Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Thermia duo paralellkoppling.  (läst 17512 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #75 skrivet: 03 mars 2017, 23:07:01 »
Har kollat schema EVU   plint 307 308 är som sägs en ingÃ¥ng för att stoppa VP , var pÃ¥ nätet och kollade tidigare i veckan  sÃ¥g nÃ¥got om detta , rätta mig om jag har fel , angÃ¥ende urkoppling av el-patron det stÃ¥r sÃ¥ i papperen att det ska göras vid inkoppling av tillskott externt och göras vid el-patronen enligt anvisningar .Det innebär att all tillskott ska ske externt , i det här fallet ska det inte vara sÃ¥ , En frÃ¥ga har du kollat med nÃ¥gon form av tÃ¥ngampermeter hur mycket ström VP drar när eltillskottet drar vid steg 3 inte oviktigt ,mätes pÃ¥ alla faser 9kw är 13,6 Amp per fas extra utöver VP;s drift .kolla upp det och briantemparna innan du börjar att röra till det med rören  , kanske du mÃ¥ste röra till det ändÃ¥ , men till att börja med kolla det som jag sagt 

Martin Store

  • Gäst
Martin Store
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #76 skrivet: 03 mars 2017, 23:15:48 »
I vp2 finns en oanvänd växelventil till förfogandet... I mitt tycke så verkar det logiskt att koppla ur kontakterna till elstaven å plugga i en växelventil i stället.

Det som jag dock inte helt förstår är hur vp2 tekniskt sett rekogneserar värmebehovet? går cirkulationen på sekundärsidan hela tiden eller? Kan det bli problem med felkoder eller något? Vp2 sekundärsida bör väl i såfall behöva få cirkulera fritt? i såfall behöver vi en magnetventil som öppnar mellan in och ut på vp2 när ingen tilläggsventil behövs.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #77 skrivet: 03 mars 2017, 23:21:05 »
Har kollat schema EVU   plint 307 308 är som sägs en ingÃ¥ng för att stoppa VP , var pÃ¥ nätet och kollade tidigare i veckan  sÃ¥g nÃ¥got om detta , rätta mig om jag har fel , angÃ¥ende urkoppling av el-patron det stÃ¥r sÃ¥ i papperen att det ska göras vid inkoppling av tillskott externt och göras vid el-patronen enligt anvisningar .Det innebär att all tillskott ska ske externt , i det här fallet ska det inte vara sÃ¥ , En frÃ¥ga har du kollat med nÃ¥gon form av tÃ¥ngampermeter hur mycket ström VP drar när eltillskottet drar vid steg 3 inte oviktigt ,mätes pÃ¥ alla faser 9kw är 13,6 Amp per fas extra utöver VP;s drift .kolla upp det och briantemparna innan du börjar att röra till det med rören  , kanske du mÃ¥ste röra till det ändÃ¥ , men till att börja med kolla det som jag sagt 
Min tanke var att slave-pumpen skulle sköta allt eventuellt eltillskott.
Varför ska han mäta med tångamperemeter? EL steg 3 drar 9kW. Och kompressorn drar mellan 2,5 och 3,2kW beroende på framledningstemperatur.

I vp2 finns en oanvänd växelventil till förfogandet... I mitt tycke så verkar det logiskt att koppla ur kontakterna till elstaven å plugga i en växelventil i stället.

Det som jag dock inte helt förstår är hur vp2 tekniskt sett rekogneserar värmebehovet? går cirkulationen på sekundärsidan hela tiden eller? Kan det bli problem med felkoder eller något? Vp2 sekundärsida bör väl i såfall behöva få cirkulera fritt? i såfall behöver vi en magnetventil som öppnar mellan in och ut på vp2 när ingen tilläggsventil behövs.
Menar du med VP2 den VP som jag har betecknat som slave, alltså den som bara går in vid behov?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #78 skrivet: 03 mars 2017, 23:29:24 »
Beskrivning av EVU-funktionen:
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #79 skrivet: 03 mars 2017, 23:49:08 »
I vp2 finns en oanvänd växelventil till förfogandet... I mitt tycke så verkar det logiskt att koppla ur kontakterna till elstaven å plugga i en växelventil i stället.

Det som jag dock inte helt förstår är hur vp2 tekniskt sett rekogneserar värmebehovet? går cirkulationen på sekundärsidan hela tiden eller? Kan det bli problem med felkoder eller något? Vp2 sekundärsida bör väl i såfall behöva få cirkulera fritt? i såfall behöver vi en magnetventil som öppnar mellan in och ut på vp2 när ingen tilläggsventil behövs.
Bra det finns tydligen info det gäller bara att hitta dom , det verkar inte fel med den kopplingen kan ställas i menyn , lite lägre kurva för VP2  Ni som kanske vet gÃ¥r det att ställa tillskottstid i VP1;s meny , sÃ¥ att tillskott inte gÃ¥r in för tidigt , och värmer sÃ¥ inte VP2 startar annars mÃ¥ste VP1:s patron urkopplas

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #80 skrivet: 03 mars 2017, 23:53:11 »
Min tanke var att slave-pumpen skulle sköta allt eventuellt eltillskott.
Varför ska han mäta med tångamperemeter? EL steg 3 drar 9kW. Och kompressorn drar mellan 2,5 och 3,2kW beroende på framledningstemperatur.
Menar du med VP2 den VP som jag har betecknat som slave, alltså den som bara går in vid behov?
Är du säker på att den drar 9kw , ( jaha det står i displyen ) du kan vara lurad , enda sättet är att mäta VP1 i första hand och VP2 sedan om den visar tillskott
« Senast ändrad: 03 mars 2017, 23:55:21 av 25fOCUS »

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #81 skrivet: 04 mars 2017, 10:09:31 »
Är du säker på att den drar 9kw , ( jaha det står i displyen ) du kan vara lurad , enda sättet är att mäta VP1 i första hand och VP2 sedan om den visar tillskott
Den ska göra det om inget är fel, frågan var mer om varför du är intresserad av det? Nyfiken...

Sedan hittade jag lite nyare dokumentation om de olika driftlägena som man kan köra VPn i. I äldre pumpar hette driftlägena VL, D och VLD och det handlar helt enkelt om hur styrdatorn ska hantera externt tillsats och om växelventilen sitter internt eller externt efter det externa tillskottet, i den äldre dokumentationen som jag har till min pump är detta väldigt dåligt beskrivet. I den nyare dokumentationen så heter dessa nu vad jag förstår 1, 2 och 3, och där 2 är extern tillsats med intern växelventil. I det läget kan masterpumpen kalla på tillskott externt via 3kW reläet som då laddar värmekretsen, samtidigt som växelventilen i masterpumpen står i VV-läge och masterpumpen kan ladda VV samtidigt, i detta läge ska även 6kW patronen fungera i masterpumpen och man kan själv justera om externt tillskott eller intern elpatron ska gå in först genom att justera Integral A2 och Integral A3 värdena.
Om dessa funktioner inte finns i din pump så kostar ett nytt styrkitt inte farligt mycket. Vet du när pumparna installerades?
Jag tycker att du ringer Thermia centralt och förklarar läget så tror jag nog dom kan hjälpa dig...om inte annat hänvisa dig till en seriös Thermia-installatör, du lär ändå måsta kontakta en sådan om du behöver komplettera VPn med något...

Skärmklippen är taget ur Danfoss manual, DHP-L motsvarar Diplomat Duo, har du Optimum pumpar så motsvaras dom av DHP-L Opti. Det som kan skilja mot för dina pumpar är versionen på styrkittet, detta kostar som sagt knappa 3000:- att byta ut så man får senaste versionen.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #82 skrivet: 04 mars 2017, 10:56:43 »
Nya rön det är en djungel när gäller scheman , att veta om det är 9kw beror pÃ¥ att vissa Nibe kanske andra och sÃ¥ inte har  kopplat upp sista steget ( inga kablar frÃ¥n kontaktor till EP ) tog lite för att hitta det .De är ju 2 hÃ¥l för en VP men olika lÃ¥nga , parallellkopplade , flödena blir olika , är det inte ide att kolla sÃ¥ dom gÃ¥r lika , kan gÃ¥ att fÃ¥ ut nÃ¥gon kw extra där . men jag undra hur det blir om bÃ¥da VP gÃ¥r mot tanken samtidigt , det mÃ¥ste röra om rätt häftigt med ca 2X800L VB  ingen skiktning , men det är inte det är frÃ¥gan om ,utan samlingen  av effekten , kan bli knepigt att fÃ¥ givare att lira rätt ,men det är nÃ¥got som mÃ¥ste tänkas till om ,har inte gjort det tills dags dato 
 

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #83 skrivet: 04 mars 2017, 18:14:34 »
Nya rön det är en djungel när gäller scheman , att veta om det är 9kw beror pÃ¥ att vissa Nibe kanske andra och sÃ¥ inte har  kopplat upp sista steget ( inga kablar frÃ¥n kontaktor till EP ) tog lite för att hitta det .De är ju 2 hÃ¥l för en VP men olika lÃ¥nga , parallellkopplade , flödena blir olika , är det inte ide att kolla sÃ¥ dom gÃ¥r lika , kan gÃ¥ att fÃ¥ ut nÃ¥gon kw extra där . men jag undra hur det blir om bÃ¥da VP gÃ¥r mot tanken samtidigt , det mÃ¥ste röra om rätt häftigt med ca 2X800L VB  ingen skiktning , men det är inte det är frÃ¥gan om ,utan samlingen  av effekten , kan bli knepigt att fÃ¥ givare att lira rätt ,men det är nÃ¥got som mÃ¥ste tänkas till om ,har inte gjort det tills dags dato
Ok, på Thermia väljer man i displayen om man vill avaktivera vissa steg, på en Thermia består elpatron av 3 och 6kW. Så att koppla ur endast 9kW mekaniskt går inte ens, då är det 3 eller 6kW steget som är urkopplat.
Men betänk att du samtidigt har flöde ut ur tanken till radiator och golvvärme, kopplar du in framledning från VPar, till radiator och golvvärme till ett T-rör (samlingsrör kanske det skulle heta) i toppen på tanken så kommer bara överskottsflödet från VP gå ner i tanken, det flöde som radiator och golvvärmeslingorna sväljer kommer inte gå ner i tanken och röra om.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #84 skrivet: 04 mars 2017, 18:38:40 »
Ok, på Thermia väljer man i displayen om man vill avaktivera vissa steg, på en Thermia består elpatron av 3 och 6kW. Så att koppla ur endast 9kW mekaniskt går inte ens, då är det 3 eller 6kW steget som är urkopplat.
Men betänk att du samtidigt har flöde ut ur tanken till radiator och golvvärme, kopplar du in framledning från VPar, till radiator och golvvärme till ett T-rör (samlingsrör kanske det skulle heta) i toppen på tanken så kommer bara överskottsflödet från VP gå ner i tanken, det flöde som radiator och golvvärmeslingorna sväljer kommer inte gå ner i tanken och röra om.
Har suttit och lurat pÃ¥ det du säger , jag kan inte räkna pÃ¥ flöde , men hur mycket ska respektive system ha i flöde ,  VP har ett nominellt flöde pÃ¥ ca 800L/tim det är X2 här , tanken är lite liten tycker jag , kan ha fel , det som inte behövs gÃ¥r i tanken , hur fort värms den sÃ¥ att slaven inte fÃ¥r för varmt pÃ¥ returen , vet inte men den kan fÃ¥ hicka

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #85 skrivet: 04 mars 2017, 19:03:48 »
Har suttit och lurat pÃ¥ det du säger , jag kan inte räkna pÃ¥ flöde , men hur mycket ska respektive system ha i flöde ,  VP har ett nominellt flöde pÃ¥ ca 800L/tim det är X2 här , tanken är lite liten tycker jag , kan ha fel , det som inte behövs gÃ¥r i tanken , hur fort värms den sÃ¥ att slaven inte fÃ¥r för varmt pÃ¥ returen , vet inte men den kan fÃ¥ hicka
Flöde är inte jag heller expert på, men idag tar golvvärmesystemet hand om hela flödet från den ena pumpen, men om det skulle det bli problem skulle inte bara slave-pumpen få problem om vi ska parallellkoppla båda VP så får ju även masterpumpen problem...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #86 skrivet: 04 mars 2017, 20:06:25 »
Flöde är inte jag heller expert på, men idag tar golvvärmesystemet hand om hela flödet från den ena pumpen, men om det skulle det bli problem skulle inte bara slave-pumpen få problem om vi ska parallellkoppla båda VP så får ju även masterpumpen problem...
Det är det jag menar , men det gÃ¥r att koppla bort 6kw eller 3kw bara och välja  , VP vet inte att tamparna är borta , den tror att det finns , bara att den registrerar i data sÃ¥ här mycket effekt har jag gjort , ska skissa pÃ¥ om det gÃ¥r att lura hela systemet , tror det gÃ¥r , men ett mÃ¥ste är att veta hur mycket flöde varje del behöver i relation till flöde frÃ¥n VP;arnas ca800L st
för att se om det är möjligt snurra runt det . Men det finns kanske folk på forumet som kan det ,
uppgifter på slingor och raddar finns tidigare i tråden , välkommna
« Senast ändrad: 04 mars 2017, 20:12:32 av 25fOCUS »

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #87 skrivet: 04 mars 2017, 20:30:03 »
Behöver ju inte ens lura pumpen, det finns ju ett driftläge att välja som heter D i äldre pumpar och läge 2 i nyare om jag har förstått det rätt. Där man kopplar in extern tillsats istället för 3kW patronen...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #88 skrivet: 04 mars 2017, 21:01:21 »
Behöver ju inte ens lura pumpen, det finns ju ett driftläge att välja som heter D i äldre pumpar och läge 2 i nyare om jag har förstått det rätt. Där man kopplar in extern tillsats istället för 3kW patronen...
OK fÃ¥r se om nÃ¥gon tar tag i flödena inte helt fel ,  kopplar man in diverse tÃ¥tar pÃ¥ befintlig plint  sÃ¥ det inte vara problem med garanti ( dom var visst nÃ¥got Ã¥r gamla )

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #89 skrivet: 04 mars 2017, 21:43:39 »
Martin hur stor är acktanken och VVB

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!