Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 750 och SAM40, frysskydd  (läst 17229 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Qwerty12

  • Gäst
Qwerty12
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #15 skrivet: 08 januari 2018, 21:28:15 »
Så gott som alla mina slingor är fullt öppna, men får strypa lite i sängkammaren då det blir alldeles för varm annars med 22 grader. Nibe säger att husets storlek 130 kvadrat ligger i en gränszon för att ha en sam40 och att den bara går att köra med 22 grader. Problemet är då att det blir alldeles för varm i sängkammaren trots att flödet är lågt i den slingan. Kör man en logg så ser det lustigt ut i 22 respektive 18 grader. När man kör 18 grader så blir det en ordentlig svängning i temperaturen på utgående rör. Den går upp och ner 10 grader i en sinuskurva ständigt men den är mer jämnare vid 22 grader. Hur kan det komma sig? Har provat 20 grader och det går bättre men stänger fortfarande av fast vid något lägre temperatur. Frågan är vad man gör om inte Nibe fixar detta? Just nu skyller husföretaget på Nibe och vice versa. Har ni något bra förslag?
Sen var jag med på injusteringen av luften och kunde se att det stämde med de värden som var angivna. Däremot tycker jag att jag har ett kraftigt undertryck i stället. Känns när man öppnar dörren. Ska det vara det? Har fläkten på 50% på pumpen och 70% i sam40.

Har haft samma maskiner i nu i två år, hade många stopp första året, monterade 40l tank och det blev bättre men problemet är att den är ballar ur som du skriver om man ställer ned tilluftstemperayuren till typ 18 grader som det ska vara. 18 grader funkar hos mig nu om det är plusgrader, just nu provar jag mig fram hur lågt jag kan ställa vid minusgrader. STORA frågan är hur NIBE kan sälja sån här skit som inte fungerar för att få bra luftblandning. Innan jag fatta vad som var fel övervägde jag tillslut och slänga ut Sam40 och sätta ventiler i ytterväggarna.
Angående luftflöden ska du ha 20% lägre luftflöde på tilluften enligt nibe med f750 och sam40

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #16 skrivet: 08 januari 2018, 21:40:23 »
Har upplevt att det racklar en del med dessa sam40 moduler, vissa har varit felkopplade, och vissa är inte injusterade, har även sett en modell där de körde en värmeväxlare mot en bergvärmeanläggning, och hade glykolfyllt sam40 delen (vet ej om det var exakt en sam40, men liknande.

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #17 skrivet: 09 januari 2018, 11:01:36 »
Misstänkte det att det är en kass produkt. Bra att du hörde av dig Qwerty12. Nu vet jag att jag inte är ensam och att det inte är lönt att sätta in en 40 l tank.  Den är ju inte ens godkänd vid 22 grader. (se bild). Just nu har jag 29 grader i tilluften. Rena värmeaggregatet.
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Qwerty12

  • Gäst
Qwerty12
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #18 skrivet: 09 januari 2018, 20:26:09 »
Misstänkte det att det är en kass produkt. Bra att du hörde av dig Qwerty12. Nu vet jag att jag inte är ensam och att det inte är lönt att sätta in en 40 l tank.  Den är ju inte ens godkänd vid 22 grader. (se bild). Just nu har jag 29 grader i tilluften. Rena värmeaggregatet.

Frågan är om du inte ändå ska montera ukv40 som tanken heter om du har platsen, sådan svängningar i tilluftstemperaturen har jag inte, förstår att det måste bli varmt i sovrummen. Här är -6 nu och tilluften ligger stadigt på 19 grader. Innan tanken blev installerad hade pumpen stannat vi det här laget på grund av för låg temp på bt69. Huset här är 105 kvm platta på mark med golvvärme och 70kvm övervåning med radiatorer

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #19 skrivet: 09 januari 2018, 22:54:13 »
Då har du egentligen tillräckligt stort hus för att den ska fungera utan tank enligt Nibe. Har du provat att köra på 18 grader som den ska stå på med din tank. Tänk på att jag med bara 130 kvadrat och golvvärme får mycket mindre volym än vad du har. Sen känns det inte ok att värma upp ytterligare en tank på 40 l. Har tillräckligt hög elförbrukning. Var ska jag dessutom sätta den i mitt lilla tvättstuga. Nä, detta får dom fixa på något annat sätt eller byta mot något som fungerar. Jag godkänner inte en produkt som inte fungerar som den ska. Vill gärna veta hur din fungerar när den är ställd på 18 grader.
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad eskimos20

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sävast/Boden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #20 skrivet: 22 januari 2018, 08:54:31 »
Tänkte komplettera med lite info här.

Jag har testat nu att ställa ner min tilluft till 16 grader oavsett vilken temp det är ute. Så 16 på allt. Upplever att det blir skönt inomhus, frisk och bra luft. Så det är inte alls dumt. Jag får inga frysskyddsmeddelanden.

Det jag gjorde var ju att ha garageslingorna öppna. Garaget är 52kvm så blir ju en del vatten. Det verkar SAM40 gilla.

Vi har cirka -15 just idag. 22c i alla rum trots 16 tilluft. :)

NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #21 skrivet: 22 januari 2018, 09:34:05 »
Funderar på hur inställningen i meny 5.1.14 kan påverka funktionen?
Ett lägre flöde gör att det kanske kan bli kallt i aggregatet när den gör varmvatten.
Samma med varmvattenprioriteringen i meny 4.9.1, lång tid för varmvatten kan säkert också ställa till det.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad eskimos20

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sävast/Boden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #22 skrivet: 22 januari 2018, 10:51:52 »
Om det görs varmvatten alternativt en avfrostning sker kommer tempen sjunka på SAM40. Och om den då sjunker under 11 grader så får du frysskyddsvarning. Jag fick det tidigare.

Jag har satt värmeproduktion till 40 min och varmvatten till 20. Avfrostningarna kan man ju inte påverka men mina tar bara 12 min.
NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #23 skrivet: 22 januari 2018, 20:04:08 »
Verkar då som om sam40 behöver mycket vatten. Hos mig fungerar det inte alls. En Nibereparatör har varit här förra veckan och försökt lösa problemet utan resultat. För tillfället är reglerventilen satt ur funktion och de stora svängningarna har slutat. Så nu har jag en tilluft mellan 20 och 30 grader men helt plötsligt började VP ge högre effekt. Jag hade en inställning 5+1 som nu gjorde att jag fick 24 grader inne. Nu har jag sänkt till 4-0 och har samma temperatur som innan. Huset är beräknat att ha 4-1. Undrar om flödessvängningarna har stört VP? Vad har du för inställningar eskimos20? och vad ska du ha?
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad eskimos20

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sävast/Boden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #24 skrivet: 23 januari 2018, 19:48:10 »
Vilken inställning är det du menar, i vilken meny ?
NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #25 skrivet: 03 februari 2018, 19:53:21 »
Glömde skriva att det var värmekurvan som jag hade 5 plus 1. Nu när reglerventilen i sam 40 inte arbetar mer så har jag alltid en grad mer än golvvärmens returtemperatur. Just nu har jag en tilluftstemperatur på 26 grader. Sen detta gjordes så ger VP mer värme än innan. Problemet är att vi nu har runt 22 grader i sängkammaren trots helt avstängda golvslingor. Lite jobbigt att sova.
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad Lilljudas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #26 skrivet: 01 mars 2018, 10:21:06 »
Hej!
Jag har en sam 40 (har även volymförstorare (ukv 40?) installerad i mitt hus också (enplansvilla på 160m2). Bor i en by utanför umeå där vi under senaste veckor fått testa värmeanläggningarna ordentligt (mellan -20 och -30 i princip varje dag i 10 dagar).
Hur som helst så har jag fått fryslarm en gång tidigare i vinter då kylan slog till.
Det som verkar känsligt är om man har luft i värmesystemet, då varierar tilluftstempen mer och sam 40 verkar vara svårare att reglera.
Jag har i alla fall kört problemfritt under denna kalla period och tycker att det verkar som en bra produkt.
Cirkulationspumpen står på max (läge 3) och jag kör värmekurva 3. Tilluftstemp 16 grader i alla lägen.
Enplansvilla 160m2 utanför Umeå
Frånluftsvärmepump Nibe F750 + Sam 40 tilluftsaggregat
Innetemp 21 grader.

Utloggad Snodden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #27 skrivet: 01 mars 2018, 22:50:11 »
Har varit omkring 10 minus några dagar nu, pumpen har gått 2400 timmar med 1169 starter.

Har inte justerat in ventilationen ännu.
Rörmokaren räknade på slingornas volym och den skulle vara tillräcklig. Boarea 150 kvm har inte lagt några golv på betongplattan ännu, förutom i badrummen och ty vättstugan där det är klinker.
Försöker hÃ¥lla nere tempen tills jag byggt färdigt huset, när det var omkring noll grader ute sÃ¥ har jag haft 16,5 till 17 grader inne med kurva 5, -7.     Jag har ingen reglering pÃ¥ golvslingorna, de är bara strypta enligt golvvärmeritningen.

Det är enplanshus så har inga element.
Nu med minus 6 till minus 10 sÃ¥ har det blivit ca 20 grader inne, för varmt alltsÃ¥ sÃ¥ ändrade kurvan igÃ¥r till 5, -8.  Blev lite svalare idag inne, men ändrade till 5,-9.

Har inte fått några frysskyddslarm ännu.

Har alltså F750 och SAM 40
F750 + SAM40 i 150kvm i ett plan med golvvärme i betongplatta, därav 80kvm öppen planlösning. Inga rumsgivare, Utegivare och tilluft i norr.

Utloggad Lilljudas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #28 skrivet: 02 mars 2018, 08:07:41 »
Vad har du för tilluftstemp på sam 40 då?
Det kan ju vara så att du värmer huset med tilluft.
Kolla beräknad tilluftstemp 3.1.11
Den går att ställa ner till 16 grader.
Enplansvilla 160m2 utanför Umeå
Frånluftsvärmepump Nibe F750 + Sam 40 tilluftsaggregat
Innetemp 21 grader.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #29 skrivet: 02 mars 2018, 09:08:26 »
Hej!
Jag har en sam 40 (har även volymförstorare (ukv 40?) installerad i mitt hus också (enplansvilla på 160m2). Bor i en by utanför umeå där vi under senaste veckor fått testa värmeanläggningarna ordentligt (mellan -20 och -30 i princip varje dag i 10 dagar).
Hur som helst så har jag fått fryslarm en gång tidigare i vinter då kylan slog till.
Det som verkar känsligt är om man har luft i värmesystemet, då varierar tilluftstempen mer och sam 40 verkar vara svårare att reglera.
Jag har i alla fall kört problemfritt under denna kalla period och tycker att det verkar som en bra produkt.
Cirkulationspumpen står på max (läge 3) och jag kör värmekurva 3. Tilluftstemp 16 grader i alla lägen.

Intressant!

Årsförbrukning? VP/total/hushållsel?
Hur stort hus har ni? (160kvm)
Hur många bor ni i huset?
« Senast ändrad: 02 mars 2018, 13:04:59 av kWhalp »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!