Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Polarpumpen säljer Daikin  (läst 21433 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TonyB

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Polarpumpen säljer Daikin
« Svar #30 skrivet: 01 januari 2015, 18:09:37 »
Hur fungerar det med att häva ett köp när man utnyttjat rot avdrag, det blev ju rot för en multisplit på 8100kr(innan rot)?

Dom får minsann byta ut innerdelarna till nyare, de som va tänkt från början, tänker inte behålla något jag inte köpt!

Mvh Tony

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Polarpumpen säljer Daikin
« Svar #31 skrivet: 01 januari 2015, 18:34:23 »
Man får kontakta skatteverket om ROT avdraget.
Har du bestämt dig för att inte häva köpet så borde det inte vara något problem att du får byta upp dig kostnadsfritt med tanke på felinstallationen och den långa väntetider och då till 2 separata anläggningar istället för duo modellen.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Polarpumpen säljer Daikin
« Svar #32 skrivet: 01 januari 2015, 19:02:07 »
Vilken effekt innerdelarna ger beror lite på valet av innerdelar.
Har inte uppgifterna här nu men kan återkomma om det imorgon, har aldrig sålt din modell så jag har ingen åsikt om den fungerar bättre med 2 eller 3 innerdelar men den borde inte göra det då varje krets bör "sköta sig själv" men jag är osäker och vi har bara kört 2D53VAH med 2 innerdelar monterade.
Har du kollat om den i manualen finns rekommendation att bara använda 1 innerdel?
Kan vara så att det blir för mycket köldmedia om det är kort rördragning och bara 1 innerdel monterad men det kanske någon annan vet här på forumet som säljer/installerar din modell.



Det finns effektuppgifter vad den ger med bara en innedel i "SERVICE MANUAL" gemensamt för
MXZ-2A40VA - MXZ-2A52VA -MXZ-3A54VA -MXZ-3A54VA -MXZ-4A71VA -MXZ-4A71VA -MXZ-4A80VA.
Med en 25 innedel 1.2 - 4.5kW   nominell effekt 3,6kW ska den dra 4 Ampere min drar upp mot 7A pÃ¥ max.
Under möjliga anslutena innedelar finns det bara tvÃ¥ eller tre stycken. Men jag ringde ME och kollade och det skulle fungera vilket det gör men det kanske inte är optimalt.  Jag har en KA25 och en KA35 att testa att komplettera med.
Det kan nog vara så att det blir för mycket köldmedium. Jag har ca 10m till innedelen och den är ju uppfylld att klara stora längder (totalt 50m).
Hade en MXZ-4A80VA först men det blev för mycket, hade fått säkra upp huset till 25A. Den drog 18A på två 35 innedelar :)

Läste här pÃ¥ forumet en som hade Toshiba M18 Multi som tyckte den gav mycket vid lÃ¥ga temperaurer. De kanske har bättre effekter pÃ¥ sina multi vid lÃ¥ga temperaturer.  Även en som hade en ME som jag  MXZ-3A54VA som tyckte den gav relativt lite.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=profile;area=showposts;u=27583
« Senast ändrad: 01 januari 2015, 19:16:31 av Zelda »

Utloggad TonyB

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Polarpumpen säljer Daikin
« Svar #33 skrivet: 01 januari 2015, 23:45:45 »
Man får kontakta skatteverket om ROT avdraget.
Har du bestämt dig för att inte häva köpet så borde det inte vara något problem att du får byta upp dig kostnadsfritt med tanke på felinstallationen och den långa väntetider och då till 2 separata anläggningar istället för duo modellen.

Det känns jobbigt att gå igenom ett häv av köpet, kontakta skattemyndigheter, ha PP till att ta ner den gamla pumpen, och skaffa en ny pump. Vi köpte denna pump den 24 Juli, så det har snart gått 6 månader. Det verkar inte överhuvudtaget bryr sig om att vi får vänta, oroa oss, inte få svar, inte får någon respons alls ifall vi själva inte hör av oss.

Jag hoppas innerligt att de går med på det, är dock inte så förhoppningsfull med tanke på sista mailet.

Skulle önska mig en lite vassare pump på nedervåningen, en mindre på ovanvåningen, där är jag egentligen mest ute efter att på sommaren kunna kyla ner då det blir så oerhört varmt.

Huset är endast på 108 kvadrat varav 75 är på nedervåningen med hyfsad öppen planlösning, god isolering i väggar, fönster bytta för 6-7 år sedan, 240 till tak. Ovanvåningen är endast 200 till tak, där har vi våra 3 sovrum.

En Diakin Caldo X (Eller denna Diakin Siesta 35) där nere, en Daikin Piro där uppe..kanske  :)
Fortfarande för lite och bristfällig information om denna Diakin Siesta 35 som PP säljer annars hade den säkerligen räckt till oss, jag ser ingen skillnad dokumenten från UK, IT, osv som jag funnit om denna Diakin Siesta 35, hoppas få lite mer info om denna maskin snarast, har hittar en hel del själv på nätet, även från Diakin i Sveriges hemsida, trots de sa att det inte fanns, nu vet jag iofs inte ifall det är just den modellen, det återstår att se!

Skulle vilja ställa lite fler frågor om Siestan, men vet ej vart jag skall göra det, i den nya tråden Rickard öppnade, eller här?

Mvh Tony

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Polarpumpen säljer Daikin
« Svar #34 skrivet: 02 januari 2015, 01:39:37 »
Frågor om Daikin kan du nog ställa i den nya tråden eller via Daikins egen tavla på startsidan.
En kraftig modell på nedre plan och en liten på övre våningen för stödvärme och kyldrift på sommaren kan även vara tex Mitsubishi FH35VEHZ och den senaste uppdaterade EF25 ZEN som komplement uppe, men då lär det inte räcka med någon tusenlapp i merkostnad skulle jag tro men Mitsubishi har troligen dom mest prisvärda modellerna då det är stor konkurens och därmed pressade priser på dom.
Bara ett förslag om du inte snöat in helt på Daikin ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TonyB

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Polarpumpen säljer Daikin
« Svar #35 skrivet: 02 januari 2015, 01:52:48 »
Nej, jag har inte snöat in på Diakin, men de verkar onekligen även om jag fortfarande är skeptisk till Siestan. Jag är öppen för det mesta, och har även tittat på Mitsubishi, men även Mitsubishi skulle ju vara lite som Panasonic enligt PP.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Polarpumpen säljer Daikin
« Svar #36 skrivet: 02 januari 2015, 09:56:34 »
Låter som om du ska ta det som dom säger med en nypa salt!!!!
Mitsubishi har bÃ¥de nuvarande modeller och den tidigare modellen testad pÃ¥ www.energimyndigheten.Se,  även Scanoffice i Finland har den testad effekt och effektivitetsmässigt ner till -25.
Tester säger inte allt men det visar en del och det är oberoende företag/myndighet som har testat dessa och andra märken och modeller.
Finns dessutom en hel uppsjö med trådar om Mitsubishis maskiner.
Deras FH serie har ett par år på nacken men effekt/effektivitetsmässigt så ligger dom ändå väldigt bra till och man behöver inte oroa sig för några barnsjukdomar.
Panasonic har också modeller testade, Panasonic har fått lite oförtjänt mycket kritik förr på grund av ett par seriefel men dom tog hand om detta på ett bra sätt tycker jag vilket det inte står så mycket om.
Det finns lite väl många märken och modeller att välja mellan på marknaden så det är inte lätt :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Polarpumpen säljer Daikin
« Svar #37 skrivet: 02 januari 2015, 11:05:46 »
FH35 ger mycket bra effekt det kan jag intyga. Hade jag valt Daikin hade jag tittat på någon av deras X-modeller som ger väldigt bra effekter när det är kallt.
http://www.daikin.se/for-ditt-hem/behov/luft-luft-varmepumpar/index.jsp

http://www.daikin.se/binaries/daikin-x_webb_tcm544-352296.pdf
« Senast ändrad: 02 januari 2015, 11:09:38 av Zelda »

Utloggad TonyB

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Polarpumpen säljer Daikin
« Svar #38 skrivet: 02 januari 2015, 12:01:18 »
Tack igen för era svar Zelda och TS Comfort, uppskattas verkligen  :)

TS Comfort:
Den du och Zelda nämner var en av de första vi tittade på, och den blir man imponerad av när man läser resultat mm, allt hänger ju inte bara på oss för då hade problemet varit löst. Vi ville ju inte lägga 26-28 tusen från början, vi trodde det skulle räcka med det vi betalade. Men för att nu bli nöjda, så måste vi lägga mer pengar vilket vi fått påpekat för oss av PP trots att de inte gjort ett skit på snart 6 månader.

Vi har aldrig haft en pump innan, och nu börjar det bli bråttom, vi känner oss stressade, och då blir det ännu svårare om man skall gå igenom varenda modell som finns på marknaden, att inte kunna känna sig trygg med vad företaget säger/gör och säljer, de till och med tala illa om vissa modeller/märken, då blir det än värre för oss.

Zelda: Problemet i det fallet är ju att PP inte säljer dessa X modeller, men Nano X och Siestan skall ju i princip vara samma maskin förutom nån mjukvara, detta enligt Diakin själv i denna tråd. Och läser man om t ex Nano x och dess verkningsgrad, så den ganska imponerande, det måste man tillstå, och är då Siestan likvärdig, så har jag svårt att se att de skulle vara ett mycket "sämre" köp än Nano X. Sen vet man inte priser på Caldo X eller Nano X osv.

FH35 är onekligen intressant, den skulle jag utan tvekan kunna tänka mig, nu gäller det hitta en mindre modell till ovanvåningen :P Först måste vi iofs få reda på hur PP ställer sig, tänker dom kompensera oss något, eller blir det bara ett byte rätt av?

Mvh Tony

Utloggad TonyB

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Polarpumpen säljer Daikin
« Svar #39 skrivet: 02 januari 2015, 15:11:44 »
FH35 ger mycket bra effekt det kan jag intyga. Hade jag valt Daikin hade jag tittat på någon av deras X-modeller som ger väldigt bra effekter när det är kallt.
http://www.daikin.se/for-ditt-hem/behov/luft-luft-varmepumpar/index.jsp

http://www.daikin.se/binaries/daikin-x_webb_tcm544-352296.pdf

Och kollar du driftsmanualen pÃ¥ Nano X sÃ¥ hittar du ocksÃ¥ en annan modell, en viss Siesta, om det är den som PP säljer vet jag ej, men gÃ¥r man efter beteckingar som Daikin Sverige använder, sÃ¥ är det ju inte konstigt ifall Diakin Siesta heter t ex ATXL-JV    :)

Polarpumpen anger dessa beteckningar på Siestan
Ute-     ARXL-25M2V1B
Inne-    ATXL-25J2V1B

Beteckning på Nano X är FTXL25J2V1B och dess förkortning på Daikins hemsida är FTXL-JV. Dessutom så sa Daikin själv i denna tråd, att den va likvärdig med Nano X, det var bara något i mjukvaran som skilde dem åt.

http://www.daikin.se/binaries/driftsmanualNanoX_tcm544-344648.pdf

Mvh Tony

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Polarpumpen säljer Daikin
« Svar #40 skrivet: 02 januari 2015, 16:16:09 »
Dessa 2 maskiner delar hårdvara.
Siesta 35 ger 3,7 kW vid -15 °C och Nano ger 3,8 kW vid samma temperatur.

/D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!