Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 490 läcker frÃ¥n värmesystemet  (läst 11891 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad General Failure

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
IVT 490 läcker från värmesystemet
« skrivet: 14 november 2010, 15:55:44 »
Har en 490 som verkar läcka vatten från värmesystemet. Har varit runt i huset och letat läckor vid element, shunt och golvärme men inte hittat något. Märkte idag att manometern för värmesystemet rör på sig när jag öppnar/stänger en tappvattenkran. Det verkar alltså som att värmesystemet har kontakt med tappvattnet. Så borde det ju inte vara.

Som jag ser det borde det här bara inträffa om värmesystemets påfyllningskran inte håller tätt eller om det är läckage mellan systemen inuti vattentanken. Har fyllt på värmesystemet till ca 1 bar och efter det så verkar trycket variera mellan 0.5-1.2 bar. Någon som har en idé om hur problemet kan åtgärdas eller liknande erfarenhet?

Pumpen installerades 2003.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29398
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 490 läcker från värmesystemet
« Svar #1 skrivet: 14 november 2010, 16:42:07 »
Den kan vara så att expansionskärlet är trasigt, prova att tycka lite snabbt på ventilen på undersidan och se om där är luft eller vatten?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad General Failure

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 läcker från värmesystemet
« Svar #2 skrivet: 14 november 2010, 17:01:46 »
Ser ingen ventil på undersidan expansionkärlet. Det finns en på sidan som det står "OBS får ej öppnas" på.

Hur skulle ett trasigt expansionkärl göra att trycket i värmesystemet påverkas av tryckförändringar i tappvattnet?

Utloggad General Failure

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 läcker från värmesystemet
« Svar #3 skrivet: 14 november 2010, 18:02:56 »
Tryckskillnaden som det blir när jag öppnar tappvattenkranen är inte så stor (någon tiondels bar) och kan nog förklaras med att det är två tryckkärl som är i kontakt med varandra och har olika tryck.

Om det är expansionskärlet som är trasigt så borde trycket öka tills säkerhetsventilen öppnar och då kan jag fånga upp vattnet som rinner ut. Såg förresten nyss att trycket stigit från 0.5 till 1.5 bar när kompressorn varit igång en stund så det är väl troligt att vattnet läcker ut genom säkerhetsventilen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29398
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 490 läcker från värmesystemet
« Svar #4 skrivet: 14 november 2010, 19:15:26 »
Ser ingen ventil på undersidan expansionkärlet. Det finns en på sidan som det står "OBS får ej öppnas" på.

Hur skulle ett trasigt expansionkärl göra att trycket i värmesystemet påverkas av tryckförändringar i tappvattnet?

Om det inte finns ett fungerande expansionskärl som tar upp volymförändringarna som uppstår då systemtempen höjs eller sänks, så påverkas trycket markant av små tempförändringar som typ att man tappar varmvatten eller att kompressorn går.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT 490 läcker från värmesystemet
« Svar #5 skrivet: 14 november 2010, 19:18:25 »
Ja , just det. Kolla också trycket på det inkommande vattnet, ju större tryck diff ju större förändring på varmvattenkärlet. Sen tycker jag att en koll på exp.kärlet, som CarlN skriver, är vettigt om du förlorar vatten. Gummibälgen som ligger inne i exp.kärlet skall ta upp tryckförändringar. Är den sönder blir kärlet stumt. Står det inte på hur mycket lufttryck den ska ha? Borde gå att kolla med samma typ av mätare som man använder till bildäcken.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad General Failure

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 läcker från värmesystemet
« Svar #6 skrivet: 14 november 2010, 20:13:35 »
Såg till att slangen från säkerhetsventilen ledde ut till en flaska och mycket riktigt så var det några centiliter vatten där efter någon timme.

Sen provade jag att trycka på ventilen till expansionskärlet. Det kom inte ut något alls. Varken vatten eller luft.

Någon som vet hur man fyller på luft? Ventilen ser ut som en ventil till bil/cykel-däck så jag kan nog trycka in luften. Men, ska systemet vara öppet eller stängt när man gör det och vilket tryck ska man ha?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT 490 läcker från värmesystemet
« Svar #7 skrivet: 14 november 2010, 21:00:14 »
Står det inte på kärlet vilket lufttryck det skall vara? Att det inte kommer ut nåt vatten när du öppnar ventilen är bra - Det tyder på att gummimembranet är helt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad General Failure

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 läcker från värmesystemet
« Svar #8 skrivet: 14 november 2010, 21:08:25 »
Pumpade i 1.5 l luft med en cykelpump och nu pyser det (förstås) ut luft genom ventilen när jag trycker på den. Får se hur länge det varar. Såg i alla fall ingen tryckförändring på manometern nu när jag öppnade och stängde tappvattenkranen.

Hittade på forumet att det ska 0.5 bar på luften när det inte finns något vatten som trycker emot. Någon som har en aning om hur mycket luft det ska vara inne i expansionskärlet? Det är ju ganska enkelt att mäta hur mycket vatten som rinner ut när man fyller på med luft...

Har inte sett på kärlet att det står något om tryck men jag kan bara se en liten del av kärlet eftersom det sitter så dåligt till.

Utloggad General Failure

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 läcker från värmesystemet
« Svar #9 skrivet: 14 november 2010, 21:20:42 »
Man kanske kan gissa att gummit sitter vid flänsen på kärlet. På det här kärlet så borde det i så fall vara ungefär hälften luft och hälften vatten. Någon som säger emot? I så fall borde jag pumpa i 4.5 liter till för att komma i närheten av vad det borde vara (kärlet rymmer totalt 12 l).

Problemet är kanske så enkelt att det är luftventilen som läcker?

 

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: IVT 490 läcker från värmesystemet
« Svar #10 skrivet: 14 november 2010, 21:27:38 »
Fyll på lite luft, lite saliv på fingret, stryk det på ventilen, så ser du om det blir en bubbla.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad silverräven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 345
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har tummen mitt i handen
SV: IVT 490 läcker från värmesystemet
« Svar #11 skrivet: 15 november 2010, 13:32:16 »
Har en 490 som verkar läcka vatten från värmesystemet. Har varit runt i huset och letat läckor vid element, shunt och golvärme men inte hittat något. Märkte idag att manometern för värmesystemet rör på sig när jag öppnar/stänger en tappvattenkran. Det verkar alltså som att värmesystemet har kontakt med tappvattnet. Så borde det ju inte vara.

Som jag ser det borde det här bara inträffa om värmesystemets påfyllningskran inte håller tätt eller om det är läckage mellan systemen inuti vattentanken. Har fyllt på värmesystemet till ca 1 bar och efter det så verkar trycket variera mellan 0.5-1.2 bar. Någon som har en idé om hur problemet kan åtgärdas eller liknande erfarenhet?
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=36030.msg333284#msg333284 Se denna länk.
Pumpen installerades 2003.


Den 26 april 2019 installerades en IVT Vent 302. Huset byggt 2003, 1-plans boyta ca 200 m2 inkl 24 m2 vintertrdg. Kör enbart på utegivaren och med öppna ventiler i golvvärmegivaren, inställda enl installationsschemat. Årsförbrukning 13894 kWh (2016) inkl hh-el. 2017 14945 kWh, 2018 18107 kWh, 2019 17184 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!