Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kompressorhaveri :(. Är det värt att rusta?? eller byte?? Fighter 1110 8,5kw  (läst 39077 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
Hjälp!!
Nu löste den pÃ¥ LP efter att ha gÃ¥tt normalt hela veckan.  Verkar gilla krÃ¥nglande runt storhelger :-(.  FÃ¥r ej bort larmet.  Hade alla faser med när jag kom ner men efter att jag slog av/pÃ¥ sÃ¥ gick en propp när den försökte att starta. När jag bläddrar i menyerna sÃ¥ har jag en nolla efter LP pÃ¥ ett ställe. StÃ¥r i boken att lÃ¥gtryckpressostat = bruten.  Ger ett varaktigt larm.  Vad gör jag nu??
vad har du för köldbärartemp ut o in?

LP har inget med säkringarna att göra..
Utan beror på bristande flöde/eller energi på kalla sidan....eftersom din brunn fungerat förr så beror det på fel på köldbärarpump eller brineflöde, alt frysning i förångare
« Senast ändrad: 31 december 2011, 13:50:54 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Ok,  ja det var ingen säkring frÃ¥n början. Vart när jag försökte att starta den. Har is igen där jag visade i tidigare inlägg. Kb in/ut var typ 18 bÃ¥da tvÃ¥ blir väl sÃ¥ när den stÃ¥tt still ett tag. Kan jag testa nÃ¥got?  Kanske tvÃ¥ngsköra kb pumpen??

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
Japp!  tvÃ¥ngskör KB-pumpen.
håll koll på tempen under tiden.

Jag har inte järnkoll pÃ¥ NIbes skyddsfunktion (finns säkert nÃ¥n annan som kan svara pÃ¥ )  men jag tror att LP stoppar kompressorn, med aut Ã¥terstart ett visst antal gÃ¥nger inom en viss tidsrymd....överskrids detta blir larmet konstant.   dÃ¥ krävs Ã¥terställning (bryt spänning i fem minuter)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Kör den nu! Låter i den och kb värdena rasade snabbt från 18 som båda stod på ner till 7 där det stannade. Nu efter ett tag står dom på 7 och pumpen går.
Så är iaf inte den som är på eller? Vad gör jag nu?

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Slog av på pumpen för att få stopp på kb pumpen. Då försvann larmet men jag har den fortfarande går på el och kompressorn bortkopplad.

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
LP har inget med säkringarna att göra..
Utan beror på bristande flöde/eller energi på kalla sidan....eftersom din brunn fungerat förr så beror det på fel på köldbärarpump eller brineflöde, alt frysning i förångare

Crikpumpen på KB går och 7 grader från hålet är väl ok? Nivån på brine är samma som det vart i tre år (mitt på exp kärlet). Har is runt röret in i förångaren. Vad kan det vara för fel som skapar förfrysning i förångaren??

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
nej!   det blir is pga kondens vid läckage pÃ¥ isoleringen.
du kan däremot ha för lite glykol i systemet....men har du aldrig fyllt pÃ¥ vatten lÃ¥ter det otroligt  Sc:,h
kan vara pumpen som är kass....men det bör synas på för högt DeltaT på KB vid kompressordrift...därför måste du ha koll på KB.temp vid drift, när du får igång den igen.
det skulle även kunna vara glapp/relä-fel som gör att KB-pumpen missar att starta ibland....då löser den inom en minut.
prova kontinuerlig KB-drift
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Är nått knas. Är vid pumpen och försökte starta. Inga larm nu. Slog på mätte och hade 230v på tre faser på båda sidor om mjukstarten men pumpen gick ej och inte heller på displayen. Ca 20 sekunder senare starta kompressorn. Skall väl bara vara spänning genom mjukstarten när den går eller??

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Efter att den startat så låg den långt efter på gradmin så den jobbade av och jag gick ifrån en stund. När jag kom tillbaka så var grad min +100 kompressorn gick men det indikerade på displayen att den inte gick. Slog av den på motorskyddet. Då slocknade alla lampor på mjukstarten. Tryckte sedan ner på kontaktorn så tändes mjukstarten igen. Kompressorn står still men jag mäter ändå 230 på båda sidor om mjukstarten.

Varför stannde den inte?? Verkar som nått elknas detta?? Törs jag ha den på??

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Startade 2 gÃ¥ngen nu.  Det rasslade och knackade i mjukstartsrelät mest vid start sen mindre och mindre. Aldrig hört det ljudet förut??  Sc:,h

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
byt mjukstart!
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
Du har just sluppit 40 lax i kompressorbytekostnad och mer än en av oss har nämnt att motorskydd och mjukstart bör bytas preventivt för några tusingar - gör det, innan felen i mjukstart och/eller motorskydd/kontaktor gör att du ändå måste byta kompressorn för att den blev bränd för att den gick på två faser pga. taskig mjukstart/motorskydd/kontaktor.

Det är lite som det stÃ¥r pÃ¥ jobbet 'tycker du att underhÃ¥ll, säkerhetsutrustning och utbildning är dyrt? - prova en olycka!!' - med andra ord snÃ¥la inte pÃ¥ dom mindre kostnaderna om det gör att den stora kostnaden (kompressorbytet) förskjuts väldigt länge eller tom. uteblir 

Utloggad PansarHarry

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Hej.
Inga larm än. GÃ¥tt som den skall hela natten. Skall byta mjuk mm.  Törst jag köra den sÃ¥ länge eller skall jag gÃ¥ över pÃ¥ el? Varför gÃ¥r den ej hela tiden när jag har spänning pÃ¥ bÃ¥da sidor om mjukstarten??  Vart köper man grejor?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
kör inte en minut till.
Om mjukstart eller kontaktor inte släpper/lägger pÃ¥ alla faser, gÃ¥r en säkring i bästa fall....kompressorn i sämsta.  (du kan inte ha tur hur mÃ¥nga gÃ¥nger som helst)

fÃ¥r en känsla av att du kan ha ett "klibbande" relä till kompressorn.....det skulle förklara varför kompressorn gÃ¥r fast du inte har indikering  Sc:,h
 
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Kompressorn står still men jag mäter ändå 230 på båda sidor om mjukstarten.

Det är bättre att mäta spänningen mellan faserna, 400V. Om det bara finns en fas fram så mäter man 230V mot nolla på alla faserna men motorn går inte. Det är samma fas man mäter, motorlindningarna gör ju att spänningen finns på alla tre anslutningarna.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!