Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla  (läst 17798 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
Hej anläggningen bestÃ¥r av ECOEL V3 och ECOAIR 109, 


Tidigare ägare måste ha pillat på shunten , när shunten står helt öppen (Max varmt) så ifall man tittat på skalan bakom shuntmotorn på ventilen så pekar den på värdet 5 skalan går från 0-10 , ifall jag stänger shunten manuellt så går pilen på skalan förbi värdet 0, en hel den ,
enligt skalan fullt öppen så går den bara till 5

ställer jag om så att shunten står enligt skalan dvs 0 då shunten är stängd och på 10 då shunten är öppen så får jag att framledningstemp stämmer bra med börsvärdet , men då sjunker temperaturen i övre panna fort och nedre pannan behåller sin temperatur med resultat att övre elpatron går in hela tiden och att värmepumpen inte startas alls ,
enligt skalan fullt öppen så går den bara till 10
 
inställningarna på pannan är följande ( med shunten öppen på skalan 5 ej 10 )

Ute -7
Rum 22.7 (23.0)
Panna 63 (62)
Framledning 41 (55)
Panna Nedre 49 (55)
Hetgas 106
VP In/ut 44/48
Ute VP -6
El 0.0.0 kW
Högsta Framledning: 55
Inställningar:
Elpanna övre 7.5 kWh
Elpanna nedre 6 kWh
Hus parametrar:
Max fram 55
min från
Huskurva:
Lutning: 55
Justering: 0

Jag förstår att framledningen inte går upp till börsvärdet (55) i och med att shunten inte öppnar max. men ställer jag om shunten så att den går upp till värdet 10 i skalan så kommer övre panna att sjunka i temp och övre elpatron att gå in och jobba hela tiden , medans nedre panntemp kommer att hålla sin temperatur med resultat att värmepumpen inte går i igång alls

Jag jämförde alla värmen med en annan anläggning i samma område (ECOEL V3 med ECOAIR 107) där shunten står rätt enligt skalan (0 stängd och 10 öppen)
Ute -6
Rum 23.7 (23.0)
Panna 54 (55)
Framledning 46 (49)
Panna Nedre 46 (50)
Hetgas 106
VP In/ut 43/46
Ute VP -7
EL 1.5 kW
Högsta Framledning: 55
Inställningar:
Elpanna övre 4.5 kWh
Elpanna nedre 6 kWh
Hus parametrar:
Max fram 55
min från
Huskurva:
Lutning: 55
Justering: 0

pÃ¥ min sÃ¥ förväntar sig den en framledning pÃ¥ 55 (vid -7) och panntemp 62  och pÃ¥ granens en framleding pÃ¥  49 (vid -6) och panntemp pÃ¥ 55

tycker att värdena skiljer trots samma område, utetemp (skillnad på en grad) och börjar fundera på ifall det finns olika utgåvor att program , styrkort som ger denna skillnad ??

men tillbaka till mitt huvudproblem ,

Ställer jag shunten rätt (0 stängd och 10 öppen ) så kommer framledningen att nå börsvärdet men då tar den värme från övre panna med resultat att övre elpatron går in max (7.5 kw) i princip hela tiden och VP in /VP ut värdet aldrig sjunker under 48 så att värmepumpen går igång ( har läst att värmepumpen inte går igång ifall VP in är 48 eller mer) så då funkar den bara på el ,

mina teorier om orsaken ,

Jag har en innertemp på 22.7 (23) enligt inomhus tempgivaren men en framledning på 41 just nu , (varför vill den ha en framledning på 55 då den bara skiljer 0,3 grader)
Tycker att panntemp börsvärdet 62 och framledning 55 är pÃ¥ tok för högt med jämfört med  granens anläggning
 
baserat på ovan så misstänker jag att styrkortet förväntar sig för höga värden och att det är det som är orsaken till problemet ,

skulle börsvärdet vara mer likt granens så skulle inte shunten öppna sig helt ( ifall jag ställer om den rätt 0 för stängd och 10 för öppen)

År inte shunten helt öppen så tar den vatten både från nedre och övre panna , ( har läst här på forumet att fullt öppen shunt då tar den från övre, shunten mer i mitten så blandar den från övre och undre)

känns som moment 22 , ställer jag shunten rätt så tar den bara från övre och då går jag bara på elpatron och värmepumpen går inte igång
Låter jag shunten stå som den gör så får jag inte upp framledningstemp till börsvärdet men då går värmepumpen igång men jag får inte tillräckligt varmt ifall det blir kallare

hoppas ni kan ta er tid och ge mig tips

Mvh Kostas         
 
 

 

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Kolla fabriksinställningarna.

Det ser ut som om du eventuellt har nån konstig inställning på VPmin. Den anger den lägsta temperatur som VPn förväntas leverera och om någon har ställt den på 48 så skulle det förklara varför du har börvärden på 55 (börvärdet på nedre panna alltid lägst VPmin + 7). Det förklarar dock inte varför du har 55 som börvärde på framledningen, men det kan ju vara så att det är nån annan inställning man ändrat.

Ett sätt att få ordning är att nollställa, dvs gå tillbaka till fabriksinställningar rakt av (finns ett sånt menyval) och sen ändra huskurva tillbaka till 52.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2017, 12:18:07 »
Tack , ska testa med att nollställa fabriksinställningarna ikväll
Mvh Kostas

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2017, 17:45:18 »
Noll stängd shunt.
Fem fullt öppen mot nedre pannan.
Över fem börjar den öppna mot övre och stänga mot nedre.
Tio fullt öppen mot övre.

Shunten stannar i mittläget (fem). Om börvärdet ej nås börjar shuntfördröjningen räkna ner och först efter inställd tid (tre timmar standard) börjar shunten öppna mot övre pannan.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2017, 21:52:20 »
Är det originalshunten eller är den bytt?
Vet en som bytte till fel typ, då funkar det inte så bra längre.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2017, 22:14:25 »
Egentligen vad som är problemet, i alla fall är det inte shunten om den får vara i auto läge. Ungefär som den ska fungera om du kollar GabrielH funderingar.
Helt enkelt, största problemet ligger i valda inställningar och vad systemet klarar av överhuvudtaget, du når aldrig fram till inställda värden! Gömför inte med grannar, alltid grönare på andra sidan.
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #6 skrivet: 18 januari 2017, 10:24:33 »
Hej
ska vara tydligare med vad som är problemet , shunten öppnar helt och det resulterar i att vatten tas från övre helt och inget (eller väldigt lite) från nedre så elpatronen går in hela tiden och värmepumpen går nästan inte alls i och med att temperaturen på nedre tank andrig sjunker ,

Igår vid 1700 tiden så gjordes följande

1) shunten ställdes rätt dvs fullt öppen så visar skalan , 10 , stängd shunt skalan visar 0. och satt i autoläge
2) böt display/styrkort från en annan ( som var tänkt att använda för att flytta up displayen till entre planen, pannan finns i källaren
3) gjorde fabriksåterställning och efter det så ändrades lutning till 55 (från 50) och panna nedre till 55 (från 50) och satte övre patron till 7.5 annars inga ändringar mot standard.
4) rumsgivare är inkopplad också (vet ej ifall det påverkar)


Vid 21.30 igår kväll så hade jag följande aktuella värden

Ute -2
Rum 23,9 (23,5)
Panna 51 (54)
Framledn 49 (47)
Panna nedre 50 (50)
Hetgas 7
Kompr från
Fläkt från
Laddpump till
VP in/ut  50/49
ute VP 1
radiatorpump till
Eleeffekt 7.5.0
     
Shunten helt öppen (då tar den bara från övre tank tror jag)

Idag 0530 

Ute -1
Rum 23,8 (23,5)
Panna 51 (54)
Framledn 46 (47)
Panna nedre 47 (50)
Hetgas 15
Kompr från
Fläkt från
Laddpump till
VP in/ut  46/46
ute VP 2
radiatorpump till
Eleeffekt 4.5.0

Shunten helt öppen (då tar den bara från övre tank tror jag)

mina funderingar är följande

1 ) varför öppnas shunten helt så att den tar vatten från övre tank som resulterar i att jag har i princip gått på elpatron från igår och inget från nedre tank (sa att värmepumpen får jobba)

2) läste här på forumet att (OBS de tre första dygnen går pumpen bara till 50 grader) kan jag ha hamnat i detta läge i och med att jag böt display och gjorde fabriksåterställning ?

3) Jag tycker att börsvärdet pÃ¥ panna nedre borde vara mer än 50, ifall min VP in aldrig sjunker under 45 sÃ¥ fÃ¥r jag ingen diff pÃ¥ 5 grader för att VP ska gÃ¥ igÃ¥ng    (är diffen mellan VP in och börsvärdet pÃ¥ panna nedre som triggar igÃ¥ng VP ?)

4) för att framledningen vattnet ska tas från nedre tank så bör inte shunten vara helt öppen , min tolkning är att
 ifall shunt helt öppen sÃ¥ tas vattnet frÃ¥n övre tank hela tiden med resultat att jag enbart gÃ¥r pÃ¥ el dÃ¥   


hoppas ni kan ta er tid och hjälpa mig
mvh Kostas

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #7 skrivet: 18 januari 2017, 10:26:29 »
Hej
Glömde svara, Shunten är original typ ,,,


mvh Kostas

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #8 skrivet: 18 januari 2017, 12:51:25 »
Kan du ge värden när kompressorn är "till" så kan vi se om temperarurerna. Är pumpen går ser rimliga ut. Helst skall den varit igång 10 min innan du skriver av. Du ser enkelt att kompressorn går för det blåser i utedelen.
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #9 skrivet: 18 januari 2017, 13:33:44 »
När VP är till så brukar VP och VP ut diffa på 4-5 grader och i nedre panna höjs tempen me 4-5 grader,

jag kan kolla när den gör nästa körning , som sagt det är ju inte så ofta det i och med att shunten står helt öppen och tar varmvatten från övre och inte undre
Mvh Kostas 

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #10 skrivet: 18 januari 2017, 14:02:14 »
Du har nog fått det om bakfoten vad det gäller shunten och hur den fungerar. Med ditt handhavande av shunten verkar det att du kör manuellt med panna på dina favorit inställningar som knappt motsvarar verklighetsbehov.
Börja med att ta foto på underverket, och på shuntens höger sida har du produktnummer. Får vi se det?
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #11 skrivet: 18 januari 2017, 15:40:27 »
Hej
vad är det som jag har tolkat fel ang shunten för framledningen

att då den är stängs (skalan= 0) osäker vart den tar i detta läge
att då den är i mitten (skala=5 ) att den tar från nedre tanken
att då den är helt öppen (skala=10) att den tar enbart från övre tanken ( med resultat elpatron)

för att se skalan så måste man skruva mot shuntmotorn

bilder på shunten bifogade

mvh kostas

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #12 skrivet: 18 januari 2017, 15:42:39 »
bild 2

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #13 skrivet: 18 januari 2017, 18:11:13 »
Återkommer! Just nu häcken full med jobb.
EcoEl v3,Ã¥rsmodel ?,avancerat-service-fabriksinst kodad-kod 372 eller871?
Under Aktuell driftinfo-Program ID;datum ?
Skriv ner uppgifter.
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Superkonstiga värden ECOEL ECOAIR 109 hjälp snälla
« Svar #14 skrivet: 18 januari 2017, 18:42:17 »
Vist Kostas(låter grekisk som mina bästa vänner)! vem vill påstå att det inte är fel på själva shunten (tror att den är i manuellt läge)?
Klarar du av och ändra dina inställningar för inomhusgivaren från Greklands inomhusklimat med 23,5gr till någorlunda vettigare inhemskklimat(testa med 20gr) och följa framledningsbörvärde och självklart det viktigaste, aktuellt framledning? Både innan och verkligheten?

1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!