Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: problem med varmvattenprod  (läst 2838 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad muskelina

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nyköping
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig för sent att ge upp!
problem med varmvattenprod
« skrivet: 02 mars 2007, 09:41:28 »
Hej!

Nu roar sig vår vp med att nästan hela tiden värma varmvatten!. Tempen på vv går snabbt upp från 40 till ca 53 (7-8 min,sen stannar kompressorn)och lika snabbt ned till 40 igen. Det blir bättre om jag ställer start-tempen på 37 eller lägre, men så kallt vill vi ju inte ha. Det funkar Ok ändå just nu, det finns vv till dusch, men det blir ju en massa start o stopp i onödan. Dessutom när det var kallare fick inte huset den värme som behövs så fick jag dra ned på varmvatten-tempen.

Har provat att lufta systemet via tryckkärlsventilen o cirk.pumpen, växelventilen verkar också funka. Lite luft blev jag av med vid luftningen o porlandet vid vv-prod. har upphört, men probelmet verkar ju kvarstå. Kan det iallafall vara för lite vatten o en massa luft i beredaren?. Eller är det pressostaten som har gett upp?

Tacksam för tips innan jag ringer på service!

Hälsn Magnus
Thermia Diplomat D10, installerad 2003. 2-planshus, ca 225 kvm+dubbelgarage i suterräng. Borrhål 156 m. Årsförbrukning ca 20 000 kWh (inkl. hushållsel).

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: problem med varmvattenprod
« Svar #1 skrivet: 02 mars 2007, 11:04:26 »
växelventilen låter misstänkt
när den har kört upp vv så det är uppe i 53 ºC, går det då stänga av cp så att det inte går ut ngn värme till huset.
i så fall så kolla av tempen på vv om det sjunker lika snabbt som innan, håller den tempen så borde det vara vxl-vent som spökar

Utloggad muskelina

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nyköping
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig för sent att ge upp!
SV: problem med varmvattenprod
« Svar #2 skrivet: 02 mars 2007, 17:56:03 »

Hej igen! Nu har jag kollat upp detta (ett par gånger dessutom), tempen på vv sjunker lika mycket även när cirkpumpen stängs av. Växelventilen ser ut att slå om ordentligt(vita "pluppen" åker upp och ned lätt) och man känner på rören att värmen byter väg när den slår om, fast den kanske kan läcka lite ändå?. Kan man kolla upp detta med luft/vattenmängd i beredaren på något bra sätt, eller är jag inne på helt fel spår?
Thermia Diplomat D10, installerad 2003. 2-planshus, ca 225 kvm+dubbelgarage i suterräng. Borrhål 156 m. Årsförbrukning ca 20 000 kWh (inkl. hushållsel).

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: problem med varmvattenprod
« Svar #3 skrivet: 02 mars 2007, 18:33:27 »
Ta bort motorn och kolla om piggen går till sina ändlägen.
Du kan nog även känna på den vita pluppen om den är lös eller ej när ventilen står i läge radiatorer.
Troligen så åker ej piggen ut tillräckligt och det sipprar ut värme till radiatorerna.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: problem med varmvattenprod
« Svar #4 skrivet: 02 mars 2007, 20:07:56 »
Det kan var så enkelt som att det är mycket luft i manteln på varmvattenberedaren. Jag har för mig om att det inte sitter en luftningsnippel på alla Thermia värmepumpar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad muskelina

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nyköping
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig för sent att ge upp!
SV: problem med varmvattenprod
« Svar #5 skrivet: 02 mars 2007, 22:14:24 »
Tack för tipsen! Växelventilen verkar OK, piggen verkar gå upp i ändläget, jag kan inte dra upp den längre iallafall. Vita pluppen är dock något lite lös när motorn sitter på (någon millileter bara).

Jag hittar ingen avluftningsnippel på manteln, endast en säk-ventil bredvid tryckkärlet och där får jag inte ut nå´n mer luft. Inte heller via motsvarande ventil vid beredaren. Kan man lufta manteln på något annat sätt?
Thermia Diplomat D10, installerad 2003. 2-planshus, ca 225 kvm+dubbelgarage i suterräng. Borrhål 156 m. Årsförbrukning ca 20 000 kWh (inkl. hushållsel).

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: problem med varmvattenprod
« Svar #6 skrivet: 03 mars 2007, 07:42:28 »
Jag hittar ingen bra sprängskiss på en Diplomat men jag för mig om att Bertil skrivit om luftning av Thermias VVB.

Tyvärr hittar jag inte inlägget men jag har för mig om att du måste öppna VP:n för att komma åt att lufta ordentligt. Om jag inte minns fel så ska det sitta en ventil på röret för inkommande värmevatten till VVB:n.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: problem med varmvattenprod
« Svar #7 skrivet: 03 mars 2007, 17:59:53 »
Har du plockat bort motorn??
Jag tror att det är just de mm som du säger är löst som är problemet.
Piggen under går ej ut till ändläget, det syns inte om du har motorn på
Mest kyla men lite värme också

Utloggad muskelina

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nyköping
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig för sent att ge upp!
SV: problem med varmvattenprod
« Svar #8 skrivet: 04 mars 2007, 08:47:27 »
Jag plockade bort motorn och det ser ut som piggen går ända upp (hur kan man vara säker på att den nått toppen?), jag kan inte dra upp den själv högre upp, men den går att trycka ned och dra upp igen ganska lätt med en tång.

Andra problem har dock tillstött, jag letade efter en luftningsventil inne i vp och såg då att det var lite vatten på botten, det kommer en droppe då och då, svårt att se varifrån, någonstans bakom det röda filtret tror jag. Efter detta har även motorskyddet löst ut en massa gånger, några minuter efter varje omstart. Inga säkringar har gått, så jag fruktar att kompressorn gett upp........?Nukör jag enbart på elpatronen och ringer service på måndag......
Thermia Diplomat D10, installerad 2003. 2-planshus, ca 225 kvm+dubbelgarage i suterräng. Borrhål 156 m. Årsförbrukning ca 20 000 kWh (inkl. hushållsel).

Utloggad muskelina

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nyköping
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig för sent att ge upp!
SV: problem med varmvattenprod
« Svar #9 skrivet: 05 mars 2007, 12:24:29 »
Jag tänkte bara avsluta tråden ifall nå´n undrar hur det gick.
Läckaget verkar ha lugnat ned sig, det kanske bara var kondens som droppade ned?. En säkring gick lite senare på dagen (efter ivrigt tvättande o tumlande m m), efter att jag bytt den startade jag om vp och sedan dess går kompressorn igen! Motorskyddet har inte löst ut igen.
Varmvatten prod ser nu normal ut igen, inga tvära upp o ned-kurvor på tempen. Kanske fick jag fart på växelventilen till slut efter allt pillande på den, trots att jag inte märkte att den kärvade. Nåväl, även om jag inte begripit orsaken så rullar det ju nu igen, ca 1h varmvattenprod/dygn mot förut 4-5h/dygn.

Tack för er hjälp, lite klokare har jag blivit iallafall!
 *vinkar*
Thermia Diplomat D10, installerad 2003. 2-planshus, ca 225 kvm+dubbelgarage i suterräng. Borrhål 156 m. Årsförbrukning ca 20 000 kWh (inkl. hushållsel).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!