka deltaT och därmed få pumpen att gå effektivare?

Vill bara tillägga att jag egentligen inte har tiden att "nörda ner mig" i detta så mycket som jag känner att det skulle behövas.
Har en nyfödd hemma som får mycket uppmärksamhet/tid, garaget ska byggas klart, kör samtidigt mycket övertid för att kompensera att frun är hemma med föräldrapeng....
Nu har jag iaf värme i alla rum, det får duga för stunden.


Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Uponor golvvärme, grundjustering?
« Svar #12 skrivet: 29 november 2016, 10:55:14 »
Vill bara tillägga att jag egentligen inte har tiden att "nörda ner mig" i detta så mycket som jag känner att det skulle behövas.
Har en nyfödd hemma som får mycket uppmärksamhet/tid, garaget ska byggas klart, kör samtidigt mycket övertid för att kompensera att frun är hemma med föräldrapeng....
Nu har jag iaf värme i alla rum, det får duga för stunden.
Klokt  tummenupp tummenupp
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Uponor golvvärme, grundjustering?
« Svar #13 skrivet: 29 november 2016, 14:54:39 »
Ja, värmepumpen vill väl ha runt 5-7 grader deltaT över värmeväxlaren för att fungera som bäst, men då din värmepump är varvtalsstyrd så kan det vara svårt att få det lite beroende på vad uteffekten för tillfället är.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad McTornberg

  • Nördar ner mig i bergvärme, golvvärme, kurvor, delta och varmvattenförbrukning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Uponor golvvärme, grundjustering?
« Svar #14 skrivet: 13 december 2016, 17:27:27 »
Följer upp med en fråga här om grundjustering av golvvärmeslingor. Har ställt de tre radiatorer jag har och 8 olika golvvärmeslingors termostater helt öppna för att avgöra kurvan på pumpen, kör med standard 30-kurva.
Sen kan man ju skruva på tillflödet, som är grundinställd av leverantör, på golvvärmeslingorna (och även på radiatorerna?) också, men ska man röra den sidan eller låta bli den och bara röra termostaterna neråt om nåt rum blir för varmt?

Rickard, du skrev att man kan mäta temperaturskillnaden mellan till och retur, är det lämpligt?
Villa med krypgrund vid Vänern. 128 kvm + 44 kvm biyta.
Bvp Thermia Inverter M 3-12kW installerad 20161029.
200m borra, 15m till berg, 17m foderrör. 
Konverterat från elradiatorer till vattenburen golvvärme i 115 kvm (lagt alla rör själv mellan 160902-161201) över krypgrund med 170mm isolering, tre vattenradiatorer i garage, sovrum och tvättstuga, elgolvvärme i groventre, badrum och uterum.
Acetec PD250 sorbtionsavfuktare inkopplad våren 2014 i krypgrund, luft-luftvp och Keddy superkassett insatt feb 2004 som extravärme.
161103 bvp inkopplad först för varmvatten, raddar i garage, sovrum och tvättstuga.
161209 golvvärmen inkopplad.
Förbrukning 2012: 20 600 kWh
Förbrukning 2013: 17 000 kWh
Förbrukning 2014: 17 100 kWh
Förbrukning 2015: 16 000 kWh
Förbrukning 2016: 16 800 kWh
Förbrukning 2017: 11 900 kWh
Förbrukning 2018: 12 000 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!