Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Petiga gubbar mot sura gubbar  (läst 17692 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Petiga gubbar mot sura gubbar
« skrivet: 02 mars 2005, 06:20:53 »
Jag tycker att Forumet är toppen.
Men den åsikten delas inte av med  många värmepumpsinstallatörer.
Jag kände  deras hånleende när jag anmärkte på vissa fel och hänvisade till Forums åsikter.
Petiga gubbar var svaret och "vi brukar inte göra så"
Jag svarar: om ni inte brukar göra så, då brukar ni göra fel.
Eftersom jag innehåller en del av betalningen som täcker mina utgifter med felaktig installation, blir de sura.
Tom med en IVT återförsäljare i Nacka har blivit så sur att han stämde mig vid Nacka Tingsrätt.
Efter förhandlingarna fick han avstå hela värmepumpskostnaden på 126 500:- och dessutom punga ut ytterligare 30 000 kronor som plåster på såret.
Mina inhämtade kunskaper på Forumet har bidragit till att golva IVT återförsäljar maskineriet. 8)
Detta jordeliv,
Vad skall jag jämföra det med ?
Som när av båtar vilka tidigt rotts ut,
inga spår blir kvar.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Petiga gubbar mot sura gubbar
« Svar #1 skrivet: 02 mars 2005, 11:14:00 »
Som jag skrev tidigare i en annan trÃ¥d. Det främsta sysftet med detta forum är att bidra med kunskap.  b00k Därmed är det slut pÃ¥ "bullshittandet" frÃ¥n försäljare och installatörer.  fiR: fiR: Synd för dom!  >:D >:D >:D


Bra jobbat karel. Grattis!

Till Rickard: Skär en skÃ¥ra i kolven....  ;D

Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

admin

  • Gäst
admin
SV: Petiga gubbar mot sura gubbar
« Svar #2 skrivet: 02 mars 2005, 16:14:35 »
Som ni säkert vet sedan tidigare är jag inte ute efter att sätta några jack i kolven.
(även om jag förstod ironin)

Kunskapen är mitt främsta syfte, och det har jag lyckats bra med, om jag får säga det själv, hela forumet har blivt lite av "snillen spekulerar", jag tycker det är härligt.

Att så många med så stor kompetens både i fysik, kemi matematik och logisk felsökning har hittat varndra i detta forum är inget annat än en fullträff, och precis vad jag hade som målsättning när jag startade.

Jag skulle t.o.m. vilja säga att resultatet vida har överträffat mina förhoppningar.

Ett stort tack till alla er som ställer upp med initierade svar på ibland otroligt svåra frågor.

Tack!

Utloggad karel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Petiga gubbar mot sura gubbar
« Svar #3 skrivet: 02 mars 2005, 16:21:26 »
Som ni säkert vet sedan tidigare är jag inte ute efter att sätta några jack i kolven.
(även om jag förstod ironin)

Kunskapen är mitt främsta syfte, och det har jag lyckats bra med, om jag får säga det själv, hela forumet har blivt lite av "snillen spekulerar", jag tycker det är härligt.

Att så många med så stor kompetens både i fysik, kemi matematik och logisk felsökning har hittat varndra i detta forum är inget annat än en fullträff, och precis vad jag hade som målsättning när jag startade.

Jag skulle t.o.m. vilja säga att resultatet vida har överträffat mina förhoppningar.

Ett stort tack till alla er som ställer upp med initierade svar på ibland otroligt svåra frågor.

Tack!

Einstein har talat
Detta jordeliv,
Vad skall jag jämföra det med ?
Som när av båtar vilka tidigt rotts ut,
inga spår blir kvar.

Utloggad Bertil

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Petiga gubbar mot sura gubbar
« Svar #4 skrivet: 02 mars 2005, 16:36:16 »
Såg ni programmet...    första frugan bidrog tydligen en hel del... då kan man snacka om snillen spekulerar.
E= m*c2

Vi är nog på en mer jordnära nivå ;) ja förutom Einstein själv förstås  ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Petiga gubbar mot sura gubbar
« Svar #5 skrivet: 02 mars 2005, 16:49:27 »
Nä... jag missade det. Kärr... Hustrun skulle se nåt annat skräp och jag orkade inte protestera eller dra mej till TV:n i sovrummet. Kommer i repris hoppas jag.

Framtidsvis kan man fundera på hur forumet ska utvecklas. En tanke som jag haft är att det skulle vara suveränt om man kunde bearbeta materialet i all inlägg och skapa nån form av sk "redaktionellt" material om de olika ämmnena. Men det kräver ju en hel del tid.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

admin

  • Gäst
admin
SV: Petiga gubbar mot sura gubbar
« Svar #6 skrivet: 02 mars 2005, 17:01:47 »
När (om) jag får tid har jag planer på det med, antingen redaktionellt eller som en skrift.

Men "siten" skulle vinna mycket på att ha lite radaktionellt material, inte tu tal om det.

Skall jag lyckas få med sidan i PC-tidningars rankingar så skulle jag rentav tro att det krävs, ett forum lär inte lyftas till skyarna av någon "testare" av siter.

Konstigt att inte vi i villa eller nån av de stora tidningarna uppmärksammat forumet dock, de skriver ju ändå om värmepumpar då och då.

Om det är nÃ¥gon som vill skriva ett kapitel om t.ex. kollektorn sÃ¥ gör gärna det, vill ni kan ni maila den till mig för redigering (ja, jag är ett kontrollfreak  ;)) för senare publicering i nÃ¥n form av värmepumpsguide.

Utloggad karel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Petiga gubbar mot sura gubbar
« Svar #7 skrivet: 02 mars 2005, 17:01:54 »
SÃ¥ sant.
Forumet har blivit svårtorienterat.
Det är för många ämne och lite pedagogik.
Man borde kanske rensa det på något sätt och vissa insändare placera i länken "Arkiv."
Rickard kommer säkert att klura ut nå´t.
Detta jordeliv,
Vad skall jag jämföra det med ?
Som när av båtar vilka tidigt rotts ut,
inga spår blir kvar.

Utloggad Bertil

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Petiga gubbar mot sura gubbar
« Svar #8 skrivet: 02 mars 2005, 17:04:10 »
PerF

Helt klart det mesta i svarsväg finns ju redan men svårt att tränga igenom allt. Säkert är det så!
Under varje fabrikat skulle man kunna ha en fullödig info hängande längst upp. Det skulle kanske lätta pÃ¥ "trycket" en del. För ökar det gör det ju hela tiden  :o
Apropå inget snö kallt och blåst på Gotland? här är svinkallt ovanligt för Mars månad!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad kåke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!Men fjärrvärme är bra
SV: Petiga gubbar mot sura gubbar
« Svar #9 skrivet: 02 mars 2005, 17:06:43 »
Hej Karel

Tur att någon orkar att ta upp kampen mot dem som bara tänker £££££$$$$$

Och inte ett skit på hur deras jobb är utfört
verkar att vem somhelst kan starta firma

MVH L-Ã…
86m2 + 40m2 inredd vind 86m2 källare 10-högtemp element+2 i källaren

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Petiga gubbar mot sura gubbar
« Svar #10 skrivet: 02 mars 2005, 17:47:53 »
PerF

Apropå inget snö kallt och blåst på Gotland? här är svinkallt ovanligt för Mars månad!

Nyper lite i häcken pÃ¥ er där uppe va!?  >:D

Här 10-15 cm snö. PÃ¥ vissa ställen har det drivit upp mer. -25 natten som gick, -18 natten innan sÃ¥ vi kör lite norrlandstema här nu!  ;D

Pumpen tuffar pÃ¥ och vi eldar upp kakelugnen till juste temp pÃ¥ kvällen. Hade 17,5 i köket i morse men jag vägrar att slÃ¥ pÃ¥ eltillskottet!!!  fiR:  ;D Dagtid kompenserar solinstrÃ¥lningen snabbt. Men snart gÃ¥r det nog tillbaka till de vanliga max 3-4 minus som vi brukar ha!
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Petiga gubbar mot sura gubbar
« Svar #11 skrivet: 02 mars 2005, 17:50:26 »
Om det är nÃ¥gon som vill skriva ett kapitel om t.ex. kollektorn sÃ¥ gör gärna det, vill ni kan ni maila den till mig för redigering (ja, jag är ett kontrollfreak  ;)) för senare publicering i nÃ¥n form av värmepumpsguide.

Varför inte en blogg? Lite tuffare att hÃ¥lla efter men det skulle gÃ¥ snabbt att fÃ¥ upp nÃ¥nting som är lättare att tillgodogöra sig eftersom alla som vill kan hjälpa till och bygga text. Eventuellt med lite tuffare registreringskrav  Sc:,h  ???

Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Bernt L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Petiga gubbar mot sura gubbar
« Svar #12 skrivet: 02 mars 2005, 21:39:39 »
Jag tycker att Forumet är toppen.
Men den åsikten delas inte av med  många värmepumpsinstallatörer.
Jag kände  deras hånleende när jag anmärkte på vissa fel och hänvisade till Forums åsikter.
Petiga gubbar var svaret och "vi brukar inte göra så"
Jag svarar: om ni inte brukar göra så, då brukar ni göra fel.
Eftersom jag innehåller en del av betalningen som täcker mina utgifter med felaktig installation, blir de sura.
Tom med en IVT återförsäljare i Nacka har blivit så sur att han stämde mig vid Nacka Tingsrätt.
Efter förhandlingarna fick han avstå hela värmepumpskostnaden på 126 500:- och dessutom punga ut ytterligare 30 000 kronor som plåster på såret.
Mina inhämtade kunskaper på Forumet har bidragit till att golva IVT återförsäljar maskineriet. 8)
Karel, jag konstaterar att du blandar dina inlägg på forumen med ömsom intressanta inlägg och ömsom frågor/kommentarer där jag undrar om du vet vad du pratar om. Den här informationen får väl gå under rubriken intressant. Jag blir nyfiken! Vad har den här resan kostat dig?

Utloggad karel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Petiga gubbar mot sura gubbar
« Svar #13 skrivet: 03 mars 2005, 09:17:09 »
Jag tycker att Forumet är toppen.
Men den åsikten delas inte av med  många värmepumpsinstallatörer.
Jag kände  deras hånleende när jag anmärkte på vissa fel och hänvisade till Forums åsikter.
Petiga gubbar var svaret och "vi brukar inte göra så"
Jag svarar: om ni inte brukar göra så, då brukar ni göra fel.
Eftersom jag innehåller en del av betalningen som täcker mina utgifter med felaktig installation, blir de sura.
Tom med en IVT återförsäljare i Nacka har blivit så sur att han stämde mig vid Nacka Tingsrätt.
Efter förhandlingarna fick han avstå hela värmepumpskostnaden på 126 500:- och dessutom punga ut ytterligare 30 000 kronor som plåster på såret.
Mina inhämtade kunskaper på Forumet har bidragit till att golva IVT återförsäljar maskineriet. 8)
Karel, jag konstaterar att du blandar dina inlägg på forumen med ömsom intressanta inlägg och ömsom frågor/kommentarer där jag undrar om du vet vad du pratar om. Den här informationen får väl gå under rubriken intressant. Jag blir nyfiken! Vad har den här resan kostat dig?
Resan kostade mig skjortan, men de erfarenheter jag fått kan man inte värdera med pengar nog.
Det är det som räknas.
Annars får man sitta i sin håla och morra livet ut.
Detta jordeliv,
Vad skall jag jämföra det med ?
Som när av båtar vilka tidigt rotts ut,
inga spår blir kvar.

Utloggad Bernt L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Petiga gubbar mot sura gubbar
« Svar #14 skrivet: 03 mars 2005, 13:21:19 »
Jag tycker att Forumet är toppen.
Men den åsikten delas inte av med  många värmepumpsinstallatörer.
Jag kände  deras hånleende när jag anmärkte på vissa fel och hänvisade till Forums åsikter.
Petiga gubbar var svaret och "vi brukar inte göra så"
Jag svarar: om ni inte brukar göra så, då brukar ni göra fel.
Eftersom jag innehåller en del av betalningen som täcker mina utgifter med felaktig installation, blir de sura.
Tom med en IVT återförsäljare i Nacka har blivit så sur att han stämde mig vid Nacka Tingsrätt.
Efter förhandlingarna fick han avstå hela värmepumpskostnaden på 126 500:- och dessutom punga ut ytterligare 30 000 kronor som plåster på såret.
Mina inhämtade kunskaper på Forumet har bidragit till att golva IVT återförsäljar maskineriet. 8)
Karel, jag konstaterar att du blandar dina inlägg på forumen med ömsom intressanta inlägg och ömsom frågor/kommentarer där jag undrar om du vet vad du pratar om. Den här informationen får väl gå under rubriken intressant. Jag blir nyfiken! Vad har den här resan kostat dig?
Resan kostade mig skjortan, men de erfarenheter jag fått kan man inte värdera med pengar nog.
Det är det som räknas.
Annars får man sitta i sin håla och morra livet ut.
Ja, och om det nu skall finnas någon substans i den information som det här forumet efterfrågar så måste du ju tala om vad en skjorta är värd för dig.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!