Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Acktank mot brummljud frÃ¥n kompressor  (läst 8460 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lar282

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
Acktank mot brummljud från kompressor
« skrivet: 21 februari 2005, 07:36:27 »
Hej
Är det någon som vet om en acktank hjälper mot oljud från kompressorn?
Behöver ingen acktank men måste göra ngt för jag står inte ut längre. Hade varit ok om inte brummandet fanns i sovrummet men det ack. Hjälper inte att stänga elementet heller i sovrummet. Kompressorljudet fortplantar sig genom rören och oljudet kommer både från element och väggar. Förmodligen kommer det till väggarna via de hål rören går igenom golvet. Oljudet är inte av typen virvlande vatten utan jag hör kompressorn brummet helt enkelt.

Om inte acktank hjälper är det ngn som har ngn ide?

Det finns redan flexslangar på både in/ut sidan.


//Lasse
« Senast ändrad: 21 februari 2005, 08:33:16 av lar282 »
------------------------------------------------------------
120+120 enplans med källare.
enrörs element system
1 st Fläktkonvektor i källare
Varmitek 6
Richards exellenta logger
------------------------------------------------------------

Utloggad MS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Acktank mot brummljud från kompressor
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2005, 08:43:53 »
Jag hade också problem med ljud som fortplantade sig i element systemet.
En service tekniker moterade då (efter mycket om å men) "gummikompensatorer"  av märket LIMOFLEX på
stig och retur. Även en flexslang monterades på stigen.

Denna åtgärd tog bort dessa högfrekventa oljud som hördes främst i de första elementen på varje slinga.

Pump:Nibe 1215-5kW
Källa:Berg 160m

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Acktank mot brummljud från kompressor
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2005, 08:52:23 »
Brumljuden kan också fortplanta sig via husstommen, Silver tipsade om hockeypuckar under fötterna på VP. Själv fick jag inte in såna utan klippte till bitar av glasfiberarmerad gummi och stoppade in under VP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Acktank mot brummljud från kompressor
« Svar #3 skrivet: 21 februari 2005, 09:42:34 »
Jag tycker dock ändå att min pump går lite "hårt" och alstrar ett mindre stommljud.
Stommljudet kan kanske bero på att pumpen min står direkt på betong sulan i garaget.


Citera
Infoga citat
Brumljuden kan också fortplanta sig via husstommen, Silver tipsade om hockeypuckar under fötterna på VP. Själv fick jag inte in såna utan klippte till bitar av glasfiberarmerad gummi och stoppade in under VP.

Carl N: Vad var det för glasfiberarmerad gummi du använde dig av?

Någon som vet fabrikat och leverantör på dessa "hockeypuckar"?


Pump:Nibe 1215-5kW
Källa:Berg 160m

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Acktank mot brummljud från kompressor
« Svar #4 skrivet: 21 februari 2005, 09:57:41 »

Carl N: Vad var det för glasfiberarmerad gummi du använde dig av?

Någon som vet fabrikat och leverantör på dessa "hockeypuckar"?


Hockeypuckar kan köpas hos lokala sporthandlaren, tyvärr är de för tjocka för att få in under färdiginstallerad VP...

Själv tog jag en bit glasfiberarmerad gummislang ur en skräpkontainer på jobbet och använde...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Acktank mot brummljud från kompressor
« Svar #5 skrivet: 21 februari 2005, 10:05:39 »
Ett alternativ om du behöver dämpa stomljud från VP kan vara att använda riktiga gummidämpare. Ger säkert bättre resultat än hockeypuckar som ju är "stenhårda". Använder du en modell mad gängad bult kan den ersätta befintlig fot utan att du behöver påverka bygghöjden speciellt mycket. Pumpen kanske äkar 10-15mm i höjd men det borde funka eftersom du redan har flexslangar.

http://www.kuntze.se/index.asp?sidID=2 Kolla under Vibration & Transmission.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad MS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Acktank mot brummljud från kompressor
« Svar #6 skrivet: 21 februari 2005, 10:18:42 »
Citera
Hockeypuckar kan köpas hos lokala sporthandlaren, tyvärr är de för tjocka för att få in under färdiginstallerad VP...
He he...jo, hockeypuckar kan jag nog lista ut var man kan köpa.
Trodde att dessa "hockeypuckar" var något annat än riktiga.....

Ett alternativ om du behöver dämpa stomljud från VP kan vara att använda riktiga gummidämpare. Ger säkert bättre resultat än hockeypuckar som ju är "stenhårda". Använder du en modell mad gängad bult kan den ersätta befintlig fot utan att du behöver påverka bygghöjden speciellt mycket. Pumpen kanske äkar 10-15mm i höjd men det borde funka eftersom du redan har flexslangar.

http://www.kuntze.se/index.asp?sidID=2 Kolla under Vibration & Transmission.

/Johan
Tackar...skall kolla vidare på länken...
Pump:Nibe 1215-5kW
Källa:Berg 160m

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: Acktank mot brummljud från kompressor
« Svar #7 skrivet: 21 februari 2005, 11:21:05 »
Lars, jag ser att du har källare,........ sitter rören fast i taket?
Jag fick lossa infästningarna av rören, och avlasta mot allt annat än taket i källaren, för att minska brummet. En avvibrerad infästning mot taket skulle nog hjälpa i mitt fall, men jag har inte kommit så långt än (Mr. 90% - det kallas självinsikt).

Detta med ljud är intressant. Jag har sett en lösning där utgående rör från kompressorn direkt ökades i diameter till ca 28 mm över ca 30 cm längd, för att senare återgå till ca 8-10 mm, som göts in vid en böj i en betongklump. Storlek som en 2-liters glassbytta. Hmmmm.
Jag vet inte om detta hjälper och har heller inte sett några mätningar.
Värmepumpslösningen är inte färdigkonstruerad än. Ljud, variabel effekt, adaptivt styrsystem, luftning av lågtemp.system, etc.......... återstår.

Det ska bli intressant att följa denna tråd och lyssna på andras vedermödor och lösningar.
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

Utloggad lar282

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
SV: Acktank mot brummljud från kompressor
« Svar #8 skrivet: 21 februari 2005, 15:41:31 »
hmmm. MÃ¥nga svar men inga rek for/emot acktank...

Hockeypuck---Varmiteken har redan gummifötter

Första element--Det första elementet är givetvis värre än det i mitten, men sovrumselementet är nog 1/3 in på slingan. Först är i källaren och där struntar jag i det.

Avlastning-- Det är denna åtgärd jag tror på mest och har även provat men utan framgång. Problemet är att även om jag avlastar rören från taket, så går ju rören igenom betongväggen till nästa rum eller upp till ovanvåningen så det hjälper inte. Min egen tanke var att bila upp varenda hål så rören inte rör väggen alls, men fan vicket jobb det måste bli. Tror det blir snudd på omöjligt. Avlasta elementen i sig har jag oxå varit inne på, men vet inte hur jag ska hänga dom mot väggen för att ljudet inte ska komma igenom.Suck

Rör storlek--Vet i tusan om det hjälper att skifta storlek på rören. Ljudet kommer egenom ändå. Det jag måste göra är väl att få bort ljudet FRÅN rören på ngt magiskt sätt, men hur? Acktank??????


Fler förslag. Är evigt tacksam för hjälp innan jag ringer inst och gråter över förlorad sömn pga brummljud!!!!(han tycker jag e tokig redan)

//Lasse
------------------------------------------------------------
120+120 enplans med källare.
enrörs element system
1 st Fläktkonvektor i källare
Varmitek 6
Richards exellenta logger
------------------------------------------------------------

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Acktank mot brummljud från kompressor
« Svar #9 skrivet: 21 februari 2005, 15:47:34 »
Själv tycker jag brummandet från VP är lite småmysigt jämfört med ylandet från min gamla oljebrännare. Man sover som bättre när man vet att man inte eldar upp en massa dyr olja utan pumpar upp värme från berget... ;D
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

admin

  • Gäst
admin
SV: Acktank mot brummljud från kompressor
« Svar #10 skrivet: 21 februari 2005, 17:11:45 »
Själv gjorde jag så här: (blev perfekt)

Jag centrerade rören i väggenomföringen från ekonomidel till bostadsdel, sen satte jag fogmassa melln vägg och rör så att den mekaniskt låste rören i genomföringen utan att rören hade någon kontakt med väggen direkt. (lite krånligt att förklara, men jag hoppas du förstår hur jag menar)

För att testa detta koncept kan du väl först prova med att trycka in bitar av nåt gammalt liggunderlag eller dylikt. (Armaflex borde funka)

Om du kan få rören helt stumma i den första genomgången så kommer de "senare" vibrationerna i övriga väggenomföringar att minska med.

Lycka till!

Utloggad lar282

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
SV: Acktank mot brummljud från kompressor
« Svar #11 skrivet: 21 februari 2005, 17:43:26 »
Själv gjorde jag så här: (blev perfekt)

Jag centrerade rören i väggenomföringen från ekonomidel till bostadsdel, sen satte jag fogmassa melln vägg och rör så att den mekaniskt låste rören i genomföringen utan att rören hade någon kontakt med väggen direkt. (lite krånligt att förklara, men jag hoppas du förstår hur jag menar)

För att testa detta koncept kan du väl först prova med att trycka in bitar av nåt gammalt liggunderlag eller dylikt. (Armaflex borde funka)

Om du kan få rören helt stumma i den första genomgången så kommer de "senare" vibrationerna i övriga väggenomföringar att minska med.

Lycka till!

Japp det är det jag är inne på men hur tusan ska jag ta upp hålet i betongväggen så det blir lite fritt spel så att jag kan centrera. Lyckades på vägg ett och två för där var hålen lite större men sen är det kört. Men helt klart hjälpte det lite så jag tror på din teori fast jag ser inte hur jag ska lyckas..

Än en gång måste jag fråga...Ska jag glömma acktank?

//Lasse
------------------------------------------------------------
120+120 enplans med källare.
enrörs element system
1 st Fläktkonvektor i källare
Varmitek 6
Richards exellenta logger
------------------------------------------------------------

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: Acktank mot brummljud från kompressor
« Svar #12 skrivet: 21 februari 2005, 18:27:21 »
Ack....Ack,.....Acktank förvärrar inte situationen i alla fall. Snarare tvärt om. Jämnare radiatortemperatur med mindre kallras som följd. Färre kompressorstarter, om det nu spelar nÃ¥gon roll.  De lärde tvista, men jag skulle installera det för mindre kallras och möjlighet till förvärmning av det blivande varmvattnet. Inte för antal starter och ljud.

Om du är ute efter det av kompressorn framkallade stomljudet som fortplantar sig i rören och vätskan så är en flexibel slang format som ett U att föredra. Monterat på Kb in och Kb ut. Nu säger säkert någon att det finns ju redan, jo jo, men det kanske inte är optimalt monterat ur ljudsynpunkt.
En "manick" som vibrerar i motfas hade nog funnit sin avsättning. Aktiv ljudreducering som på flygplanet SAAB 2000 eller vissa transformatorer.


Ljudet bör ju tas om hand vid källan, VP:n alltså.
Är det någon som kan rekommendera ett VP fabrikat?
Vilken VP-fabrikant ligger i täten avseende ljud? Själv har jag Thermia Eko, och är inte imponerad. Pumpen har utvecklingspotential för att uttrycka sig positivt.
Finns det någon ljudexpert bland oss sörjande? Från Ingemanssons Akustik ex.vis.

Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

admin

  • Gäst
admin
SV: Acktank mot brummljud från kompressor
« Svar #13 skrivet: 21 februari 2005, 18:46:28 »
Själv gjorde jag så här: (blev perfekt)

Jag centrerade rören i väggenomföringen från ekonomidel till bostadsdel, sen satte jag fogmassa melln vägg och rör så att den mekaniskt låste rören i genomföringen utan att rören hade någon kontakt med väggen direkt. (lite krånligt att förklara, men jag hoppas du förstår hur jag menar)

För att testa detta koncept kan du väl först prova med att trycka in bitar av nåt gammalt liggunderlag eller dylikt. (Armaflex borde funka)

Om du kan få rören helt stumma i den första genomgången så kommer de "senare" vibrationerna i övriga väggenomföringar att minska med.

Lycka till!

Japp det är det jag är inne på men hur tusan ska jag ta upp hålet i betongväggen så det blir lite fritt spel så att jag kan centrera. Lyckades på vägg ett och två för där var hålen lite större men sen är det kört. Men helt klart hjälpte det lite så jag tror på din teori fast jag ser inte hur jag ska lyckas..

Än en gång måste jag fråga...Ska jag glömma acktank?

//Lasse

Acktanken kan ju säkert hjälpa, du får ju s.a.s. en stor död volym som borde kunna döda ut ljuden, förutsatt att de kommer från fram och/eller returledningen.

I ditn trånga genomföring borde det kunna funka med fogmassa som pressas in så långt som möjligt, rucka på röret så att delar av fogmassan leter sig in mellan rör/vägg.
När fogmassan stelnar bör röret inte kunna överföra några vibrationer att tala om till väggen.

Hur är dina flexslangar monterade, sitter de på en raksträcka eller i en 90 graders böj?

Om de sitter i en 90 graders böj, försök fästa rören efter flexslangarna dikt an mot vägg/tak så att alla vibrationer verkligen tas upp av flexslangen och inte tillåts fortsätta fortplanta sig i rören efter flexslangarna.
« Senast ändrad: 21 februari 2005, 18:48:43 av Rickard »

Utloggad lar282

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
SV: Acktank mot brummljud från kompressor
« Svar #14 skrivet: 21 februari 2005, 20:38:05 »
Ok, ska prova med rucka/fogmassa. Tack för tipset.Går det lika bra o spruta in silicon tro???Har ett par såna tuber hemma. Det är ju mjukt o bra så det borde väl funka

Röret direkt efter flex kan jag inte fästa i vägg/tak för det är 30 cm nedanför taket.inget att fästa emot! Det utgående är 90 grader och return flexen är nog mer 70 grader. Har försökt ändra vinkel hit o dit men no sucess.



//Lasse
------------------------------------------------------------
120+120 enplans med källare.
enrörs element system
1 st Fläktkonvektor i källare
Varmitek 6
Richards exellenta logger
------------------------------------------------------------

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!