Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köpa 2-stegs snöslunga?  (läst 10437 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
Köpa 2-stegs snöslunga?
« skrivet: 18 december 2012, 12:50:24 »
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Vinter/Snoslunga-ST-11001-17368/
http://shop.bollnasbilvard.se/alko-700-e-snowline-snoslunga-p-3170-c-639.aspx

Har nu tröttnat på min nuvarande slunga då den är ett nummer för liten då vi får rejäla plogvallar vid infarten.
Även själva infarten som är asfalterad har den svårt med ibland då snömängderna kan vara rejäla och kastlängden är lite för liten.
http://www.carlsonerna.se/snprodukter/snslungor/enstegs-slungor/honda-hs-550-snoslunga  Det är föregÃ¥ngaren till denna som vi har men i stort sett samma.

Så en 2-stegs med ordentlig kraft runt 10hk och maxpris runt 15000:- är det vi söker.
Dom jag länkat till, är det något vidare eller är det bara vanligt ''kinaskit''

Beganat är jag väl inte sådär intresserad av.

Ska även försöka sälja iväg hondan, vad tror ni man kan få för en sån? Den är i bra skick och runt 10-12år gammal

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Köpa 2-stegs snöslunga?
« Svar #1 skrivet: 18 december 2012, 15:35:31 »
Lånar tråden lite, hur är det med Clas i sjöns snöslunga, nån som provat? Den ser ju lite rejälare ut än Julas och kostar lika mycket.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Köpa 2-stegs snöslunga?
« Svar #2 skrivet: 18 december 2012, 17:55:51 »
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Vinter/Snoslunga-ST-11001-17368/
http://shop.bollnasbilvard.se/alko-700-e-snowline-snoslunga-p-3170-c-639.aspx

Har nu tröttnat på min nuvarande slunga då den är ett nummer för liten då vi får rejäla plogvallar vid infarten.
Även själva infarten som är asfalterad har den svårt med ibland då snömängderna kan vara rejäla och kastlängden är lite för liten.
http://www.carlsonerna.se/snprodukter/snslungor/enstegs-slungor/honda-hs-550-snoslunga  Det är föregÃ¥ngaren till denna som vi har men i stort sett samma.

Så en 2-stegs med ordentlig kraft runt 10hk och maxpris runt 15000:- är det vi söker.
Dom jag länkat till, är det något vidare eller är det bara vanligt ''kinaskit''

Beganat är jag väl inte sådär intresserad av.

Ska även försöka sälja iväg hondan, vad tror ni man kan få för en sån? Den är i bra skick och runt 10-12år gammal
De flesta slungor kastar kortare än en Honda gör så bli inte besviken om du köper annat märke.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa 2-stegs snöslunga?
« Svar #3 skrivet: 19 december 2012, 17:00:00 »
Jag vet inte något om maskinerna som det länkades till, men personligen så hade jag inte vågat satsa på den från Biltema.
Det är troligtvis Kina-grejer som kommer börja krångla förr eller senare. (har en gräsklippare från dem)
En slunga får ta emot en hel del stryk och finns inget tråkigare än när den går sönder mitt under en snöstorm.

Varför inte begagnat? Finns gott om kvalitétsmaskiner som inte har gått så mycket. Vi kom över en Gilson 8 Hp, årsmodell -77 med kedjor och allt för några hundralappar i höstas.
Förvisso så hade han ju sett sina bästa dagar och var ganska välanvänd...

Krävdes allt en stund med svetsen samt ett par nya remmar innan han var redo, men dj-klar vilken slunga till att tugga snö!  8)
Finns dessutom inte en enda plastbit på herr Gilson, vajrar till utkastet eller annat som kan ställa till med problem.
Saknar dock lyse, som ju finns pÃ¥ mÃ¥nga nyare modeller. Tur man har xenon liggande...  ;)
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
SV: Köpa 2-stegs snöslunga?
« Svar #4 skrivet: 19 december 2012, 19:49:48 »
En granne köpte den dyra Meec'en från Jula för 9', borde vara jämförbar med Biltemas större varianter? Han bytte sin 8 år gamla Stiga Snow Blizzard (numer min, fifan!) och lämnade tillbaka den där Meecen efter en körning. Drivningen var usel redan från början, den kastade dåligt och allt kändes uselt.

Blev den dyraste från Jula istället för 16' eller så, den är han nöjd med.

Vill man inte skruva, köp en ny DYR. Vill man skruva köp en begagnad av vettig modell, tror jag på. En ny Kina-grejja kommer man behöva laga stup i kvarten.
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Köpa 2-stegs snöslunga?
« Svar #5 skrivet: 19 december 2012, 20:03:14 »
Okay, om jag nu ska kika efter något begagnat iaf, vad ska man kika efter för fabrikat och vad ska man inte titta efter ;)

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa 2-stegs snöslunga?
« Svar #6 skrivet: 20 december 2012, 08:03:57 »
En Toro powershift. Allt är rejält och genomtänkt och powershift funktionen gör att du kan flytta bak drivhjulen för att få mer tyngd fram när plogvallar o dyl ska bort.
Jag har en -88 som jag haft i 3 år och är toknöjd. Min är en 824 och den tar sig genom allt.
Benämningen som även finns på fler märken, typ 824, 1132 osv står för hk samt arbetsbredd i tum, 824 är alltså 8hk och 24tum.
Annars brukar väl Honda anses som bäst med Toro och kanske nån fler på andra plats.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Köpa 2-stegs snöslunga?
« Svar #7 skrivet: 21 december 2012, 10:13:02 »
I Sundsvall verkar "alla" snöslungor vara slutsålda, stog t.om i tidningen, slut på Biltema, Jula och Clas Ohlson (både butiken i stan och den i Birsta).
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad T Ramsmark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme och varmvatten till en vettig kostnad !!
SV: Köpa 2-stegs snöslunga?
« Svar #8 skrivet: 21 december 2012, 12:47:17 »
Köpte en ny Husqvarna Partner PSB 270, jag betalade några 100:lappar under 15 000:-
Den fungerar mycket bra, bra drivning, kastar långt, tuggar smidigt igenom både plogvallar och höga drivor.
Kan varmt rekomenderas.
IVT Optima 700 - IVT 290 A/W - Rego 800 - Innegivare, inställd på 20,5, max rumsgivarpåverkan. Ovanvåningen sköts av Daikin Origo X25.
Ett och en halv plans sten hus, liggande fritt och öppet på den Skånska slätten, a ca:150 kvm, ca:15 km NV Ystad. Stabilt mellan 20 och 21 grader inne.

Utloggad Varmt om foten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpa 2-stegs snöslunga?
« Svar #9 skrivet: 01 januari 2013, 23:03:54 »
Skulle aldrig våga köpa en Biltema eller Julaslunga, tycker de är dyra! För ett osäkert kort, tycker annars Husqvarna verkar prisvärda, runt 12000:- för en ny..men vem vet, kanske är lika mycket Biltemajulakinaskit.?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Köpa 2-stegs snöslunga?
« Svar #10 skrivet: 02 januari 2013, 09:09:18 »
Husqvarna och partner tror jag det var ser helt ok ut men har inte provat nån har en stiga själv och den har gått i ca 10 år utan större problem fast inte är det nån riktig kvalite som på en japanare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Varmt om foten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpa 2-stegs snöslunga?
« Svar #11 skrivet: 02 januari 2013, 09:30:17 »
Ingen som vågat sig på en Biltema eller jula slunga?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Köpa 2-stegs snöslunga?
« Svar #12 skrivet: 02 januari 2013, 09:38:09 »
Skulle inte orka med en slunga som inte funkar bra snön vill man ha bort just nu man vill inte skruva en halvtimme först men det kanske man inte behöver med en jula heller men det tror jag.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Köpa 2-stegs snöslunga?
« Svar #13 skrivet: 02 januari 2013, 10:47:36 »
Jag köpte billigaste Julaslungan för två år sen och är ganska nöjd hittills. Förutom ett konstruktionsfel som gör att wiren till hjulkopplingen går av så har det inte varit några problem. Den är dessutom förvånansvärt stark och har inte haft några problem att tugga igenom 60cm vindpackad snö på tvåans växel... Det största problemet är att den är lite för lätt så det blir inte så bra drivning framåt när det är hård snö.
Jag skottar bara gångvägarna innanför staketet, resten tar traktorn, så jag har inget behov av nån större slunga. Om jag skulle behövt en större som dessutom var min primära snöskottare så hade jag nog inte satsat på nån budgetmodell...
« Senast ändrad: 02 januari 2013, 10:49:26 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Köpa 2-stegs snöslunga?
« Svar #14 skrivet: 02 januari 2013, 13:13:46 »
Största anledningen till att jag vill ha slunga är dels högarna som blir framför huset på gatan, det kommer ingen traktor och tar snön som blir där.
Samt att kunna ta plogvallen lättare...

Men nu tinar ju snön bort så vi får se, jag tycker Clas Ohlsons slunga för lite över 6000kr verkar rejälast av billighetsslungorna.
Den har även fått bra recensioner på deras sida.

* Fick reda på att Clas O. inte får in mer slungor denna säsong. Surt.
« Senast ändrad: 02 januari 2013, 14:52:08 av shelter »
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!