Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
VärmepumpsForum Allmänt => Märkesspecifikt luft/luft => Värmepumpar - Luft/luft => Värmepumpar och installationsfrågor. => DAIKIN => Ämnet startat av: PO-46 skrivet 03 augusti 2014, 15:39:52
-
Luftpumpen, en FTXL20GV1B, stannar och driftlampan blinkar. Enl bruksanvisningen beror detta på att filtret är igensatt eller luftintaget blockerat. Inget av detta stämmer. Felet uppstår dels om jag startar kyla med max fläkt men även med fläktläge Auto om det är riktigt varmt ute. Kan detta istället bero på en liten brist av gas?
Eller finns det ngn annan förklaring till felet? Pumpen startar oftast direkt om jag
1: slår av pumpen
2:bryter strömmen till pumpen
3: slår på strömmen
4 startar pumpen (i fläktläge Auto)
Hälsningar
P-O
-
Kontrollerar att både utedelen samt innerdelen har ett bra flöde genom lamellerna.
Det kan vara igensatta på utedelen om du har kört maskinen mycket i kylläge under sommaren, innerdelen kan ha smutsigt filter eller vara igensatt i lamellpaketet.
/D
-
Det är fritt flöde både ute och inne. Lamellerna ser rena ut. Men jag ska ändå använda "värmepumps tvätt" på innedelen idag.
/P-O
-
Ojdå,
Lamellerna ser inte renare ut efter tvätt, men nu kan jag inte pressa fram felet igen!
Skit inne i lamellerna så flödet påverkades???
Då kommer frågan igen: Hur många år ska man vänta innan man fyller på gas om anl är "tät"?
Hälsningar
Per-Olof
-
Du fick nog ut en del skit ur maskinen i alla fall ?
Om maskinen är tät så behövs ingen påfyllning.
På utedelens högra sida ser du gasrören, om det tunna röret blir isbelagt i kyldrift sommartid har du sannolikt gasbrist.
Mvh
D
-
Hej!
Tyder detta på att gas saknas? Bilden är tagen ca 20 min efter kyla sattes på.
Hälsningar
Per-Olof
-
Går inte att se något i bilden - men vart fall ser man inte någon iskaka/klump.
du får känna med fingrarna in under skyddet för kopplingen direkt på metallrördelarna (utan isolering) om det känns om det är is eller bara är blött av kondens
Om du inte har synlig is vid anslutningarna vid kopplingen in mot kompressorn (utan är bara kall och det kondenserar vatten utan att frysa) eller på rören från kompressordelen så är det troligen tillräckligt med köldmedie
Maskiner som har (mycket) otillräckligt med köldmedie och har gått kontinuerligt kyla längre tid kan ha stort isblock kring anslutningen mot kompressordelen/utedelen (och det har jag sett allt för ofta fast utrustningen är garanterat installerat av certifierade kylmontörer...).
-
Med största sannolikhet gasbrist.
/D
-
Som syns på bilden är inloppsröret inte isigt men lite fuktigt. Utloppsröret har en tunn frost/is-täcke.
Är detta normalt vid kyldrift på sommaren eller indikation på gasbrist??
/Per-Olof
-
Ah! - det vita röret är alltså vit pga. frost! såg så väldigt jämt och fint på fotot att jag antog någon plastlager ovanpå röret - när det är vitt sådär på utloppsröret (expansionsventilen/kapillär sitter i utedelen) då har du gasbrist om innerdelens ventilation och fläkt fungerar som det skall - och med tanke på hur tätt isen är så är det nog ganska rejält kallt också....
Temperaturerna skall inte under nollan på rören vid AC-drift då om det är minusgrader så kommer evaporatorn i innerdelen att förr eller senare isa igen sig om det arbetar kontinuerligt och kompressorn inte har stilleståndstid då och då och bildade isen smälter iväg.
Det här arbetssättet ger också sämre COP och kylkapacitet eftersom kompressorn i stort sett arbeta mot en frysrum i temperatur och tryck på sugsidan fast du bara vill ha det lite svalt
-
Ingen föreslog att använda fjärkontrollens diagnostikfunktion.
Den ger felkod U0 dvs köldmediebrist! dvs ni hade också rätt.
Så nu har jag ringt efter service.
Hälsningar
Per-Olof
-
Ingen föreslog att använda fjärkontrollens diagnostikfunktion.
Den ger felkod U0 dvs köldmediebrist! dvs ni hade också rätt.
Så nu har jag ringt efter service.
Hälsningar
Per-Olof
Hur sätter man igång diagnostik funktionen?
-
Felsökning med fjärrkontrollen.
Kolla i Bruksanvisningen, (t ex för nya Caldo på sid 41)
1: Håll in Cancel knappen (långt nere under luckan på fjärrkontrollen) i 5 sek så 00 visas i displayen
2: tryck korta tryck på Cancel tills du får en lång signal.
3: Kolla felkoden, slå upp dess betydelse i Bruksanvisningen
klar
-
Lyft av kåpan på innedelen. Sitter fast med två skruvar. Kolla så givaren uppe till höger inte trillat ur hylsan den ska sitta i.
-
Borde i alla fall inte vara gasbrist.. det händer bara när du kör kyla?
-
Gasbrist konstaterad av servicetekniker. Läcka på batteriet i innerdelen. Otur, men tur att det var garanti kvar.
-
Innedelen bytt, så nu är det experimentellt bekräftat att FTXS35K2V1B fungerar med utedel av typ RXL20G2V1B.
All service, både från LL-Kylteknik och från Daikin, fungerade utan problem. :) tummenupp