Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT490 samt Roth golvvärme injustering????  (läst 7138 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hannes

  • Gäst
Hannes
IVT490 samt Roth golvvärme injustering????
« skrivet: 13 november 2011, 21:23:10 »
--------------------------------------------------------------------------------
Nu behöver jag hjälp. Har läst i alla forum och trådar men kommer ingen vart. Har för 2 veckor sedan flyttat in i ett enplan trivselhus med hög takhöjd. 140kvm. IVT 490,vattenburen golvvärme i hela huset smat extra vvb på 300liter (fråga inte varför?). Huset är byggt 2005 och förbrukningen har legat på ca 19-20 T kWh vilket känns rimligt ....senaste ägaren bodde bara ett år och då var förbrukningen 25T kWh vilket känns högt tycker jag. Det var ju ca 100grader i huset när vi flyttade in så jag började med att kolla värmekurvan. Den var inställd på läge 7 och finjusteringen på 0. Kändes högt så jag kollade i manualen och med ivt som tycker man ska ligga på ca 3. Sagt och gjort. Jag ändrade till 3 och tempen inne sjönk till ca. 20 grader......känns rimligt då jag kan justera upp eller ner med finjusteringe. Problemet jag får är att det sitter termostat i alla rum för golvslingan dock ej i båda badrum där det nu är kallt på golvet....Hittade injusteringsprottokollet från bygget och där ligger ju badrummen i huvudslingan och de ska ligga på ca3 grader över övriga rum. Min förvåning är att framledningstempen vid injusteringen var 46grader. Nu ligger framledningen på ca 29-30 grader. Ska jag behöva höja upp IVT:n till läge 7 och ha hett i hela huset igen samt hög förbrukning? Känns inte som att jag vill börja pilla på injusteringen av golvvärmen?!. Alla termostat är förövrig på mittenläget, vilken temp nu det innebär....Braskamin finns och visst kommer jag att köra i den för att få extravärme men jag vill ju ha varmt på badrumsgolvet för det!


Utloggad MÃ¥nsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Billeberga / SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • http://e-logger.se/pub?billeberga
SV: IVT490 samt Roth golvvärme injustering????
« Svar #1 skrivet: 14 november 2011, 07:35:45 »
Vad har du för rumstemperatur i badrummet?
30 ºC på framledningen känns inte så varmt när man går på det, men det räcker för att värma rummet.
1 1/2 plans villa i Skåne på 190m2 boyta + 50m2 uppvärmt garage och förråd (15°C). 240m2 golvvärme. IVT490 frånluftsvärmepump installerad 2001. 7,2 m2 solfångare (80rör) från Solkungen (213° riktning och 52° lutning) och 750L ackumulatortank från Husqvarna-tanken uppstartat december 2010. Sfinx 6Kw LVVP uppstartat januari 2012

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT490 samt Roth golvvärme injustering????
« Svar #2 skrivet: 14 november 2011, 07:38:23 »
Hej!
Jag har sett flera med liknande problem, en temperatur pÃ¥ golven som är skön för vanliga golv känns kallt pÃ¥ klinker.  huvuddunk

Alternativ 1 är att ta pÃ¥ tofflor eller lägga en matta pÃ¥ golvet i badrummen.  ;)

Alternativ 2 är (som du är inne på) att höja kurvan på 490, men i lite mindre steg, prova t ex kurva 4 och se vad det ger.
Ändra en gång per dygn och invänta resultatet då det har stabilicerat sig, golvvärme i klinker är trögt.
Blir det för varmt i övriga rum så får du sänka på termostaterna där.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: IVT490 samt Roth golvvärme injustering????
« Svar #3 skrivet: 14 november 2011, 08:03:49 »
Är du säker att golvvärmen ens är injusterad? (det skulle ju inte vara första gången någon råkade ut för det).
Om du har tillgång till injusteringsprotokollet så är det ju inte så svårt att kolla, stäng justeringsskruven och öppna med det antal varv som står på protokollet...
eller ta bort alla reaktorer på fördelaren ett dygn och så mäter du alla returslangar, alla ska ha ungefär samma temp.

Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Hannes

  • Gäst
Hannes
SV: IVT490 samt Roth golvvärme injustering????
« Svar #4 skrivet: 14 november 2011, 18:20:59 »
Svar till månsson. Ja det som i övriga huset runt 21...men känns kallt o rått på golvet.
Jag har injusteringsprotokollet men vet inte om det säger mig så mycket. Står Framledningstemp 46 grader. alla rum har 21 grader rumstemp utom badrummen somn har 23. Vid injustering står det 1varv på alla 13 slingor ???

Kan någon förklara hur det hänger ihop med värmekurva/golvtermostat och förbrukning? Ponera att jag ökar kurvan till 4 eller liknande för att få upp tempen på badgolven och sedan stryper med termostat i övriga rum .....vad händer med förbrukningen?? Gör termostaten att elpatronen slår ifrån eller förbrukar jag fullt för kurva 4 men stryper till ingen nytta bara för att få nerI ÖVRIGA RUM?

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: IVT490 samt Roth golvvärme injustering????
« Svar #5 skrivet: 14 november 2011, 19:32:37 »
Vid injustering står det 1varv på alla 13 slingor ???

lÃ¥ter skumt, är det Roths egen projektering eller har det bara blivit ifyllt av rörisen? om samtliga slingor ska vara öppna ett varv betyder det att alla slingor ska vara lika lÃ¥nga  Sc:,h

Kan någon förklara hur det hänger ihop med värmekurva/golvtermostat och förbrukning? Ponera att jag ökar kurvan till 4 eller liknande för att få upp tempen på badgolven och sedan stryper med termostat i övriga rum .....vad händer med förbrukningen?? Gör termostaten att elpatronen slår ifrån eller förbrukar jag fullt för kurva 4 men stryper till ingen nytta bara för att få nerI ÖVRIGA RUM?

att öka kurvan betyder att du tillverkar onödigt varmt vatten vilket verkar negativt på verkningsgraden på värmepumpen.
Att höja kurvan innebär också at temperaturen i de övriga rummen kan komma i självsvängning iom att tempen igentligen är för hög mot vad huset kräver.
Termostaterna ska bara stänga vid övertemp som uppstår vid tex solinstrålning, köksutrustning mm.

det bästa är att demontera termostaterna och hitta en kurva där huset blir lagom varmt, sedan återmontera termostaterna och ev. höja flödet något i de kallare toaletterna.
Skulle det inte räcka med det så är det nog billigare att montera en handdukstork i badrummet för att få varmare i badrummet snarare än att övertemperera med värmepumpen.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Hannes

  • Gäst
Hannes
SV: IVT490 samt Roth golvvärme injustering????
« Svar #6 skrivet: 14 november 2011, 21:12:59 »
Tack för svaret! Ja det är Roths egna. Jag har kontaktat dem idag för hjälp och väntar på svar. De har ju olika längd på slingorna så det verkar konstigt

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: IVT490 samt Roth golvvärme injustering????
« Svar #7 skrivet: 14 november 2011, 22:19:53 »
Tack för svaret! Ja det är Roths egna. Jag har kontaktat dem idag för hjälp och väntar på svar. De har ju olika längd på slingorna så det verkar konstigt
Det kan ju också vara olika avstånd mellan slangarna i de olika slingorna, men det låter ju osannolikt att det ska bli exakt samma inställning ändå. Så att fråga Roth är bäst och enklast!
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!