Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F750 läckage  (läst 3202 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Randomhero

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F750 läckage
« skrivet: 27 januari 2020, 14:59:30 »
Hejsan!
För 2v sedan flyttade vi in i ett Villa Nybro som har en Nibe F750 med både radiatorer och golvvärme.

Igår small det till i tvättstugan och jag möttes av en frånluftsvärmepump som sprutade vatten. Stängde av inkommande vatten och pump. Lät varmvattenberedaren tömma ut allt vatten.

Idag kom en reparatör och bytte de trasiga kopplingarna.

Han brydde sig dock inte om att kolla golvvärmen. Cirkulationspumpen har börjat låta konstigt och det pyser ur vad jag tror är de automatiska luftventilerna.

Nu till min fråga:
Hur luftar jag golvvärmeslingan? Har googlat men alla guider jag hittat är på system som ser annorlunda ut än mitt.

Har även märkt att ratten till menyn i pumpen hoppar hej vilt. Man ska kunna uppgradera mjukvaran men förstår ej hur..

« Senast ändrad: 27 januari 2020, 15:03:54 av Randomhero »

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F750 läckage
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2020, 16:45:15 »
Hej!
Det ser ut som en intern koppling som lossnat?
Vet du hur gammal värmepumpen är?
Du har kanske kvar trygghetsförsäkring på den?
https://www.nibe.eu/sv-se/support/garanti-och-forsakring

Sen sitter det automatavluftare som ska lufta grejerna, du måste se till att ha rätt tryck i systemet och kanske fylla på lite då och då.
Upp till 1 bar (kolla manometern på bild 2).
Du kan hjälpa till genom att stänga en slinga i taget så borde luften så småningom försvinna.

Om ratten på panelen inte funkar så behöver du troligen en ny panel.
Samma fråga om ålder, trygghetsförsäkringen ska täcka detta med.

Det står i manualen hur man uppdaterar mjukvaran, sid 48.
https://proffs.nibe.se/nibedocuments/25974/531385-1.pdf

Filen laddar du ner via Nibe Uplink.
« Senast ändrad: 27 januari 2020, 16:46:59 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F750 läckage
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2020, 21:15:02 »
Som kyltekniker hade inte jag heller brytt mig om golvvärmens cirkpump, det får rörmokarn göra, är det fel på pumpen fixar jag det, är felet något annat, får nån annan görat

Utloggad Randomhero

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 läckage
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2020, 23:08:52 »
Hej!
Det ser ut som en intern koppling som lossnat?
Vet du hur gammal värmepumpen är?
Du har kanske kvar trygghetsförsäkring på den?
https://www.nibe.eu/sv-se/support/garanti-och-forsakring

Sen sitter det automatavluftare som ska lufta grejerna, du måste se till att ha rätt tryck i systemet och kanske fylla på lite då och då.
Upp till 1 bar (kolla manometern på bild 2).
Du kan hjälpa till genom att stänga en slinga i taget så borde luften så småningom försvinna.

Om ratten på panelen inte funkar så behöver du troligen en ny panel.
Samma fråga om ålder, trygghetsförsäkringen ska täcka detta med.

Det står i manualen hur man uppdaterar mjukvaran, sid 48.
https://proffs.nibe.se/nibedocuments/25974/531385-1.pdf

Filen laddar du ner via Nibe Uplink.

Ja det var en intern koppling som av någon konstig a ledning brustit.
Tyvärr fanns ingen trygghetsförsäkring för förra ägaren hade ej förlängt den dÃ¥ han tydligen inte visste om det  :(  nu är den iaf lagad. Blir spännande att se kostnaden. Tog ca 40min för röris att fixa den.

Försökt skapa konto på Nibe Uplink 4 gånger utan att få aktiveringsmail. Får ge upp hoppet om en uppdatering. Är ny på det här med frånluftsvärmepumpar.
Filtret som låg i var ihopskarvat med 4st bitar. Klippte av ett G3 filter på jobbet så nu har jag ca 30 filter liggandes till framtida byten.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3579
  • Karma +2/-0
SV: Nibe F750 läckage
« Svar #4 skrivet: 29 januari 2020, 02:43:37 »
Den transparenta slangen som sticker upp och sedan hänger ner åt höger kanske är en automatavluftare. Någon kanske kan fylla i.
På golvvärmens vänstra del i ovankant sticker det ut den liten "plupp" ser det ut som en luftare om du tittar närmare?
Din scroll-encoder (meny-snurran) är nog kass. Vanligt fel i elektronik generellt. Är man lite händig kan man byta den själv med lödkolv i ena handen. Annars är det bäst att leva med det, prislappen för nytt kort där kan vara lite jobbigt kostsamt.
Ring Nibe om uplink, för du har väl letat i skräpposten?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F750 läckage
« Svar #5 skrivet: 29 januari 2020, 07:29:45 »
Den transparenta slangen som sticker upp och sedan hänger ner åt höger kanske är en automatavluftare. Någon kanske kan fylla i.

Nae, avluftarna sitter här, till vänster.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3579
  • Karma +2/-0
SV: Nibe F750 läckage
« Svar #6 skrivet: 29 januari 2020, 16:35:14 »
Nae, avluftarna sitter här, till vänster.
På andra raden beskrev jag ju det du ringade in som ett mer säkert kort, men ändstyckena till vänster är ju ett "tillbehör, menar att det kan vara rimligt att den till med slangen kanske kan vara en automatluftare, den sitter ju på samma plats som de äldre hade in manuella luftare.

Blev nyfiken på vad det med transparenta slangen är, någon som vet? Givarhållare om inte luftare?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 läckage
« Svar #7 skrivet: 29 januari 2020, 17:55:51 »
Avluftare med slang för att det inte ska spruta pÃ¥ dig och  kan föras till en hink

Utloggad Randomhero

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 läckage
« Svar #8 skrivet: 31 januari 2020, 13:44:18 »
Avluftare med slang för att det inte ska spruta pÃ¥ dig och  kan föras till en hink

Löste att  :)
Dock är ett av elementen i ena sovrummet bara varmt upp till strypventilen. Har plockat bort termostaten men det händer inget iaf.
Ventilstiftet går lätt och fjädrar tillbaka.

Och förresten, hur ser man vilken mjukvara man har.
ska uppdatera ikväll till den nyaste

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F750 läckage
« Svar #9 skrivet: 31 januari 2020, 18:18:14 »
bläddra i infomenyn till sista sidan, då står det displayversion eller liknande

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3579
  • Karma +2/-0
SV: Nibe F750 läckage
« Svar #10 skrivet: 01 februari 2020, 21:08:08 »
Löste att  :)
Dock är ett av elementen i ena sovrummet bara varmt upp till strypventilen. Har plockat bort termostaten men det händer inget iaf.
Ventilstiftet går lätt och fjädrar tillbaka.

Och förresten, hur ser man vilken mjukvara man har.
ska uppdatera ikväll till den nyaste
Har du testat lufta elementet på motsatt ovansida?
Det finns en strypventil i botten av radiatorkopplet under ett lock som kan vara värt att kika på. Är den öppen så kanske det finns ett varmare element att strypa så kommer värmen dit du vill ha den sen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Randomhero

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 läckage
« Svar #11 skrivet: 02 februari 2020, 19:12:57 »
Har du testat lufta elementet på motsatt ovansida?
Det finns en strypventil i botten av radiatorkopplet under ett lock som kan vara värt att kika på. Är den öppen så kanske det finns ett varmare element att strypa så kommer värmen dit du vill ha den sen.
Jag har skruvat bort locket till strypventilen och skruvat in den i botten sedan ut några gånger. Nu har den stått utan termostat ett tag utan att något händer.

Märker dock att jag tappar tryck i värmepumpen. Fyller upp till 1.3bar.
Några timmar senare är den nere på 0.9bar. Kan inte lokalisera någon läcka iaf. Kan det bero på lift o systemet? Testat lufta alla element och även pumpen nu igen men det kommer bara vatten.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 läckage
« Svar #12 skrivet: 02 februari 2020, 21:09:32 »
Vet du om du har 1-rörs eller 2 rörs-system på radiatorkresen

Utloggad Randomhero

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 läckage
« Svar #13 skrivet: 02 februari 2020, 21:51:30 »
Vet du om du har 1-rörs eller 2 rörs-system på radiatorkresen

Tror det är 2rörs system.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 läckage
« Svar #14 skrivet: 02 februari 2020, 22:03:29 »
Om det är ett 2 rörs och stänger elementet så ska rören vid golvet kallna annars är det 1 rörs om stryparen i kopplet är helt eller halvt öppen och rören blir ungefär lika varma

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!